selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 18:29 
Site Admin
Site Admin

En viss person på forumet har gjort en förfrågan om jag möjligtvis skulle vara intresserad av hans 5140.

Bakgrund till potentiellt byte: Katan spelar bra! Riktigt bra skulle jag till och med vilja säga, problemet är dock den oktav dem inte spelar. Musik som går genom hela registret har en tendens att låte bra men har inte något tryck i botten. En bastrumma hörs ju men den känns inte som en bastrumma helt enkelt.

5140 skulle givetvis leverera tillräckligt mycket bas, men min fundering är om de spelar tillräckligt bra :?: Eller kommer övriga register gröta ihop sig en del, kanske beroende på förstärkeri i underkant (ett lk140). En möjlighet är att ersätta det med ett 5105 men aktivt kommer inte på fråga den närmsta tiden. 2250 är för dyrt, men mitt 'realistiska' målsystem eller vad man skulle kalla det är förmodligen Ikemi/Kairn/2250/Ninka alt. Espek. Blir ett möjligt byte av högtalare i det här läget ett snedsteg eller åt rätt riktning? Eller är det bättre att satsa på Ninka som kanske är lättare att driva och sedan kunna aktivera dem eller köpa klout/2250 i framtiden? Jag vill alltså har mer tryck men inte offra något av det Katan gör bra, då spelar jag hellre vidare som det är nu tills vidare.

Tacksam för de svar ni har, spekulationer tas gärna emot också bara det framgår att det är en kvalificerad gissning (vilket kan vara nog så bra). En möjlighet är givetvis att testa dem hemma men eftersom man inte bär omkring sådana här högtalare i onödan vore det trevligt med några råd först.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 19:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag tycker givetvis att du ska ta chansen och skaffa ett par AV 5140!Att Ninka skulle vara mer lättdrivna än AV5140 betvivlar jag.Minns jag inte helt fel så är väl 51orna specade till 90db/w/m?När jag hade mina så körde jag dem med ett lk100 och även om det inte är världens mest kraftfulla steg så fungerade det rätt så ok.
Om du senare byter ut alla elementen mot Espek-element så blir det bättre (kostnad ca 7500kr),speciellt den nyare diskanten var ett lyft.Aktiverar du dom sedan så har du i stort sett ett par Espek.

Och om du provar dessa hemma,ställ dom inte allt för nära bakväggen!
Mina fungerade bäst med lite luft bakom,ca 45-50 cm från bakvägg.

Jag har alltid föredragit tukan/katan framför Keilidth/ninka,Tukan men framförallt Katan är ruggigt bra stativare helt enkelt.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 21:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hallå där!

Jag har inte hört Katan över huvud taget, men ett par ninka stod hemma hos mig i nästan ett år. Jag tycker inte det är något snack om saken om att det är en bra högtalare. Dock är de inte några basmonster direkt, i alla fall inte på relativt låg volym. Däremot när jag uppgraderade till ett par Espek finns basen där, ett oerhört stort lyft. Med Espek behöver du inte spela högt för att få en väldigt skön och tydlig bas.

Med detta vill jag ha sagt att om det är den där riktiga basen och trycket du är ute efter så skulle jag fösöka gå på ett par espek. Antar att det är ungefär samma med 5140, som jag inte har lyssnat på.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 21:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

dom är tom specade till 92db/w/m :wink: , jag kör AV5140 biampat med AV5125, ca 40cm från bakväggen och det spelar ruggigt bra även om jag nu har lite sämre spelare än en Ikemi.

Se Medlemspresentation.... 8)

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 21:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Anågende om hur mycket stärkeri som behövs så tycker då i alla fall jag att man klarar sig ganska hyggligt på en LK140 med Espek/5140.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 21:07 
Site Admin
Site Admin

Tack för alla svar!

Många positiva bifall här, men vad är nackdelarna då? För det måste väl finnas ett par..

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 21:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nackdelen måste väl vara att de är fulare än både ninka och katan. Något annat har då inte jag upptäckt (än) :)

Detta tycker alltså inte bara min bättre hälft, utan även jag... :lol:

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 21:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

serben wrote:
Nackdelen måste väl vara att de är fulare än både ninka och katan. Något annat har då inte jag upptäckt (än) :)

Skämtar du eller :?: :o
:wink:

Jag tycker AV5140/Espek är Linns snyggaste högtalare!

Men smaken är som baken,som bekant.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag läste på ett annat forum för ganska länge sedan att Espek kan vara ganska känsliga för vilken typ av rum de står i. En killa hade tom sålt dem pga att han inte riktigt fick till det. Som sagt, jag läste det på ett annat forum så ta det med en nypa salt, men det kan ju vara värt att tänka på. Försök att få låna hem/prova dem i ditt rum.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 13:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Sony wrote:
Tack för alla svar!

Många positiva bifall här, men vad är nackdelarna då? För det måste väl finnas ett par..
Nackdelarna....trevägskonstruktion=3 aktiva filter+3 slutsteg=dyrare än katan/ninka vid aktiv drift,men billigare än de nya akurate.

Varför heter dom akurate förresten?är Norge kanske Linns nya målgrupp? :wink:

PostPosted: Wed Aug 18, 2004 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
men mitt 'realistiska' målsystem eller vad man skulle kalla det är förmodligen Ikemi/Kairn/2250/Ninka alt. Espek. Blir ett möjligt byte av högtalare i det här läget ett snedsteg eller åt rätt riktning?
Du har startat HELT rätt = definerat ditt mål!!!!
Jobba dig mot målet utan att ta del-steg. Del-steg är bara dyrt...
Så... köp de högtalare du vill ha DIREKT.
Och... vill du ha tryck, så är espek bättre!

Mitt råd; gå på espek direkt (dock kanske du kan uppgradera övriga delar först... upp till dig)

Det fina med Espek är också att du sedan kan uppgradera de andra sakerna i framtiden (CD/försteg etc) o de "klarar" den bättre signalen!!!
= tänk långsiktligt :lol:

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 16:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

new order wrote:
serben wrote:

Skämtar du eller :?: :o
:wink:

Jag tycker AV5140/Espek är Linns snyggaste högtalare!

Men smaken är som baken,som bekant.
Jag skämtar inte.., dock så börjar jag vänja mig nu. Anledningen att jag inte tycker de är lika snygga är att de är vinklade tvärt om mot för ninka. På ninkan försvann som sidorna på högtalarna. På espek blir de tvärtom väldigt synliga...

Dock inte sagt att de är fula. :)

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Espek kan vara mycket svåra att få låta bra. Känner en som sålde sina eftersom han inte fick dem att låta bra i de rum han hade tillgängliga. Calle på High Fidelity sa att Espek kräver handlarinstallation för att de ska låta bra. Jörgen på Stereokompaniet demade inte Espek på grund av att de inte lät bra i butiken. Jag skulle också föreslå att låna hem först och testa.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 18:28 
Site Admin
Site Admin

fredde wrote:
Espek kan vara mycket svåra att få låta bra. Känner en som sålde sina eftersom han inte fick dem att låta bra i de rum han hade tillgängliga. Calle på High Fidelity sa att Espek kräver handlarinstallation för att de ska låta bra. Jörgen på Stereokompaniet demade inte Espek på grund av att de inte lät bra i butiken. Jag skulle också föreslå att låna hem först och testa.
Det kan ju vara något att tänka på, som du säger så fick han ju dem inte att låte (tillräckligt) bra i affären för att ha dem framme och man kan ju anta att jag knappast är bättre på att ställa in dem. Bör tänkas på...Ninka verkar lättare att få till en hyfsat placering på men det är främst dina problem med dem fredde som gör att jag har en viss skepticism mot dem. Också att de inte riktigt har någon djupbas. Dock är det relativt billigt att gå aktivt på dem och då spelar de antagligen tillräckligt djupt.. :?:

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 18:39 
Site Admin
Site Admin

Ninka går ner till 50Hz passivt och 38Hz aktivt. Espek är specad till att gå ner till 30Hz.

Jag är ju barnsligt förtjust i Ninka, så jag är nog för partisk för att ge något tips. Jag kan bara säga så mycket som att det ju finns en anledning till att jag gillar Ninka så mycket som jag gör.
serben wrote:
Jag skämtar inte.., dock så börjar jag vänja mig nu. Anledningen att jag inte tycker de är lika snygga är att de är vinklade tvärt om mot för ninka. På ninkan försvann som sidorna på högtalarna. På espek blir de tvärtom väldigt synliga...
Precis! Espek ser ut som en bakvänd Ninka, typ. ;)

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00