selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 05:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Homeplugs för audiobruk
PostPosted: Wed Mar 04, 2009 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Homeplugs eller nätverk över elnätet är en lösning som gör att man kan slippa dra långa nätverkskablar. Det är också en lösning som förespråkas både på ToT och av Linn-Andy för installation av DS-produkter. Instinktivt är jag skeptiskt då jag inte skulle vilja tillföra med skräp i elnätet än nödvändigt. Det är dock som sagt en grymt smidig lösning och rent spec-mässigt borde det även finnas fördelar med detta.

Därför undrar jag om någon här testat och utvärderat mot vanlig kabel?

PostPosted: Wed Mar 04, 2009 16:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för denna intressanta post.

Har också funderat över detta för att primärt slippa dra långa nätverkskablar.

M a o är jag också intresserad av erfarenheter på detta område, och inte minst hur ljudet påverkas eller ej av denna teknik.

Intressant att Linn själva verkar positiva.

Vad finns det för Homplugs på marknaden? Vilka rekommenderas och är "bra"?

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!
Håller på att planera planera omkonfigurering av nätverk etc inför DS-köp. Ser inte direkt fram mot att behöva dra, tjaa vad kan det bli, kanske 15 m nätverkskabel till DS:en. Ingen som har testat eller hört nåt mer om detta med homeplugs och om det funkar med tanke på musikalisk prestanda etc att köra med sådana istället för att ägna sommaren åt att dra kabel? Tacksam för all input som kan gå att få!

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Homeplugs fungerar utmärkt, åtminstone vad gäller stabilitet och enkelhet - bara att koppla in och köra. Fick 60-70MBit/s mot internet på min (i teorin) 100Mbit/s-lina, vilket iaf jag tycker är mer än godkänt.

Tänkte testa "musikalisk prestanda" mot en bra nätverkskabel, men väntade på att Sportis mfl skulle testa kablar, och har efter det inte kommit mig för att göra den testen.

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Traktorpojken wrote:
Tänkte testa "musikalisk prestanda" mot en bra nätverkskabel, men väntade på att Sportis mfl skulle testa kablar, och har efter det inte kommit mig för att göra den testen.
Vore kanonintressant att höra utfallet av en sån test! Med tanke på att Linn själva faktiskt mer eller mindre rekommenderar det själva http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/D ... _Homeplugs så kan man ju hoppas på ett hyfsat utfall. Noterade också på http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/D ... Components de varianter de rekommenderar: "HomePlugAV: Solwise NET-PL-200AV-PIGGY/PUSH or Devolo 200AVeasy Starter Kit (x2)". Då är väl kvarvarande fråga som återstår att lösa om dessa finns i variant som går att använda i Sverige? Men om nu tester visar att andra varianter t ex Siemens Gigaset Homeplug AV200 Duo (det var väl den du körde Traktorpojken?) så kanske det funkar lika bra. :)

Edit: Jodå, åtminstone Devolo-alternativet verkar inte vara nåt problem att få tag på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=250940

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 15:42 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Traktorpojken wrote:
Homeplugs fungerar utmärkt, åtminstone vad gäller stabilitet och enkelhet - bara att koppla in och köra. Fick 60-70MBit/s mot internet på min (i teorin) 100Mbit/s-lina, vilket iaf jag tycker är mer än godkänt.

Har någon gjort en test av Homeplugs mot en bra nätverkskabel?
Jag är mycket intresserad av resultatet av ett sådant test eftersom jag har tänkt
att införskaffa "DEVOLO DLAN 200 AVEASY STARTER KIT" för att slippa mina
15m långa nätverkskablar.

PostPosted: Thu Oct 15, 2009 21:19 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Testade detta för ca 1 år sedan med den tidens 'bästa' Home-plug. D-Link DHP-300 (bäst itest, 200 MBit Datastreaming).
För musik, LÅT BLI. Det var den sämsta resultatförsämringen jag testat.
Vill inte ens rekomendera detta till min bästa ovän.
Dagen teknik har möjligtvis kanske blivit bättre, testa gärna och återkom. :D

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00