selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 14, 2024 04:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Sun May 03, 2009 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Generellt sett så undrar man om inte PA-högtalare oftare är absolutbra än standard hifi!? Dels kanske för att syftet inte är att låta på något speciellt fint sätt och kanske för att de alltid jämförs med äkta vara på något sätt, så om det låter helt kasst så blir det synnerligen uppenbart - vilket det ibland blir då det är någon "professionell" hifi/teknik-orienterad (till skillnad från orienterad) fixar ljudet.
pejo wrote:
...
I vardagsrummet blir de däremot nästintill katastrof, för mycket luft som inte vet riktigt vart den skall ta vägen på något sätt...
Varför katastrof? Vad är det som blir så katastrofalt?

/Nyfiken


Top
   
PostPosted: Sun May 03, 2009 22:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Broccoli, du hittade nästan rätt direkt :) Det är en Intek på bilden, samma låda som powerteken och med den starkt lysande gröna dioden i vänsterkanten. Intekens knappar och reglage syns knappt på den mörka mobilbilden...

Tror du kan vara inne på ett spännande spår hardcore. PA burkar är ganska kul, rejäla och stabila byggen som skall kasta ut ljud oberoende av rummet. Insignalen kan (och nästan bör) korrigeras med diverse prytlar som eq:s etc. och sen hanterar de transienter och sånt som liveinstrument ger ifrån sig medans hifi-burkar mer är anpassade för färdiga produktioner med viss komprimering i signalen. Sen gäller såklart source-first även för PA!

Burkarna på bilden funkar sisådär i mitt vardagsrum (ca 20m2). Delvis beror det nog på att delningsfiltret till basen klipper rätt högt (gissar på 400Hz) och det blir mycket kraft när 2*2*15" bas börjar jobba i ett stort register, särskilt som de är löjligt lättdrivna. Skruvar man upp lite skorrar fönstren betänkligt ;) I en lada på 20*35 meter med 8 meter till taknocken blir det mer lite lugnt och fint...

Linnofil; vet du om det är en vinterbonad lada (dvs isolerad och lite mer tät) med uppställda kor och hela 8m i taknocken eller är det någon sorts lösgångslada?


Top
   
PostPosted: Mon May 04, 2009 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pejo wrote:
Sen gäller såklart source-first även för PA!
... i synnerhet kanske t.o.m.
pejo wrote:
Burkarna på bilden funkar sisådär i mitt vardagsrum (ca 20m2). Delvis beror det nog på att delningsfiltret till basen klipper rätt högt (gissar på 400Hz) och det blir mycket kraft när 2*2*15" bas börjar jobba i ett stort register, särskilt som de är löjligt lättdrivna. Skruvar man upp lite skorrar fönstren betänkligt ;)
De har kanske lite extra knuff i mellanbasen (vanligt) och instoppade utan direkt installation i ett normalt bostadsrum (nära både golv, väggar och tak) ger nog helt enkelt för mycket...

Det lilla jag provat av PA-grejer är att lådbyggkvaliteten ofta är bra, men viss elektronik kan vara ofattbart dålig och annat alldeles utmärkt. Precis som med hem-hifi så måste man prova.


Top
   
PostPosted: Tue May 05, 2009 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag uppskattar all diskussion i denna tråden, verkligen. Men det är lite ont om konkreta tips... :wink: Som diskussionen har gått verkar det luta åt något PA aktigt med stora element i den stora ladan, eventuellt takhängt. Sara på väggen, drivna av en LK280 känns som ett vettigt förslag för "lilla" ladan. Kontoret känns relativt klart. Bonden själv vill eventuellt köra med bara en SB3, men det känns svårt att få till med långa kablar och volymtrubbel. (Höjer man i ladan, höjs kontoret. Ska korna sova kan man inte spela i kontoret utan administration med att stänga av slutsteg etc.)
pejo wrote:
Linnofil; vet du om det är en vinterbonad lada (dvs isolerad och lite mer tät) med uppställda kor och hela 8m i taknocken eller är det någon sorts lösgångslada?
Vad jag vet är att det fungerar som en sovsal för korna, som har bås i dubbla rader längs långsidorna, viss utfodring i mitten. Jag tror inte att det blir lägre än noll grader på vintern, antar att den inte är direkt isolerad, men att korna (150 st?) i sig värmer upp ladan. Ska se om jag kan kolla upp det.

Ja, det skall vara 8 meter till taknocken, 2,5 m där taket börjar på långsidorna. "lilla" ladan har kraftfoderstationer, mjölkrobotar (då fick det kosta minsann!) och lite allmän hantering av korna. (Vet ingenting om bonderi själv! :P )

Men hur löser jag problemet med stora ladan? Vilken hårdvara ska jag satsa på? Ska jag fortfarande försöka få tag på ett LK280 till den, eller PA slutsteg? Men det jag mest undrar (och kan minst om) är vilka PA högtalare som rekomenderas. Finns det byggsatser, färdiga kit att skruva ihop som är bra? Vad kostar ett par (tunedembra) PA högtalare med 15-18 tummare, mellanregister/diskanthorn o.s.v.? Går det verkligen att få in i budgeten? (Särskilt som Lejonklou rekomenderar två par högtalare!) Ett tips nu, var konkret! :D


Top
   
PostPosted: Tue May 05, 2009 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Började leta efter lite PA grejer och hittade bl.a. de här:

12" PA-högtalare F.E.L.I.X., 1095 kr/st
2x300 W, Mc Crypt PA-8000 Power-slutsteg, 1845 kr
2x1500 W, Behringer Europower EP1500 slutsteg, 2745 kr
Från http://shop.conrad.se/ (Klicka på DJ/Party... och sen PA-teknik)

12" PA-högtalare, KAM Z1204 MK II, 1499 kr/st: http://www.billebro.se/myshop/myshop_st ... &PRID=1742
15" PA-högtalare, Elvis 15, 1995 kr/st: http://www.billebro.se/myshop/myshop_st ... &PRID=1619

Aktiva PA högtalare?
500W aktiv 10 TNT10A från Billebro, 1995 kr/st: http://www.billebro.se/myshop/myshop_st ... 2&PRID=927
Skytronic Aktiv 12", 600W, inbyggd mixer, 2495 kr/st: http://www.billebro.se/myshop/myshop_st ... 2&PRID=988

Lite jobbigt om man behöver dra en lång kabel med linje nivå bara...

Hittade när jag sökte på PA högtalare följande "roliga" information på http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gtalare:
"Högtalaren får betraktas som den primitiva och ofulländade komponenten i ljudsystemet, där det största felaktigheterna i ljudåtergivningen uppstår."
Fakta OCH språkfel, usch!


Top
   
PostPosted: Tue May 05, 2009 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hoppsan, här är man i stockholm över dagen och kommer hem för att hitta massa snack om PAsystem 8)
(jo jag fick en timme över och hörde en fullpetad LP12 Radikal/Ulrika hos HF)
hardcorelinnie wrote:
Generellt sett så undrar man om inte PA-högtalare oftare är absolutbra än standard hifi!? Dels kanske för att syftet inte är att låta på något speciellt fint sätt och kanske för att de alltid jämförs med äkta vara på något sätt, så om det låter helt kasst så blir det synnerligen uppenbart
Jo och kass är just vad det oftast är :wink:
PA system är tillverkade i första hand för att vara effektiva (högtalare) och lämna hög effekt (slusteg) så de kan spela högt.
Att det ändå är kul beror ju på att källan är livemusik. Något man märker så fort de spelar pausmusik från någon CD då musiken fullständigt stendör...

Inte är väl högt det viktigaste för korna?
Vanlig HIFIgrejjer torde räcka.


Top
   
PostPosted: Tue May 05, 2009 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
sportbilsentusiasten wrote:
Inte är väl högt det viktigaste för korna?
Vanlig HIFIgrejjer torde räcka.
Helt klart ska korna inte på något diskotek! Normal volym för personalen som jobbar där räcker. Det jag inte vet (och därför söker råd kring) är om vanliga grejer/vanliga placeringsstrategier räcker till så stora lokaler? Det är ändå väldigt mycket större luftvolym att sätta i rörelse än i ett rum i vanliga bostadshus. Helt andra avstånd ökar också risken för ekoproblem m.m.

Men om t.ex de grejer jag räknar upp ovan är bra eller helkass vet jag inget om alls. Eftersom de oftast inte är en prisfråga kanske det kan vara bra även med billiga PA-grejer? Vad finns mer för billiga grejer?

Kom igen nu, någon måste väl ha ett konkret råd? :)


Top
   
PostPosted: Tue May 05, 2009 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Ledsen, men inga konkreta tips här heller, men som sportis skriver; jag tror inte heller du måste ha PA-grejer för att kunna spela högt nog. 4xKeilidh, Helix el. Nexus, kanske drivna med 2xLK280 torde räcka. Jag skulle tippa att ett ensamt par blir för tunt utan vägg/golv-stöd. Dubbla uppsättningen talare ger motsvarande funktion.


Top
   
PostPosted: Tue May 05, 2009 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Med endast ett par högtalare på ena kortsidan i största utrymmet så blir det en skillnad i ljudtryck på omkring
30dB vid resp kortsida, och det är rätt mycket...

OM det blir PA-utrustning så köp hellre begagnade proffsprylar istället för nya skräp-prylar. Andrahandsvärdet
på PA-utrustning är väldigt lågt, mycket lägre än på HiFi, så det går att göra fynd.

Hursomhelst så står jag fast vid min tidigare ståndpunkt: Fler än två högtalare i resp utrymme.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Tue May 05, 2009 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linnofil wrote:
Det jag inte vet (och därför söker råd kring) är om vanliga grejer/vanliga placeringsstrategier räcker till så stora lokaler? Det är ändå väldigt mycket större luftvolym att sätta i rörelse än i ett rum i vanliga bostadshus. Helt andra avstånd ökar också risken för ekoproblem m.m.
Eko kan vara problem i stora lokaler men det står ju bås&kor med halm på golv, dessutom vinklat tak = eko bör inte vara problem i detta fallet.

Angående stor luftvolym, har du aldrig lyft ut talarna och spelat ute på altanen eller arrangerat disco i plugget motsv?
Lovar dig att det inte är problem med ljudvolymen.
Problemet jag ser framför mig är dock placering av högtalarna. Finns det verkligen en vägg som INTE är belamrad med prylar alt dörrar? Antagligen är det även nääära till närmaste bås (vägg) som talaren spelar rakt in i. Kommer man förbi gåendes med diverse redskap i händerna?
Jag har inte besökt massa ladugårdar iof men de jag sett är inte fyllda med tomma golvytor...


Top
   
PostPosted: Tue May 05, 2009 22:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Ja det var inte pga volymbehovet (i dB alltså) jag tänkte att stora burkar var att föredra, snarare pga volymen i ladan - många m3 blir det...

I vilket fall, om du vill ha konkreta förslag med mer fokus på hemmaurustning än PA skulle jag nog gå lite på hardcores linje: 2 par Helix eller Nexus. Dessa kan hängas ganska högt mitt i taket lätt nedåtlutande med 90 graders vinkel inbördes. För att driva det hela räcker det säkert med en Intek/Powertek - skall det inte spelas tokhögt klarar det lätt lasten från 2 par högtalare. Placera steget välventilerat och utan risk för igendamning av allt ladugårdsdamm. Av något skäl tror jag att en öppen låda funkar bättre med så öppen placering, därför valde jag bort index/index II som högtalare men om någon tror något annat om det så...
Kablagemässigt med den klena budgeten skulle jag nog gå på elkabel, det blir ju många meter upp i nocken i stora ladan. Kanske flertrådig 2.5mm2 funkar bra. Är man noga och har tid går det säkert att höra skillnad mellan olika fabrikat men som vanligt vet man inte hur de låter efter inspelningstiden ändå.

Eftersom korna verkar kunna röra sig fritt i ladan skulle man som alternativ kunna tänka sig en tystare del av ladan, dvs att högtalarna placeras förskjutna åt ena kortsidan. Vore riktigt kul att studera vart korna väljer att lägga/ställa sig vid olika tider på dygnet och beroende på vad som spelas :)
I ett sånt scenario skulle det kanske t.o.m. räcka med 1 par högtalare i taket för att få gladare kor.


Top
   
PostPosted: Tue May 05, 2009 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
sportbilsentusiasten wrote:
Lovar dig att det inte är problem med ljudvolymen.
Problemet jag ser framför mig är dock placering av högtalarna. Finns det verkligen en vägg som INTE är belamrad med prylar alt dörrar? Antagligen är det även nääära till närmaste bås (vägg) som talaren spelar rakt in i. Kommer man förbi gåendes med diverse redskap i händerna?
Jag tänkte mig nog att de skulle sitta 3-4 meter upp på väggen. På så vis skulle de spela över huvudet på både kor, bås och bönder. Men med 46 meter till andra sidan undrar jag förstås hur högt det låter så långt bort? Blir det verkligen -30 db Magnus? Med olika volym på olika ställen i ladan är det förstås intressant att se var korna samlas... (Kan ju för tusan bli en vetenskaplig studie av det här! :D Hur många procent kor i ena hörnet med SB3 som källa, hur många procent med Sneaky Music DS som källa... (Statens vetrinärinstitut betalar Sneakyn som forskningsanslag! :lol: ))

Ju mer jag tänker på det så lutar det åt att hänga något i taket. Men det främsta problemet med att hänga två par Helix drivna av två LK280 är att budgeten inte räcker till. Saken är ju också den att kvaliteten i den stora ladan är den minst prioriterade. Bäst bör det vara i lilla ladan där personalen jobbar mest, följt av kontoret.


Top
   
PostPosted: Wed May 06, 2009 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
På 32 meters avstånd har ljudtrycket sänkts med 30dB jämfört med på 1m avstånd.

Varje fördubbling av avståndet innebär 6dB sänkt ljudtryck.

2m = -6dB
4m = -12dB
8m = -18dB
16m = -24dB
32m = -30dB
64m = -36dB
(i förhållande till 1m avstånd)

Om ljudnivån är 95dB vid högtalarna så kommer alltså ljudnivån vara ca 65dB 32meter
bort, och då är risken att bakgrundsljud (kor, ventilation etc) mer eller mindre överröstar
musiken. Samtidigt är 95dB nästan i nivå med ett dansgolv på en nattklubb (vilket varken
kor, anställda eller skyddsombud blir glada över).

Givetvis kan dessa siffror bli lite annorlunda i praktiken beroende på akustik och annat, men
detta kan ni utgå ifrån i a f.

Att högtalarna placeras en bit över huvudhöjd har jag utgått ifrån (av samma anledningar
som Linnofil skriver).

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri May 22, 2009 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
För att lösa "problemet" med att få musik i hela ladugården krävs det flera högtalare. PA och endast ett par måste du utesluta som lösning.
Med 9000:- i budget för playback rekommenderar jag fem eller sex par högtalare Apart MASK4-BL för ca 1300:-/par som dessutom tål den miljön. Högtalarna måste kopplas i serie och parallellt så att impedansen hamnar på ca 8 ohm. Om han vill använda ett Linn-slutsteg borde det finnas utrymme för ett LK140 eller LK280 i budgeten.
Montera högtalarna så att det spelar rakt ut från väggen för att få bästa spridning på ljudet.


Top
   
PostPosted: Fri May 22, 2009 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bonden i Värmland borde överväga att köpa skivan:


Attachments:
cowmusic.jpg
cowmusic.jpg [ 31.29 KiB | Viewed 1440 times ]
Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited