selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 23:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Sat Apr 18, 2009 17:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
/ B[/quote]



( SB 3 låter ju också likvärdigt som Linn karik III, tunedem ).[/quote]

Att jämföra SB 3 med Linn Karik är kanske lite orättvis. Det bästa är väl att jämföra produkter som är samtida.


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Sat Apr 18, 2009 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Rutger wrote:
Kan ju bara hålla med Bill här. Vi två är de enda på forumet som verkar ha lyssnat på högtalarna i verkligheten. De låter väldigt tydligt, med lättuppfattliga melodislingor kombinerat med en djup bas ned till 30 hz- på riktigt. Det finns dock högtalare du kan spela högre med. Keltik, tex.
Eftersom försäljningsfilosofin nära nog omöjliggör lyssning så får nog ärade Ino-förespråkare finna sig i att man spekulerar.
Rutger wrote:
( SB 3 låter ju också likvärdigt som Linn karik III, tunedem ).
SB3 är enl. min mening prisvärd, men inte mer än så. Man kan nog också fråga sig hur relevant en sådan jämförelse av idag är? Dels så lär en dyl. jämförelse gjorts med en mer eller mindre utrangerad Linn-CD-spelare vilket i sig inte riktigt ger en rättvis jämförelse. Vilken status kan den tänkas haft j.f.r.t. med en ny?. F.ö. tror jag inte heller ens att en ny Karik säkert skulle framstår som speciellt lyckad i något av dagens tydligare system.


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Sat Apr 18, 2009 18:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
pekka71 wrote:
Tänkte höra om någon hört på ingmar öhmans burkar, de som har dom är helt lyriska men samtidigt hävdar de att Pioneer 668 är värden bästa cd spelare. Så det skulle vara kul att höra om någon har något intryck av dessa
Jag har lyssnat på piP när jag följde med en kompis som skulle köpa en begagnad projektor. Källan var en squeezebox och eftersom dessa hypats en hel del på Faktiskt.se var jag nyfiken på att höra hur det lät. Högtalarna var dessutom installerade av IÖ. Vi lyssnade på ett antal låtar och tråkigare ljud har jag knappt hört. Jag försökte hänga med i vad som spelades och sjöngs men det var en enda röra. Jag fick anstränga mig för att höra vad den ensamma kvinnliga vokalisten sjöng. Undvik dessa högtalare som pesten!

Är Rutger dessutom samma person som "linnhataren" Richard på Faktiskt.se?


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Sat Apr 18, 2009 20:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
El Mero Mero wrote:
pekka71 wrote:
Tänkte höra om någon hört på ingmar öhmans burkar, de som har dom är helt lyriska men samtidigt hävdar de att Pioneer 668 är värden bästa cd spelare. Så det skulle vara kul att höra om någon har något intryck av dessa
Jag har lyssnat på piP när jag följde med en kompis som skulle köpa en begagnad projektor. Källan var en squeezebox och eftersom dessa hypats en hel del på Faktiskt.se var jag nyfiken på att höra hur det lät. Högtalarna var dessutom installerade av IÖ. Vi lyssnade på ett antal låtar och tråkigare ljud har jag knappt hört. Jag försökte hänga med i vad som spelades och sjöngs men det var en enda röra. Jag fick anstränga mig för att höra vad den ensamma kvinnliga vokalisten sjöng. Undvik dessa högtalare som pesten!

Är Rutger dessutom samma person som "linnhataren" Richard på Faktiskt.se?
Nej, det är jag inte.

Det skadar väl inte att lyssna på piP högtalaren. Linnister är ju lyssnare med hög integritet, som vet vad de vill. Låter det dåligt så är det ju det. Att säga "undvik dessa högtalarna som pesten" luktar livets ord, och inte linn. Varför inte låta andra välja som de vill och tänka själv ?

En "tunedeminstallation" av högtalarna innebär dessutom ett annat avstånd mellan högtalarnas placering, än den som IÖ troligen ställde in. Det går alltså att ställa in allt betydligt bättre. Linnhögtalare låter ju inte heller bra med fel installation.

Det finns några väldigt bra högtalare, som inte heter linn, tex gamla Snell, eller Dahlqvist, som ju Bill 50x använder. Och denna tråd handlar ju om Ino:s högtalare. Varför inte kunna acceptera att det finns enstaka grejor som låter bra- utanför linnsfären ?

( Det finns många väldigt dåliga högtalare också- som inte klarar tunedemlyssning, nämligen de flesta B/W, Quad elektrostater, alla Dali, en del äldre Carlsson mfl. )


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Sat Apr 18, 2009 22:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rutger wrote:
( Det finns många väldigt dåliga högtalare också- som inte klarar tunedemlyssning, nämligen de flesta B/W, Quad elektrostater, alla Dali, en del äldre Carlsson mfl. )
Nejdå!
Finns några B&W som är rätt bra. Vissa Quad likaså (har dock inte hört de nyaste modellerna)
Kanske inte lika bra som Linn men INTE dåligt.


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 07:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
hardcorelinnie wrote:
Rutger wrote:
Kan ju bara hålla med Bill här. Vi två är de enda på forumet som verkar ha lyssnat på högtalarna i verkligheten. De låter väldigt tydligt, med lättuppfattliga melodislingor kombinerat med en djup bas ned till 30 hz- på riktigt. Det finns dock högtalare du kan spela högre med. Keltik, tex.
Eftersom försäljningsfilosofin nära nog omöjliggör lyssning så får nog ärade Ino-förespråkare finna sig i att man spekulerar.
Jag ser väl inte de här diskussionerna som någon sorts debatttävling av typen "min linnrigg är mycket bättre än dina XXX prylar" och jag förknippar inte heller mig själv med mina Linnprylar. Om någon av mina kompisar tycker att mina linnprylar låter dåligt så spelar det väl inte ngn roll? För mig handlar det om att njuta själv av min hifi, inte använda den i ngn sorts "kukmätartävling."

Det är ju inte ägarna av Ino som blir lidande av att vi inte känner till ngt om Ino så jag ser inte varför de ska behöva "finna sig i" ngt. De sitter ju redan där och är nöjda och det låter ju inte sämre hemma hos dem bara för att vi sitter här och spekulerar. Det är ju vi här på forumet som kanske skulle kunnat köpa ett par bra högtalare men inte gjort det för att vi inte vet ngt om dem.

Jag håller med Rutger, ett öppet sinne och lite nyfikenhet skadar aldrig. Jag har nästan alltid haft Linnprylar (några undantag med Naim och lite enklare märken när jag var yngre) och kommer förmodligen att förtsätta med det (eller en Kikkin). Men, just när det gäller högtalare, så är jag mer nyfiken på andra märken. Det handlar ju till viss del om tycke och smak när det gäller högtalare. Just nu är jag tex väldigt nyfiken både på piP och XTZ 99.26. B&W (särskilt 805S) är ju också spännande men i en test så fick den ju stryk av 99.26 så det gör ju att man blir lite nyfiken på xtz också.


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Rutger wrote:
El Mero Mero wrote:
pekka71 wrote:
Tänkte höra om någon hört på ingmar öhmans burkar, de som har dom är helt lyriska men samtidigt hävdar de att Pioneer 668 är värden bästa cd spelare. Så det skulle vara kul att höra om någon har något intryck av dessa
Jag har lyssnat på piP när jag följde med en kompis som skulle köpa en begagnad projektor. Källan var en squeezebox och eftersom dessa hypats en hel del på Faktiskt.se var jag nyfiken på att höra hur det lät. Högtalarna var dessutom installerade av IÖ. Vi lyssnade på ett antal låtar och tråkigare ljud har jag knappt hört. Jag försökte hänga med i vad som spelades och sjöngs men det var en enda röra. Jag fick anstränga mig för att höra vad den ensamma kvinnliga vokalisten sjöng. Undvik dessa högtalare som pesten!

Är Rutger dessutom samma person som "linnhataren" Richard på Faktiskt.se?
Nej, det är jag inte.

Det skadar väl inte att lyssna på piP högtalaren. Linnister är ju lyssnare med hög integritet, som vet vad de vill. Låter det dåligt så är det ju det. Att säga "undvik dessa högtalarna som pesten" luktar livets ord, och inte linn. Varför inte låta andra välja som de vill och tänka själv ?

En "tunedeminstallation" av högtalarna innebär dessutom ett annat avstånd mellan högtalarnas placering, än den som IÖ troligen ställde in. Det går alltså att ställa in allt betydligt bättre. Linnhögtalare låter ju inte heller bra med fel installation.

Det finns några väldigt bra högtalare, som inte heter linn, tex gamla Snell, eller Dahlqvist, som ju Bill 50x använder. Och denna tråd handlar ju om Ino:s högtalare. Varför inte kunna acceptera att det finns enstaka grejor som låter bra- utanför linnsfären ?

( Det finns många väldigt dåliga högtalare också- som inte klarar tunedemlyssning, nämligen de flesta B/W, Quad elektrostater, alla Dali, en del äldre Carlsson mfl. )
Det är inte för intet som en del av mina vänner efter att ha läst på selleri frågar om när jag ska lämna sekten "Linnets ord", själv tycker jag att selleri är ett bra forum med mycket bra info och kunskap trots att det ibland blir fanatiskt märkestroget

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
och jag förknippar inte heller mig själv med mina Linnprylar. Om någon av mina kompisar tycker att mina linnprylar låter dåligt så spelar det väl inte ngn roll? För mig handlar det om att njuta själv av min hifi, inte använda den i ngn sorts "kukmätartävling."
Håller med om detta och det här är nog ett generellt problem som drabbar dom flesta märkesfanatiker..oavsett om det handlar om bilar, hifi eller något annat. Skillnaden mellan män och pojkar skulle jag vilja påstå. För det är ju roligare att använda den i stället för att snacka om den.. jag tänker då så klart i första hand på hifi anläggningen :roll:
Quote:
Jag håller med Rutger, ett öppet sinne och lite nyfikenhet skadar aldrig. Jag har nästan alltid haft Linnprylar (några undantag med Naim och lite enklare märken när jag var yngre) och kommer förmodligen att förtsätta med det (eller en Kikkin). Men, just när det gäller högtalare, så är jag mer nyfiken på andra märken. Det handlar ju till viss del om tycke och smak när det gäller högtalare. Just nu är jag tex väldigt nyfiken både på piP och XTZ 99.26. B&W (särskilt 805S) är ju också spännande men i en test så fick den ju stryk av 99.26 så det gör ju att man blir lite nyfiken på xtz också.


Håller med här också och en anledning till att den här tråden kommer till är ju som alla förstår att en del av oss inte är fullt ut nöjda med Linns högtalare även om dom är bra på tunedem. Lejonklou har ju också visat att det inte är omöjligt att utveckla hifi prylar som är ett alternativ till Linn. Lyssnade på Sneaky DS + Katan för inte så länge sedan och visst är det en skaplig anläggning och Sneaky förmodligen den bästa signalkällan man hitta under 20 lakan men när det gäller Katan så är jag mer tveksam. Även komponent känns begränsad och för att låna ett uttryck från Bill50x så blommar ljudet inte ut riktigt :?


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
ulfbnilsson wrote:
hardcorelinnie wrote:
Eftersom försäljningsfilosofin nära nog omöjliggör lyssning så får nog ärade Ino-förespråkare finna sig i att man spekulerar.
Jag ser väl inte de här diskussionerna som någon sorts debatttävling av typen "min linnrigg är mycket bättre än dina XXX prylar" och jag förknippar inte heller mig själv med mina Linnprylar. Om någon av mina kompisar tycker att mina linnprylar låter dåligt så spelar det väl inte ngn roll? För mig handlar det om att njuta själv av min hifi, inte använda den i ngn sorts "kukmätartävling."

Det är ju inte ägarna av Ino som blir lidande av att vi inte känner till ngt om Ino så jag ser inte varför de ska behöva "finna sig i" ngt. De sitter ju redan där och är nöjda och det låter ju inte sämre hemma hos dem bara för att vi sitter här och spekulerar. Det är ju vi här på forumet som kanske skulle kunnat köpa ett par bra högtalare men inte gjort det för att vi inte vet ngt om dem. ...
:?:

Ino-förespråkare är man väl om man förepråkar Ino-produkter vilket man inte alls behöver vara för att man äger en Ino-produkt!? De som är nöjda är väl det dessutom alldeles oberoende av mina spekulationer. Man kan vara nöjd på vitt skiljda absoluta kvalitetsnivåer (det är bara att se tillbaka på sina egna systemerfarenheter). T.ex. var jag mycket nöjd med LP12/Ikemi/Kairn/Klout/aktiva Isobarik för länge sedan. J.f.r.t. med mitt nuv. system skulle det äldre systemet knappast framstå som höjden av musikalitet d.v.s. jag skulle inte vilja byta tillbaka, men för den sakens skull är det väl inte helt osannolikt att jag fortfarande skulle kunna vara nöjd med det äldre systemet givet att jag jag inte exponerats för betydligt bättre grejer och som dessutom varit inom rimligt (nåja) ekonomiskt räckhåll.

Som jag skrivit tidigare; Jag är inne på linjen att för att ett system skall uppfattas som bra så är det väl så viktigt att ett system döljer sina brister som att det är absolutmässigt bra.


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Rutger wrote:
El Mero Mero wrote:
pekka71 wrote:
Tänkte höra om någon hört på ingmar öhmans burkar, de som har dom är helt lyriska men samtidigt hävdar de att Pioneer 668 är värden bästa cd spelare. Så det skulle vara kul att höra om någon har något intryck av dessa
Jag har lyssnat på piP när jag följde med en kompis som skulle köpa en begagnad projektor. Källan var en squeezebox och eftersom dessa hypats en hel del på Faktiskt.se var jag nyfiken på att höra hur det lät. Högtalarna var dessutom installerade av IÖ. Vi lyssnade på ett antal låtar och tråkigare ljud har jag knappt hört. Jag försökte hänga med i vad som spelades och sjöngs men det var en enda röra. Jag fick anstränga mig för att höra vad den ensamma kvinnliga vokalisten sjöng. Undvik dessa högtalare som pesten!

Är Rutger dessutom samma person som "linnhataren" Richard på Faktiskt.se?
Nej, det är jag inte.

Det skadar väl inte att lyssna på piP högtalaren. Linnister är ju lyssnare med hög integritet, som vet vad de vill. Låter det dåligt så är det ju det. Att säga "undvik dessa högtalarna som pesten" luktar livets ord, och inte linn. Varför inte låta andra välja som de vill och tänka själv ?

En "tunedeminstallation" av högtalarna innebär dessutom ett annat avstånd mellan högtalarnas placering, än den som IÖ troligen ställde in. Det går alltså att ställa in allt betydligt bättre. Linnhögtalare låter ju inte heller bra med fel installation.

Det finns några väldigt bra högtalare, som inte heter linn, tex gamla Snell, eller Dahlqvist, som ju Bill 50x använder. Och denna tråd handlar ju om Ino:s högtalare. Varför inte kunna acceptera att det finns enstaka grejor som låter bra- utanför linnsfären ?

( Det finns många väldigt dåliga högtalare också- som inte klarar tunedemlyssning, nämligen de flesta B/W, Quad elektrostater, alla Dali, en del äldre Carlsson mfl. )
På sätt och vis behöver det inte vara speciellt negativt om det inte var bra ur ett tunedem-perspektiv. Det kan ju vara så att högtalarna faktiskt är så tydliga att man hör bristerna i elektroniken. Något av det värsta man kan stöta på är ju en bra högtalare dåligt installerad och med undermålig elektronik.

Man kan dock fråga sig vilka andra designval som Ino-konstruktören gjort som går stick i stäv mot de val som skulle gjorts med bästa tunedem prestanda som mål? Eller har de råkat blii bra även ur ett tunedem-pespektiv ändå?


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 12:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Rutger wrote:
El Mero Mero wrote:
pekka71 wrote:
Tänkte höra om någon hört på ingmar öhmans burkar, de som har dom är helt lyriska men samtidigt hävdar de att Pioneer 668 är värden bästa cd spelare. Så det skulle vara kul att höra om någon har något intryck av dessa
Jag har lyssnat på piP när jag följde med en kompis som skulle köpa en begagnad projektor. Källan var en squeezebox och eftersom dessa hypats en hel del på Faktiskt.se var jag nyfiken på att höra hur det lät. Högtalarna var dessutom installerade av IÖ. Vi lyssnade på ett antal låtar och tråkigare ljud har jag knappt hört. Jag försökte hänga med i vad som spelades och sjöngs men det var en enda röra. Jag fick anstränga mig för att höra vad den ensamma kvinnliga vokalisten sjöng. Undvik dessa högtalare som pesten!

Är Rutger dessutom samma person som "linnhataren" Richard på Faktiskt.se?
Nej, det är jag inte.

Det skadar väl inte att lyssna på piP högtalaren. Linnister är ju lyssnare med hög integritet, som vet vad de vill. Låter det dåligt så är det ju det. Att säga "undvik dessa högtalarna som pesten" luktar livets ord, och inte linn. Varför inte låta andra välja som de vill och tänka själv ?

En "tunedeminstallation" av högtalarna innebär dessutom ett annat avstånd mellan högtalarnas placering, än den som IÖ troligen ställde in. Det går alltså att ställa in allt betydligt bättre. Linnhögtalare låter ju inte heller bra med fel installation.

Det finns några väldigt bra högtalare, som inte heter linn, tex gamla Snell, eller Dahlqvist, som ju Bill 50x använder. Och denna tråd handlar ju om Ino:s högtalare. Varför inte kunna acceptera att det finns enstaka grejor som låter bra- utanför linnsfären ?

( Det finns många väldigt dåliga högtalare också- som inte klarar tunedemlyssning, nämligen de flesta B/W, Quad elektrostater, alla Dali, en del äldre Carlsson mfl. )
Vad menar du när du säger att Quad elektrostater inte klarar Tunedemlyssning och är dåliga? :?

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 13:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Rutger wrote:
Det skadar väl inte att lyssna på piP högtalaren. Linnister är ju lyssnare med hög integritet, som vet vad de vill. Låter det dåligt så är det ju det. Att säga "undvik dessa högtalarna som pesten" luktar livets ord, och inte linn. Varför inte låta andra välja som de vill och tänka själv ?

En "tunedeminstallation" av högtalarna innebär dessutom ett annat avstånd mellan högtalarnas placering, än den som IÖ troligen ställde in. Det går alltså att ställa in allt betydligt bättre. Linnhögtalare låter ju inte heller bra med fel installation.

Det finns några väldigt bra högtalare, som inte heter linn, tex gamla Snell, eller Dahlqvist, som ju Bill 50x använder. Och denna tråd handlar ju om Ino:s högtalare. Varför inte kunna acceptera att det finns enstaka grejor som låter bra- utanför linnsfären ?

( Det finns många väldigt dåliga högtalare också- som inte klarar tunedemlyssning, nämligen de flesta B/W, Quad elektrostater, alla Dali, en del äldre Carlsson mfl. )
Det var inte meningen att trampa någon på tårna och jag kan i efterhand se att mitt tillspetsade uttryck "undvik dessa högtalare som pesten" kan ha uppfattas mer bokstavligt än det var tänkt. Om någon har tagit illa vid sig ber jag om ursäkt!

Dock kvarstår det faktum att jag tyckte att pIP var dåliga högtalare, tråkiga, otydliga och absolut inga högtalare jag själv skulle vilja äga. Observera att denna tråd handlar om Inos pIP och att jag kommenterade att JUST DESSA högtalare inte var några höjdare. Jag har således inte sagt något om någon annan högtalartillverkare eller för den del Linns egna högtalare.

Jag tror dessutom att Ingvar Öhman är mer än väl kvalificerad för att installera de högtalare som han själv konstruerat på ett så optimalt sätt som möjligt.


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag kan då inte avgöra om piP är bättre eller sämre än tex Katan eller M109. De verkar hyfsade när jag lyssnade på enklare stereo men och andra sidan lät Katan skitbra när jag hörde dem sist. Och utan att ha systemen bredvid varann så hade jag tveklöst tagit systemet med Katan(Katan lät dessutom djupare ....KlimaxDS)


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
El Mero Mero wrote:
...
Dock kvarstår det faktum att jag tyckte att pIP var dåliga högtalare, tråkiga, otydliga och absolut inga högtalare jag själv skulle vilja äga. Observera att denna tråd handlar om Inos pIP och att jag kommenterade att JUST DESSA högtalare inte var några höjdare. Jag har således inte sagt något om någon annan högtalartillverkare eller för den del Linns egna högtalare.

Jag tror dessutom att Ingvar Öhman är mer än väl kvalificerad för att installera de högtalare som han själv konstruerat på ett så optimalt sätt som möjligt.
När man parar ihop diverse Linn-prylar brukar "man" vara mycket noga med att inte ha för obalanserade system. Någon menade tex att ett par bättre Linnhögtalare lät sämre om man envände Linns enklare elektronik. Och då pratade vi inte slutsteg där man kan tänka sig att de bättre och dyrare högtalarna kräver bättre drivning rent elektriskt.

Jag skulle, i ett för hårt dämpat rum, kunna hålla med om att piP skulle kunna anses vara tråkiga. Men otydliga? Aldrig. Första gången jag hörde piP var på en mässa (samma mässa där ett stort system från Linn lät apa...), där det spelades på en bamsig vinylspelare från Clearaudio och med något stort kraftigt slutsteg emellan. piP stod mitt i rummet, alltså raka motsatsen till IÖ´s rekommendationer. Det lät otroligt bra och livs levande om den inspelningen (något klassiskt med kör).

Jag fick då intresset att lyssna mer på dessa piP och har hört dem vid några tillfällen. Dels hos en kille som dämpat sitt rum ganska hårt och även om det lät exakt och utsträckt frekvensmässigt svängde det aldrig loss ordentligt. Jag har även hört dessa hemma hos min särbo, tillsammans med 70-tals elektronik (Pioneer). Inom en nära framtid tänkte jag även prova dessa hemma hos mig (Mimik el SB3, KairnPro, LK140).

Varför jag vill prova mer? Jo, för att mina Dahlqvistar tar stor plats och det skulle vara trevligt att spela på något mindre platskrävande. Om detta även kan göras till ett pris under 10 tusen vore det förnämligt.

IÖ är säkert kvalificerad att installera sina egna högtalare, frågan är om han söker detsamma som du, eller jag?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Mon Apr 20, 2009 06:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag tror det mesta kan låta tråkigt och otydligt om det får helt fel förutsättningar eller jämförs med något som haft otroligt mycket bättre förutsättningar.

Bill: Du kanske skulle kunna höra på faktiskt på någon kan tänka sig låna dig ett par högtalare så du kan testa, det optimala måste väl ändå vara att kunna testa högtalarena på samma system under samma förutsättningar? Jag får inga vibbar om att någon här gjort det, dock har jag nog inte hört någon som varit missnöjd med dem(ägare) vilket borde vara hyfsat positivt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited