selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Jun 05, 2024 01:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Apr 06, 2009 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Funderar på att köpa supra Lorad 2.5 mm2 på lösmeter och även deras kontakter och ström list allt ska vara skärmat, tycker ju rent logiskt att det borde vara mycket värt att få bort de elektriska mangnetfälten från lågnivå samt högtalar kablar

vad tror ní?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Apr 06, 2009 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Rent teoretiskt så verkar det vettigt med skärmade kablar. Och känslomässigt är det en trevlig känsla att ha städat upp bland störningarna.

Tyvärr så är det lite krångligare i verkligheten. Jag har testat ett antal skärmade nätkablar (inkl LoRad), men ingen av dem är bland de som låter bäst. Alltså verkar inte själva skärmningen vara den främsta parametern för välljud - men den behöver ju heller inte vara dålig som princip! Ur försäljningssynpunkt är skärmen ovärderlig; det finns inte så många andra konstruktionsdetaljer att peka på som antyder hög kvalitet.

Sedan är luftrummet fullproppat med störningar av olika slag. Högfrekventa har ju ökat enormt i mängd, men kanske mer intressant är de lågfrekventa magnetiska och elektriska fält man har i bostaden och på andra platser där man vistas en stor del av livet. Om någon har tillgång till bra utrustning för att mäta lågfrekventa fält så är jag intresserad.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Mon Apr 06, 2009 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
ok, när du testade med skärm var alla grejer skärmade då som kontakter strömlister, tänkte annars blir det ju svårt att veta om man fått bort de magnetiska fälten allstå att man får mangentisk strålning från andra ting än själva sladen man testar

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Apr 06, 2009 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Om någon har tillgång till bra utrustning för att mäta lågfrekventa fält så är jag intresserad.
Menar du 50Hz samt statiska el/magn-fält så kan du säkert kontakta något skyddsombud eller annan som kollar arbetsmiljön.
Fältstyrkan NÄRA elkablar/lampor är högre än man kan tro, och att utsättas för fälten under lång tid (även hemma tex sänglampor med elkabel eller klockradio nära kroppen) är knappast att rekommendera.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 06, 2009 20:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Precis, alla som haft en mätlabb eller två på skola/högskola/annat sammanhang, eller bara hanterat oscilloscop vet att man ganska lätt kan få en ganska shysst 50hz signal...

Sen är jag själv lite inne på (med risk för att låta som ett totalt nutcase) att man kan känna av starkare magnetfält (upplevt visst obehag kring induktionsspisar och starkare magneter och spolar).

Men sen kan det ju vara inbildning...


Top
   
PostPosted: Tue Apr 07, 2009 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Funderar på att köpa supra Lorad 2.5 mm2 på lösmeter och även deras kontakter och ström list allt ska vara skärmat, tycker ju rent logiskt att det borde vara mycket värt att få bort de elektriska mangnetfälten från lågnivå samt högtalar kablar

vad tror ní?
LoRad = Lurad ???


Top
   
PostPosted: Tue Apr 07, 2009 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
hardcorelinnie wrote:
pekka71 wrote:
Funderar på att köpa supra Lorad 2.5 mm2 på lösmeter och även deras kontakter och ström list allt ska vara skärmat, tycker ju rent logiskt att det borde vara mycket värt att få bort de elektriska mangnetfälten från lågnivå samt högtalar kablar

vad tror ní?
LoRad = Lurad ???
Kanske är det så, men att få bort all mangnetisk stråling från elkablar in i singnal&högtalar kabel tror jag skulle vara bra, men som sagt då måste allt vara borta, räcker ju inte med skrämade kablar om man har en strömlist som strålar

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Apr 07, 2009 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
pekka71 wrote:
ok, när du testade med skärm var alla grejer skärmade då som kontakter strömlister, tänkte annars blir det ju svårt att veta om man fått bort de magnetiska fälten allstå att man får mangentisk strålning från andra ting än själva sladen man testar
Jag har visserligen testat en LoRad dosa också, men de flesta jämförelser har gjorts med en annan (oskärmad) dosa. För att minimera störningarna från denna så drar man lämpligen undan den från alla övriga kablar. Avståndet gör stor skillnad, så det intressanta med skärmning är främst när man tvingas ha alla kablar i en och samma hög bakom stereon.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Apr 07, 2009 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Menar du 50Hz samt statiska el/magn-fält så kan du säkert kontakta något skyddsombud eller annan som kollar arbetsmiljön.
Ja, har dock ännu inte träffat på någon med tillgång till den mätutrustning som normalt används. Jag vet vilka gränsvärden som finns för 'platser där man vistas längre tider' och jag har också läst om ett antal fall där de uppmätta värdena i ordinära lägenheter varit långt över de rekommenderade maxvärdena - det vill säga nivåer där man enligt forskning 'kan misstänka skador på celler'.

Det har till exempel handlat om element och diskbänkar som inte varit korrekt jordade. Tydligen fuskas det en del med sådana saker, för det saknas på många håll kunskaper om hur och varför korrekt jordning måste utföras. Alla vet att elkablar är farliga, men en diskbänk kan väl för allt i världen inte vara farlig?

Jag har inga speciella övertygelser i ämnet, men jag är nyfiken.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Apr 08, 2009 17:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
pekka71 wrote:
Avståndet gör stor skillnad, så det intressanta med skärmning är främst när man tvingas ha alla kablar i en och samma hög bakom stereon.
Många fält avtar ju med typ 1/r^2, har för mig att det gäller el mag fält också.
Lejonklou wrote:
Alla vet att elkablar är farliga, men en diskbänk kan väl för allt i världen inte vara farlig?
Har inte det mer att göra med om någon tokfan ställer en trasig brödrost på diskbänken så är det bättre att den jordar via diskbänken än vi brödrostaren i fråga?


Top
   
PostPosted: Thu Apr 09, 2009 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
pekka71 wrote:
Funderar på att köpa supra Lorad 2.5 mm2 på lösmeter och även deras kontakter och ström list allt ska vara skärmat, tycker ju rent logiskt att det borde vara mycket värt att få bort de elektriska mangnetfälten från lågnivå samt högtalar kablar

vad tror ní?
Jag testade LoRad grendosan för ett antal år sen när det började skrivas om det i High Fidelity men jag blev inte nöjd alls. Har dock för mig att jag inte körde med jordade kontakter så det kan ju funka men jag är tveksam till det hela. Ljudet i stereon "tvärdog" och det lät riktigt dåligt. Behöver jag tillägga att det blev inget köp för min del !

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Thu Apr 09, 2009 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Peter 18 wrote:
pekka71 wrote:
Funderar på att köpa supra Lorad 2.5 mm2 på lösmeter och även deras kontakter och ström list allt ska vara skärmat, tycker ju rent logiskt att det borde vara mycket värt att få bort de elektriska mangnetfälten från lågnivå samt högtalar kablar

vad tror ní?
Jag testade LoRad grendosan för ett antal år sen när det började skrivas om det i High Fidelity men jag blev inte nöjd alls. Har dock för mig att jag inte körde med jordade kontakter så det kan ju funka men jag är tveksam till det hela. Ljudet i stereon "tvärdog" och det lät riktigt dåligt. Behöver jag tillägga att det blev inget köp för min del !
jaha sån skillnad? som mellan genki och klimax ds för det är väl ungefär tvärdog ;)

LoRad funkar inte utan jord

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Apr 09, 2009 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
:oops: Ingen jord ingen bra LoRad. Då vet jag det !! :wink:

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2010 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
.Som tur var köpte jag endast en 1.5 m supra LoRad till min skarvdosa, detta eftersom jag tyckte att dels så får jag en skärmad kabel fram till anläggningen samt mera kvadrat på kabeln (2,5)

jag gjorde om alla mina orginal Linnsladdar i betydligt kortare längder vissa endast 20 cm och koplade in i min grendos nu med suprakabeln och har kört så i ca 2-3 månader, har jobbat väldigt mycket så jag har inte haft tid att utvärdera så noga

Så idag kom Anders K (andkan) och hjälpte mig att tuna in mina M140 aktiva, och det vart riktigt bra, jag hade tidigare sagt till Anders vad jag gjort med strömkablaget och han tog med sig en Linn kabel av nyaste sort.

Så som sista grej testade vi att pluga in den nya Linnkabeln direkt i vägen och sen in i Akurte ds, alla andra grejer gick fortfarande genom den gammla grendosan med suprakabeln

Jag kan utan att överdriva säja att jag varit mycket kritisk till strömkabelns betydelse(därför ingreppen som jag beskriver ovan), men sällan har jag blivit så förvånad att en Linn orginal kabel kunnde göra så mycket mera rätt!! trots att vi bara bytte i källan, jag var tvungen att testa detta om det bara var jag som upplevde denna otroliga skillnad så jag demade samma grej för min ikke HIFI intresserade kompis i ett blind test, och han hörde direkt vilket som var bättre utan att tveka

Så nu får man sota för att man inte lyssnat på de som vet bättre, och köpa 5 nya strömkablar samt en ny strömlist, visst var det någon på Clas ohlson som skulle vara bra? Som avslutning KÖP INTE SUPRA STRÖMSLADDAR

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Jan 24, 2010 20:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Det är värt mycket med egna erfarenheter, tack för att du delar med dig också. Ang clas ohlson grendosan så kan du hitta info om den på följande länk till lejonklous forum http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=36
Jag har den själv men har inte jämfört med någon annan tyvärr..


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited