selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Knekt / Ckassik connect
PostPosted: Fri Aug 13, 2004 18:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue May 04, 2004 18:48
Posts: 103
Location: Jämtland
Jag har inte hittat någon annan som skrivit om Knekt multirum här, så då tänkte jag skriva några rader om mina erfarenheter kring detta. Det blir lite bilder också på hur det är uppbyggt hos mig.

Bakgrund
Jag hade funderat ett tag på Knektsystemet då jag har barn som ska se på Bollibompa, etc, dessutom har vi en öppen planlösning så det är inte lätt alla gånger att få sätta sig ner i lugn ro och lyssna på musik, för min del är det vinyl som gäller till minst 90 %! Och att sitta med lurar är heller inte så lätt då de är av öppen typ, men största risken är att någon ska komma inspringande i kabeln.
Så jag tänkte att om jag hade ett uttag för hörlurar i sovrummet så skulle alla problem vara ur värden och det är här Knekt kommer in i bilden. Jag menar, jag köper inte en vinylspelare och förstärkare till, men en Classik med Knekt skulle bli perfekt eftersom min Classik Movie också har Knekt. Dessutom funkar Classiken som klocka och klockradio, perfekt i ett sovrum!

Bygga Knektsystem
Sagt och gjort, jag köpte en Classik K och kopplade ihop med min Classik Movie, enkelt och smidigt, i alla fall att koppla ihop dessa två. Kabeldragningen var det lite mer jobb med, kabeln har jag förlagt i kanal upp på vinden, därifrån vidare i pvc-rör som sen går ner i kanal till sovrummet. Det är förläggningen av kabel som är det stora och tidskrävande jobbet vid byggnation av Knektsystem. För min del blev det lite jobb med att dra fram jordat uttag till sovrummet också, ett måste för att få det att funka eftersom huvudanläggningen är ansluten till jord.
Numer kan jag sätta på en platta (vinyl så klart!) i mitt huvudsystem och plugga in lurarna i min Classik K som står i sovrummet och njuta av musik ostört… Jag kan också spela på högtalare i sovrummet, har satt upp ett par vita Unik som smälter in bra där, dom låter bra också!
Jag har också möjlighet till något som heter Party-mode (Knektfunktion), det innebär att man från huvudenheten (driver) kan styra hela systemet (driver + receivrar) från denna, dvs höjer jag volymen eller byter låt/radiostation, etc så spelas det upp på alla enheter i systemet.
Ljudkvalitén är imponerande bra på signaler överfört via Knekt, jag tror ingen blir besviken här!
Så här skriver www.whats-new-at-totallywired.com om Knekt: Knekt is often described as one of the greatest lifestyle improvements you can make. It is a unique and particularly elegant solution to multi-room. In our experience the only one worth considering as it's design is driven by sound quality.

Noterbart
- Driver = huvudenhet. Det finns separata drivers (till dessa kan i princip det flesta Linn apparater anslutas), Classik K/Movie har en driver inbyggd och i Majik och Wakonda går det att montera en sneaky driver.

- Receiver = enhet som har tillgång till en drivers alla signalkällor. Det finns separata receivers (med och utan slutstegsdel), Classik K/Movie har en inbyggd och i Majik och Wakonda går det att montera en sneaky receiver.

- Classik connekt (som det benämns i manualen till Classik K/Movie) är en variant som automatiskt konfigurerar din Classik för Knekt, men som bara kan ha en Driver och max fyra Receivrar. Dessutom är det enkelt att koppla ihop, du fixar det själv om du inte blandar in RCU:er. Observera att Classik K med serienummer under 7000 (tror jag det är) behöver en uppgradering av mjukvaran för funka fullt ut!

- Knekt kan ha upp till 128 rum anslutna och hantera upp till 16 signalkällor. Kräver programmering och inställningar av driver, receiver, RCU:er, etc. Linn rekommenderar att en handlare utför dessa programmering och inställningar.

- RCU (Remote Control Unit) = enhet som kan monteras i tex vägg för att styra driver eller receiver, från denna kan du välja in en signalkälla, justera volym, etc. Du har garanterat sett en på bild, det är en liten vit dosa som ser ut som en strömbrytare, fast denna har en liten display samt lite knappar som har samma utseende som på nyare LK-lådor.

- Classik K/Movie kan konfigureras för att funka i både Knekt- och Classik connekt system, dvs du kan ha dessa i läge auto (Classik connekt), driver eller recevier.

- Endast stereo- och monoljud kan överföras via Knekt, signalen överförs balanserat.

- Det går inte att använda sig av vanliga nätverkskablar i Knektsystem, kablarna till Knekt är kopplade på ett annat sätt, men det är samma kontakter (RJ45) och samma typ av kabel.

- Alla enheter måste anslutas till jordat uttag, alternativt att ingen ansluts till jord, det går inte att blanda!


Lite bilder
Mitt huvudsystem, LP12 och Classik Movie som har en inbyggd driver (och receiver):
Image

Från vardagsrum går kabel i kanal och pvc-rör upp till vinden, här kan man se hur jag förlag pvc-röret till vinden i kanalen för att få en så diskret installation som möjligt (kanalerna används även till projektor och surroundhögtalare):
Image

Kabeldragning på vinden:
Image

Sovrum, pvc-rör från vinden som mynnar ut i kabelkanal (avstickaren till höger är för högtalarkablar):
Image

Min receiver, en Classik K (som förutom sina egna signalkällor kan spela upp alla signalkällor i huvudsystemet):
Image


Jag är som sagt lite nybörjare på det här med Knekt och har ett minimalt Knektsystem, dvs en driver och en receiver. Vi får se i framtiden om det blir mer, förhoppningsvis har jag i alla fall inspirerat någon fler att bygga Knekt. Det skulle vara intressant om någon fler som har erfarenhet av Knekt (stora som små system) kunde fylla på i denna tråd med sina erfarenheter, utvecklingsmöjligheter, tips, etc.


:D Micke


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 14, 2004 10:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Trevlig läsning, intressant att se användningområdet för det även i ett vanligt hus och inte i ett palats. En sladd till en classik i sovrummet var ju en väldigt smart lösning på lyssningsproblemet utan att bli alltför kostsamt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 14, 2004 12:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Mycket bra artikel! Tack! :)

När jag blir stor (hum... :roll:) och har eget hus lär jag vara riktigt sugen att bygga ett Knekt-system med såna där gulliga RCU:er som man sätter i väggarna! Har dock ingen aning om hur mycket kalaset skulle kunna gå på - har du några ungefärliga priser för din installation?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 15, 2004 14:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue May 04, 2004 18:48
Posts: 103
Location: Jämtland
Kul att ni gillade läsningen. Förhoppningsvis kan det vara lite hjälp på traven till den som funderar på Knekt.

Lite om priser:
RCU: 7400:-
Driver: 5000:-
Receiver: 6800:-
Roomamp (receiver & slutsteg i en låda): 9600-13500:-
Knektkabel: beroende på längd ca 500:-
Kabelkanaler och pvc-rör är inte dyrt, några hundra till en tusenlapp, beroende på hur stort system du ska bygga upp. Arbetskostnad ej inräknad!
Om du använder RCU:er och har lite större system tillkommer kostnad för programmering, etc också.

En Classik K är prisvärd i ett Knektsystem, dessutom är slutsteget i den starkare (och förmodligen bättre) än de i Roomamp (25W 4ohms, 20W 8ohms).
Ett Roomamp saknar förutom CD och radio även hörlursuttag.

Ett billigare receiveralternativ till RCU/receiver/slutsteg (ca 20000:-), RCU/roomamp (17000:-) eller Classik K (16000:-) kan vara en begangad Majik med en Sneaky receiver (en sneaky receiver kostar 3200:- och en begangnad Majik borde man väl kunna hitta för ca 3000 - 4000:-).

Ska man bygga lite större Knektsystem så rinner priset snabbt i väg, glöm inte att man ska ha högtalare också!

//Micke


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited