selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 20:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 04, 2004 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Undrar varför det blir så negativa spekulationer om något som man inte vet? Saknas det reservdelar är det väl bara att tillverka, eller? Visst, vissa komponenter kan tänkas utgå, men då får väl Linn hitta ersättare och anpassa spelaren efter dom. Något ska väl kunden kunna kräva för 180 papp.....

Min gissning att den läggs ner är liknande det ni andra för fram
1) man har ersättare på lut som är bättre och/eller billigare att tillverka
2) kunderna efterfrågar alltmer DVD/SACD och annat.

Jag menar, även om jag hade all världens pengar, inte skulle jag ha både en CD12:a och en Unidisk stående i samma rack. Det skulle vara få gånger jag är i en sådan situation att den ljudmässiga skillnaden, vid avspelning av "vanliga" CD, skulle vara besvärande :-) och den skulle inte alls uppväga allt trassel med platsbrist, kablage och annat.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 04, 2004 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Bill50x wrote:
Jag menar, även om jag hade all världens pengar, inte skulle jag ha både en CD12:a och en Unidisk stående i samma rack. Det skulle vara få gånger jag är i en sådan situation att den ljudmässiga skillnaden, vid avspelning av "vanliga" CD, skulle vara besvärande :-) och den skulle inte alls uppväga allt trassel med platsbrist, kablage och annat.

/ B
Om du hade ALLA pengar i världen? Kom igen... Jag skulle lätt ha två helt separata system. :wink:

Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 04, 2004 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bekräftat:
A/ den SKA läggas ned
B/ ingen ny på G i närtid (inte förvånande)

Kan man diskutera de negativa konskvenserna nu :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 04, 2004 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
henriklh wrote:
Om du hade ALLA pengar i världen? Kom igen... Jag skulle lätt ha två helt separata system. :wink:
Man behöver inte sååå mycket pengar för att ETT musiksystem o ETT ANNAT biosystem "make sense"

Det är ju många som har det!
(tyvärrr inte jag)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 05, 2004 08:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
sportbilsentusiasten wrote:
Bekräftat:
A/ den SKA läggas ned
B/ ingen ny på G i närtid (inte förvånande)

Kan man diskutera de negativa konskvenserna nu :wink:
Från vem kommer din 'bekräftelse' då? Det är inte menat som ett ifrågasättande men du är trots allt också med i kategorin 'en kille på internet sa...' :wink:

För övrigt lite oväntat tycker jag, vad ska då alla med silverprylar rakt i genom ha för cd-spelare? Unidisc 1.1 i silverlåda... :?: Vet inte hur bra den är men det måste ju finnas cd/multispelare i matchande design.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 05, 2004 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bekräftat:
A/ den SKA läggas ned
B/ ingen ny på G i närtid (inte förvånande)

Kan man diskutera de negativa konskvenserna nu :wink:
Från vem kommer din 'bekräftelse' då? Det är inte menat som ett ifrågasättande men du är trots allt också med i kategorin 'en kille på internet sa...' :wink:

För övrigt lite oväntat tycker jag, vad ska då alla med silverprylar rakt i genom ha för cd-spelare? Unidisc 1.1 i silverlåda... :?: Vet inte hur bra den är men det måste ju finnas cd/multispelare i matchande design.
Rätt Sony, man SKA vara källkritisk! :lol:

Ok detta vet jag...
Topica har LINN handlare o andra med djupa kontaketer med LINN så när det dök upp där o dessa bekräftade= var jag ganska säker

Sedan kan man ju ringa till en LINN handlare o fråga - Det gjorde jag...
Dessutom säljer alla handlare nu ut demoex både i Swe/UK (de ställen jag kollat)

O visst är det märkligt att man lägger ner CD12 när Klimax Kontroll finns?
O visst är det märkligt att ingen ersättare kommer i närtid - 6 mån typ..kanske 1 år..
För VEM ska nu köpa Kontrol? Om bara Unidisk finns, är ju Kontrol inte rätt försteg :?

HELMYSKO!!!
Det är därför jag går igång på detta - VAD tänker LINN... egentligen...
Iom att från en business perspektiv verkar det inte finnas någon "strategi"
Och det är därför som jag är nästan säker på att de inte lägger ner frivilligt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 05, 2004 10:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Som du säger så är det inte så rationellt att lägga ner den utan en efterföljare i silver, särskilt som chakra väl är i silverdesign och är relativt nytt. Företagsekonomiskt är det märkligt att lägga ner produktionen om de inte ska släppa en ny best i samma stil, jag menar lägger man storleksordningen 1 miljon på stereon så tror jag inte man väljer unidisken för att den är mer prisvärd vs. cd12 med silver-lådor rakt igenom. De förlorar därmed en hel del på att folk köper unidisk/exotic istället för cd12/klimax om man vill ha matchande för vinsten/enhet måste ju vara betydligt högre på det sistnämda...eller?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 05, 2004 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
Som du säger så är det inte så rationellt att lägga ner den utan en efterföljare i silver, särskilt som chakra väl är i silverdesign och är relativt nytt. Företagsekonomiskt är det märkligt att lägga ner produktionen om de inte ska släppa en ny best i samma stil, jag menar lägger man storleksordningen 1 miljon på stereon så tror jag inte man väljer unidisken för att den är mer prisvärd vs. cd12 med silver-lådor rakt igenom. De förlorar därmed en hel del på att folk köper unidisk/exotic istället för cd12/klimax om man vill ha matchande för vinsten/enhet måste ju vara betydligt högre på det sistnämda...eller?
Presis vad jag tänkte DIREKT när jag läste det på Topica!
Det är SÅÅÅÅ märkligt

Jag kanske reagerar mer för att jag är på G att investera i nya pryar för rätt mycket pengar...
man blir ju tveksam vad som kommer näst! :roll:

Det mest rimliga är att det kommer en CD12 som fixar DVD etc... men när??
O hur många kunder förlorar man på vägen?

Dessutom - kostnaden för en produkt ligger i utveckling/få igång tillverkning. Nu när det rullar på bör ju vinsten per CD12 vara STOOOOR
Knepigt är bara förnamnet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 05, 2004 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
Det mest rimliga är att det kommer en CD12 som fixar DVD etc... men när??
Men är det verkligen det? Unidisk 1.1 finn ju redan, Kisto också. Och varför skulle man vilja stoppa in en DVD spelare i Klimax Kontroll? Finns ingen annledning. Det som möjligen skulle kunna vara på G är väl en CD/SACD spelare, SACD12 helt enkelt. Och för den delen Linto Klimax-style...

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 05, 2004 12:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
SACD12:a borde väl vara ett rimligt nästa steg, håller helt med där. Särskilt som Linn släppt mycket flerkanalsprylar på sistone.

Linto i Klimax-style skulle iofsig vara grymt men till en lp12:a tycker jag en i trä som matchar lp-spelarens vore snyggare. Borstad aluminium tycker jag inte hör ihop med lp-skivor riktigt...trä-låda däremot... *slurp*


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 05, 2004 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag tror att de lägger ner CD12an beror på att de vill ha ett lager med delar om/när CD12or havererar och tillverkningen av vissa kritiska delar upphört. med andra ord lägger ner innan en karik/mimik situation inträffar.

Jag tror det kommer en multidisk ersättare så småningom men att de vänta och ser om DVD-A eller SACD blir det ledande formatet alternativt att de inte utvecklat färdigt en multidisk ersättning ännu och de inte vet riktigt när de är klara de kommer ju troligtvis vilja ha en som är bättre än CD12 på redbook.

Jag tror inte heller att delar för reparation av CD12or kommer att vara något problem på ett bra tag.

Det är bara några av mina tankar om det hela.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 08, 2004 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Fick höra av HighFidelity att Unidisk kommer att leveransstoppas ett par veckor.
Vi snackade inte om skälet då anledningen till mitt samtal var att höra om de nya Artikulat priserna (kommer snart)

Så det nedan är nog mest mina förhoppningar:
Generation 2 av Unidisk kanske?
kan detta vara en av delförklaringarna till att CD12 upphör?
"Nya" Unidisk 2.1 o 1.1 blir klart bättre :?
Hejja hejja


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 08, 2004 22:39 
Varför inte ringa igen om du är nyfiken, istället för att spekulera?

Anledningen till leveransstoppet är att ett fel har upptäckts på en komponent.
Felet berör tydligen bara den senaste komponentleveransen, så antagligen
behöver inga maskiner kallas tillbaka.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 09, 2004 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
Varför inte ringa igen om du är nyfiken, istället för att spekulera?

Anledningen till leveransstoppet är att ett fel har upptäckts på en komponent.
Felet berör tydligen bara den senaste komponentleveransen, så antagligen
behöver inga maskiner kallas tillbaka.
Jag fick veta mer förra veckan är det jag har sagt här... :wink: .. det är mer orsaker...
Problemet är att LINN inte går ut offentligt o meddelar hur det är.

Jag är oroad av att de ständiga Unidisk problemen samt att de inte tar tag i informationshanteringen.
Det jag fått reda på verkar ju ha stämt hittils

btw, har jag sagt att jag hittat en bug i min Exotik? (=alla nya DVD/försteg som släpts har haft problem)
Man börjar ju undra....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 11, 2004 11:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Feb 06, 2004 09:58
Posts: 155
Location: Republiken Jämtland
För att hoppa tillbaka till CD12:an då...

Jag hörde igår att Linn hade delar som räcker till 60st till av dessa smycken innan produktionen stoppas. Så först till kvarn...

/Thomas

_________________
"Objekt vilka kamoufleras i en säsongbetonad kristallinisk aggregatform av diväteoxid blottlägges vid dennas övergång till större molekylär rörlighet."


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited