selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 23:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 08:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag jämförde Genki med min Karik 4, i mitt system (kollektor 2, LK140 och tri-wired Ninkas) över en helg. Min uppfattning var att Kariken var väldigt mycket bättre. Karik lät mer som en skivspelare medan Genki lät lite opolerad som lite billigare cd-spelare kan göra.

Hoppas att jag inte var oförskämd mot någon Genki ägare nu, det var bara ett sätt att beskriva skillnaderna.

Jag håller med ovanstående att mimik inte är något direkt alternativ till Karik, eftersom det är så liten skillnad i pris.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 10:28 
Jag tycker också att Karik har klara kvalitéer mot en Genki. Personligen väljer jag Karik utan att
tveka, men Genki är en modernare CD-spelare med ljudmässiga fördelar.

Som vinylmänniska gillar jag när det låter naturligt och varmt. Dagens inspelningar erbjuder
inte alltid detta, så jag tar hellre ett färgat ljud som jag gillar än den absoluta sanningen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 14:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Mortifikator Crenshaw wrote:
Jag tycker också att Karik har klara kvalitéer mot en Genki. Personligen väljer jag Karik utan att
tveka, men Genki är en modernare CD-spelare med ljudmässiga fördelar.
Som vinylmänniska gillar jag när det låter naturligt och varmt. Dagens inspelningar erbjuder
inte alltid detta, så jag tar hellre ett färgat ljud som jag gillar än den absoluta sanningen.
ulfbnilsson wrote:
Jag jämförde Genki med min Karik 4, i mitt system (kollektor 2, LK140 och tri-wired Ninkas) över en helg. Min uppfattning var att Kariken var väldigt mycket bättre. Karik lät mer som en skivspelare medan Genki lät lite opolerad som lite billigare cd-spelare kan göra.
Hoppas att jag inte var oförskämd mot någon Genki ägare nu, det var bara ett sätt att beskriva skillnaderna.
Jag håller med ovanstående att mimik inte är något direkt alternativ till Karik, eftersom det är så liten skillnad i pris.
Jag tycker att det var ganska intressanta iaktagelser.Vid en ren Tune-dem så ansåg jag att det var fördelar åt det andra hållet när jag skaffade min Genki,och inte så lite heller.Det var ju givetvis därför som jag skaffade en Genki.Jag tänkte inte i de banorna att den skulle låta mer digitalt än Karik.
Så här i efterhand så kan jag nog till viss del hålla med er.Genki är korrekt men även lite ljus i sin karaktär,lite kylig.

Att en spelare har ett visst "sound" har inget med Tune-dem att göra.Men kanske är det så att tune-dem inte är hela sanningen!?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 14:45 
new order wrote:
Att en spelare har ett visst "sound" har inget med Tune-dem att göra.Men kanske är det så att tune-dem inte är hela sanningen!?
Tunedem är inte hela sanningen. Det beror på vad man är ute efter. Vill man bara ha ett system
som spelar musik på bästa möjliga sätt är tunedem rätt väg att gå, men om man vill ha visst ljud
ska man inte använda tunedem. De flesta av oss väljer antagligen att gå nån sorts medelväg, mer
eller mindre extremt åt något håll. Själv föredrar jag tunedem eftersom det sällan råder några
tvivel om skillnader när man tunedemar. Ljudmässig analys blir oftast för flummig och leder lätt
till förvirring.

Men man ska ju trivas med ljudet också.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag struntar helt i tune-dem. Jag brukar följa Linns gamla råd, "Låter det bättre så är det bättre". Anledningen är väl främst att jag tycker, lite tillspetsat, att en hifi tillverkare inte behöver tala om för mig hur jag ska lyssna på musik, det räcket gott och väl med att de bygger prylarna så sköter jag lyssnandet själv.

Jag lyssnar bara på hur jag tycker att musiken låter, hör man olika instument, är det kul att lyssna på musiken och hur låter de instrumenten. Det är ju rätt kul om ett piano låter som ett piano och inte en fiol.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 15:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Er inställning till detta tycker jag verkar sund!
Personligen så är det väldigt viktigt att röster låter naturligt vid en utvärdering av en produkt,låter inte det bra så är det inget för mig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ulfbnilsson wrote:
Jag struntar helt i tune-dem. Jag brukar följa Linns gamla råd, "Låter det bättre så är det bättre". Anledningen är väl främst att jag tycker, lite tillspetsat, att en hifi tillverkare inte behöver tala om för mig hur jag ska lyssna på musik, det räcket gott och väl med att de bygger prylarna så sköter jag lyssnandet själv.

Jag lyssnar bara på hur jag tycker att musiken låter, hör man olika instument, är det kul att lyssna på musiken och hur låter de instrumenten. Det är ju rätt kul om ett piano låter som ett piano och inte en fiol.
Detta är intressant... för typ 13+ år sedan hade LINN prylar bra sväng men var inte i top i traditionella HIFI termer räknat... (tänker främst på stärkarna/burkarna LK1/280 på Isobarik är KUL men särskilt HIFI är det ju inte)
Numera låter det också superbra!! Speciellt de senaste serierna är GRYMT bra på det mesta...

btw - jag föredrar KUL om man tvingats välja


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited