selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 16:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
En sväng på stan (en lång sådan som tog nästna hela dagen) och några inköp. Det i hifi-väg som berördes av denna lilla resa var material till dämptavlorna och en extra matta.

Kollade på dämpplattor av märket "Ecophon" eller nåt sånt. Fast de skulle kosta 170:- per platta (600*1200) vilket kändes för dyrt då jag inte räknade med att ha så höga tavlor. Hörde mig för och lyckades inhandla en skiva, modell poröst träliknande material. Tillsågat i 4 bitar á 600*1200mm och betalade 97:-

Kollade även runt efter ett snyggt tyg, men hittade inget "perfekt" och jag hade ändå inte tänkt att köpa något före jag testat plattorna i rummet. Väl hemma placerade jag två plattor ovanför soffan och storleken på plattorna blev faktiskt riktigt bra. Hörde dock inte nån grymm skillnad.

Hann även med att köpa en till matta. Blev en exakt likadan som jag redan har i rummet, vilket onekligen inte kan "skära" sig mot resten av rummets inredning :wink: Ska dock lämna tillbaka mattan och beställa en modell större.

Har lagt allt på plats och visst kändes allt lite bättre, förutom att plånboken var tom. Körde igång ena Fish-skivan som jag ofta utvärderar systemet med... Högtalarna fick åka lite fram och tillbaka. Många har ju rekommenderat att trycka upp Tukan mot väggen, vilket jag även hann med att prova.

När rummet var dämpat så smög sig basen fram och det övre registret kändes riktigt bra.. basen var dock bumlig och mycket sämre än den brukar.

...och hur slutade det hela? JO, högtalarna hittade hela 23cm ut i rummet och här lät det riktigt bra! Sitter rätt nöjd, då jag vet att det ska in lite mer saker i rummet i framtiden men annars lät det tillfredsställande. Tycker diskanten och sången känns lite blötare och mer utmärkande än tidigare, vilket var något jag saknat då jag bytte bort mina gamla högtalare. Så de höga frekvenserna tycker jag hittills har vunnit.

Jag tog även ett gäng översiktsbilder, men kom på att USB-kabeln till kameran ligger nerpackad i en låda.. så bilder får vänta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Utlovade bilder.. tog dom i mörker utan stativ, för att få lite mer stämning, därav brusigheten.


Image
Översiktsbild av lyssningsplatsen, med dämpplattorna stående provisoriskt på soffan. Ska kläs i ett orange/beiget tyg. Vet ej exakt vad jag ska välja.

Image
Översiktsbild över anläggningen. De två likadana mattorna syns och den under bordet kommer att växa ca 20cm åt båda hållen. TVn kommer att få vara där den är tillsvidare. Möjligt att vi köper en projektor i framtiden.

Image
Översiktsbild från annan vinkel. I området där lampan står kommer jag att prova använda mig av en kombinerad dämpkub/blombänk som mest troligt kommer att kläs i svart till en enkel svart kub, men bara om jag upplever någon förbättring.


Last edited by equi2 on Tue Feb 08, 2005 18:11, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 17:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Synd med webhotell som inte tillåter länkning... :(

Ser riktigt luftigt och fint ut vardagsrummet! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Sony: Kollade du källan direkt eller var det bara nåt problem med daglig trafik etc? Ska prova ett annat webhotell men har inte fått nåt verifieringsmail ännu.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 17:58 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Klistrade in adressen till bilderna i webläsaren och sparade bilderna på min ftp istället. Vissa gratis webhotell tillåter väl inte extern länkning....vet inte varför men.

Sen utnyttjade jag mina supermankunskaper för att editera dina adresser. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 18:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Yepp... upptäckte just det. Hade just laddat upp bilderna till en annan server och tänkte ändra adresserna... tyckte inte riktigt det hela stämde :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 20:03 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Har du testat att placera skivorna du har på soffan bakom högtalarna istället?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Nej... alltså det skulle gå att sätta upp nån skiva på den väggen, fast inte direkt bakom högtalarna... å andra sidan behåller jag gärna väggen ren om en projektor skulle bli aktuell. Tänkte nämligen köra direkt på den "vita" väggen, då jag endast tittar på nån film då och då och bildkvalitet inte är livsnödvändigt. De nya projektorerna klarar ju sånt rätt fint.

Men tillbaka till skivorna! Är ju inga problem att ställa dom bakom högtalarna och se vad som händer. Har dock lämnat tillbaka mattan och den nya kommer nästa vecka.

Var annars rätt nöjd med hur det lät igår när jag tog en genomkörare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Har nu gått ett tag och den ena mattan har jag inte fått, då den visst inte tillverkades i den önskade storleken, samtidigt som den andra storleken blev slutsåld. Har alltså bara en matta i rummet

Dämptavlorna har fått "färg" på sig och hänger fint på väggen.

Ljudet då? Ja, vissa saker låter väl okay, men det mesta låter inte alls nå kul. Är rädd för att jag inte direkt har några fler knep till att få bättre ljud. Vilket omkullkastar alla uppgraderingsplaner etc. Känns ju hopplöst om rummet inte tillåter välljud :cry:

Boven i dramat tror jag är det stora och kala taket (som inte direkt går att göra nåt åt på något snyggt sätt). Dels att golvet är lite kalt, även om jag inte direkt märkte nån större skillnad när den andra mattan åkte ut (har även haft en annan matta hemma på prov, men den lämnades tillbak).

Högtalarna har fått en placering ca 22cm från bakväggen (!!!), då det känns bäst så. Närmare väggen blev basen konstig och det mesta som kom ut var missljud. De högre tonerna tycker jag fungerar rätt bra och till och med bättre än i mitt förra rum. Röster känns lite "luddiga" och det är väl eko och reflextioner som skapar missljudet och oredan i musiken.

Har provat lite olika avstånd mellan högtalarna och bakväggen (även vansinniga lösningar) och inget tycks iaf hjälpa mot det missljud och orenhet som befinner sig i musiken.

Ett 16 kvadratmeter betongtak gör väl sitt. En slutsats är iaf att det spelar ingen roll vad man har för prylar om inte rummet är bra. Det enda jag kan göra härnäst för att få bukt med mina problem är att fixa den extra mattan, skruva upp de extra hyllplanen i bokhyllan och fylla med böcker och införskaffa en fotölj.

Efter det handlar det nog mest om anordningar som inte tillåts i vardagsrummet. Möjligen att skaffa en projektor och lägga nåt dämpande bakom duken. Det är iaf de idéer jag har kvar...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
En ide; prova ställa dämp-prylarna bakom/innanför Tukans istället för bakom skallen. Den studsen kanske har längre fördröjning än den du dämpar nu, och skulle isf vara svårare för hjärnan att ignorera. Haas-effekten kallas det ifall du vill Googla lite :). Prova även lägga dom på golvet framför Tukans för att testa ifall en matta där vore en bra idé. I övrigt så har jag inget bra tips förutom det vanliga - bär in "stuff". Vad som helst, bokhyllor, jättenallebjörnar, stora blommor, etc. Betongrum dämpar inte så bra, så all hjälp .. hjälper.

Men det viktigaste av allt är att faktiskt testa åtgärderna också - ibland kan man råka dämpa/förbättra allt utom sitt egentliga problem vilket bara har effekten att problemet lyfts fram och det låter än djävligare :/. Jag gissar att det var problemet med Jörgens innersta rum i Stereokompaniets förra lokal; alla försök att lösa problemet bara lyfte fram problemet värre iom att fel saker åtgärdades.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
om du har möjlighet att mäta upp rummet är det enklare att hjälpa dig, prova klapptesta också för å kolla efterklangstiden...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Mäta i rummet.. ja jag har en bärbar datar och nån skitmick går säkert att fixa. Har dock ingen som helst erfarenhet och kunskap av sånt och vet inte ens hur/om det skulle hjälpa mig. :oops:

När det gäller dämpprylarna så är det ju enkla plattor av nån porösare träblandning. Har provat att ställa dom lutande mot väggen bakom högtalarna men hörde inte nån märkbar skillnad. Fast värt att prova igen (har ju två extra skivor) och det är väl först när ALLT är på plats som man egentligen kan avgöra om det är bra eller dåligt.

Men jag får fortsätta att försöka lasta in saker i rummet. Böcker har jag bra erfarenheter med, eller snarare "dåliga erfarenheter" då dom lyftes ut ur det förra lyssningsrummet och det hördes en stor skillnad (till det negativa).

Är det viktigare/bättre att försöka dämpa i hörnen, än kala väggar? Är studsande ljud i hörnen ett större problem än ett studsande ljud från en kal väg eller taket?

...tänkte bara, då egentligen alla mina hörn är rätt "öppna" och vad jag förstått så går iaf basen in i hörnen, studsar och förstärks/förvrängs.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Nästan alla rum går att få bra.

Jag undrar om du skulle kunna ta ett par bilder till, åt det håll man inte ser. Jag kanske kan komma med några idéer sedan.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Vad gäller hörn så har jag inte testat själv alls nånting nästan, men "den där Ingvar" är ju väldigt tydlig i vad han tycker - att det är viktigast att dämpa i alla skarvar än mitt på, dvs viktigare med mattor längs väggarna än mitt på golvet och följaktligen ruggigt viktigt i hörnet. Jag har testat för lite för att säga bu eller bä om det, men tror det är klart värt att prova! Kanske ta en madrass och ställa i hörnet? Risken finns ju att dina icke-Ecophon är extremt dåliga som dämpmaterial, en madrass med luft bakom är ju däremot ganska beprövat som enklare bas/mellanregister-absorbent (och Tukan återger ju inte lågbas så det kan täcka alldeles tillräckligt).

Var hittade du Ecophon-plattorna förresten? Jag är rätt sugen på leka lite med såna, inklädda i nån träram kanske dom kan ersätta mina tavlor framtill utan att det ser alltför skabbigt ut, om det skulle visa sig produktivt ljudmässigt :). Har inte idats beställa dock, men finns dom att tillgå i nån butik så är det ju enklare.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ecophon (stavning?) på Ångsågen, Luleå :!:

Fast de gick lös på 170:- plattan eller om det var kvadratmetern. F-n vad det måste kosta att lägga sånt i skolor och sånt.

Kan prova att ta lite mer bilder. Ska ändå byta ut det jag har. Kan ju även passa på att visa hur dämptavlorna blev, även om jag nu inte tror att de är nå enormt bra på att dämpa (fast bättre än en tom vägg).


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited