selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 20, 2005 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Mina Tukan är på väg att säljas till en ny ägare och budgivning pågår för fullt. Förvånansvärt många som har hört av sig om både stativ och högtalare.

Själv åker jag till Piteå imorgon för att hämta ett par nya högtalare. Fast än så länge är jag lite "hemlig" av mig, men kan avslöja att det inte rör sig av Linn-högtalare den här gången. Kändes som att enda Linnistiska alternativen var stativare + subb = lite för mycket pengar, alternativt ett par beggade Ninka...

Nu blev det ett annat märke. Återstår att se hur det hela känns i mitt lyssningsrum. Jag har iaf fått chansen att lyssna på högtalarna med liknande kringutrustning som jag har från Linn.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 20, 2005 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
equi2 wrote:
Mina Tukan är på väg att säljas till en ny ägare och budgivning pågår för fullt. Förvånansvärt många som har hört av sig om både stativ och högtalare.

Själv åker jag till Piteå imorgon för att hämta ett par nya högtalare. Fast än så länge är jag lite "hemlig" av mig, men kan avslöja att det inte rör sig av Linn-högtalare den här gången. Kändes som att enda Linnistiska alternativen var stativare + subb = lite för mycket pengar, alternativt ett par beggade Ninka...

Nu blev det ett annat märke. Återstår att se hur det hela känns i mitt lyssningsrum. Jag har iaf fått chansen att lyssna på högtalarna med liknande kringutrustning som jag har från Linn.
Ska bli spännande o höra va det blir, vad är budgeten?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 20, 2005 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Inga värstinggrejor... Var inne på att sträcka mig till ett par beggade Ninka och i den prisklassen. Fast nu blev det lite billigare. Vid jämförelse kände jag dock att Ninka hade fördelar mot mina högtalare och tvärs om.

Ska bli spännande! Framförallt för min del :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Såja.. då har ett par ny högtalare anlänt och nu tar vi oss en titt på lite bilder:

Image
Här ser vi då en av lådorna som packats upp... detta är lådan till plattan/foten högtalarna står på och som vi kan se så rör det sig om ett par Monitor Audio Silver RS6.



Image
Ena högtalaren har fått lägga sig till rätta i min säng för här skall foten monteras. Ordentliga skruvgängor och vi får oss även en första titt på vilket träslag det rör sig om - nämligen ek.



Image
Första foten är nu monterade och jag tycker dom har lyckats med en smart konstruktion. Det går dels att skruva på traditionella spikes, men även använda dessa justerbara icke-golvmördande fötter. Dom fungerar förvånansvärt bra och högtalarna står stadigt uppställda.



Image
Båda högtalarna bredvid varandra. Ett par relativt små högtalare faktiskt och utseendet/kvaliten på lådorna tycker jag är väldigt hög. Enda jag egentligen inte gillar är utseendet på högtalarelementen och hur dom är fästa. Fast det går ju alltid att dölja. För er som inte vet hur det ser ut därunder det svarta högtalargallret så heter ju denna serie "silver" vilket syns på högtalarelementen.



Image
Här ser vi då högtalarna från ovansidan. Lådan är portad dels högst upp på baksidan och dels i mitten i riktning framåt. Monitor Audio-loggan sitter på ovansidan och titta gärna på de rundade hörnen.

Högtalarna är långt ifrån inspelade och jag har än så länge bara experimenterat lite med högtalarplacering. Känns ibland som dom har lite väl mycket bas att ge, men jag märkte att det var en god idé att använda de medföljande "dämppropparna" i någon av högtalarlådans portar.

Tycker dock redan att dom vill visa framfötterna och visa saker gör dom väldigt bra! Ska bli spännande att se vad som händer med dom under den tiden som får spela in sig. En viss förändring får man väl alltid räkna med.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 21:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Ska bli spännande att se vad du tycker när dina intryck har fått sjunka in... :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Ja det blir spännande att höra hur du tycker att dom spelar ihop med dina Linn prylar?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 02, 2005 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Blev det ett Antiklimax eller en lyckad kombination?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 02, 2005 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Haft mina Monitor Audio RS6:or nu ett tag. Dom har fått stå på rätt mycket för att bli inspelade. Jag har exempelvis lämnat på en lång lista i winamp även då jag inte varit hemma.

Intryck?

Snäll och smekande diskant och nu när jag hittat en bra placering i kombination med att dom är lite mer inspelade känns det som att ljudet släppt från högtalarna mer. I början kom mycket ljud från "högtalarna", men nu har placeringen av instrument och sång hittat sin plats i ljudbilden.

Till en början upplevde jag högtalarna som lite baskraftiga och inte alls lika tajta som jag kommer ihåg dom från min provlyssning. Nu i efterhand tror jag det rörde sig om otajthet i nedre mellanregistret. RS6:orna är nämligen portade dels framåt och dels bakåt. Jag provade medföljande portdämpande-proppar och fick bästa resultat i de bakre portarna, vilket rimligvis är porten för mellanregistrets låda.

Lite dåligt insatt på lådans konstuktion, men som jag förstår så är främre porten "basen" eftersom den färdas snabbare och den bakre porten mellanregistret.

Resultatet blev iaf en fastare "bas" och nu svängde det riktig bra. Jag tror även att timingen blev fel, då den bakre porten var öppen i kombination med att jag placerade högtalarna långt ifrån bakväggen.

Just nu så är placeringen från bakväggen 33cm och förutom magkänslan så upplevde både jag och flickvännen att trummorna i introt på en viss låt lät "äkta" i jämförelse med när dom stod 20cm från bakväggen.

En annan kul/skön upptäckt var när jag lyssnade på Eric Clapton, där jag tidigare hört att det är någon som körar på Claptons röst, nu istället upplevde jag det som att två kvinnor stod snett bakom honom till vänster. Hördes väldigt tydligt. Istället för "Clapton+kör" hördes "Clapton", "kvinna1" och "kvinna2". Nu vet jag inte om det är "sanningen", men iaf så jag upplevde det.

Visst ser jag fördelar med mina gamla Tukan och då även mot exempelvis Ninka.. men i det stora hela så tycker jag RS6:orna gör ett bra jobb för pengarna. Kanske aningen tunga i basen, vilket inte kan åtgärdas genom att flytta dom längre ut från bakväggen. Antar att det till stora delar beror på kontruktionen med en framåtriktad port.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 02, 2005 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
equi2 wrote:
Haft mina Monitor Audio RS6:or nu ett tag. Dom har fått stå på rätt mycket för att bli inspelade. Jag har exempelvis lämnat på en lång lista i winamp även då jag inte varit hemma.

Intryck?

Snäll och smekande diskant och nu när jag hittat en bra placering i kombination med att dom är lite mer inspelade känns det som att ljudet släppt från högtalarna mer. I början kom mycket ljud från "högtalarna", men nu har placeringen av instrument och sång hittat sin plats i ljudbilden.

Till en början upplevde jag högtalarna som lite baskraftiga och inte alls lika tajta som jag kommer ihåg dom från min provlyssning. Nu i efterhand tror jag det rörde sig om otajthet i nedre mellanregistret. RS6:orna är nämligen portade dels framåt och dels bakåt. Jag provade medföljande portdämpande-proppar och fick bästa resultat i de bakre portarna, vilket rimligvis är porten för mellanregistrets låda.

Lite dåligt insatt på lådans konstuktion, men som jag förstår så är främre porten "basen" eftersom den färdas snabbare och den bakre porten mellanregistret.

Resultatet blev iaf en fastare "bas" och nu svängde det riktig bra. Jag tror även att timingen blev fel, då den bakre porten var öppen i kombination med att jag placerade högtalarna långt ifrån bakväggen.

Just nu så är placeringen från bakväggen 33cm och förutom magkänslan så upplevde både jag och flickvännen att trummorna i introt på en viss låt lät "äkta" i jämförelse med när dom stod 20cm från bakväggen.

En annan kul/skön upptäckt var när jag lyssnade på Eric Clapton, där jag tidigare hört att det är någon som körar på Claptons röst, nu istället upplevde jag det som att två kvinnor stod snett bakom honom till vänster. Hördes väldigt tydligt. Istället för "Clapton+kör" hördes "Clapton", "kvinna1" och "kvinna2". Nu vet jag inte om det är "sanningen", men iaf så jag upplevde det.

Visst ser jag fördelar med mina gamla Tukan och då även mot exempelvis Ninka.. men i det stora hela så tycker jag RS6:orna gör ett bra jobb för pengarna. Kanske aningen tunga i basen, vilket inte kan åtgärdas genom att flytta dom längre ut från bakväggen. Antar att det till stora delar beror på kontruktionen med en framåtriktad port.
Låter bra att du känner dig nöjd men ett litet påpekande bara av det fysikaliska slaget basen färdas inte snabbare än någon annan frekvens :D :D. Det vore konstigt om det vore något annat än basen som är portad man brukar likson inte göra så men man kan ha flera portar för basen för att få hög total area. Men jag vet inte för jag kan absolut inget om konstruktionen på dina högtalare.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 02, 2005 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
equi2,

Testade du inte högtalarna hemma innan du köpte?

Jag skulle aldrig våga köpa högtalare utan att testa hemma först, eftersom de är så rumsberoende.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 02, 2005 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Testade inte hemma, men testade med snarlik kringutrustning som jag använder.

Det där med att olika frekvenser värdas olika snabbt... varför kör vissa högtalartillverkare med lutande front. Diskanten längst bort och slutligen basmembranet närmast lyssnaren? Spelar iofs inte så stor roll vad som är rätt eller fel, bara det känns bra. Iofs är det ändå intressant med lite "fakta".


Last edited by equi2 on Fri Dec 02, 2005 23:27, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 02, 2005 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
equi2 wrote:
Testade inte hemma, men testade mer snarlik kringutrustning som jag använder.

Det där med att olika frekvenser värdas olika snabbt... varför kör vissa högtalartillverkare med lutande front. Diskanten längst bort och slutligen basmembranet närmast lyssnaren? Spelar iofs inte så stor roll vad som är rätt eller fel, bara det känns bra. Iofs är det ändå intressant med lite "fakta".
Det med lutande front brukar förklaras med att elementens akustiska centrum skall sitta på samma linje, om det stämmer eller inte vet jag inte men det kan även korrigeras i delninsfiltret så att det ger samma effekt.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 02, 2005 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
equi2 wrote:
Istället för "Clapton+kör" hördes "Clapton", "kvinna1" och "kvinna2".
Vilken låt/skiva?
Ska själv testa...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 03, 2005 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
equi2 wrote:
Testade inte hemma, men testade med snarlik kringutrustning som jag använder.
Kör du Linn? I så fall, lyckades du dema högtalaren med Linn-utrustning?
equi2 wrote:
Det där med att olika frekvenser värdas olika snabbt... varför kör vissa högtalartillverkare med lutande front. Diskanten längst bort och slutligen basmembranet närmast lyssnaren? Spelar iofs inte så stor roll vad som är rätt eller fel, bara det känns bra. Iofs är det ändå intressant med lite "fakta".
Det är säkert mest en design-grej. Nån ingenjör bygger en högtalare med lutande baffel och marknadsavdelningen skriver en text om varför det är så fantastiskt bra (som den som köper kan berätta för kompisarna). Det påverkar säkerligen klangen, så om det upplevs som bättre så varför inte. Personligen har jag aldrig hört en lutande högtalare som låtit annat än... lutande...

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 03, 2005 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
equi2 wrote:
Istället för "Clapton+kör" hördes "Clapton", "kvinna1" och "kvinna2".
Kvinna1 + Kvinna2 = kör. I min värld är en bra kör flera personer som sjunger bra ihop. Upplevde du tydligt att det inte längre var en kör utan två olika personer som sjöng? Är du säker på att det är bättre (ur musikens perspektiv, inte ljudets)? :roll:

Jag diggar hellre till ett bra band än trummis1 + trummis2. Jag kanske missförstår dig, men det vore kul om du utvecklade det lite.

/ jajo


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited