selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 29, 2024 09:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 04, 2004 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
"Inget att göra"? Smaksak. Finns gott om folk som inte vill förpesta sina vardagsrum med TV-apparater och följaktligen släpar in TV'n i sovrummet istället, eller byter ut åbäket mot en smäcker liten LCD-sak. Mini-varianten är att man kanske värderar stereons välljud högre än TV'ns optimala placering till den lilla grad att man i alla fall bestämmer sig för att placera TV'n lite "ofördelaktigt" (i nåt hörn), så den inte står precis mellan högtalarna, där den gör maximal skada.

Men jag förstår tanken .. ignorance is bliss - mycket bra citat från the Matrix :).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 04, 2004 21:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
[quote="equi2"]TV:n är redan placerad så långt bak som möjligt (alltså närmare mot väggen än på bilden). Tror inte den skymmer något.
quote]

All skit mellan högtalarna förstör!
Speciellt en TV...

Skaffa SKEETS=lättare att justera. De skulle banne mig ingå i basutrustingen.

Om du inte tror oss, kör tune dem o jutera in högtalarna med/utan TV :lol:
(kan du ha TV'n på en annan vägg?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 04, 2004 21:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Kan (tyvärr för dig equi ;)) bara instämma i kören - att plocka bort TV:n mellan högtalarna är en av de bästa och billigaste uppgraderingar man kan göra. Jag har sagt det förut men säger det igen - det var först när jag plockade bort TV:n som jag verkligen började känna att jag faktiskt hade ett system som presterade 'high fidelity'. Innan dess var det inte mycket till ljudbild att tala om alls (bland annat).
Quote:
Skaffa SKEETS=lättare att justera. De skulle banne mig ingå i basutrustingen.
Det håller jag med om. Dels för att de är så vettiga, och dels för att det inte kan kosta Linn extra mycket att inkludera dem - priset de betingar om man köper dem löst är i mina ögon rent ut sagt löjligt :evil:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 05, 2004 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Det är mycket möjligt att TVn gör en stor skillnad. Finns dock ingen annan vägg att använda. Projektor eller plasma, visst... Jag ska bara invänta ett års studiebidrag först :wink:

Skeets är säkert användbart, men men... det fungerar även utan. Blev lite flyttande av högtalarna även igår. Slutade med att dom kom ut en bit från väggen igen och lite toe-in. Det släppte lite mer från högtalarna och ljudet blev mer direkt, vilket förbättrade det jag tidigare saknat en hel del.

Basen verkar trivas bäst på detta avstånd från bakväggen, då jag upplevde att den inte riktigt var i takt med resten av musiken när dom stod "väldigt" nära väggen. Utvärdering pågår...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 23:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
Jag har Tukans och har laborerat lite med positionering. Ett tips kan vara att prova att flytta LYSSNINGSPOSITION ut från väggen och låta Tukans jobba närmare hörnen. Jag tycker själv att det låter musiken "leva ut" mer och samtidigt får man behålla bastrycket av ett väggstöd mot högtalarna (Tukans tål ju en hel del). Har just nu ett 4 x 4,7 m rum, Tukans 48 cm resp 75 cm från sidovägg till mitten och bakändarna 7/11 cm från bakväggen. Har puttat ut soffan ca 40 cm vilket gav en jäkla kvalitetsskillnad.

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 09, 2004 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Jag har ett gäng träklossar liggande... numera fullpepprade av märken av spikes. Jag lägger dom under spiksen och flyttar runt högtalarna. Det kanske inte är optimalt men det ger snabbt en fingervisning om var burkarna trivs bäst. Bara att kasa fram och tillbaka... och inga märken eller skruvande eftersom man kan trycka ner spiksen i klossarna så det inte rickar.

Bra eller dåligt? Avgör själva.. jag tycker det funkar utmärkt. 8)

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 10, 2005 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Tänkte uppdatera min presentation så att forumet vet att jag lever :lol:

Flytt på G i februari. Ska bli skönt att få ett ordentligt kombinerat vardagsrum och lyssningsrum. Väggarna tycks dock vara betong, iaf ena väggen, vilket kanske är lite synd. Har planerat att anläggningen skall få en egen vägg och att TV:n skall kunna skjutas fram vid filmvisning. Lämplig TV-bänk för detta är inköpt.

Ska även inhandla en bokhylla och rumsbord, vilket betyder att stereoprylar får vänta ett tag. Annars lockade Kolektorn som är till salu på forumet en hel del :?

I första hand skall jag prova hur mina olika alternativa möbleringar fungerar, både estetiska och ljudmässigt. Därefter antar jag att rummet kan behöva kompletteras med lite dämpande möbler och sånt. Det återstår att se.

En liten fundering är dock hur nära en dörröppning man törs placera högtalarna.. bifogar en bild för att förklara:

Image
Ändrade adress eftersom det inte verkade gå att länka från det webhotellet. // Sony

Alltså det blåmålade avståndet.. hur långt ifrån en dörröppning bakom högtalarna bör högtalarna egentligen placeras för att det inte ska förstöra något? Nån som har någon erfarenhet om detta? Har ju ett par Tukan och de står ju rätt nära till bakväggen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Prova att ansluta kablarna på diskanten istället för basen. Gratis och skillnad.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Flyttat in nu och har börjat få ordning på saker och ting. Kopplade iaf in prylarna igår och försökte mig på en kabeldragning/samling som är funktionell, snygg och förhoppningsvis minimerar negativ inverkan på ljudet.

...betongväggar och för tillfället väldigt tomt på väggarna gav ett mycket "trist" resultat. Blev riktigt besviken då Clapton stod och sjöng långt bakom väggen, diskanten kändes som detaljerad men helt utan engagemang och basen fanns inte.

Var bara att stänga av och gå och lägga sig. Gjorde en lätt högtalarinställning idag och det blev lite bättre, fast fortfarande olyssningsbart. Dock saknas gardiner, vilket förhoppningsvis dämpar en hel del. Får hoppas att dom blir sydda idag, resten av rummen är ju redan klara.

Funderar på att köpa sånna där ljudisoleringsplattor man har i taket.. klä två/tre stycken i nåt snyggt tyg och hänga på bakväggen som tavlor. Hjälper det något? Ska man satsa på dubbla dämpplattor (tjockare) eller gör det mindre skillnad?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
in med mattor överallt, stora växter (golvstående), möbler, stora sittkuddar, tunga gardiner från tak-->golv


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
equi du ska försöka unvika att dämpa bakom lyssningpositionen, häng dom hellre i taket...så tjocka tjejen din tillåter dig att ha samt en luftspalt bakom....alt är att regla upp sidoväggarna å göra samma sak...

om de blir för avancerat kan du alltid "lyda" sportbilen det brukar räcka långt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
equi du ska försöka unvika att dämpa bakom lyssningpositionen,.
Håkan har rätt!
detta ska du INTE göra, dämpa sidoväggar istället
O sitter du inte dikt an bakväggen kanske det inte behövs...

dämpa bakom högtalarna brukar jag inte göra heller


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 22:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Jaha... hmm.. till höger om lyssningpositionen är det fönster på hela väggen, vilket inte tillåter någon direkt dämpning. Gardinerna ska upp imorrn, men det ska ju vara estetiskt riktigt.. bara att hoppas att gardinerna "låter bra".

Sidväggen till vänster har en bokhylla/vitrin-del vilket kan fyllas upp med lite böcker vilket säkerligen hjälper mycket.

Problemet är fram-, och bakväggen som är betong. Tror ändå jag ska prova att slänga upp ett par sånna där tavlor, eftersom det inte "kan" vara bra att ha en helt tom bakväggen. Har jag fått för mig iaf.. ..

Ska snacka om nån extra matta i rummet... och nån fotölj skulle inte sitta helt fel. Har dock inte hittat nån som är skön till rätt pris..

Tack för tipsen iaf. Ni menar att det mest skadar att dämpa bakväggen, jag avser dock inte att göra den helt "dämpad" utan mest ta bort lite eko, mellan de två betongväggarna (fram och bak).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 05, 2005 01:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
det e aldrig fel med lite diffusering :wink: tyvärr är det rätt svårt de där med akustiken :/ helst ska man kunna mäta lite också för att se att man är på rätt väg...det är lätt att justera så man får ett "imponerande" ljud men som mest blir irriterande efter en stunds lyssnande....

men prova på du, du kan inte annat än bli nöjd lr tvärtom :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 05, 2005 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Yepp... sånna där dämpplattor kostade visst 80-100 kvadraten.. så vi får se vad det blir.
Kom på några idéer till förbättringar i rummet:

* En extra matta i rummet på den mest kala golvytan i rummet, synd bara att det inte går att sätta matta enda fram till högtalarna.

* Dämptavlor... bör ta bort ekot mellan de två betongväggarna.

* Sen går det att bygga estetiskt korrekta blommkuber, som man fyller med dämpande "fluff", klär med svart tyg (som får exakt samma färg och form som de blommkrukor vi använder) och sen kan ställa blommor ovanpå den dämpande kuben.

* Skulle även gå att bygga en liknande kub som kan fungera som extra sittplats. Perfekt att bygga en "påse" inne i kuben som man kan slänga ner tygrester och kuddar etc som inte används. Allt döljs därefter av ett "snyggare" tyg.

Blir som sagt att experimentera. Vissa av dessa projekt är ju relativt enkla att testa och näst intill gratis.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited