selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 00:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 12, 2004 19:47
Posts: 135
Location: Boden
Är det akusitkplattor? såna som brukar sitta i taken på skolor mm?
Tanken med dom är att det ska vara luft mellan plattorna och taket/väggen och så måste man ha en lite större yta, men då gör dom en oerhörd skillnad på ljudklimatet i rummet.

Har länge varit sugen på att smälla upp ett innertak med svarta sådana som används på biografer. Men det får vänta tills man har eget hus, tror inte att hyresvärden skulle uppskatta det lika mycket som jag skulle :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 09:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Ångsågen är Woody-medlem om jag inte minns fel, då kanske Bäcklunds här i Umeå kan fixa också. Tack equi!

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ja, jag är närmast 100% säker på att ett innertak med sånna plattor skulle göra susen i mitt rum. Fast det tillåter nog inte hyresvärden och den kvinnliga delen av hushållet.

..men den dagen man lyckas skaffa hus, då skulle det vara underbart att kunna inreda ett rum till ljud-, och bildrum. Som det ser ut nu så lägger jag inga slantar på anläggningen inom den närmaste tiden och får väl lov att börja spara till ett hus (från mina studieslantar) :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 28, 2005 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
| dubbelpost |


Last edited by equi2 on Mon Mar 28, 2005 17:36, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 28, 2005 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Lägger upp lite nya bilder. Har fått in lite mer i rummet och visst har ljudet blivit bättre. Fast perfekt är det inte...

[BILD borttagen]

Högtalarna och tv-bänken där Classiken skymtar i svart och i silver syns dvd-spelaren. Rummets båda mattor syns och det "kala" golvet är ju inte direkt "naket" utan lagomt täckt.

[BILD borttagen]

Vi svänger runt lite och ser motsatta väggen med soffan och de egengjorda tavlorna. Fotöljen är uppgrävd från källaren och kanske inte den snyggast, även om den går rätt i färgerna :wink: Man tager vad man haver. Möjligt att en till fotölj skulle kunna få "bosätta" sig på motsvarande plats på andra sidan av bordet (närmast i bild).

[BILD borttagen]

Ytterligare en av rummets väggar med dörröppningen till höger i bild. Bänken till vänster är ett egenbygga som innehåller stolsdynor och är därefter täckt med tyg (ska helst inte vara kvar, men står där tillsvidare).

[BILD borttagen]

Väggen med högtalare än en gång. Aningen tomt på väggen även om bilden förstärker detta. Den kala golvytan framför högtalarna och mot mattorna jag provat att täcka med andra mattor och upplevde en skillnad i ljudet. Inte lika ljus och vast utan mer dämpat, aningen lugnare men ändå inte vad jag hade hoppats att få ut av anläggningen.

Taket är helt kalt förutom en plafond-lampa och hörnen av rummet är det även rätt kala (vilket syns på bilderna), förutom det med cd-stället. Ställde även in en blomma till höger om högtalarna men märkte då ingen skillnad av en sån liten förändring, fast många bäckar små.... ...

Så experter, var sitter "problemet"?


Last edited by equi2 on Sun Nov 20, 2005 19:25, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 03, 2005 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Okay!

Två saker har hänt....

Det mindre roliga är att jag har fått flytta och bor numera i mitt gamla "pojkrum". Ibland sker det förändringar i tillvaron som inte är så värst roliga. I hifi-väg innebär detta alltså att prylarna har fått ett nytt hem och att bilderna icke är "up-to-date".

Det positiva som har hänt är att Classiken har "flyttat" från mig och fått en ny ägare. Så nu står det ett par ensamma Tukan här i rummet. Vilket för stunden är lite trist, samtidigt som det skapar utrymme för en UPPGRADERING 8)

Vad som skall inhandlas framgår nog av mina tidigare trådare så varför hålla tyst?

Ett försteg skall köpas och på fredag bär det av till Umeå då en Kolektor skall få en ny ägare. På köpet följer det även med en liten extra bonus i form av en skivspelare, dock inte Linn (endast pickupen är Linn).

Letar för närvarande efter ett slutsteg. Har ringt på till Jörgen på Stereokompaniet, men han hade sålt det ex dom hade. I göteborg hade dom endast ett demo-ex som blev lite väl dyrt.

Så när det gäller slutsteget så får vi vänta och se. Nu när C-slutstegen kommer bör väl fler LK140 hitta ut på begagnatmarknaden.

CD-spelare får vänta tills alla andra prylar finns på plats. Source-first, visst! Men lättast att hitta bästa CD-spelaren om man kan provlyssna i sin egen konfiguration.

Andra inköp som skall göras härnäst är en ny stereobänk och mest troligt en ny pickup. När det gäller stereobänken har jag ett litet dilemma, då jag för tillfället vill (måste) har TV:n där och då måste bänken vara rätt bred för att rymma skivspelaren (och att allt skall bli symetriskt). Har sett vissa sånna bänkar, en tokdyr och en i rätt prisklass. Problemet är bara att det endast rymms LK-enheter och i framtiden vet man ju inte om man kör någon annan storlek på lådorna. Dilemmet är även att jag i framtiden har planerat att införskaffa projektor och då åker ju TV:n ut, vilket inte ger något behov av en tokbred bänk.

Lägger inte upp nå uppdaterade bilder, då det hela kommer att ändras inom de närmsta veckorna. Sen är det kanske inte så spännande att se ett par Tukan och en ensammen Eltax DVD-spelare :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 07, 2005 04:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Systemet har fått ett helt nytt useende. Lånade prylar varvat med nyförvärv.

Kolektor som försteg, en NAD-förstärkare används som slutsteg och driver Tukan.. Som källa används en Rega Planar 2 och en Luxman CD-spelare. Allt är uppställt lite om vartannat på två olika bänka i väntan på annat (ser inte riktigt friskt ut).

Idag kördes Regan ganska flitigt och visst lät det bra! Imorrn blir det jakt på LP-skivor!

NAD:en färgar ljudet rätt friskt och är väl den svagast länken för tillfället. Ska bli kul att höra hur Luxman CD:n presterar då en LK140 (eller annat slutsteg) inkluderas i systemet.

Bilder? Ja, det ser förjävligt ut för tillfället! Törs inte visa nå bilder :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 24, 2005 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Pang på! Efter Classiken flyttat så har nya prylar nu äntligen hittat sin plats i en temporär bänk. Bilder och beskrivning följer:

Image
Här har vi alltså en Tukan stående. Puckar under stativen och till vänster syns även min lilla CD-stapel med fyra sidor för förvaring. Några LP-skivor ligger på toppen tills dom fått en bättre plats att förvaras på (plastfickor är beställda).




Image
Följer man högtalarkablarna hittar vi en en LK140, vilket kändes som det största lyften när jag jämfört prylarna som spelat här hemma den senaste månaden. Bra kontroll!




Image
Längre ner i bänken hittar vi en Kolektor och en Genki allt ihopsnörat med svarta Interconnect från Linn.




Image
Slutligen en liten bild över hela bänken med alla prylarna. Lägg märket till Rega Planar 2:an som har fått en plats i anläggningen. Bänken skall bytas ut mot en Bonde-bänk från Ikea, vilket även är den möbelserie jag hade tänkt satsa på i möblemanget i ett kommande vardagsrum. Dom tycks ha hyllor som tar LP-skivor likaså :wink:



Anläggningen för närvarande är alltså:
Källa: Genki
Källa: Rega Planar 2 (K9-pickup).
Försteg: Kolektor II
Slutsteg LK140
Kablar: Black Interconnect + splittade K400
Högtalare: Tukan
Annat: Jofa juniorpuckar under stativen


Last edited by equi2 on Wed May 25, 2005 01:14, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 24, 2005 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Med risk för upprepning - putfile.com !

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 25, 2005 01:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Sant.. putfile.com verkar fungera riktigt bra. Nu syns bilderna för alla hoppas jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 06, 2005 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Nu när jag haft de nya prylarna ett tag börjar jag få en uppfattning över hur det låter.

När jag kopplade in LK140:n istället för NAD:en så hände det grejor! Detaljer i massor smög fram ur Tukan och det kändes mycket mer hifi än tidigare. Det var dock inte tråkigt att lyssna på NAD:en utan den var rätt lättlyssnad utan att något blev jobbigt. Detta samtidigt som NAD:en var lite mer baskraftig än LK140:n men jag upplevde det inte som något negativt, snarare tvärt om då LK140:n hade en helt annat kontroll och var exakt i sina tillslag.

Både skivspelaren och den Luxman CD jag använde för stunden presterade riktigt bra. Relativt lika i ljudet för att vara LP vs CD.

Sen kom Genkin in i bilden. Det hände en hel del saker i detta byte och jag är inte säker på att jag är direkt nöjd. Med Genkin försvann mycket av basen och det känns väldigt tomt, då Tukan redan spelar lite bas. Detta medför att de högre tonerna blir lite väl ljusa och ibland jobbiga. Visst redde Genkin ut stora delar av den "röra" som var min ljudbild tidigare, men till vilket pris? Nu sitter alla intrument på sin plats, men det är inte roligare att lyssna på musik för det.

Skillnaden mellan CD och LP är nu mycket större. Behöver två olika högtalarplaceringar för att känna mig "nöjd" med dessa två källor. Med Genki krävs det en placering väldigt nära bakväggen, vilket ger okay bas och ljudet känns inte "upptryckt" mot väggen då Genki gör sitt jobb bra och delar upp alla intrument fint.

Med Rega:n så vill jag gärna ha ut högtalarna från bakväggen en del. Dels för att inte allt skall kännas upptryckt mot väggen och kännas luftigare, men även för att allt ska "falla på plats".

Nån som har någon tanke om detta? Känns som att Tukan har tappat sin lilla baskapacitet i och med att Genki trädde in i systemet. Man ska väl inte vara tvungen att köpa nya högtalare bara för att man köper en "dyr" CD-spelare?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 06, 2005 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ställ in högtalarna enl tune dem, skit i hur det låter (bas etc)
Genki'n (o LK140) är mer exakt i basen så det verkar bara mindre.
Ibland kan det bli mindre bas med bra signal (mindre skit...mindre bummel...)
Det du behöver är en sub!
Jag som har Uni/Kontrol/Klout saknar också bas i mina Akurate.
dvs det blir inte mycket bättre med bra signal.
Små burkar saknar bas, helt enkelt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 06, 2005 15:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Sant... tror jag fick ett liknande "tankesätt" som du försökte beskriva efter det där inlägget.

Suttit och lyssnat på lite skivor idag och flyttade isär högtalarna en aning. Slutade iaf med att jag lyssnade igenom hela första skivan på "Ayreon - The Human Equation" och bara finlyssnade. Inte ofta man gör det med en hel skiva utan att använda fjärrkontrollen.

Vissa saker låter j***igt bra, medan annan musik kan sakna lite för att det skall kännas så där extra roligt att lyssna på det. Det som är lite roligt är att i viss musik så känns det som att det redan skulle finnas minst en subwoofer i rummet. "Steely Dan - Everything Must Go" har några spår som får en att "falla av stolen". Då känns en subb onödig, i andra fall känns det högst nödvändigt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 06, 2005 20:10 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Vilka spår? Har skivan redo här... ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 06, 2005 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
"Godwhacker" och "Slang of Ages" brukar jag köra.. spelar på jäkligt bra och låter aldrig besvärande.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited