selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 30, 2024 00:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next
Author Message
PostPosted: Fri May 15, 2009 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ogcnisse wrote:
Kunde bara inte hålla mig när jag läste detta: "Ultimat vore en musikalisk, välljudande OCH pigg kabel!!"

Sorry :oops:
När man hör hur olika kablar låter vill man ha det bästa av allt liksom. Är övertygad om att den finns, bara att testa testa testa...leta leta... :wink:
Är ju billigt, varje kabel kostar runt 100lappen så det är ju inga pengar.


Top
   
PostPosted: Fri May 15, 2009 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
När man hör hur olika kablar låter vill man ha det bästa av allt liksom. Är övertygad om att den finns, bara att testa testa testa...leta leta... :wink:
Är ju billigt, varje kabel kostar runt 100lappen så det är ju inga pengar.
Snacka om nörderi ;-)

Skämt åsido, det skulle vara intressant att spekulera ur vad skillnaderna härrör. Om inte annat skulle det kunna snabba på urvalsprocessen. Har du tex kollat de olika kablarnas uppbyggnad och på vilket sätt de skulle kunna tänkas interferera med de inkopplade apparaterna? Själv är jag nog av åsikten att det inte är själva dataströmmen som påverkas (då skulle ingenting fungera) utan att det snarare har med sammankoppling av apparater och påverkan på den analoga utrustningen. Vad tror du?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri May 15, 2009 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Och två Mimer... suverän uppgradering, du måste berätta hur det låter.
Fick dom igår. Efter montering (ersätte två hyllplan Harmonihylla) lät det rätt kass. Snarare sämre än innan. Tur man är härdad, bara att gå och lägga sig spänd hur det blir dagen efter.
Inspelning av rack tänker ni???

Nej men trähyllplanen böjer sig i lagret, men rätar ut sig i normalt rum.
OBS när ni monterar se till att de placeras med böjninen nedåt = från aluskivan. Mina bukdade ned 3-4mm.

Nu på lunchen har hyllplanen rätat upp sig och det låter det så man får tårar i ögonen :!:
FY FAAAAN :shock:
Bättre ljud, mer dynamik, nya detaljer hörs, stramare bas, mindre aggresiv diskant, mer stereoperspektiv, renare, toner/trummor klingar ut tydligare.
O det svänger så satan.
Liknar att gå aktivt. Allt blir så självklart avslappnat med grymt driv i musiken. Och som med ett aktivt system höjjer man volymen ideligen.
Ljudgalningen i mig får en reäl dos doping. Mer mer mer!

Klar Klimaxvarning på dessa rack så mycket bättre är de än allt annat. Överlägset bästa racket, men det hör man ju redan i butiken. Från golv --> harmoni är en liten skillnad jämfört med harmoni --> Mimer.
O då är Harmonihyllan skitbra ska ni veta.

Öser AC/DC just ju. Riktigt riktigt bra.

(tog en paus i skrivandet tillbaks nu)
TACK till Anders :!: Vilken prestation att utveckla denna. Imponerande!
Source first STÄMMER det visas återigen.

Han med lite Tracy Chapman innan jag postar, börjar nästan gråta. Fy fan vad patetisk man är :oops:


Top
   
PostPosted: Fri May 15, 2009 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
sportbilsentusiasten wrote:
Han med lite Tracy Chapman innan jag postar, börjar nästan gråta. Fy fan vad patetisk man är :oops:
Grattis till en jättekul uppgradering!

Tycker inte det är det minsta patetiskt att bli rörd av musik... 8) Antar att det är därför man har ett Linn system.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Sat May 16, 2009 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Christian wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Han med lite Tracy Chapman innan jag postar, börjar nästan gråta. Fy fan vad patetisk man är :oops:
Grattis till en jättekul uppgradering!

Tycker inte det är det minsta patetiskt att bli rörd av musik... 8) Antar att det är därför man har ett Linn system.
Nejdå, Sportis grät över att hyllorna lät mycket bättre för småpengar jämfört med senaste uppgraderingen av Linn-prylar :D

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue May 19, 2009 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
För att ta det on topic igen måste jag erkänna att nätverkskablar gör skillnad. Det spelar ingen som helst roll vad förståsigpåare säger, det var mycket större skillnad än vad jag hade kunnat tänka mig och jag tycker att det vore oerhört skönt om det inte var någon skillnad alls.
Vi använde den av sportis rekommenderade kabels från Microconnect och det kändes ganska löjligt att skillnaden var så stor bara genom att byta ut Claesolssonkabeln mellan NAS och switch. När sedan kabeln mellan switch och DS ersattes blev det ännu bättre.
Vi provade detta i ett mycket potent men passivt Linnsystem 8) samt i min modesta Naimrigg.

Tack sportis för att du orkar prova, jag blir själv lite lat ibland men såna här påminnelser är så självklara att jag förbannar mig själv att jag övertygas av teknokraternas idiotiska uttalanden.

/Erik


Top
   
PostPosted: Sat May 23, 2009 17:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
måste säja att jag är tveksam till detta med tp kablar men jag ska testa den du föreslår sportis

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun May 24, 2009 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag kan också bekräfta att det gör stor skillnad, det svåra är att hitta rätt kabel...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sun May 24, 2009 13:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Detta är rätt läskigt faktiskt...Linn testar väl sina produkter för att se att de "låter" som de ska? Det kan jag inte tänka mig att alla tillverkare gör.. Det skulle isåfall innebära att två identiska produkter mycket väl kan låta helt olika.

Eftersom tillverkare av nätverkskablar mest troligt inte är intresserade av hur kablarna låter (misstänker jag) kan man ju inte göra en lista över rekommenderade kablar, utan att testa flertalet av samma modell innan man får en statistisk säkerhet.

Är det någon som funderat på detta, eller kanske till och med testat flera identiska kablar?

Kommer vi få se hifi-nätverkskablar inom en snar framtid? kanske från Linn t o m? :P


Top
   
PostPosted: Sun May 24, 2009 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Förr i tiden provlyssnade Linn varje apparat innan de skickade iväg dem. Som det har verkat när jag har besökt fabriken så görs inte detta längre, utan man har övergått till att med datoriserad mätstationer testa olika funktioner och parametrar. Det är perfekt för att testa funktionalitet, men inte någon lätt metod för att hålla koll på ljudkvalitet.

Min erfarenhet är att kablar som är framställda med maskiner (pressverktyg etc) är väldigt lika varandra prestandamässigt. Till exempel är nätkablar och "crimpade" signalkablar nästan helt ljudmässigt identiska och det är väldigt ovanligt att någon är felaktig. Jag tror därför inte att det är några problem att lista rekommenderade kablar.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sun May 24, 2009 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
En lista med rekomenderade kablar vore verkligen av intresse. Tror många av oss skulle uppskatta enkelheten av kunna köpa en testad kabel som låter bra. En eloge till er som orkar jämföra och testa :)

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Sun May 24, 2009 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
jag har beställt de kablar som sportis rekomenderade, har ni en jordad switch/router?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon May 25, 2009 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Pär wrote:
En lista med rekomenderade kablar vore verkligen av intresse. Tror många av oss skulle uppskatta enkelheten av kunna köpa en testad kabel som låter bra. En eloge till er som orkar jämföra och testa :)
Tack men vaför en lista?
Är ju endast en som kan vara bäst. De andra mindre bra är ointressanta.
Eller missuppfattade jag dig?


Top
   
PostPosted: Mon May 25, 2009 09:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Det blir en väldigt kort lista då :mrgreen:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Mon May 25, 2009 09:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Blev så få anmälda att vi hoppade över testandet av alla kablar. Hinner inte skriva mer än att den bästa är Cat6 från Micro Connect. (köpt från Dustin)

Text på påsen:
Cable SSTP 3meter, CAT6 WHITE LSZH
Batch_ID; 100001

kabeltext
Type CM 24AWG 60 deg C (UL) E188630 CSA LL81295 CMG ETL VERIFIED TIA/E1A-568-B.2-1 CAT6 Patch Cable S-FTP LSZH EVERNEW 8180JH020

Texten ska gå åt samma håll som informationen. Jo gör skillnad på vissa av de kablar som testats, vissa större än vissa andra som är marginellt olika beroende på riktning.

Återkommer.
De andra 20+ kablarna får vi testa nästa gång.
Nästa helg kanske?
Jan, stort tack för att du testar och delar med dig av denna info!

Fråga 1: du nämde på Linnsforumet att det fanns en längre version av denna kabel - har du händelsevis möjlighet att posta artikelnumret på Dustin eller liknande?

Fråga 2: Har du testat de 20+ andra kablarna nu? Står sig den rekommenderade bäst fortfarande?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited