selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efter att jag äntligen fått tag på en iTouch (gen 1 d.v.s. utan högtalare) och därmed fixat med smidigare styrning till DS:en så tänkte jag kort redogöra för mina erfarenheter.

iTouch är grymt smidig och är man det minsta gadget-sugen så är det nog gadgetarnas gadget. Som DS-styrning är den också bra - när allt väl fungerar. Målet har varit att köra Songbook för att styra med men, när jag först fick tag på den så visad det sig att Songbook 1.1.1 inte var kompatibel med den DS-firmware som släpptes i somras (1.2-0.6 var det tror jag). Songbook funkade därför inte alls medan PlugPlayer funkade. Dock hade jag problem med nätverket vilket efter en del trassel visade sig hänga ihop med att iTouch:en och routern (Netgear) inte är helt och hållet kompisar. När iTouch går ner i stand-by (vilket man vill att den skall göra relativt snabbt om man inte vill ha den på laddning kontinuerligt) och när man därefter vill göra någon styrning så väcker man iTouch som då inte fick samma IP-adress som tidigare vilket tydligen inte DS och Twonky (4.4.11) gillade med enorm tröghet och div. hängningar i systemet. Jag har sedan tidigare styrt så att routern tilldelar resp. av enheterna som ingår i DS-systemet fasta IP-adresser, men inte ens det fungerade på iTouch:en. Routern gav iTouch en ny IP-adress ändå :o Efter att ha tvingat även iTouch att vilja ha (val i iTouch) denna IP-adress har det dock funkat utan minsta strul - efter att jag uppdaterat till ny firmware i DS (1.2-0.9). Min enda väsentliga anmärkning är att Songbook behöver ganska lång tid (ibland upp till kanske 25 sekunder) f.f.a. för att komma igång när man har len lång låtlista (100-200 låtar). Det konstiga är att det kan gå olika fort. Det kan ha att göra med att jag inte har någon direkt ideal WLAN-uppkoppling. Accespunkten (Netgear Router) är instängd i ett rum på 2:a vån. Tänkte faktiskt kolla på en bättre Router (har fått tips på Linksys... Någon som har tips på riktigt bra trådlösa routrar al.t separat accespunkt?).

Nu när det (till slut) funkar så bra så måste jag passa på och nämna att just dyl .styrverktyg ger debatten om att det var bättre förr med stora innehållsrika konvolut etc en ny dimension. Det är redan nu många ggr som jag (efter att ha lånat lite musik av en kompis och) inte vetat vad det varit förnågon artist som jag lyssnat på... iTouch-Wikipedia och allt tänkbar info (history, discography, videos ...) om just denna artist direkt tillgänglig i handen. Inte riktigt lika lättsurfat som med en LapTop givetvis, men man har den i fickan/handflatan. Vad kan konkurrera med det? Bl.a. lyssnade vi på Johnny Cash, Folsom Prison Blues ... en Googling och plötsligt har vi Johnny Cash på video (fyller hela displayen) filmat vid samma tillfälle som den musik vi då lyssnade på spelades in - på vinyl (en tillfällighet, javisst, men ...). Även om iTouch:en är liten så funkar det faktiskt ändå mycket bättre att surfa med den än vad jag väntat mig. Trodde nog att jag bara skulle ha den till att styra DS:en, men faktium är att jag i stort sett uteslutande kollat selleri på iTouch (därav inga inlägg - att skriva inlägg är för knävligt!).

Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00