selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 03, 2009 10:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

Vad är bäst för mina Majik 140!

Steg 1: Köpa Majik DS och tillfälligt andvända min pioneer LX-71 som slutsteg.
Steg 2: Majik I alt Majik 4100 (biampa),
Steg 3: Majik 6100 Alt Majik 4100 (Aktiverat)
Vilka beg slutsteg kan vara ett alt till steg 2 och 3

Vilken väg är bäst att gå?
Vad låter bäst?

Detta ska bli ett rent musiksystem på sikt, endast DS

/M

Post subject: Re: Slutstegsfunderingar
PostPosted: Tue Mar 03, 2009 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Peugeot407 eftesom jag vet att du kör hembio så skulle jag köpa en begad 5103 och byta ut dina pionner prylar du kan få en sån för 5-6000kr funkar även som två kanals försteg. Aktivera är grymt men ett alrernativ är väl att först gå på en majik ds och köra passivt med tex 2250. =) Så använder du Pionner slutsteget till bakhögtalarna .

Det hela handlar väl om hur mycket pengar du vill lägga ner och vad som är prio hemmabio eller tvåkanal..

PostPosted: Tue Mar 03, 2009 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peugeot407 wrote:

Vad låter bäst?

/M
Edit: lägger till en sak, pioneeren är säkert bättre som försteg än volymkontrollen i DS'en, men det är ju bara att testa om det är ditt första steg.

Bi-ampning ger kanske lite mer kraft, men aktivt är en helt annan grej, mycket mer kraft och klart mycket bättre ljud.
Steg 2 så definitivt MajikI, men som nämts innan finns andra försteg som 5103 tex.
MajikI +6100 blir antagligen väldigt bra. Nackdelen som jag ser är om du vill byta försteg nångång, då tappar du två slutstegskanaler och måste skaffa ett slutsteg till.

Kör du på annat försteg så beror de på om du tänkt köpa nya alt beggagnade slutsteg. Jag hade lättare att hitta 5100steg så därför blev det 2st sånna. Men 5100 +6100 hade varit perfekt om du vill ha surround. Köpa nytt och bara stereo så 2st 4100

PostPosted: Tue Mar 03, 2009 17:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

Comstedt wrote:
Peugeot407 wrote:

Vad låter bäst?

/M
Edit: lägger till en sak, pioneeren är säkert bättre som försteg än volymkontrollen i DS'en, men det är ju bara att testa om det är ditt första steg.

Bi-ampning ger kanske lite mer kraft, men aktivt är en helt annan grej, mycket mer kraft och klart mycket bättre ljud.
Steg 2 så definitivt MajikI, men som nämts innan finns andra försteg som 5103 tex.
MajikI +6100 blir antagligen väldigt bra. Nackdelen som jag ser är om du vill byta försteg nångång, då tappar du två slutstegskanaler och måste skaffa ett slutsteg till.

Kör du på annat försteg så beror de på om du tänkt köpa nya alt beggagnade slutsteg. Jag hade lättare att hitta 5100steg så därför blev det 2st sånna. Men 5100 +6100 hade varit perfekt om du vill ha surround. Köpa nytt och bara stereo så 2st 4100
Tror också att 2st 4100 är vägen att gå, för ett rent musik system på sikt.
Kan då börja med ett steg o biampa högtalarna, så kan jag ha ett surround system på ena sidan med pioneeren och HD-ljuden
Sen köpa till ett slutsteg och en uppsättning K400 kablar till och biampa från både Pioneeren och slutsteget med Ds en.
Funkar det? Styrningen till Linnsystemet får jag gömma :) Bara till mig, hehe.

Sen skaffa ett 4100 till o aktivera.

PostPosted: Tue Mar 03, 2009 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet jag inte om jag missförstår att du tänker bi-ampa både med 71'an och 4100? isf ska du bara använda 71an som försteg och bara 4100 som slutsteg till dina M140. Du kan ju använda slutstegen i 71an till surroundkanalerna om du har och center.

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 01:01 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hur kopplar jag det?
Lite nybörjare på det här :roll:

/M

PostPosted: Thu Mar 05, 2009 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

när du har grejerna kommer du se att det inte är så svårt att koppla. Analoga kablar mellan DS och Försteg/Reciver.

Skaffar du slutsteg sen kopplar du analoga kabler till den antingen från normala utgångar på försteg eller på en utgång som går förbi slutsteget på recivern (preout kanske den heter).

Har du tänkt Bi ampa finns det en utgång just under ingången på varje slutstegskanal på chakrastegen. Du kopplar från tex vänsterkanalen från försteg/preout till en kanal på slutsteget, sen vidare från den kanalen ut med analog kabel till nästan slutstegs kanal du tänker använda till vänster. Och likadant när det gäller högerkanal.

tex vänsterkanal från försteg till kanal 1 på slutsteget - vidare till kanal 2 på slutsteget
högtalarkablar från kanal 1 till tex diskant delen(2k array) på högtalaren och en annan högtalarkabel från kanal 2 till tex bas/mellanregister delen på högtalaren

Edit: använd tex kanal 1 och 2 för vänster högtalare och 3 och 4 för höger högtalare så det blir enkelt att hålla isär vad som är till vad.
Bryt av bläcken eller koppla ihop med kabel bryggor diskant kanaler för sig och bas/mellaregister för sig på högtalarna

PostPosted: Thu Mar 05, 2009 10:11 
Ny Medlem
Ny Medlem

Ojoj :roll: Vad tar du per/timme :D

/M

PostPosted: Thu Mar 05, 2009 13:15 
Site Admin
Site Admin

Skriv ut Comstedts eminenta guide och ta det lungt så ska du se att det går bra. Och kör du fast så är det väl bara att ställa nya frågor här!

PostPosted: Fri Mar 06, 2009 21:15 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hur skulle en lösning med äldre linn steg se ut till en majik DS, lite dålig på vilka äldre steg som finns?
Med samma förutsättningar!

PostPosted: Fri Mar 06, 2009 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AV 5125 har fem kanaler, så du skulle klara dig med två såna. Det rä nog en rätt bra lösning för ett betydligt lägre pris. En 5125 kostar idag runt 10' begagnad och det finns adapters till Chakrakorten som man kan få med gratis om man köper dem nya.

PostPosted: Sat Mar 07, 2009 21:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vill bara säga att "volymkontrollen" i majik ds är fullt i klass med försteget i classic music.

PostPosted: Sun Mar 08, 2009 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte om du har behov av flera ingångar, men om du har tänkt dig en ren 2-kanalskedja till slut så skulle jag valt en Majik DS, en Kikkin och ett beg 2250. De är ju oerhört prisvärda produkter alla tre.

Jag har själv inte jämfört, men att välja bort försteget för att kunna lägga dessa pengar på ett extra slutsteg för att aktivera högtalarna, det tror inte jag blir bättre än att köra på ett Kikkin och sedan ett passivt 2250. Och då tillhör jag ändå inte de allra största source first fantasterna. För de som föredrar hard core source first, torde ju definitivt ett bättre försteg och svagare slutsteg/högtalare vara att föredra.

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 10:01 
Ny Medlem
Ny Medlem

Då var MDSen på plats!
Hade inte behövt den just nu egentligen, för LX71 an funkar också med plugplayer och ipod touch, visade det sig.
Men bra blev det :D
Vilken ingång på recivern ska man andvända för att andvända försteget i MDSen?
Har provat CD ingången och Multi Chanel IN hör ingen större skilnad :roll:

/M

PostPosted: Sat Mar 21, 2009 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite svårt att veta vad du har för ingångar Eller om det går att koppla den alls utan att behöva använda slutsteget i din förstärkare. (eller det kanske går med alla? har inte koll på just sånt)

Använder du en vanlig ingång där det är tänkt att använda volymkontrollen på din förstärkre bör du koppla ifrån försteget i MajikDS'en. Det blir inte bättre att använda 2 försteg på rad.

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00