selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 07:04

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Fri May 22, 2009 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Roland wrote:
PA och endast ett par måste du utesluta som lösning.
För att? Inte bra kvalitet, inte bra spridning eller?
Roland wrote:
fem eller sex par högtalare Apart MASK4-BL för ca 1300:-/par som dessutom tål den miljön.
Plastlåtor från samma företag som gör http://www.apart-audio.com/products/pro ... .aspx?id=5 ?? :D Har du hört dessa? Verkar osannolikt att de ska låta bra när man läser om dem... (http://www.apart-audio.com/Products/pro ... spx?id=250) Men jag vet ju att jag inte ska läsa några data och tro att det går att dra slutsatser ur det! Kan det verkligen bli någon krut i det? Jag har bara 9000 kr att fördela på båda ladorna. Med 5 par blir det 2 par i lilla ladan, tre par i stora ladan och ett LK280 slutsteg som driver båda ladorna. Kan det verkligen räcka till? Mycket kabel blir det också! Att de är dyrare än de Dynavoice jag tänkt till kontoret gör ju att det känns trist, men å andra sidan har de en riktigt bra IP klassning. Var kan man hitta dem för 1300 kr/paret? Finns de i Sverige? Jag hittar dem bl.a. här: http://www.thomann.de/gb/apart_mask4t_w_paar.htm Vad menas egentligen med att de kan köras på 100 V? Kör man tunna högspänningskablar och en trafo i högtalaren? Kan det verkligen bli bra?

4.2” HD Woofer, 1” tweeter
70 Watts program power @ 16Ω
20 - 10 - 5 - 2.5 Watts 100V transformer"

Härligt att se i tryck hur smart det är att lägga pengar på det här systemet! :-D


Top
   
PostPosted: Sat May 23, 2009 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Linnofil wrote:
För att? Inte bra kvalitet, inte bra spridning eller?
För att det är omöjligt att fylla en 1000 kvm stor ladugård med musik på lagomt jämn volym med ett par högtalare. Ett verkligt exempel: I en restaurang på ungefär 100 kvm installerades sexton högtalare och fyra sub för att få ett bra resultat. Det är vad som krävs.
Linnofil wrote:
Har du hört dessa?
Nej.
Linnofil wrote:
Kan det verkligen bli någon krut i det? Jag har bara 9000 kr att fördela på båda ladorna.
Det känns som att svaret kommer direkt efter frågan. :wink:
Linnofil wrote:
...och ett LK280 slutsteg som driver båda ladorna. Kan det verkligen räcka till?
För att inte t.ex. sex par Challenger S5 ska knäcka LK280 måste ni både serie- och parallellkoppla på ett speciellt sätt så att belastningen blir densamma i ohm som om det bara vore ett par högtalare. Kan skicka instruktion om du är intresserad.
Linnofil wrote:
Vad menas egentligen med att de kan köras på 100 V?
Jag rekommenderade MASK4-BL, inte MASK4T-BL. Hoppar därför över att förklara om högtalare med linjetrafo.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 04, 2009 10:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Lägesrapport:

Bonden har nu börjat köpa in saker för att få igång systemet. Budgetbegränsningar (Han klagar på mjölkpriser...) gör att han har slimmat kontoret, som nu består av ett par Creative Gigaworks T20. Han fick tag i den gamla modellen för 600 kr eftersom jag är osäker på om den nya .2 modellen är bra. Självklart är det på Selleri's (Bill50x m.fl.) rekomendationer! De är fortfarande ohörda av mig. Vi får se om jag upplever dem lika bra som ett par Kan. På det sättet kapar han en Creek och ett par Dynavoice S-5, totalt ca: 1400 kr. Inte lika bra kanske, eller t.o.m. bättre? Utöver detta har inhandlats en ReadyNAS Duo med 2x500 Seagate diskar och en Squeezebox Classic. Detta ska jag försöka installera i bondens privatbostad tills vidare för att han ska få vänja sig vid gränssnittet, rippning m.m. (Han börjar väl med att tigga till sig mina 800+ rippar. ;) )

Det fanns en LK280 här på Selleri för 2000 kr som jag länge tjatade om att han skulle hugga på, men han missade den precis när jag gjorde ett försök åt honom... De övriga LK280 säljarna på Blocket har varit ovilliga att släppa dem för det rimliga priset 2000 kr och vill ha mer än vad bonden vill/kan ge.

Det lutar nu åt att det blir ett par Sara (Isobarik!) i den lilla ladan, jag hoppas att de kan räcka till. (Drivna av LK280?) Men den stora ladan är fortfarande ett problem. Jag känner mig lite vilse om jag ska satsa på t.ex. 4 par Dynavoice Challange S-5 monterade med jämna mellanrum på takstolarna (inget stöd av vägg, men kommer bort från kornas öron = volymen kan vridas upp), eller om det ska bli färre större högtalare hängande mitt i taket i ett kluster. Det känns ju onekligen som att bara ett par stora högtalare på ena sidan inte kommer att fungera. Storleken på lokalen (46x23 m) är fortfarande svår att riktigt greppa, jag har inte varit på plats. Men jag har nu sett en bild på den "lilla" ladan (16x20 m) och den såg inte så liten ut...

Bonden själv vill som sagt hålla i pengarna och tänker nog slimma systemet ytterligare genom att bara ha en Squeezebox. Han vill fortfarande ha samma musik överallt. Eftersom jag tror att obalanserad signalkabel över så stora avstånd (>15 m ger brum etc.) blir ett problem, så undrar jag om det inte är smartare att köra med Softsqueeze (simulerad SB3) på kontoret till de T20 som han ska ha där. Det verkar gå att synkronisera Squeezeboxen med Softsqueeze så att de spelar någorlunda synkront. Då kapar han ytterligare 2000 kr. (Eventuell "Kan" nivå på T20 blir då irrelevant, tyvärr...)

Installationserfarenheten av så stora lokaler är som sagt noll och de diversifierade råd jag får här gör att jag känner mig lite vilsen. Kanske blir det tillfället som avgör?

Vi siktar på att installera systemet i början på vecka 29.

Mer bevis: http://www.austriantimes.at/index.php?id=12992 :D


Top
   
PostPosted: Thu Jun 04, 2009 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Förslag; när du har Sara/LK280, testa det systemet i stora rummet. Många små talare alt hänga rygg mot rygg (kluster) i taket tror jag absolut INTE blir bra! Hittar du ingen bra plats för stativen, häng dom på väggen högt upp nära taket fast upponer (taket blir akustiskt som golvet när de står på sina stativ. Högre upp ger dessutom jämnare ljudnivå i hela rummet men förstår fortfarande inte att detta skulle vara ett problem.

Om 15m signalkabel funkar eller inte, bara att testa. Din alternativa lösning är annars sämre så undvik om det går.

Budgetlösning som jag skulle förorda, kör mono dvs en Sara/rum.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 01, 2009 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Ny lägesrapport:

Bonden har nu köpt in mer saker för att få igång systemet. Ett par Sara 9 i valnöt för i den "lilla" ladan! :!: :D Den ena läcker lite luft, osäkert var. Jag hoppas iaf att de ska räcka till. (Egentligen känner jag för att renovera dem, men det finns inte ens tid till mina Kan, än mindre till hans Sara.)

Han får trots idogt letande inte tag i något LK280. Den sista säljaren på Blocket svarar inte på mail. (Såld?) Det börjar dra ihop sig till installationsdags och han har inte ens ett (av två) slutsteg. I desperation funderar han på ett Rotel steg. Är det någon som har goda erfarenheter av dem, vilken sort ska man satsa på? (Jag har bara hört ett RB-850 för mååånga år sen...) Det finns ett RB-890 på Hifi-magasinet.com som är inom räckhåll ekonomiskt. Även ett RB-991 (som är lite utom räckhåll, men han är desperat nog att kanske bjuda på det.). Vet någon om just dessa kan vara bra. De borde ha effekt så det räcker iaf.

Den stora ladan är fortfarande det stora problemet. Ska jag/vi satsa på 4 par Dynavoice Challange S-5 monterade med jämna mellanrum på takstolarna (inget stöd av vägg, men kommer bort från kornas öron = volymen kan vridas upp. Ska man sätta en stagad skiva bakom dem för att simulera en vägg?), eller ska det bli färre (ett par?) större högtalare hängande mitt i taket i ett kluster (känns intiutivt ostadigt och olustigt). Storleken på lokalen (46x23 m) är fortfarande svår att riktigt greppa, jag har fortfarande inte varit på plats. Kanske blir kornas musik nedprioriterad och de får trista PA grejer? Vore inte kul förstås.

Installationserfarenheten av så stora lokaler är som sagt noll och de diversifierade råd jag får här gör att jag känner mig lite vilsen. Känns ännnu mer nu som att tillfället kommer att avgöra. Känner någon till några prylar som kan vara aktuella? Vad har ni i skåpen som vill ut? ;)

Bra och superbillig signalkabel någon? (Om jag går på Sportis förslag ovan och skippar Softsqueeze.)

Vi siktar fortfarande på att installera systemet i början på vecka 29, om vi får fram några grejer...

(Nu får ni slita er från Göran Rudlings Faktiskt tråd om mjuka fötter vs. spikes för att komma med svar till mig! :D Ni vet ju ändå att ni ska ha spikes, oavsett galna teorier!)


Top
   
PostPosted: Thu Jul 02, 2009 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linnofil wrote:
Bra och superbillig signalkabel någon?
Har massa Linn black i förrådet. Linn elkabel. Samt en gammal High Endkabel (röd och skitsnygg :mrgreen: ) plus en massa annat småkrafs.
Ring o buda.

Har K20 men inte i de långa längder du säkert behöver.
just ja, har ett försteg och phonosteg drällandes med.


Top
   
PostPosted: Thu Jul 02, 2009 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
sportbilsentusiasten wrote:
Har massa Linn black i förrådet.
Har du 15 meters längder? :)
sportbilsentusiasten wrote:
just ja, har ett försteg och phonosteg drällandes med.
Intressant, vad är det för försteg, pris? Phonosteg tror jag inte han behöver! :) Ta det i tråden eller PM'a om du vill.

Kom igen nu mina damer och herrar. Vad vet ni om Rotel? Bu eller bä, vilken modell är bäst?Kom in från era trädgårdar och sätt er framför datorn, det kan inte vara nyttigt med all den där solen! :D


Top
   
PostPosted: Wed Jul 08, 2009 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Ännu en lägesrapport... Nu med bilder!

Bonden köpte i desperation (och avsaknad av råd från Sellerister... :( ) ett Rotel RB-890 på Hifi-magasinet. Det ger ca 280 W i 4 ohm enligt spec och borde orka med Sara i lilla ladan. Levereras i slutet på veckan så det är ännu otestat. Systemet kommer troligtvis att installeras på betongmuren (fästena, högtalarna får väggskiva bakom sig) ovanför dörrarna och spela innåt mot kontor och mjölkrobotar (under "innertaket") enligt bild.

Vi har iaf testat och snabbinstallerat SB3, ReadyNAS Duo, Creek 4140 (min, på lån) och Sara 9 i bondens göteborgslägenhet. Det var faktiskt riktigt kul, trots de blygsamma grejerna. Skönt att se att allt är helt innan man kör det till Värmland för att installera. Det lät iaf klart bättre än hans större och mkt dyrare japanska hemmabiosystem... :D

Den stora ladan är fortfarande det stora problemet! Just nu lutar det åt ett par stora högtalare och ett 2ch slutsteg där, men det beror på om vissa affärsförslag går i lås. Vissa vill tydligen hellre ha gammalt skrot än semesterpengar! :)

Jag har nu sett lite bilder av lokalerna och funderar på hur det ska installeras. För den stora ladan har jag en "idé". Skall jag bygga en "fejkvägg" och ha en högtalare på varje sida? Jag tänkte ev. bygga en vägg av 1" plank, ev. med mdf-skiva utanpå, på ca 2x3 meter. P denna "vägg" sätter jag en högtalare (Isobarik skulle vara fint! :D ) på var sin sida, då kommer de att få lite stöd i basen. Denna "vägg" monteras där takstolarna byter höjd. Vad tror ni om det, är det en dum idé? (Se bilder på ladan.)

Bra och superbillig signalkabel någon? Jag behöver ca: 15 meter. (Om jag skippar Softsqueeze i kontoret.)

Lite osäkert om vi kan installera systemet i början på vecka 29, beror på om vi får fram några grejer och hur arbetsbelastningen ser ut för den stackars fattige bonden... (Karl-Oskar vibbar någon? :) )


Attachments:
File comment: Lilla ladan, mjölkrobotar under innertak och lite allmän hantering av korna. Takstolar i stål och plåttak.
Lilla_Ladan-Dörrar_in_till_stora_ladan.JPG
Lilla_Ladan-Dörrar_in_till_stora_ladan.JPG [ 34.37 KiB | Viewed 2376 times ]
File comment: Detaljbild på takstolar i det brutna taket, inte så högt som jag först fruktade.
Stora_Ladan_Takstolar.JPG
Stora_Ladan_Takstolar.JPG [ 30.79 KiB | Viewed 2375 times ]
File comment: Sov/mathallen, stora ladan för korna, utfodring i mitten, "långbord", sovplatser runt kanterna i två led.
Stora_Ladan_Längdvy.JPG
Stora_Ladan_Längdvy.JPG [ 38.92 KiB | Viewed 2375 times ]
Top
   
PostPosted: Thu Aug 20, 2009 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Liten uppdatering:

Glädjande besked, bonden har precis fått tag på ett par fina Isobarik! :D Det känns som att det är en bra kompromiss mellan kvalitet och tryck. De kommer att drivas med Rotel slutsteget (ger 2x280W i 4 Ohm). De kommer givetvis att placeras i den stora ladan. Eftersom det "bara" blev ett par högtalare så tror jag de kommer att hamna i mitten av lokalen, en bit upp ovanför folk och kor. Jag undrar lite om det blir bäst med en uppbyggd "vägg" på 2,5x3,5 meter där man sätter högtalarna på motstående sidor så att de får lite basstöd. Kan det vara något? Eller ska jag bara sätta dem motstående utan vägg? :?:

Till lilla ladan har införskaffats en liten Proton integrerad förstärkare som bonden fick med vid köpet av Isobarikarna. Tragiskt :( , men det verkar vara helt omöjligt att få tag på ett Linnslutsteg till vettigt pris på begmarknaden idag. Även högtalarkablar i form av FK elkabel har inhandlats och skall kollas riktning på samt tvinnas med rätt antal varv per meter. Vad är rätt antal, 5v/m? :?:

Eftersom det varit så svårt att få tag i grejer så har det inte blivit någon sommarinstallation som det var tänkt. Nu har vi inget bestämt installationsdatum och han jagar, trots sprängd budget, fortfarande efter ett vettigt Linnslutsteg (eller två). I värsta fall får jag åka dit och trimma in systemet med Protonförstärkaren.

Elektroniken kommer troligtvis att hamna på kontoret med långa högtalarkablar som följd. Fördelen blir kortare signalkablar och en bättre miljö för elektroniken. Svårt att säga om det är bäst/rätt beslut. Men det blir för dyrt att testa båda alternativen.

Akustikförslag, insikter och installationstips välkomnas! :)


Top
   
PostPosted: Thu Aug 20, 2009 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Kom att tänka på att jag har ett Powertek, ett par sena Kan (alltså inte den gamla klassikern) och ett par Unik (ouppackade) som jag inte använder. Har tänkt ha dom till barnen, men kom med bud så kanske jag kan förmås skilja mig från något.


Top
   
PostPosted: Sun Aug 23, 2009 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
hardcorelinnie wrote:
Kom att tänka på att jag har ett Powertek ... kom med bud så kanske jag kan förmås skilja mig från något.
Jag har talat med bonden. Han är klart intresserad och vill gärna byta. Hur mycket mjölk vill du ha för din Powertek, 400 liter?


Top
   
PostPosted: Mon Aug 24, 2009 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Linnofil wrote:
Hur mycket mjölk vill du ha för din Powertek, 400 liter?
Konstigt nog har jag ännu inte fått något "JA, JA, JA!" pm från hardcorelinnie? Hur törstig får man vara egentligen, när 400 liter mjölk inte räcker? Kanske måste jag sockra budet lite? Men med lite kakao så riskerar alltihop att bli en ganska Pucko affär...


Top
   
PostPosted: Mon Aug 24, 2009 19:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Skönt det är med lite göteborgshumor :) .

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
PostPosted: Mon Aug 24, 2009 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Linnofil wrote:
Linnofil wrote:
Hur mycket mjölk vill du ha för din Powertek, 400 liter?
Konstigt nog har jag ännu inte fått något "JA, JA, JA!" pm från hardcorelinnie? Hur törstig får man vara egentligen, när 400 liter mjölk inte räcker? Kanske måste jag sockra budet lite? Men med lite kakao så riskerar alltihop att bli en ganska Pucko affär...
Lite mer borde det gå att mjölka ur den har affären innan den är i hamn.
:|


Top
   
PostPosted: Mon Aug 24, 2009 22:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Grym nivå på humorn här


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited