selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 18:59

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Test av GamuT Phi3
PostPosted: Sat Apr 04, 2009 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har haft hem dessa på hemlån från ljudshopen någon dag nu och testat på min Linnrig

Tyvärr så orkar inte mina biampade 2250 med dessa burkar fullt ut och därför så blir det inte riktigt en rättvis jämförelse med mina aktiva katan

Vad man märker direkt är att Gamut högtalaren spelar större och luftigare men inte med samma nerv som mina katan, tror dock detta är just att lasten blir allt för stor för 2250, för att de ska kunna blomma ut. Exakt samma phenomen som när jag testade de större gamutburkarna, den gången kunde vi switcha till gamut mono block och då var alla begränsningar borta

På det hela taget så är det en trevlig högtalare men tyvärr så når den inte ända fram till aktiva katan med 2250 som slutsteg, ganska säker på att utgången hade blivit anorlunda med kraftigare slutsteg

Tack till ljudshopen som lånade ut sina grejer trots att jag inte handlat en pryl där än så länge

En länk till Högtalaren
http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx ... oduct=1222

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject: Re: Test av GamuT Phi3
PostPosted: Sat Apr 04, 2009 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var det ett par väl inspelade Phi3 du lånat hem?
En del högtalarfabrikat behöver ju närmare 150 h innan dom kommer igång.

Du kan väl testa ett par XTZ 99.26:or från Luleå Hifi & Hembio som anses tävla med högtalare 3-4 ggr pengarna.
Dom kostar runt 6500kr vilket kanske verkar avskräckande lågt men låter väldigt luftigt & detaljerat vid en första provlyssning i butiken dock på okänd elektronik.
Dom ansågs vara bättre än B&W 805s för 23 980 kr i ett test i Ljud & bild.
Inga problem med hemlån i den butiken utan en självklarhet att man får låna hem och testa innan köp.

PostPosted: Sat Apr 04, 2009 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Var det ett par väl inspelade Phi3 du lånat hem?
En del högtalarfabrikat behöver ju närmare 150 h innan dom kommer igång.

Du kan väl testa ett par XTZ 99.26:or från Luleå Hifi & Hembio som anses tävla med högtalare 3-4 ggr pengarna.
Dom kostar runt 6500kr vilket kanske verkar avskräckande lågt men låter väldigt luftigt & detaljerat vid en första provlyssning i butiken dock på okänd elektronik.
Dom ansågs vara bättre än B&W 805s för 23 980 kr i ett test i Ljud & bild.
Inga problem med hemlån i den butiken utan en självklarhet att man får låna hem och testa innan köp.
Jag har aldrig hört talas om den modellen XTZ, vad är det för fabrikat?

PostPosted: Sat Apr 04, 2009 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=31

Har en kompis som har golvarna 99.36
http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=66

Och dom låter riktigt trevligt "luftigt" behöver dock dämpas när man ska spela högt
man får stoppa in några basreflexkuddar i basreflexportarna annars blir det lite för "bumligt"
finns många inställningsmöjligheter beroende vad för rum man har dom i
tycker dom är riktigt prisvärda för sina ca 8000kr

Tog med min 12:a och körde in i hans Majik-I (LK-versionen) och det lät mycket bra.

Själv kör han med Ikemi som källa låter inte så tokigt det heller :wink:

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Sun Apr 05, 2009 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ljudshopen är en riktigt trevlig butik med riktigt bra service. Pekka71 har du lyssnat på några Naim-prylar där?

PostPosted: Sun Apr 05, 2009 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Tyvärr så orkar inte mina biampade 2250 med dessa burkar fullt ut och därför så blir det inte riktigt en rättvis jämförelse med mina aktiva katan
Låter lite skumt. 2250 är inte något direkt klent slutsteg. Är du säker på att det är kraftigare slutsteg som krävs? Kan kanske även finnas andra anledningar till att GamuT högtalare låter bäst med GamuT slutsteg. En högtalare som inte går att driva med ett 2250 kan man nog ifrågasätta ur ett rent konstruktionsperspektiv. Skulle vara intressant att höra hur högtalarna skulle låta med en 2200. 2250 låter ju en aning tivoli jämfört med 2200 så man undrar om det inte skulle låta ännu mer återhållet med 2200, trots 2200:ans betydligt bättre drivförmåga.

PostPosted: Sun Apr 05, 2009 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för länken. Kollade även runt lite på nätet och alla verkar ju oerhört positiva. Priset är ju också tilltalande. Tidigare fanns det ju engelska linnhandlare som i sina suggested systems hade just B&W 805s tillsammans med Linns Klimaxelektronik. Om nu dessa xyz är bättre än 805s så borde de ju räcka rätt långt.

Men tester och annat kan ju egentligen bara tjäna syftet att ska lite nyfikenhet så att man går och provlyssnar. Är det ngn som har haft chansen att prova dem med linn eller kanske naimelektronik?

PostPosted: Sun Apr 05, 2009 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

någon som sett någon kub på Linn steg t.e.x hur mycket de ger i 2 ohm?

PostPosted: Sun Apr 05, 2009 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
pekka71 wrote:
Låter lite skumt. 2250 är inte något direkt klent slutsteg. Är du säker på att det är kraftigare slutsteg som krävs? Kan kanske även finnas andra anledningar till att GamuT högtalare låter bäst med GamuT slutsteg. En högtalare som inte går att driva med ett 2250 kan man nog ifrågasätta ur ett rent konstruktionsperspektiv. Skulle vara intressant att höra hur högtalarna skulle låta med en 2200. 2250 låter ju en aning tivoli jämfört med 2200 så man undrar om det inte skulle låta ännu mer återhållet med 2200, trots 2200:ans betydligt bättre drivförmåga.
mellanregisteret blir lite svajande samt att det aldrig släpper,dålig konstruktion tror jag inte att det är, finns andra burkar som är än värre som t.e.x Dynaaudio som låter riktigt bra men som kräver extremt förstärkeri

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00