selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Apr 08, 2009 00:30 
Moderator
Moderator

Om man har en 5103, eller fjärrkontroll 5101, som man upplever har väldigt trötta knappar, kan man dra loss gummidelarna på fjärrkontrollen eller fronten och rengöra sensorerna bakom alla knappar med lite alkohol och en tops.

Gummidelarna sitter limmade på något vis. Själv klämde jag bara tillbaka dem, men kanske kan man limma lite försiktigt med något sorts lim vid ihopmontering av enheten.

Gör dock detta med försiktighet, och endast om du törs riskera att någonting går snett. För mej fungerar 5103:an utmärkt så här i efterhand. (Den är på väg att pensioneras dock, vilket i detta fall innebär fortsatt tjänst hos min syster. Helfungerande knappar är nog lite av ett krav där.)

Attachments:
DSC_3381.JPG
DSC_3381.JPG [ 156.78 KiB | Viewed 830 times ]
DSC_3382.JPG
DSC_3382.JPG [ 147.18 KiB | Viewed 831 times ]

PostPosted: Wed Apr 08, 2009 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra grej att ta upp på teknikavdelningen, då det inte är ovanligt att dessa knappar blir "trötta" med tiden.

Jag vill dock inflika att ofta resulterar en rengöring med sprit i att det fungerar bättre ett tag. Sedan återkommer problemet. En mer permanent lösning (tack Bertil för tipset) är att måla baksidan på varje knapp - där en utsliten kolfilm utgör grundproblemet - med en elektriskt ledande färg. Finns sådana på bland annat på ELFA och Kjell&Co. Dock lär den på Kjell&Co vara lite grötig och kan därmed vara svårare att använda.

PostPosted: Wed Apr 08, 2009 08:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant per!

Fredrik: det du skriver om kolfiber och elledande färg, gäller det specifikt 5103- och 5101-fjärrarna? Jag har en trög volymknapp på min moderna silvriga Linn-fjärr. Är det samma sak som gäller vid rengöring av denna, eller kan man bara ta lite isopropanol som per skriver?

PostPosted: Thu Apr 09, 2009 18:34 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Lejonklou wrote:
Jag vill dock inflika att ofta resulterar en rengöring med sprit i att det fungerar bättre ett tag. Sedan återkommer problemet. En mer permanent lösning (tack Bertil för tipset) är att måla baksidan på varje knapp - där en utsliten kolfilm utgör grundproblemet - med en elektriskt ledande färg. Finns sådana på bland annat på ELFA och Kjell&Co. Dock lär den på Kjell&Co vara lite grötig och kan därmed vara svårare att använda.
Har efter lite letande hittat en reparationssats på elfa speciellt för detta ändamål med artikelnummer 80-867-61. Återkommer med hur resultatet upplevs. Med tanke på att en del knappar på 5103 inte funkar alls idag kan det ju inte gärna bli sämre iaf... :?

Förresten, funkar T-röd till rengöringen eller måste det vara 'fin'-sprit?

PostPosted: Fri Apr 10, 2009 00:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ok, samlar mina erfarenheter om det hela.
T-röd och tops funkar hur bra som helst - bomullen blev ordentligt skitig!
Kit'et från Elfa skulle räcka till 50 knappar stod det - 250 skulle jag påstå är en bättre gissning.
Gummimattan på 5103-fronten och 5101 satt fast med dubbhäftande tejp som jag lät sitta kvar och än så länge verkar det funka utan kompletteringslim.
Funktionen före och efter är som natt och dag. Som jag skrev tidigare var det flera knappar som inte fungerade alls, nu funkar allt som det ska.
:D Klockrent tips! :D

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00