selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 14, 2024 01:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Wed May 06, 2009 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Någon som skall på morgondagens demo på Tonläget? Jag planerar att köra upp, om det inte regnar FÖR mycket...


Top
   
PostPosted: Thu May 07, 2009 23:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Jan 14, 2006 00:52
Posts: 99
Location: Luleå
Någon som var på lyssningskvällen på Tonläget i kväll och kan berätta hur det lirade,för oss i norr som ej fått möjlighet att lyssna ?

/R


Top
   
PostPosted: Sat May 09, 2009 10:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Hej,

Var på demon på Ljudkompaniet i torsdags och lyssnade på Radikal och Urika.

Jämförelse gjordes mot en toppmatad 12:a med EKOS SE, Keel och Akiva med tillhörande Lingo och Linto.

Intryck:
Melodin mycket enklare att följa; speciellt basen. Klangen på instrumenten klart bättre.

En av de stora förändringana enligt Alan från Linn är att växelströmmen från den gamla motorn ger ett brum med frekvens kring 50 Hz som stör musiken,
testa själv genom att sätta maxvolym på försteget och starta skivspelaren och dra ut armen så att pickupen ligger över motorn.
Den nya motorn drivs av likström vilket inte ger något magnetfält runt motorn; den är helt tyst med samma test som ovan.

För att ta bort mekaniskt ljud från motorn har man inneslutit den i en isolerad kapsel.

En annan bra detalj är mute-funktionen på startknappen; hur många gånger har man inte letat efter fjärren när man vill muta...

Sammanfattningsvis en bra demo med en vädigt stor att-ha-faktor.

Tack till Christer och Gunnar från Ljudkompaniet och Alan från Linn

/Per


Top
   
PostPosted: Sat May 09, 2009 17:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
Jag var också på Ljudkompaniet i torsdags och det var väl ingen som inte blev övertygad om hur bra de senaste uppgraderingarna är. Vid första jämförelsen (och en enda då ytterligare jämförelser kändes poänglöst) lät det först mycket bra. Det var tajt, lätt att följa med och bra ljud. Men det som hände sen efter bytet var att man insåg följande: trummorna hade låtit dämpade och grötiga, basen lät helt annorlunda och flöt inte alls ihop som för en stund sedan. Sången lät nu som om man satt där i studion och lyssnade under rådande inspelning och inte att sångaren befinner sig i en liten låda som först. Jag, och jag tror de andra med, blev mycket imponerade av vad vi hörde. Måste säga att jag har aldrig hört en anläggning låta så bra. Utöver nya topp-12:an bestod den av: Klimax Kontrol, 2 st. 4200 och aktiva Akurate 212.

Stort tack till Christer och Gunnar på Ljudkompaniet för en trevlig kväll och naturligtvis till Alan från Linn för en informativ och pedagogiskt upplagd demo.

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Top
   
PostPosted: Sat May 09, 2009 21:55 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 27, 2007 00:29
Posts: 14
Location: Stockholm
Jag hade turen att få vara med en liten stund på Tonläget i torsdags och det var verkligen höjdpunkten på min Göteborgsresa innan jag hoppade på tåget hem! Tack Anders för en jättetrevlig och informativ kväll :D

Jag hade gärna stannat och lyssnat mer. Men den stund jag var med imponerade Radikalen rejält på mig. Särskilt när Anders spelade en rejält bucklig vinyl där svajandet nära nog suddades ut :shock:
för att inte tala om en läspande och grötig Evert Taube som blev mycket mer musikalisk och läspade betydligt mindre :lol:

Jag upplevde att ljudet blev mer separerat, klarare, mer harmoniskt. Det svänger mer helt enkelt..mer känsla
och mer musik. Wow :shock: :D

Jag måste definitivt höra mer på Radikalen (HF nästa :D) och den hamnar absolut på min önskelista..så jag hoppas tomten
kommer snart :wink: :lol:

_________________
It´s all about feelings..so lets rock


Top
   
PostPosted: Sat May 09, 2009 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
PerK wrote:
Den nya motorn drivs av likström vilket inte ger något magnetfält runt motorn; den är helt tyst med samma test som ovan
Var det så de sa från Linn?
För info, även likström ger magnetält...


Top
   
PostPosted: Sun May 10, 2009 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
PerK wrote:
Den nya motorn drivs av likström vilket inte ger något magnetfält runt motorn; den är helt tyst med samma test som ovan
Var det så de sa från Linn?
För info, även likström ger magnetält...
Yepp. Men fältet pulserar inte. Om det gör någon skillnad vet jag inte men man kan ju gissa.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun May 10, 2009 12:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
sportbilsentusiasten wrote:
PerK wrote:
Den nya motorn drivs av likström vilket inte ger något magnetfält runt motorn; den är helt tyst med samma test som ovan
Var det så de sa från Linn?
För info, även likström ger magnetält...
Sorry jag var lite otydlig där.

Det han sa var att man slapp växelströmmen på 50 Hz, med övertoner som resulterar i ett hörbart brum; vilket märktes väldigt tydligt i testet jag nämnde.
Följden av detta är att det blir helt tyst mellan tonerna; vilket medför att melodin är lättare att följa.

/Per


Top
   
PostPosted: Mon May 11, 2009 09:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Bild på sensor som läser av hastigheten.


Attachments:
DSC_0324_001jpg.JPG
DSC_0324_001jpg.JPG [ 111.73 KiB | Viewed 2658 times ]
Top
   
PostPosted: Mon May 18, 2009 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Testen med det magnetiska störfältet från motorn är nog tacksam att demonstrera, men frågan är hur stor betydelse detta har i praktiken. Om man gör samma test på normal volym (gjorde ni det?) så märker man att det är en väldigt svag störning i jämförelse med exempelvis vinylbrus och knaster. Med samma metod (att skruva upp volymen) skulle man kunna demonstrera varför ett aktivt system är klart sämre än ett passivt - då brusnivån ökar med aktiva kort i signalkedjan. Men vi vet ju att aktivt har andra fördelar som mer än väl uppväger nackdelarna.

Med detta vill jag inte säga något ont om Radikal - jag vill ha en! Men jag tycker att den här typen av demonstrationer handlar mer om "show" än om musik.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Sep 01, 2009 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Värt att notera är att skiljer i prestanda mellan Radikal "Akurate" och Radikal "Klimax", till fördel för den senare. Så lådan har betydelse!

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
PostPosted: Tue Sep 01, 2009 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Clas wrote:
Värt att notera är att skiljer i prestanda mellan Radikal "Akurate" och Radikal "Klimax", till fördel för den senare. Så lådan har betydelse!
Sååå? Linn själva hävdar att det inte är någon skillnad.
/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Sep 01, 2009 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Vet inte vad Linn har sagt å inte sagt, men vad man kan läsa i tråden här så är det Linn's ingenjörer som uttalat sig. Hursomhelst har jag gjort ett A/B test på HF mha Kalle och det är klar skillnad. Vad jag förstår hade Kalle blivit förvånad och frågat Linn, de hade bekräftat att den låter bättre. Är det speciellt förvånade egentligen? Att den stabilare och tyngre lådan på samma sätt som rack eller stenfötter ger bättre resultat. Vad är bakgrunden att Linn fräste ut lådorna från ett block aluminium? Om det inte låter bättre var det "bara" för utseendes skull?

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
PostPosted: Tue Sep 01, 2009 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Clas wrote:
... Vad är bakgrunden att Linn fräste ut lådorna från ett block aluminium? Om det inte låter bättre var det "bara" för utseendes skull?
Med risk för att jag kommer ihåg fel så har jag för mig att det var just så att de ville göra något som inte bara lät bra utan även såg kompromisslöst ut. Till deras förvåning så lät elektroniken klart bättre i klimax lådorna också...


Top
   
PostPosted: Sun Sep 13, 2009 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Lite tyst om denna uppgradering på forumet. Är det inte så många som har uppgraderat eller funderar på at göra det? Jag gjorde det för ett par veckor sedan och först i början läte det lite stelt - antagligen främst för att den nya mekaniken (motorlagret) behöver lite tid för att slita in sig. Senaste veckan och f.f.a. nu i helgen har det lossnat och man kan väl säga att namnet inte är någon överdrift. Troligen största förbättringen jag upplevt av en enskild uppgradering. Helt osannolikt tajt och lätt att ta till sig p.s.s. som det är när det är bra Live. Allt flyter på och t.ex. fraseringar i röster eller hur varje ton/taktslag bidrar till både det lokala (för det instrumentet) och det totala musikflödet framgår (f.f.a. på vissa skivor) på ett sätt som jag aldrig hört från en inspelning tidigare.

:D :D :D :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited