selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 18, 2009 10:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Någon som har en uppfattning om hur ovan nämnda DS spelare förhåller sig till varandra musikaliskt?

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad jag har hört så skiljer det inte så mycket musikaliskt mellan SB3/Classic och Transporter. Det verkar nästan på rapporterna att Transporter är aningen sämre musikaliskt. Den har enbart ljud och mätmässiga fördelar mot SB3'an. (Enligt vad jag har "hört", d.v.s. inte lyssnat själv. ;-) )

Skillnaden mot SB3 och Sneaky DS är väl ganska kända? Båda är prisvärda på sina sätt. Men en Linn DS är mycket bättre! Med tanke på priset så skulle jag inte vilja ha något annat än en Sneaky DS eller bättre. Majik DS är "lika prisvärd" som Sneaky DS. Men jag tyckte själv att skillnaden var för liten för att motivera mig att köpa den. Jag gick direkt på en Akurate DS, även om det var en ruinerande känsla att köpa den. Det dyraste enskilda objekt jag någonsin köpt! (Om man undantar en bil och ett hus.) Det är större skillnad mellan MDS och ADS än mellan SDS och MDS enligt mig. Vilket också priset indikerar. Störst skillnad är det tyvärr mellan ADS och KDS... :(

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 11:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Suveränt inlägg Linnofil....

Precis de indikationer jag behövde. Har två SB3 (varav en inkopplad i Kisto) hemma och sneglar mot Linn DS.

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett tips är väl att börja med en Sneaky DS för att vänja dig vid konceptet, twonky etc. Då kan du ordna upp infrastrukturen, skaffa NAS, iPod Touch/PDA, switchar, installera, dra kablar etc. Därefter är du redo för en Akurate DS! :-) En Sneaky är ju löjligt billig med tanke på vad den ger. När du har haft den i ett år kan du sälja den till mig med endast 50% förlust! :-D

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 12:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Linnofil wrote:
Ett tips är väl att börja med en Sneaky DS för att vänja dig vid konceptet, twonky etc. Då kan du ordna upp infrastrukturen, skaffa NAS, iPod Touch/PDA, switchar, installera, dra kablar etc. Därefter är du redo för en Akurate DS! :-) En Sneaky är ju löjligt billig med tanke på vad den ger. När du har haft den i ett år kan du sälja den till mig med endast 50% förlust! :-D
Har redan NAS och infrastruktur. Behöver bara bestämma mig för vilken Linn DS jag skall ta sikte mot.... om jag tycker Klimax DS är omotiverat dyr...

Kan konstatera att min SB3 digitalt in i Kisto låter lika bra som Unidisk 1.1 men att Unidisken är lite bättre på Tunedem.

För att jag skall tycka det vara intressant med en Linn DS, måste det låta mycket bättre än SB3/Kisto.

Frågan vilken Linn DS som kan få mig att tycka det förutom Klimax DS...

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 13:12 
Moderator
Moderator

Det låter som att du skulle behöva låna hem 4 st olika Linn DS och testa ordentligt hemma!

Extra krångligt blir det väl av att man kan koppla in DS både digitalt och analogt. I åtminstone fallet med Sneaky så nämns Kisto som det lämpliga digitala kopplingsalternativet.

Finns mycket att testa med andra ord.

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 20:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Linnofil wrote:
Har redan NAS och infrastruktur. Behöver bara bestämma mig för vilken Linn DS jag skall ta sikte mot.... om jag tycker Klimax DS är omotiverat dyr...

Kan konstatera att min SB3 digitalt in i Kisto låter lika bra som Unidisk 1.1 men att Unidisken är lite bättre på Tunedem.

För att jag skall tycka det vara intressant med en Linn DS, måste det låta mycket bättre än SB3/Kisto.

Tror nog att Akurate Ds är där du ska börja, om sb3 nästan är lika bra som en 1.1 så är den grymt prisvärd

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är väl DAC'en i Kiston som är så bra så det låter så bra med SB3. Tror redan en sneaky skulle förbättre ljudet, sen om du kanske skulle köra även den digitalt vet jag inte. Men jag skulle tro att både MAjikDS och AkurateDS är läge att köra in analogt, men det är ju bara att prova vad som känns bäst :wink:

Sen beror det på hur mycket pengar du vill lägga men är du ändå redan van vid musik via dator och vill få rejält bra så är nog ADS eller KDS nivån att gå med tanke på dina andra grejer.

PostPosted: Wed Mar 18, 2009 22:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Absolut är det DAC:en i Kisto som gör kombinationen SB3/Kisto så otroligt bra sett till vilka pengar SB3 betingar.

Naturligtvis skall jag inom sinom tid prova DS hemma, för att avgöra vilken Linn DS som låter tillräckligt mycket bättre än SB/Kisto för mig. Nu har jag lite vägledande input i frågan.

Skall naturligtvis också följa intrycken från de som så småningom lyssnat på nya Radikal och Urika samt lyssna själv...

PostPosted: Thu Mar 19, 2009 08:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:

Menar du att en 1.1:a låter lika bra som SB3-Kisto digitalt inkopplad? För mig är SB3/Kinos kombinationen i Majik CD+ klass, och då upplever jag Magik CD bättre digitalt inkopplad än analogt.

Min UD 1.1 spelar en stor klass bättre med analoga silverkablar till Kinos, blommar ut mer.

Jag håller med om att om det skall vara intressant med en Linn DS, måste det låta mycket bättre än SB3!

edit: blandade ihop Kisto-Kinos

Last edited by fredrik on Sun Mar 22, 2009 14:39, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Mar 19, 2009 10:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

fredrik wrote:
Komri wrote:

Menar du att en 1.1:a låter lika bra som SB3-Kisto digitalt inkopplad? För mig är SB3/Kisto kombinationen i Majik CD+ klass, och då upplever jag Magik CD bättre digitalt inkopplad än analogt.

Min UD 1.1 spelar en stor klass bättre med analoga silverkablar till Kiston, blommar ut mer.

Jag håller med om att om det skall vara intressant med en Linn DS, måste det låta mycket bättre än SB3/Kisto!
Först så har jag aldrig lyssnat på Majik CD, så jag har ingen uppfattning om hur bra den är.

Mina intryck kommer primärt från jämförelser hemma.

Jag har jämfört mina två digitala källor som båda kan kopplas in analogt resp, digitalt i Kisto. Men jag har funnit att de bästa anslutningarna (rimligt) för mig är;

Unidisk (ESS221) analogt in via Linn silver interconnect

SB3 digitalt in via Linn digital interconnect

Jag vidhåller fortfarande att skillnaden mellan båda ovanstående källor inte är stor, men till Unidiskens fördel - framförallt när det gäller Tunedem. Anser att jag har en anständig och mycket seriöst uppställd playback del som är bra att skilja källorna åt Tunedem mässigt.

PS! Min LP12:a är fortfarande leader of the pack... :)

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
Menar du att en 1.1:a låter lika bra som SB3-Kisto digitalt inkopplad? För mig är SB3/Kisto kombinationen i Majik CD+ klass, och då upplever jag Magik CD bättre digitalt inkopplad än analogt.

Min UD 1.1 spelar en stor klass bättre med analoga silverkablar till Kiston, blommar ut mer.
På en av Tonlägets aftnar så testades lite olika digitala spelare. Om minnet inte sviker mig så kom vi fram till att SB3 var bättre än en Rega CD för ca 8 000 kr, fast sämre än en Naim CD för strax över 10 000 kr. Alla jämföreslser gjordes med analoga utgångar. Jag kommer i allafall ihåg att jag tyckte att Majik CDn var avsevärt bättre än SB.

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
fredrik wrote:

På en av Tonlägets aftnar så testades lite olika digitala spelare. Om minnet inte sviker mig så kom vi fram till att SB3 var bättre än en Rega CD för ca 8 000 kr, fast sämre än en Naim CD för strax över 10 000 kr. Alla jämföreslser gjordes med analoga utgångar. Jag kommer i allafall ihåg att jag tyckte att Majik CDn var avsevärt bättre än SB.
Ja, det låter som att allt inte står rätt till med 1.1:an om SB3+Kisto är bättre (även om Kisto troligen har utmärkt klockåtervinning+DAC). Ljudmässigt kanske SB3+Kisto kan konkurrera med 1.1, men musikaliskt borde 1.1 vara betydligt bättre.

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 15:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag tror ingen i den här tråden hävdat att SB3 digitalt in i Kisto är bättre än Unidisk 1.1... ?

Men jag upplever inte skillnaden som jättestor (se tidigare inlägg i samma tråd).

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Om minnet inte sviker mig så kom vi fram till att SB3 var bättre än en Rega CD för ca 8 000 kr
SB3:an är verkligen en prisvärd produkt med tanke på att den går på under 2000 kr i dag :!:

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00