selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Aug 28, 2004 21:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sitter å funderar på vilket som låter bäst.....Katan har jag hört med en LP12/LK1/Kairn/LK140 och med Ikemi/Kolektor/AV5125 och en gång med enbart Classik Movie Di...............

AV5140 med AV5125 passivt?

eller

Katan med AV5125 Aktivt med Sizmik?

Kör som sagt med en Classik Music nu, men det lär bli ändring framöver.......råkade lyssna på en LP12 hos Herr Fredde och det var inte bra........tog en stund att vänja sig till sin egen stereo även om det var en dag mellan lyssningarna....hehe

/Magnus

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 28, 2004 22:01 
Som sagt, det är nog inte högtalarna som du ska stirra dig blind på, skaffa en
LP12 direkt istället, så blir du nöjd ;)

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 29, 2004 13:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

är för lat för att skaffa en LP12...men då LP12 kommer med fjärrkontroll då köper jag en :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 29, 2004 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Katan aktivt kommer spela ifrån 5140 passivt med stor marginal. Aktivt vinner i princip alltid över passivt så länge man inte blandar in extremer som Klimax och Akurate. Hade frågan gällt passivt vs. passivt så blir det lite knivigare eftersom dom flesta blir ganska lurade av mer bas - mindre bas upplevs ofta som mer "högupplöst" eller detaljerat. Prova koppla ur basen på ett par 5140/Espek - lyckas man ignorera att basen försvann och bara lyssnar på resten så kommer man troligen uppleva det som är kvar som väldigt piggt å rappt. Sen är ju högtalare som spelar lägre frekvenser mer utsatta för akustikproblem .. om högre frekvenser helt enkelt dränks av rumsinducerat bröööööl så spelar det ju ingen roll hur bra dom återges :).

Personligen är jag dock föga imponerad av både Katan och 5140. Espek gillar jag däremot.

(Ignorerar medvetet Sizmik i mitt resonemang eftersom sub-tillägg kan bidra eller förstöra i olika grader beroende på hur duktig man är på tweaka in den)

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 29, 2004 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

katan verkar ju dela upp linnisterna i tva lager, antingen alskar man dem eller sa tycker man "tja sadar".

Min storsta upplevda uppgradering gick fran ett par kan (gamla origanal modellen - ocksa kultforklarad av vissa) till ett par kaber. Nar jag kopplat in kaber sa kandes som att jag horde dubbelt sa mycket musik dvs den nedre delen ocksa och inte bara diskant och mellanregister.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 29, 2004 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
katan verkar ju dela upp linnisterna i tva lager, antingen alskar man dem eller sa tycker man "tja sadar".

Min storsta upplevda uppgradering gick fran ett par kan (gamla origanal modellen - ocksa kultforklarad av vissa) till ett par kaber. Nar jag kopplat in kaber sa kandes som att jag horde dubbelt sa mycket musik dvs den nedre delen ocksa och inte bara diskant och mellanregister.
Stämmer säkert, men frågan är - vad är ROLIGAST!
Jag föredrar LÄTT ett par KAN/KATAN än en större högtalare som "försöker" spela bas.

Ska man gå från KAN/Katan ska man gå till riktiga fullregisterburkar direkt, typ Isobarik/Keltik.
"fejkad" bas är inte så kul.

Men det är vad jag tycker :wink:

Alla tycker olika så lyssna.
Men gå AKTIVT!!!!

btw, de som tycker KAN etc är trista har inte hört vad de kan prestera

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 29, 2004 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
btw, de som tycker KAN etc är trista har inte hört vad de kan prestera
Jag håller verkligen med dig. Man kan lätt bli imponerad av Kan när det finns bra elektronik med i spelet. :)

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 29, 2004 22:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hade alla dagar i veckan föredragit 5140. Ett par fullregisterhögalare tycker jag inte end kan jämföras med ett par ickefullregistrare. Har lite svårt att se tjusningen med att köpa ett par högtalare som bör/måste kompletteras med en sub.
Det är ju bara att köpa en 5125a till och gå aktivt (och använda de "överblivna" kanalerna till ev kommande center & bakhgt!).

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 30, 2004 07:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

young wrote:
Hade alla dagar i veckan föredragit 5140. Ett par fullregisterhögalare tycker jag inte end kan jämföras med ett par ickefullregistrare. Har lite svårt att se tjusningen med att köpa ett par högtalare som bör/måste kompletteras med en sub.
Det är ju bara att köpa en 5125a till och gå aktivt (och använda de "överblivna" kanalerna till ev kommande center & bakhgt!).
enda fördelen med sub är väl att det e lättare att komma till rätta med ev rumsresonans problem...

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 30, 2004 09:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker definitivt att det är/var roligare med en högtalare som också kan spela bas. Det blir ju lite mer levande. Det är ju inte bara basinstrumenten man hör, även andra instrument låter ju annorlunda (tex ett piano).

Jag tyckte väl att Kan (tillsammans med LK280 spark/kairn/LP12) var en kul kombination, men efter att ha hört samma elektronik med ett par Kabers hade jag aldrig kunna byta tillbaka till Kan. Efter kaber visste jag ju hur mycket jag gick miste om, om jag skulle köra med Kan.

Mina nuvarande Ninka är jag dock inte helt nöjd med när det gäller just basen. Men jag förmodar att det beror på rummet.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 30, 2004 15:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om man ska köpa AV5140 försök få uppgraderade till Espekstandard.
DVS bytta element o filter. Det är inte många som hör skillnad på
dennna uppgradering o Espek men prismässigt gör det en hel del.

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00