selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Mon Aug 02, 2004 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Har varit med på forumet ett tag nu och det är dags för en presentation, då jag börjar känna mig nöjd med anläggningen. Jag vill ju inte behöva skämmas inför alla andras fina uppställningar och blank-polerade elektronik :wink:

Jag bor i Linn-täta staden Luleå, där jag bott från barnsben. Är 23 år och pluggar på Luleå Tekniska Universitet (LTU), på ett systemvetenskapligt program, som jag ska vara klar med om ett år.

Musikintresset har tidigare varit väldigt dåligt, men vaknade till liv för 7-8 år sedan, då mp3-musiken började exister i lite större skala. Ett musik intresse väcktes och musiken spelades genom datorn ut på en Sony-anläggning, som får lyssnarens öron att bli åksjuka. Ja, bra lät det inte!

Efter nåt år så beslöt jag mig för att köpa nya högtalare. Kanske inte alltid det bästa valet, men det blev ett par mycket bättre högtalare än Sony-burkarna. Jag ska senare i tråden utveckla det med några bilder av Sony-burkarna och dess insida :?

3 högtalare provlyssnades på Takt och Ton i Luleå. Under ett gäng timmar så åkte högtalarna fram och tillbaka i lyssningrummet och det slutade med att jag åkte hem med ett par Infinity Ref 61 MkII. Ett par helt okay högtalare, dock saknades den rätta basen. Bara en massa oljud är inte så roligt i längden. Röståtergivningen gillade jag dock, speciellt när Linn tog över att driva dom.

Efter ytterligare ett år så beslöt jag mig för att Sony-förstärkaren inte skulle driva högtalarna längre och ännu en visit till Takt och Ton blev det. Linn Intek togs hem för nån timme, men diskanten var alldelens för vass och lämnades snabbt tillbaka. Efter detta provades en Rotel-förstärkare från Takt och Ton och även en NAD-förstärkare från annan butik.

Det hela slutade med att Rotel-förstärkaren köptes. En förstärkare i 3000:- klassen, med beteckningen Rotel RA-931. Visst blev det bättre, dock kvarstod den bumliga basen, utan direkt någon attack.

...som CD-spelare användes dels Sony-spelaren (som senare började glappa i nån kontakt), dels en DVD-spelare och dels en gammal Luxman CD. Den sistnämnda var lånad, men var faktiskt en mycket kompetent CD-spelare. Jag har vid ett flertal gånger frågat mig hur den står sig mot CD-delen i en Linn Classik Music.

På detta sätt såg anläggningen ut ett bra tag och undertiden sparades det ihop lite pengar. En Linn Classik stod på tur att köpas. Jag tänkte inte så värst mycket på andra alternativ utan köpte en beggagnad Linn Classik K från Uppsala och kort därefter ett par beggade och delade K400-kablar (K200?) från en forummedlem.

Visst uppstod en annorlunda ljudkaraktär med Classiken, men allt lät inte perfekt. Många flyttar av högtalarna fram och tillbaka och efter ett tag började jag känna mig nöjd. Dels för att jag börjat vänja mig med ljudet och dels pga av att jag hittat en bra placering av högtalarna.

Röståtergivningen var riktigt bra och diskanten kändes pigg och var medryckande. Basen var än en gång det stora problemet. Mycket av tidigare missljud hade försvunnit i och med bytet till Linn. Dock tog det även bort ännu mer av attacken, som funnits tidigare.

Dröjde inte länge innan ett högtalarbyte fanns i tankarna. Det har varit många olika alternativ i tankarna, det mest faktiskt. Dock tillåter inte en student ekonomi allt för dyra pjäser.

För att gå rakt på sak så kan jag meddela att det står ett par Linn Tukan i körsbär vid min sida just nu. Ett köp som jag är nöjd med och jag tycker kändes väldigt prisvärt.



BILD BORTTAGEN
Linn Tukan i körsbär på Linn KanII-stands



BILD BORTTAGEN
Linn Classik K




BILD BORTTAGEN
Linn Tukans baksida, med den delade K400:an. Biwirening har varit i tankarna då jag har själva kabeln, men saknar kontakterna.




BILD BORTTAGEN
En överblick på anläggningen. TV:n står mellan högtalarna, då dom även används vid filmvisning. Bänken har jag funderat på att byta ut, då jag inte gillar att jag måste stadga upp hyllplanet med VHS-band för att bänken ska hålla för TV:n...


Avslutar det här inlägget, eftersom det blev rätt långt. Frågor besvaras gärna om någon undrar något. Förlag och tips mottages gärna. Jag kommer väl i fortsättningen att skriva i denna tråd om jag har gjort någon förändring, eller om jag bara är ute efter synpunkter om något som berör mina prylar.


Last edited by equi2 on Sun Apr 09, 2006 21:18, edited 7 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 02, 2004 17:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue May 04, 2004 18:48
Posts: 103
Location: Jämtland
Jag har själv en Classik Music K, och jag skäms inte ett dugg över den :wink:. Det är alltid kul att se lite bilder på andras anläggning, tycker jag.
Men din ser så mycket "svartare" ut, nästan som en svart Classik Movie, min svarta har samma stil som en vanlig LK-låda, finns det olika svartfinish?

//Micke


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 02, 2004 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Rätt kul grejor de dära classik prylarna var ett tag inne på att skaffa en classik musik av nån sort men nu är det väl SC som hägrar mest om det ramlar in lite stålar. Annars ett väldigt smakfullt system du har.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 02, 2004 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Jag tror lådan på Classiken ser svartare ut på bilden ovan, än vad den vanligtvis gör i dagsljus. Beror nog på fotografen :lol: La inte ner någon direkt tid på att ta kort på Classiken, men tänkte ändå att det kan vara kul att få med en närbild.

Tycker inte heller det är ett system att skämmas över. Inköpt på endast studiebidrag (inte några lån). Är väl några steg värre än vanliga svensons system iaf.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 02, 2004 23:40 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Stiligt system, och framförallt prisvärt (vilket är mer än man kan säga om en hel del andra Linn-prylar)! Tukan ser verkligen tuffa ut på Kan-stativen, gillade dem skarpt! Även om jag gjorde en ljudmässig uppgradering till Katan så blev det en klar nedgradering av stativen. :?

Roligt att läsa din introtext, alltid kul att höra historier om hur man ramlat in i hobbyn.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
Stiligt system, och framförallt prisvärt (vilket är mer än man kan säga om en hel del andra Linn-prylar)! Tukan ser verkligen tuffa ut på Kan-stativen, gillade dem skarpt! Även om jag gjorde en ljudmässig uppgradering till Katan så blev det en klar nedgradering av stativen. :?

Roligt att läsa din introtext, alltid kul att höra historier om hur man ramlat in i hobbyn.
Kan/Tukan mm mm är HELT klart de snyggaste burkarna!
Så stilrent... så enkelt... o så BRA (vilket ingen besökare tror att de ska vara)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Eftersom många här har en del erfarenhet av Kan/Tukan och andra högtalare tänkte jag beskriva mitt lilla "problem" med Tukan.

Har jag dessa burkar ca 14cm (en cd-ask) från väggen så får jag en jäkla fast och trevlig bas. Spelar hästlängder bättre än förväntat, dock så känns resten av musiken lite ihoptryckt. Känns som att hela gruppen/orkestern står upptryckta mot väggen. Plus att musiken inte riktigt får spela ut helt och hållet.

Flyttar jag högtalarna ut från väggen så tappar jag attacken i basen helt och hållet, men samtidigt så spelar högtalarna ut mycket bättre och allt annat tar sig till en annan nivå.

Vad kan jag göra åt detta? Det är inte så lätt att flytta runt högtalarna fram och tillbaka pga av stativen och spikes som ska justeras. Kan det hjälpa att ändra bredden mellan högtalarna?

Sen kan jag även passa på att fråga om det anses vara någon idé att biwira högtalarna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 14:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
För vad det är värt kan jag nämna att en kompis till mig som kör Tukans konsekvent fått överlägset bäst resultat med sina Tukans närmare bakväggen än man tror att någon högtalare nånsin skulle kunna trivas. Det är nästan så högtalarkablarna tar i väggen. Verkar som Tukans gillar stå nästintill pall mot väggen (passivt iaf, har inte hört dom aktivt).

Sen ett inte-Tukan-specifikt tips är att toe-in'en är brutalt viktig. Jag tycker nästan mina aktiva Ninka svarar mer på vridning än flyttning. Fel toe-in straffar sig alltså hårdare hos mig än fel placering - om man jämför fem graders vridning mot, säg, 5cm felplacering.

Ja, avståndet mellan spelar roll, bör testas ut det också. Har för mig att "Linn-sättet" att placera högtalare går ut på att först testa avstånd till bakvägg, sen till sidovägg (och därmed avstånd mellan högtalare också), sist toe-in. Sen tror jag att "Linn-sättet" förutsätter att man intalar sig att dessa parametrar INTE påverkar varandra :roll: .. värt att prova iaf, och fort går det.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag hade mina Tukan ca 10 cm från bakvägg, där lät de bäst. Om det inte riktigt släpper så är det nog kringutrustningen som är för dålig (eller rummet) om timingen i återgivnigen stämmer. Ett tips kan vara att flytta ihop högtalarna, de spelar ut mer då men samtidigt blir basen mindre framträdande. Jag tycker placeringen i sidled är lika viktig som från bakvägg, dock är det inte lika noga på centimetrarna.

Försök att lyssna efter timingen istället för på baskvantitet. När timingen mellan musikerna stämmer har du hittat rätt position, om det sedan är mycket eller lite bas beror mycket på inspelningen samt rummets karaktär och är svårt att göra något åt.

Om man måste vinkla högtalarna för att få en bra återgivning så är placeringen fel. Det ska låta bra utan vinkling och eventuellt bättre med. Låter det dåligt utan vinkling är det nåt som är fel.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Biwiring ger en viss förbättring, om det sedan är värt merkostnaden för andra kablar får var och en avgöra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Har provat att ha Tukan närmare väggen men det blev inte bättre. Kan I lät ju helt klart bäst när dom var centimetern från bakväggen, men Tukan verkar inte gilla det (i mitt rum iaf).

Har även provat att ha lite invinkling, men upplevde inte någon större förändring. Kanske får prova igen och även prova att flytta ihop högtalarna ännu mer. Jag är van att ha dom rätt brett isär, medan T&T tycks köra med en väldigt smal uppställning (iaf på KanIV och Katan). Kanske Linn-burkarna trivs bäst så...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tror att din TV är problemet.
Tacka tusan att det "låter ihoptryckt" då burkarna står långt bakom TV'n. TV skymmer sikten så att säga... kan du flytta tillbaks TV'n till vägggen?

Justera in högtalarna så det svänger mest o spara till en projektor :lol:
(kolla om en annan vägg ger bättre resultat)
= gå på Tunedem! enbart den!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 04, 2004 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
TV:n är redan placerad så långt bak som möjligt (alltså närmare mot väggen än på bilden). Tror inte den skymmer något.

Intressant är att jag provade att ställa Tukan "för" nära bakväggen, alltså så nära det bara går utan att sladdarna tar i. Det hela kändes som vansinne, då det är en basreflex-låda som är riktad bakåt. Resultatet? Ja, faktiskt så upplevde jag det riktigt lyckat. Ska dock utvärdera uppställningen med lite olika skivor, så får vi se var det hela slutar.

Det stora problemet är ju att stativen måste justeras hela tiden. Flyttar man högtalarna minsta lilla så måste man krypa på golvet, justera spikesen och sen upp och vicka på högtalarna för att se om dom står stadigt - upprepa, upprepa, UPPREPA!

Går ju inte heller att slarva då ett par vajjiga högtalare inte är speciellt lyckat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 04, 2004 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Ett experiment varje Linn-människa bara måste ha gjort åtminstone en gång i sitt liv är att bära ut tevedjäkeln ur rummet. En TV mellan högtalarna, elelr ens i rummet, förstör mer än man förstår innan man provat!

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 04, 2004 19:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
När det endast finns ett rum att avsätta för "prylar" så är det svårt att dumpa TV:n. Inget att göra åt saken... och bara prova för stunden är kanske en dum idé, då man kanske upptäcker att det kan låta bättre utan än det gör med TV:n.

Största problemet med rummet just nu är att jag bytt ut en stor bokhylla mot två garderober. Bokhyllan och dess innehåll slukade en massa oljud och rummet var hifi-vänligt. Dock inte nu längre, även om det inte är så jätte farligt.. kan vara värre.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited