selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Jun 05, 2024 05:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
På sistone har ju beg priserna gått ner ganska ordentligt på Ikemi och Espek. De ligger ju begagnade runt halva nypriset hos handlare, vilket ju inte är så vanligt för att vara linn produkter som fortfarande finns kvar i sortimentet. Det verkar ju som att många börjar tro att de är inne på sista versen och kommer att ersättas snart. Vad tror ni kommer att komma istället? Är det någon som har några kvalificerade gissningar?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 16:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Tror att det kommer ngn integrerade lösning typ Meridan. Slutstegen kommer säkerligen integreras i högtalarna så att de drivs aktivt, typ Komri.
CDn har inte gjort annat än att tappat mark de sista åren och kommer säkerligen att "ersättas" av den billigare unidiscen då det DVD-media kan lagra så pass mkt mer info än CD.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Jag var själv tidigare ute efter en begagnad Linn CD-spelare, eftersom den jag har nu är rätt kass (Samsung). Dessutom vore det trevligt att ha något som matchar min fullbestyckade LP12:a.
Men ärligt talat, jag skulle inte ens betala 10 papp för en begagnad CD12:a. Jag vill ha en apparat som spelar alla format, inklusive cd, dvd, sacd, divx, mp3 (häpp!) och allt annat som finns i disk-format. Tiden när jag tyckte det var kul med så många lådor som möjligt är förbi....
Trots det skulle jag inte vilja byta ut min LP12:a med Lingo & Linto, för det är faktiskt första gången jag tycker någon Linn-pickup med tillhörande elektronik faktiskt låter mycket bättre än allt annat!

Varför Linns cd-spelare sjunker i pris kan jag alltså föreställa mig. Varför Espek´en röner samma öde tror jag inte beror på förklaringen att slutstegen kommer integreras med högtalarna. För var ser vi den tendensen annorstädes? Nä, just det. Med få undantag (B&O tex) är det fortfarande inte speciellt vanligt med högtalare med inbyggd förstärkning (om man undantar datorhögtalare och annat krafs, men de hör väl knappast till denna diskussion?).
Droppar Espek´en beror det på att den inte låter tillräckligt bra för sitt pris, eller för att den inte ger tillräckligt mycket "mer" vid en uppgradering från sin föregångare, tror jag.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 21:16 
Bill50x wrote:
Men ärligt talat, jag skulle inte ens betala 10 papp för en begagnad CD12:a.
:wink: :wink: :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 21:20 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
:roll: Skön inställning :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 26, 2004 23:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Om bara fler tyckte så skulle jag snart vara en lycklig ägare till en CD12. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 27, 2004 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Det är väl inte konstigt att Espek har droppat när Akurate speler skiten ur dom för bara 10' mer? Jag tror inte att det har ett dugg med inbyggda slutsteg att göra.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 27, 2004 00:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Vågar ngn slå vad ? :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 27, 2004 09:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
henriklh wrote:
Det är väl inte konstigt att Espek har droppat när Akurate speler skiten ur dom för bara 10' mer? Jag tror inte att det har ett dugg med inbyggda slutsteg att göra.

/Henrik
Fast den jämförelsen haltar lite tycker jag eftersom du då jämför med den lilla stativaren, eller finns det dem som går från espek till en liten stativare? Annars är det ju 242:an som gäller och den kostar dubbelt så mkt även om det kanske ändå finns dem som satsar på den i och med att den tydligen ska funka rätt bra med endast ett 2250. Med exempelvis SC/Exotic/2250 så blir det bara olika grader av jättedyrt och då kanske folk i den prisklassen hellre slår till på den nya högtalaren :?: Nu spekulerar jag dock friskt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 27, 2004 10:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue May 04, 2004 18:48
Posts: 103
Location: Jämtland
Bill50x wrote:
Jag var själv tidigare ute efter en begagnad Linn CD-spelare, eftersom den jag har nu är rätt kass (Samsung). Dessutom vore det trevligt att ha något som matchar min fullbestyckade LP12:a.
Men ärligt talat, jag skulle inte ens betala 10 papp för en begagnad CD12:a. Jag vill ha en apparat som spelar alla format, inklusive cd, dvd, sacd, divx, mp3 (häpp!) och allt annat som finns i disk-format. Tiden när jag tyckte det var kul med så många lådor som möjligt är förbi....
Trots det skulle jag inte vilja byta ut min LP12:a med Lingo & Linto, för det är faktiskt första gången jag tycker någon Linn-pickup med tillhörande elektronik faktiskt låter mycket bättre än allt annat!

/ B
Lite OT, men jag måste bara fråga:
Då har du Akiva PU? Om, hade du New Arkiv (Arkiv II) innan, och hur upplever du i så fall skillnaden mellan dessa? Detta får givetvis någon annan med denna erfarenhet gärna svar på också!

Sitter nämligen själv på en New Arkiv och för övrgt fullbestyckad LP12:a. Och har alldrig hört på Akiva så jag är minst sagt lite nyfiken...

//Micke


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 27, 2004 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Det är intressant att höra vad forumet tror om framtiden. Det verkar ju som att Linn har tänkt att satsa på integrerade högtalare och effektförstärkare.
Vad är det för fördelar att montera in slutstegen i högtalarna? Det finns ju tre ordentliga nackdelar,
det blir betydligt mindre flexibelt,
en större investering på en gång samt att
det är förmodligen inte det optimala stället att placera ett slutsteg inne i högtalaren med vibrationer etc. (I tidigare Klimax har man ju kostat på elektroniken en väldigt fin låda för att få bukt med vibrationerna, men nu trycker man in den inne i högtalaren.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 27, 2004 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Sony wrote:
Fast den jämförelsen haltar lite tycker jag eftersom du då jämför med den lilla stativaren, eller finns det dem som går från espek till en liten stativare?
Jo, den haltar väl lite. Men sen jag jämförde Katan med Akurate och hörde hur gigantisk skillnaden var (katan lät verkligen trasiga) så skulle jag aldrig köpa en högtalare för 40' med den "gamla" elementbestyckningen. Inte en chans. Och handlarna vill ju naturligtvis hellre sälja en dyrare högtalare, så dom är nog inte sena att jämföra. Man kan ju alltid köpa till en sub senare...

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 27, 2004 13:43 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Sant, och fördelen är ju också att du plötsligt kan få tag i en beg. fullregisterhögtalare för 20' som inte är så tokig om espek-ägare byter mot akurate.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 27, 2004 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Young (och övriga),
Lyssnade du på Akurate som hifi högtalare (dvs icke suround)? För ca 40 tkr är de ju överkomliga och man kan ju faktiskt köpa andra stativ som är billigare. Det skulle vara intressant att höra dina synpunkter och vilken kringutrustning du hade.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 29, 2004 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Men ärligt talat, jag skulle inte ens betala 10 papp för en begagnad CD12:a.
Inte? Om det är någon som vill.... anmäler jag mitt intressse för tre st.
En hemma, en på kontoret o en på landet.
Ahhh... jag tar en till till bilen! :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited