selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 11:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Jag hade satt ut ett gäng High Performance Frog Speakers i ladugården.

Image

Carl


Top
   
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 21:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
:D (spännvidden på forumet är skaplig)


Oftast när man pratar CA(PA)-system så brukar man tänka på högtalare med hög verkningsgrad. Inga Linn-högtalare har speciellt hög verkningsgrad, men å andra sidan kanske inte nivån på Ko-disco behöver vara speciellt hög. Stor lokal är det i vilket fall så det lär blir till att kräma på rätt bra ändå.

När det gäller miljön så är det bara ett fåtal av Linns högtalare som har pappers-koner (Isobarik har Bextren i konerna tror jag) så där borde det inte vara något problem, men man bör nog inte välja någon av de nyare varianterna med basreflex-port om man inte har lust att vräka fåglar eller getingar titt som tätt. Spridningsmässigt är väl också Isobarik synnerligen lämpliga med sin udda elementplacering.

Spännande att få mjölkningsresultaten när ni fått igång systemet!


Top
   
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Jag håller med - ineffektiva Linn-högtalare i ladugården är förmodligen helt fel. Jag hade i första hand letat efter prisvärda aktiva burkar med inbyggt stärkeri som är byggda för att tåla lite stryk och 'klimatförändringar'. Rätt grejer för rätt jobb.


Image
Linn Hifi



Image
Ladugård Hifi


Last edited by Carl on Thu Apr 23, 2009 02:32, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Apr 23, 2009 01:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Mjukvara behövs ju också, rekommenderar denna


Attachments:
album-milk-cow-blues.jpg
album-milk-cow-blues.jpg [ 31.75 KiB | Viewed 2498 times ]
Top
   
PostPosted: Wed Apr 29, 2009 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Tack för all humor, den uppskattas. Carl minns de klassiska jämförande annonserna (som nu sorgligt lyser med sin frånvaro) mycket väl ser jag. Hade du något konkret förslag på bra PA/KA grejer, Carl? Eller var det bara en groda? ;)

Nu har jag kollat upp måtten lite till. De mer exakta måtten är enligt nedanstående skiss. Jag har nu sett Sara på Blocket för 3000 kr (vet inte om de är kvar) och nu senast även Isobarik på Hifimagasinet, dock till ett lite för högt pris. Men om killen fortsäter att sänka sitt pris i steg om tre tusen så är vi snart på Sportis nivå! Komplett säljer nu ReadyNAS Duo för tre tusen, inklusive en 750 disk, det blir nog bra. Jag ska försöka få honom att komma igång med inköpen så att vi snarast kan göra en provinstallation hemma hos honom. Detta för få honom att komma igång med tekniken och lära sig systemet, rippning, taggar etc.

Lejonklous förslag att hänga högtalare i mitten av ladugården känns ju intressant. Tänk er att hänga ett par motstående Isobarik i 5 meter långa kedjor från taket. Dessutom med fastskruvade stativ i botten för att kunna ha filtren någonstans. Spelandes för kor och dyngätande flugor. Hemska syn, vilken hädelse! Jag kommer att drömma mardrömmar ikväll...


Attachments:
File comment: Edit: Uppdaterad ritning, igen!
KA-system_Bondemusik_3.JPG
KA-system_Bondemusik_3.JPG [ 41.38 KiB | Viewed 2337 times ]


Last edited by Linnofil on Wed Apr 29, 2009 15:05, edited 1 time in total.
Top
   
PostPosted: Wed Apr 29, 2009 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Med tanke på att det är 46 meter från vägg till vägg så skulle jag inte sätta högtalarna på ena kortsidan. Det
blir väldigt ojämn ljudnivå i den lokalen då.

I detta fall så skulle jag prioritera en bra installation med fler enklare högtalare än en "bristfällig" installation
med två bättre burkar.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed Apr 29, 2009 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Magnus wrote:
I detta fall så skulle jag prioritera en bra installation med fler enklare högtalare än en "bristfällig" installation med två bättre burkar.
Jo, det trodde jag också kunde vara en idé. Men Lejonklou trodde inte på den. Själv har jag ingen som helst erfarenhet av så stora lokaler. Som störst har jag installerat i ett rum på knappa 100 kvadrat inför en Linnistväns bröllop. Det blev väl "OK", med tanke på utrustningen. Men detta rummet är ju något i "koväg". ;) Grejen är ju också att kostnaden måste hållas nere. Så att sätta upp Unik med fem meters mellanrum runt ladan går inte. (50 tusen för högtalare och 16 tusen för väggstativ avskräcker en del...)

Kanske ska man satsa på ett par: http://www.fynda.se/index.php?prodid=1526 ? Men det känns svårt att satsa på något otestat "vräka på/fest" märke när man inte vet om de har bra tunedem, om de faktiskt spelar musik. Tips mottages fortfarande tacksamt!


Top
   
PostPosted: Wed Apr 29, 2009 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linnofil wrote:
Magnus wrote:
I detta fall så skulle jag prioritera en bra installation med fler enklare högtalare än en "bristfällig" installation med två bättre burkar.
Jo, det trodde jag också kunde vara en idé. Men Lejonklou trodde inte på den.
Nä det tror inte jag på heller!
Sedan tror jag inte det blir bristfälligt iof. :wink:

Dessutom tror jag inte på ide'n att hänga dom i taket. Isobarik är ju gjorda för att ha vägg bakom SAMT stå still!
Ser inget fel med att ha burkarna som på skissen. Korta kablar blir det med...
Nu kan de få stöd från sidoväggarna och spela "med" rummet.
Ha dom på långsidan tror jag inte blir bra.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 29, 2009 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linnofil wrote:
Jag har nu sett Sara på Blocket för 3000 kr (vet inte om de är kvar) och nu senast även Isobarik på Hifimagasinet, dock till ett lite för högt pris. Men om killen fortsäter att sänka sitt pris i steg om tre tusen så är vi snart på Sportis nivå!
Tänk vad underbart om du kunde ha Isobarik i stora rummet, Sara i lilla och Kan mkII i kontoret :!:
Tre av mina absoluta favvisar på samma ställe.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 29, 2009 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
sportbilsentusiasten wrote:
Tänk vad underbart om du kunde ha Isobarik i stora rummet, Sara i lilla och Kan mkII i kontoret :!:
Det vore något det! Men jag har svårt attt se att pengarna räcker till, eller min övertalningsförmåga... Mjölkbönder är fattiga! Jag tänker iaf inte släppa mina Kan I för en spottstyver! (När de väl är klara...)


Top
   
PostPosted: Wed Apr 29, 2009 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
sportbilsentusiasten wrote:
Ser inget fel med att ha burkarna som på skissen. Korta kablar blir det med...
Korta? Det blir svårt att få till korta kablar hur man än gör! Det bästa ur den synvinkeln är väl att ha högtalarna på långväggen i lada två, mittemot högtalarna i lada 1. Skulle passa bra om man hade SB3 och slutsteg centrerat där med. Men jag tror heller inte på att spela på långsidan. (En känsla...) Längsta högtalarkabeln kan bli bortåt 45 meter! (Skall uppdatera skissen igen, hade missuppfattat ett mått. "Lilla" ladan var 11 meter + kontorsmåttet, dvs 16x20 meter.)


Top
   
PostPosted: Sat May 02, 2009 13:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Linnofil wrote:
Magnus wrote:
I detta fall så skulle jag prioritera en bra installation med fler enklare högtalare än en "bristfällig" installation med två bättre burkar.
Jo, det trodde jag också kunde vara en idé. Men Lejonklou trodde inte på den.
Nu är ju Lejonklou facit ofta men vad är haken med att ha dem längs långväggen? Oavsett tune-dem så tror jag det blir stoora ljudskillnader i olika delar av lagården. Jag har ordentligt högt i vardagsrummet för att ha 'lagom' där datorn sitter, och ändå är det bara rummet intill. Nu är det en enda öppen yta, mer som en liten konsertlokal, men ändå. Samma på en liten konsert - fem meter eller 35m från scenen är ordentlig skillnad i ljudtryck.

När du har köpt in högtalare är det kanske inte omöjligt att prova båda alternativen med någon skräpkabel dock.


Top
   
PostPosted: Sat May 02, 2009 15:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Stopp och belägg, jag vill inte vara facit! Det låter dötrist - och vem ska jag vända mig till med mina funderingar?? :wink:

Jag har endast gjort ett par permanenta installationer i lokal av denna storlek. Två saker är dock tydliga: Stora avstånd ger STORA skillnader i ljudtryck, långa ekon och höga effektkrav. Att placera ut många högtalare kan resultera i kakafoni såvida inte lokalen dämpar rätt väl (vilket den kanske gör iofs med allt hö och alla feta kossor). Alltså; när man står och lyssnar på ett par högtalare så bör man helst inte höra mycket av de andra paren.

Därför krävs kompromisser. Antingen testar man med ett par på varje kortsida och noterar ljudtryck såväl som ekon på olika platser. Eller så överger man det normala hifikravet med montering mot vägg (vilket förstärker basen) och hänger två par i mitten, ganska högt i kedjor från taket.* Det senare alternativet ger minimalt med jobbiga ekon och troligen bra spridning av ljudtrycket. Det kommer att bli mycket mindre bas än man kan föreställa sig (gäller båda alternativen men framför allt det senare) så bastunga högtalare är inga problem. Och om man ska överrösta bakgrundsljud är det troligt att såväl högtalare som förstärkare kommer att gå varma.

* Man hänger två (eller fler) högtalare, med ryggarna mot varandra, vinklade lätt nedåt och kopplade som en kanal (till exempel höger). Sedan gör man samma sak med två högtalare till, kopplade till andra kanalen (vänster). Dessa spelar alltså stereo åt var sitt håll, från mitten av lokalen och ut längs varje långsida. Avståndet mellan högtalarparen får inte vara för stort; några meter som i ett vanligt lyssningsrum är lagom. Det går även att montera alla tillsammans i ett kluster, där de både är riktade nedåt och åt sidorna.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sun May 03, 2009 00:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Det här är spännande! Men linnhögtalare i den stora ladan känns svårt, rätt prylar till rätt saker liksom.

En sak som inte är helt säker är att det behöver gå åt särskilt mycket effekt. Burkarna i bilden nedan på ett (nåväl mitt...) old school PA/KA drivs lätt med ett enkelt Linnsteg, funkar t.o.m. utomhus med besked ;)
I vardagsrummet blir de däremot nästintill katastrof, för mycket luft som inte vet riktigt vart den skall ta vägen på något sätt...
Attachment:
pa_burkar.jpg
pa_burkar.jpg [ 16.09 KiB | Viewed 2177 times ]
Riktigt kass bild men vem blir först med att hitta Linnsteget?


Top
   
PostPosted: Sun May 03, 2009 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
pejo wrote:
Riktigt kass bild men vem blir först med att hitta Linnsteget?
En Powertek?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited