selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: XTZ Demo?
PostPosted: Sun Apr 26, 2009 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var in hos Luleå Hifi & Hembio och snabblyssnade på xtz burkarna och de lät riktigt lovande passade samtidigt på att fråga om de kanske skulle vara intresserad av att ha en demo av dessa burkar någon kväll och de var positiva till det funderade då även på att kanske ta med mina Linn grejer ADS,exotic,2250 så att man skulle kunna få höra dessa på en Linn rig

Hör av er här om ni är intresserade ...

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject: Re: XTZ Demo?
PostPosted: Sun Apr 26, 2009 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Luleå ligger tyvärr lite långt bort, annars hade det ju varit väldigt spännande. Jag tycker att Ino och XTZ båda verkar vara väldigt spännande icke-Linn-alternativ. XTZ har ju en klar fördel i att man inte behöver boka tid för provlyssning hos tillverkaren (vilket säkert iofs är både trevligt och lärorikt) och att man inte behöver sätt ihop dem själv. De är ju snygga dessutom. Om du känner för att skriva några rader är det nog många här på forumet som skulle uppskatta det.

PostPosted: Sun Apr 26, 2009 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

i vilket fall som helst kommer jag att låna hem stativarna av dessa och jämföra med mina aktiva Katan, då kommer det lite info om fördelar och nackdelar

PostPosted: Sun Apr 26, 2009 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det ska bli intressant att höra vad du tycker om dessa burkar i din Linn rigg. :?

PostPosted: Sun Apr 26, 2009 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
i vilket fall som helst kommer jag att låna hem stativarna av dessa och jämföra med mina aktiva Katan, då kommer det lite info om fördelar och nackdelar
Om de inte helt skämmer ut sig vid en direkt jämförelse med aktiva Katan (om man har samma modell på slutsteget) så är de ju ett verkligt fynd. Katan kostade väl nya en bit över 10 000 och lägger man till kostnaden för 2 hyffsade slutsteg (20-40) tkr så hamnar man ju runt 30-50 tkr totalt. Kan XTZ för ca 7-8 och halva slutstegskostnaden (och inga filter), dvs ungefär hälften av pengarna, komma i närheten, så är jag imponerad.

Det blir ju alltid lite haltande jämförelser när man blandar aktuella prylar och med modeller som utgått och dessutom beg med nytt, men som sagt, kommer de ens i närheten så är det inte dåligt.

PostPosted: Mon Apr 27, 2009 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Var in hos Luleå Hifi & Hembio och snabblyssnade på xtz burkarna och de lät riktigt lovande passade samtidigt på att fråga om de kanske skulle vara intresserad av att ha en demo av dessa burkar någon kväll och de var positiva till det funderade då även på att kanske ta med mina Linn grejer ADS,exotic,2250 så att man skulle kunna få höra dessa på en Linn rig

Hör av er här om ni är intresserade ...

Jag tycker det skulle vara intressant med en demo. Kul att det kommit en till butik i Luleå så det blir lite konkurens.

PostPosted: Mon Apr 27, 2009 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är också intresserad av demo

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Wed May 06, 2009 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blivit av någon demo? :)

PostPosted: Wed May 06, 2009 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag har haft hemma burkarna, men jag tror tyvärr inte att det blir någon demo eftersom de inte riktigt var i klass med mina Aktiva Katan, lungnare och trevligare top men annars var de sämre på allt

PostPosted: Thu May 07, 2009 09:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Spännande att du provat dem. Körde du med samma elektronik, och vilket slutsteg hade du när du jämförde, 2250 både till Katan och XTZ?
pekka71 wrote:
jag har haft hemma burkarna, men jag tror tyvärr inte att det blir någon demo eftersom de inte riktigt var i klass med mina Aktiva Katan, lungnare och trevligare top men annars var de sämre på allt

PostPosted: Thu May 07, 2009 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blir ju tyvärr en lite haltande jämförelse när Katan var aktiv i detta fall. Dom flesta högtalare växer ju väldigt mycket då dom aktiveras. Var det 99.26:or eller 99.36:or du jämförde med?
Finns ju en 99.26P med externt filter som då är delvis förberedd för att aktiveras i framtiden vilket tydligen ligger inom XTZ:as roadmap om jag tolkade dom rätt. Bäst är ju ett externt aktivt filter så att man kan använda valfritt slutsteg.

PostPosted: Thu May 07, 2009 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, jag håller med om att om man ska göra en riktigt seriös test, så blir det ju orättvist mot XTZ eftersom den inte kan aktiveras och då blir det ju lite "äpplen och päron" över det.

Om man stod i begrepp att köpa en av dem, inklusive slutsteg, så kunde man ju i så fall kunnat kostat på sig att köra med ett slutsteg som är ca 2,5 gånger så dyrt och se vilket alternativ man hade föredragit. Då hade ju i alla fall båda fått chansen att visa vad man kan med samma kostnad för elektroniken.

Men ändå, det skulle vara kul att läsa lite kommentarer från någon som har haft chansen att provköra dem med Linn (eller Naim) elektronik eller kanske tom har kunna jämföra med några linnhögtalare. XTX 99.25 (och 99.26) får ju rasande fina kommentarer på diverse forum så man blir ju lite nyfiken.

PostPosted: Thu May 07, 2009 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om pengar finns, varför inte köpa M109'or istället för en föråldrar högtalare som har fasats ur sortimentet?

Många har uppgraderat från aktiva högtalare till nästa generations högtalare passivt och ändå upplevt lyft! Sedan har de haft möjligheten att aktivera dessa och få ännu mer!

PostPosted: Fri May 08, 2009 19:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

testet gjorde jag på min Linnrigg med biampade 2250, av vad jag kommer ihåg av när jag körde passivt med katan så var de bättre även då men det var länge sedan så där är jag inte helt säker

PostPosted: Sat May 09, 2009 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Synd att de inte stod sig bättre i jämförelsen mot Katan. Då lär de ju få rejält med stryk av ett par M109:or. Det hade ju varit kul med en riktig fyndhögtalare, som en motsvarighet till Fredrik L's prylar fast på högtalarsidan.

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00