selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 19:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject: Ino Pi
PostPosted: Tue Mar 31, 2009 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tänkte höra om någon hört på ingmar öhmans burkar, de som har dom är helt lyriska men samtidigt hävdar de att Pioneer 668 är värden bästa cd spelare. Så det skulle vara kul att höra om någon har något intryck av dessa

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Tue Mar 31, 2009 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Tänkte höra om någon hört på ingmar öhmans burkar, de som har dom är helt lyriska men samtidigt hävdar de att Pioneer 668 är värden bästa cd spelare. Så det skulle vara kul att höra om någon har något intryck av dessa
Jag har bara lyssnat på piP och pi60. Båda två-vägare, den förra på stativ den senare golvstående. Gemensamt för båda är ett mycket jämnt frekvensområde, mycket utsträckt. Den lilla piP med sitt 5-tums baselement klarar runt 30 Hz i basen innan den faller av, naturligtvis inte med några vansinnesnivåer men fullt tillräckligt för att väcka grannarna. Det är bra klös i högtalarna och dom är väldigt lättdrivna. Ingenting sticker ut och irriterar, ändå är det ingen såsighet över återgivningen. För pengarna (piP kan fås i byggsats med ihopmonterad låda för ca 5000 kr, pi60 typ 20 tusen) ger dom extremt bra ljud.

Det skulle vara mycket intressant att jämföra dessa i en Linn-rigg med några lämpliga Linn-högtalare. Jag är inte alls säker på vem som går segrande ur striden!

Personligen tycker jag Inos högtalare är lite för torra i klangen och dom blommar inte ut som många av de bästa högtalarna gör. Men det kan lika gärna bero på att jag hört dom med fel drivning.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Wed Apr 01, 2009 00:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
ja det är ju lite intressant undra om det finns någon i norrbotten som har såna?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Wed Apr 01, 2009 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
ja det är ju lite intressant undra om det finns någon i norrbotten som har såna?
Det gör det säkert. Ställ en fråga i Faktiskt.se så får du säkert napp... :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Wed Apr 01, 2009 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
En annan högtalare som också hade varit intressant att höra i en Linn rigg är XTZ högtalare så som 99.26, 99.36 o.s.v. hifimässigt så låter dom i alla fall utmärkt (långt över prislappen) enligt mina öron men ej testat och jämfört mot något annat eller avspelat på för mig känd utrustning så jag vet inte vad dom går för rent tunedem mässigt.


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Wed Apr 01, 2009 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Finns massa högtalare man skulle vilja testa hemma så man kan ha koll på insignalen. Att dessutom dessa har minst inverkan musikaliskt men mest ljudmässigt ökar givetvis nyfikenheten OM det skulle finnas alternativ till linn.
Personligen vore en bredbandig talare (inget filter = aktiv drift) plus en/flera subbar tilltalande.

Man får ju onekligen intrycket att Linn tillverkar burkar med många element för att sälja flera slutsteg/filter...
Går lite emot min minimalistiska syn. Är därför en stor fan av Kikkin. Volym upp/ned samt mute, ingen display - underbart avskalat.

Megatrend tex vore skoj att testa bakom ett par Solo. De har en dröse mellan/basregister (10-20st vill jag miinnas) plus diskant. Dvs stooooor konarea = flyttar luft. Snacka om TRYCK!
En konstruktion helt i min smak.


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Wed Apr 01, 2009 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Personligen vore en bredbandig talare (inget filter = aktiv drift) plus en/flera subbar tilltalande
Eller så en bredbandig talare utan filter... exempelvis baserat på denna nya 8:a tummare :?

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=188

Perfekt för diy och väldigt lättdriven... 96 dB


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Fri Apr 03, 2009 19:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Eftersom jag är väl förtrogen både med majik 140 och har lyssnat ingående på piP, som är Inos stativare för 5000:- så är min åsikt att de är i stort likvärdiga som musikåtergivare. Det finns inte många högtalare, om ens någon som är bättre än majik 140 för 22000:- . piP är lika bra- men mycket fulare. Pratar vi traditionell hifiåtergivning är pip något bättre- kanske.

Kanske kan man också spela något högre med majik- men det är ju dubbla 6/5 i den, förstås.

piP är enligt min mening klart bättre än tex Linn tukan. Hypen är alltså sann- med Ino piP högtalaren. De låter inte alls som andra "traditionella" högtalare, dvs ljust och utan musikaliskt driv. Tvärtom är det väldigt lätt att följa med i basgångar och melodislingor i dessa burkar.

Det bästa är att försöka provlyssna i ens närområde. Begagnatpriserna på piP brukar överstiga inköpspriset- vilket säger en del om ljudet.


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Fri Apr 03, 2009 19:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
pekka71 wrote:
Tänkte höra om någon hört på ingmar öhmans burkar, de som har dom är helt lyriska men samtidigt hävdar de att Pioneer 668 är värden bästa cd spelare. Så det skulle vara kul att höra om någon har något intryck av dessa
De som använder linn cd-spelare och Ino- högtalare verkar mycket nöjda.


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Thu Apr 09, 2009 08:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rutger wrote:
pekka71 wrote:
Tänkte höra om någon hört på ingmar öhmans burkar, de som har dom är helt lyriska men samtidigt hävdar de att Pioneer 668 är värden bästa cd spelare. Så det skulle vara kul att höra om någon har något intryck av dessa
De som använder linn cd-spelare och Ino- högtalare verkar mycket nöjda.
Är de större Ino-högtalarna musikaliska?


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Sat Apr 11, 2009 20:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Vet inte. Jag har endast hört piP, som är små stativare, ungefär som Linn katan. De går förövrigt väldigt djupt i basen, ungefär som aktiva katan. Men de kostar bara 4500:-paret, i komplett byggsats- rå mdf.


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Mon Apr 13, 2009 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Var inte den största hypen för ett par år sedan, eller är pip:en lika het idag?

Har för mig att det är en hel del rek. om rummet också för att de skall låta bra.


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Mon Apr 13, 2009 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
TONNY wrote:
Var inte den största hypen för ett par år sedan, eller är pip:en lika het idag?

Har för mig att det är en hel del rek. om rummet också för att de skall låta bra.
Det gäller iofs alla högtalare. Om man med "bra" pratar hifi-ljud. Det säger sig själv att om man spelar i ett allt för odämpat rum med fladderbas så mister man en hel del definition och tydlighet, dvs man hör inte lika bra vad som spelas.

Däremot tycker jag att IÖ med flera av hans kunder gärna överdämpar rummen. Allt låter mycket exakt och tydligt men en smula livlöst.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Mon Apr 13, 2009 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Däremot tycker jag att IÖ med flera av hans kunder gärna överdämpar rummen. Allt låter mycket exakt och tydligt men en smula livlöst.

/ B
Behöver ju inte bero på rum/högtalare.
Kan ju vara insignalen till högtalarna.

Skulle vilja höra vad en KDS/KK/Solo uppsättning skulle kunna göra!


Top
   
 Post subject: Re: Ino Pi
PostPosted: Mon Apr 13, 2009 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
http://www.pinkfishmedia.net/forum/arch ... 51153.html

Här är en tråd om högtalarna. Han som skriver om dem har naim prylar, vilket ju kan ge en fingervisning om vad en Linnist skulle kunna tycka. Vi har väl i alla fall smak som är mer lik varandra än vissa på faktiskt.se.

Han är ju oerhört entusiastisk.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited