selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 03, 2005 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Clapton och kör?

Ja, jag ska försöka kolla upp vilken låt det var. Var iaf "Chronicles"-skivan...

Förut hörde jag det hela som att Clapton sjöng och sen förändrades "sången" då det kom in någon som körade. Nu istället gick det att utskilja nå form av nyanser i det hela och jag fick "känslan" av att det var två tjejer som körade.

Förstår resonemanget av att det inte ska "skära sig" mellan kören och Clapton eller mellan olika stämmor i en kör. Nåt sånt problem upplevde jag inte, tyckte bara det gav en bra känslan i och med detta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 03, 2005 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
equi2 wrote:
Förstår resonemanget av att det inte ska "skära sig" mellan kören och Clapton eller mellan olika stämmor i en kör. Nåt sånt problem upplevde jag inte, tyckte bara det gav en bra känslan i och med detta.
Det låter bra!

Det enda jag menar är att jag flera gånger chockats över hur tydligt vissa instrument eller röster hörs i ett system. Till en början känns det coolt och bra, men helheten får inte bli lidande. Om jag sitter och tänker på hur tydligt en viss röst hörs är det risk att jag inte uppskattar helheten, dvs det musikaliska samspelet.

Jag minns så klart och tydligt när jag hörde en skiva med Dylan på ett dyrt hifisystem. Det var grymt detaljerat, man hörde verkligen hur han rörde strängarna på gitarren. När låten var slut satt jag och log och kommenterade just det faktum att jag hörde hur han tog vid gitarren. I samma sekund kom jag på att jag inte hade njutit av låten. Jag hade inte lyssnat på Dylan. Jag bad att få höra låten igen, försökte slappna av och bara njuta, men det var verkligen ett faktum: inget höll ihop. Det var inte musik, utan en massa högupplösta ljud utan sammanhang.

Det är därför jag blir skeptisk när jag hör kommentarer i stil med "kvinna1+kvinna2", men i det här fallet missförstod jag dig.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 14, 2006 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Hujedamig vad saker och ting kan kosta. Här går man och sparar sitt studentbidrag och försöker knega lite extra, för att kunna spara ihop lite pengar till skiv/hifi-kassan 8) Här följer lite tankar om inredning och möblemang i mitt kommande vardagsrum:


Nu är en nätt flytt på G och det ska bli skönt med ett riktigt vardagsrum. Slippa att tränga in allt jag äger i ett och samma rum. Till denna förändring stundar en hel del inköp. Utrymmen som skall fyllas med möbler, golv som behöver mattor, fönster som behöver gardiner och stänger etc... Jag har haft vissa "krav" på möblerna i vardagsrummet. Dels en bänk som slukar Linn-prylarna och går att stänga, för att slippa allt damm och jävulskap. Samtidigt som det skall vara lätt att komma åt prylarna både framifrån och bakifrån.

En bokhylla/rumsavdelare med passande mått för att sluka LP-skivor och nå trevliga korgar. Sen även krav på att hyllan inte får vara mer än 145cm bred, vilket visat sig ställa till med en hel del problem. Har nu äntligen hittat en lämplig hylla, även om den endast blev sisådär 150% dyrare än jag hade räknat med :cry: Hyllan är tänkt att stå på väggen bakom lyssningspositionen.

Rumsbord och mest troligt en sideboard kommer också att inhandlas. Lite lampor, gardiner, gardinstänger med tillbehör och nån väghylla är på G, om än det blir dyrare än man faktiskt kan tro. Utöver detta kan tilläggas att alla möbler kommer att vara i ek.

Sen skall vardagsrummet fixas till lite. Tänkte lägga en fondvägg på den väggen som högtalare/tv/framtida projektorduk kommer att stå mot. Endast lite orolig för att en allt för "stark" tapet skulle bli jobbigt för ögonen vid filmtittande (???). Även lite inne på att göra en fondvägg i låtsas-tegel. Tänkte ha takspotar riktade ner mot väggen och högtalarna - fick liksom för mig att det skulle bli snyggt. Sen borde väl en skrovlig yta vara rätt bra för bakväggen, med ljudet i åtanke. Måste dock kolla upp vad sånt kan tänkas kosta, nån som vet... eller ens vet vad sånna paneler kallas?

Skulle vara kul att kunna presentera bilder redan nu, men det kommer (förhoppningsvis) :roll: Jaja.. det här gällde vardagsrummet och det slutar ju inte med det rummet, men det är en annan historia. Snipp-Snapp Slut...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 14, 2006 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Det kostar att ligga på topp! :D Att LINN-riggen slukar pengar är ju inget nytt, men att flytta till större lägenhet har ju också en tendens att knapra rejält på uppgraderingskassan. Vår flytt för ca ett år sedan, vilket innebar ytterligare 40 kvm att möblera, resulterade i att mina planer att införskaffa en Ikemi blev klart fördröjda! :? En investering i hemmet kan dock förhöja lyssningsupplevelsen ytterligare. Uppgraderingen från studentplejset till första riktiga lägenheten gav ett rejält lyft vad jag minns. Gäller bara att man har tur och flyttar in i ett relativt HiFi-vänligt rum...

Vad gäller fondvägg i tegel, panel eller liknande tycker jag att du skall möblera rummet färdigt, trimma in LINN-riggen och sen fundera på ev dämpande material mellan högtalarna. Kan ju påverka ljudet en hel del...

Ser fram emot bilderna!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 14, 2006 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Behåll högtalarväggen styv o kal, min erfarenhet är att det låter bäst. Sedan kan du dämpa sido/bakvägg.

Ikea är oslagbart på förvaringsmöbler. Billigt o bra. Numera riktigt snygga designer med...
Soffor o annat som man tillbringar mycket tid i, köp något som håller högre kvalitet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 14, 2006 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Quote:
Ikea är oslagbart på förvaringsmöbler


Möbel i ek som tar LP-skivor? Ja, det kanske fanns nån, men jag ville ha sånna där fyrkantiga hyllor och då fanns det inte i rätt träslag. Blir nog den där dyra hyllan, men den kände man verkligen det var kvalitet i.

Angående fondväggen, möjligen i tegel.... så var det inte bara med ljudet i åtanke. Jag har nog en liten förkärlek för tegelväggar, alternativt högt i tak och träbalkar :D

Annars tror jag det blir rätt okay då det inte finns några betongväggar, betonggolv eller betongtak. Högtalarna kommer att stå på kortsidan och väggen bakom lyssingspositionen kommer att bestå till hälften av den stora bokhyllan (med korgar och LP-skivor etc) och dels av fönstret, där jag försöker sätta upp lite gardiner och sånt.

Vänstra sidoväggen är öppen till 2/3-delar och på den andra väggen kommer jag nog använda mina dämptavlor och en sideboard.
Quote:
En investering i hemmet kan dock förhöja lyssningsupplevelsen ytterligare.
Visst är det så. Rummet gör störst förändring när det handlar om finljud. Sen är det faktiskt rätt kul att inreda och fundera på vettiga lösningar, iaf så länge det inte skiter sig när något inte rymms eller nåt mått inte stämmer :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 20, 2006 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Så här är det planerat att se ut för tillfället. Sideboarden ser ut att vara lite illa placerad, men kommer inte att sticka ut fullt så mycket som det ser ut på bilden.

Image

Möblerna kommer inte att vara så där mörka heller, utan allt kommer att vara i ek. TV:n kommer att få stå mellan högtalarna tills jag fått jobb och har råd med projektor... och skivspelaren kommer att få stå på sideboarden.

EDIT: Efter lite feedback tycks det vara många som har något emot tegelväggar. Mina tankar ligger nu mer åt att göra en tapetserad fondvägg, även om jag tycker det är svårt att välja tapet då den kommer att hamna bakom högtalare och tv... lätt att det blir irriterande att ha för stort/iögonfallande mönster.

PS: Bilden är ritat i SketchUp och är ett riktigt trevligt program att arbeta i, dock inte helt gratis.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 09, 2006 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Såja... då var några veckor av donande, pysslande & skruvande avklarat. Eller allt är inte klart ännu, men jag känner mig iaf redo att visa några bilder på nya lyssningsrummet. Nöjd är jag också....


Image

Vänstra sidorväggen är "öppen" förutom ~140cm närmast frontväggen, vilket gjorde att jag måste köra med en del invinkling av högtalarna. Skivspelaren står på sideboarden som skymtar till höger i bild 2. Där står den lättåtkommling när man skall byta platta.

Förvaringen av elektronik känns väldigt bra. Gott om utrymme, samtidigt som man kan stänga ute damm och småbarn.

På bakväggen står en hylla som slukar LP-skivor. Runt 200 står där nu, så jag misstänker att det rymms en sisådär 2800 stycken till :twisted:

Alla möbler i rummet är i ek (högtalare, stereobänk, sideboard, bord, hylla och bokhylla). Vilket känns som många lyckade inköp/fynd, förutom den bakre bokhyllan som blev lite dyrare då jag var väldigt beroende av dess mått.

Ja? Ska vi nöja oss med den här texten för den här gången. Finns egentligen en hel del att skriva om. Fråga på, är bara kul att få berätta om sitt lilla projekt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 09, 2006 21:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 28, 2006 02:00
Posts: 106
Det där är ett riktigt snyggt rum. Jättebra balans mellan enkla och stilrena möbler samt struktur och färg på fondväggen. Är taket i betong och isåfall, märks det mycket på ljudet?

Edit - Nm,
Quote:
Annars tror jag det blir rätt okay då det inte finns några betongväggar, betonggolv eller betongtak.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 09, 2006 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Taket är inte i betong, utan det är nån form av pappskivor tror jag. Huset är ett äldre trähus så betong slipper jag som tur är. Golvet är ett parkettgolv som dock är slarvigt inlagt. Därför är det lite svajigt/bubbligt på sina håll, vilket medför att det är svårt att få högtalarna att stå stadigt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 10, 2006 01:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Snygg tapet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 10, 2006 11:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Lite OT, men jag tänkte likadant när jag såg bilderna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 10, 2006 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
xanlin wrote:
Lite OT, men jag tänkte likadant när jag såg bilderna.
Överhuvudtaget smakfut inrett, gillar hyllorna o bordet. Enkelt, stramt elegent. Lite som de gamla LK-lådorna. RIP :x


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 10, 2006 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ser jättefint ut det där kul med ett separat lyssningsrum som ser så bra ut det låte rsäkert bra också


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 10, 2006 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Väldigt stiligt, får en känsla av 70-talet, men ändå väldigt modernt.
Bra jobbat.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited