En viss person på forumet har gjort en förfrågan om jag möjligtvis skulle vara intresserad av hans 5140.
Bakgrund till potentiellt byte: Katan spelar bra! Riktigt bra skulle jag till och med vilja säga, problemet är dock den oktav dem
inte spelar. Musik som går genom hela registret har en tendens att låte bra men har inte något tryck i botten. En bastrumma hörs ju men den känns inte som en bastrumma helt enkelt.
5140 skulle givetvis leverera tillräckligt mycket bas, men min fundering är om de spelar tillräckligt bra

Eller kommer övriga register gröta ihop sig en del, kanske beroende på förstärkeri i underkant (ett lk140). En möjlighet är att ersätta det med ett 5105 men aktivt kommer inte på fråga den närmsta tiden. 2250 är för dyrt, men mitt 'realistiska' målsystem eller vad man skulle kalla det är förmodligen Ikemi/Kairn/2250/Ninka alt. Espek. Blir ett möjligt byte av högtalare i det här läget ett snedsteg eller åt rätt riktning? Eller är det bättre att satsa på Ninka som kanske är lättare att driva och sedan kunna aktivera dem eller köpa klout/2250 i framtiden? Jag vill alltså har mer tryck men inte offra något av det Katan gör bra, då spelar jag hellre vidare som det är nu tills vidare.
Tacksam för de svar ni har, spekulationer tas gärna emot också bara det framgår att det är en kvalificerad gissning (vilket kan vara nog så bra). En möjlighet är givetvis att testa dem hemma men eftersom man inte bär omkring sådana här högtalare i onödan vore det trevligt med några råd först.