selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

Använder du hörlurar hemma?
Nej 53%  53%  [ 29 ]
Ja, men de inte viktiga för mig. 9%  9%  [ 5 ]
Ja, och jag vill att de ska låta bra! 31%  31%  [ 17 ]
Inte just nu, men jag skulle vilja om det lät bra. 7%  7%  [ 4 ]
Total votes: 55
Author Message
PostPosted: Fri Feb 13, 2009 18:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Grado 225 skall provlyssnas vid nästa besök på T&T, tack för det


Top
   
PostPosted: Fri Feb 13, 2009 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
monkeydevil wrote:
Nu har jag en liten bebis som omöjliggör alltför högt musiklyssnande lite senare på kvällen. Stereon står vägg i vägg med sovrummet där hon ligger med öppen dörr...
tips. Vänj barnet att sova med viss ljud. man ska kunna tala högt, spela musik på 50-60 volym utan att de stör sig.
Blir jobbigt om det krävs i princip tystnad för att ungarna ska kunna sova. Hur gör man då barn nummer två skriker och väcker andra sovande barn? stönigt...


Top
   
PostPosted: Fri Feb 13, 2009 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
sportbilsentusiasten wrote:
Hur gör man då barn nummer två skriker och väcker andra sovande barn? stönigt...
Jan, sätt ett kommatecken mellan två och skriker och du har skapat en helt ny innebörd av ovanstående mening... :wink:

Carl


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou försteg
PostPosted: Sat Feb 14, 2009 00:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
!
Lejonklou wrote:
2. Jag har besvär med tinnitus som började med en surfkrasch på vattnet och senare förvärrades av hörlurar (farligt då det är lätt att spela för högt utan att man märker det). Så nån annan får kolla om konstruktionen är tillräckligt kraftfull! :lol:
Traktorpojken" wrote:
Kan gärna ställa upp, men bor en bit bort så det skulle innebära en del logistik.
Ska man inte bo en bit bort för att kunna testa om konstruktionen är tillräckligt kraftfull? :wink:

Jag tror att avståndet mellan er är precis lagom..


Top
   
PostPosted: Sat Feb 14, 2009 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Carl Nyqvist wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Hur gör man då barn nummer två skriker och väcker andra sovande barn? stönigt...
Jan, sätt ett kommatecken mellan två och skriker och du har skapat en helt ny innebörd av ovanstående mening... :wink:

Carl
Hehe, just det man ska kunna leva ut sina lustar trots barn :mrgreen:


Top
   
PostPosted: Sat Feb 14, 2009 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Ungefär vilken nivå skulle en eventuell produkt lägga sig om man kopplar in den till Tv ut där bak på försteget. Går det att få ljudet lika bra som om det hade förstärkts av chakrasteg? Vet inte helt vad man ska jämföra med?

Och vilken prisnivå skulle den ligga på?


Top
   
PostPosted: Mon Feb 16, 2009 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bra frågor, Comstedt, men jag har inga svar än så länge. :D

Jag ska försöka lyssna på de hörlursförstärkare som ni anser är bra och sedan ta den bästa av dem som referens. Hur den ska kopplas är en annan fråga, jag hade en liten udda lösning i åtanke. Först måste det bli bra nog, sedan ska jag fundera på hur den kan göras smidig och användbar, utan att bli för dyr.

Ett annat litet problem är att jag aldrig har blivit helt sams med några hörlurar. Ingen av de jag hört har varit särskilt upphetsande. AKG K24P är det bra drag i, men de låter inte så värst snyggt. Dyrare lurar som låter finare är ofta tråkiga. Enda lösningen jag kommit fram till är att lyssna med ett gäng olika lurar...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Mon Feb 16, 2009 09:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Lejonklou wrote:
Ett annat litet problem är att jag aldrig har blivit helt sams med några hörlurar. Ingen av de jag hört har varit särskilt upphetsande. AKG K24P är det bra drag i, men de låter inte så värst snyggt. Dyrare lurar som låter finare är ofta tråkiga.
Påståendet om dyrare lurar - gäller det även Grado-lurarna?


Top
   
PostPosted: Mon Feb 16, 2009 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag tror att jag har lyssnat på alla Grado utom de dyraste med träkåpor. Det har känts som att det är ungefär samma problem som med andra märken; i låg prisnivå får man rå ful-dist, i högre prisnivå får man luddig fin-dist och mera detaljer, men detaljerna hamnar inte riktigt på rätt plats.

Jag kanske har missat nåt, men det känns inte som att det finns någon hörlurstillverkare som verkligen har koll. Och det verkar inte ha hänt särskilt mycket under det senaste decenniet.

Tacksam för motbevis! :D

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Feb 17, 2009 21:35 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag gillar fortfarande mina Etymotic ER-4. Har inte jämfört dem med något annat dock. På grund av sin in-ear-konstruktion ger det en lite annan totalupplevelse än andra lurar. Bra på resande fot, dåliga hemma? Kanske.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 18, 2009 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Lejonklou wrote:
Ett annat litet problem är att jag aldrig har blivit helt sams med några hörlurar. Ingen av de jag hört har varit särskilt upphetsande. AKG K24P är det bra drag i, men de låter inte så värst snyggt. Dyrare lurar som låter finare är ofta tråkiga. Enda lösningen jag kommit fram till är att lyssna med ett gäng olika lurar...

Min tanke eller de jag hoppas på är att lurarna ska låta bra med bra källa, försteg och en BRA hörlursförstärkare. Men de kanske inte ändrar på karraktärerna du tycker är tråkiga?

I övrigt, är jag personligen väldigt nöjd med mitt försteg och egentligen inte sugen på att behöva köpa nåt nytt bara för att få hörlursuttag, då jag ändå vill ha en bra dvd vilket jag tycker att jag har i det nu (unidiscSC)
Och då hoppas jag på att ett övrkommligt prissatt hörlursförstärkeri skulle kunna vara kompletteringen för mig. Borde finnas fler med detta problem,...


Top
   
PostPosted: Thu Feb 19, 2009 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Jag skulle köpa en av dig Fredrik om den lät OK till vettigt pris.

PS. det är egentligen Jacob som vill ha en så kanske enklast om ni två förhandlar och gör upp dealen direkt :)


Top
   
PostPosted: Thu Feb 19, 2009 01:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tack för tipsen! 15 av 44 som är intresserade av bra ljud i hemmalurar, detta är faktiskt fler än jag trodde.

Att jag tyckt att alla hörlurar har varit mer eller mindre tråkiga kanske delvis beror på vad som har drivit dem. Jag har nämligen inte haft någon vidare koll på hur bra hörlursförstärkarna varit. Har lyssnat på ett fåtal separata och tyckt att utgången på många Linn-försteg låtit bättre. Men när jag har tittat på hur Linn gjort sina hörlursutgångar så har de varit enkelt och klent byggda. Kanske är det snarare signalens kvalitet, tagen direkt från förstegets volym, som har gjort dem förhållandevis bra? De flesta separata hörlursförstärkare har ju en intern volymkontroll och idag förstår jag att den mycket väl kan vara den svagaste länken.

Alltså:
Bra försteg direkt till medioker hörlursutgång - hyfsad kvalitet, bristande kraft
Dålig volymkontroll till rejäl hörlursutgång - lägre kvalitet, bra kraft

Etymotics in-ear-lurar har jag hört ett fåtal gånger. Men inte kopplade till någon bra källa eller hörlursförstärkare. De verkade raka och rena i ljudet, men inte så roliga.
Fick tips från en butik idag att Grado 225 ska vara bra. Kanske har jag inte hört dem under några bra förutsättningar, får ge dem en ny chans.
Flera har sagt att Sennheiser har lurar med hög impedans som är svåra att driva. Vilken är värst? Finns det några andra notoriskt svåra rackare? Det låter som att jag behöver testa med dessa för att vara säker på att konstruktionen är kraftfull nog. Oavsett om man gillar hur de låter. Jag vill ju kunna stämpla "Will drive anything" på lådan! :D

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Feb 19, 2009 10:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Quote:
Har lyssnat på ett fåtal separata och tyckt att utgången på många Linn-försteg låtit bättre.
Håller med om detta, under Takt & Ton tiden så jämfördes det emellanåt lite olika och "välrenommerade" hörlurssteg och samtliga var i mitt tycke hopplöst stendöda musikaliskt redan i jämförelse med en Kolektor som inte är den roligaste från Linn...vissa hörlurssteg som passerade kostade tom mer än en Kolektor gjorde ny...hmmm...det där med olika prioriteringar under utveckling blir rätt påtagligt då!
;)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
PostPosted: Thu Feb 19, 2009 11:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
Jag har Grado SR80 och AKG K24P. AKG K24P är "tyvärr" bättre varje gång jag lyssnar.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited