selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

Använder du hörlurar hemma?
Nej 53%  53%  [ 29 ]
Ja, men de inte viktiga för mig. 9%  9%  [ 5 ]
Ja, och jag vill att de ska låta bra! 31%  31%  [ 17 ]
Inte just nu, men jag skulle vilja om det lät bra. 7%  7%  [ 4 ]
Total votes: 55
Author Message
PostPosted: Sun May 10, 2009 14:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Lejonklou wrote:
Hej!

Inte nedlagt, men heller inte klart. Alternativet med volymkontroll kan bli hur bra som helst, men den blir också rejält dyr. Det är en Kikkin kombinerat med ett miniatyrslutsteg.

Alternativet utan volymkontroll blir mycket billigare, men det verkar som att många vill ha volymen... :|
Hur stor blir skillnaden på varianten Kikkin med mini slut steg i en låda, mot att ha det i två lådor?

För i så fall börjar du ju få ihop nått som lite liknar Pro-ects Box koncept (vilket enligt min mening är sjukt fräsht på någon form av design plan).

Jag antar iofs att det skulle bli aningen dyrare att köpa två lådor än en, men det kanske inte rör sig om sådär väldigt många hundralappar mot att köpa det inbyggt?

/A


Top
   
PostPosted: Mon May 11, 2009 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
AntonH wrote:
Hur stor blir skillnaden på varianten Kikkin med mini slut steg i en låda, mot att ha det i två lådor?
Den blir tyvärr rätt stor. Anledningen är att många moment kostar "per låda". Att testa en apparat kostar per låda. Kretskort, lödning och montering (en stor utgiftspost) förhandlas fram per låda snarare än komplexitet. All hantering efter tillverkning (transport, test, finjustering, provlyssning, förpackning och frakt) påverkas också av att det är två lådor.

Ser man på Linns produkter kostar Majik Kontrol+2100 mer än dubbelt så mycket som Majik-I. Det är nog inte främst på grund av innehållet utan en kombination av prispolitik (den integrerade måste vara billigare) och att varje enhet har en viss fast kostnad.

Därför tror jag att valet står mellan (1) den enkla, ekonomiska lösningen utan volymkontroll och (2) att göra en dyr hörlursförstärkare komplett med volymkontroll - som måste vara häpnadsväckande bra för att kunna nå ut. Det lutar åt det senare. Eftersom jag har svårt för att bli nöjd med lyssning i hörlurar så känns det som att när jag kommit dithän att jag själv har svårt att sluta lyssna, då börjar det nog likna nåt. Där är jag inte ännu.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue May 12, 2009 11:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Lejonklou wrote:
Därför tror jag att valet står mellan (1) den enkla, ekonomiska lösningen utan volymkontroll och (2) att göra en dyr hörlursförstärkare komplett med volymkontroll - som måste vara häpnadsväckande bra för att kunna nå ut. Det lutar åt det senare. Eftersom jag har svårt för att bli nöjd med lyssning i hörlurar så känns det som att när jag kommit dithän att jag själv har svårt att sluta lyssna, då börjar det nog likna nåt. Där är jag inte ännu.
Jag har aldrig hört en anläggning låtar bra i hörlurar, men kan mycket väl tänka mig att investera i en lösning som skulle tillåta detta. Ibland känner man ju för att sjunka ner i ett hörn i soffan och stänga ute allt, och bara njuta av en skön platta!

Dessutom finns det ju tillfällen då andra inte vill lyssna på det jag vill lyssna på 8)

Fredrik: Om du får till några prototyper så ställer jag gärna upp och lyssningstestar :)


Top
   
PostPosted: Tue May 12, 2009 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tack, det är noterat! Bra med kritik från både de som gillar hörlurar och de som inte gör det.

En parentes: För ett antal år sedan läste jag en artikel av någon som ansåg att problemet med lyssningströtthet och bristande inlevelse berodde på att de delar av signalen som återges i mono (vilket det mesta av musiksignalen gör) hamnar "inuti huvudet" när man lyssnar med hörlurar. Lösningen skulle vara att lägga till små mängder tidsfördröjning mellan kanalerna, på något skonsamt sätt som inte störde musikupplevelsen.

Jag testade då den hörlursförstärkare som rekommenderades för detta (minns inte vad den hette). Tyvärr blev det inte bättre med denna effekt påslagen. Visserligen backade ljudet, så att det upplevdes komma från strax utanför lurarna istället för nära och inuti. Men musiken blev inte roligare att lyssna på, snarast mindre engagerande. Kanske ett väntat resultat, men likväl intressant.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue May 12, 2009 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
En parentes: För ett antal år sedan läste jag en artikel av någon som ansåg att problemet med lyssningströtthet och bristande inlevelse berodde på att de delar av signalen som återges i mono (vilket det mesta av musiksignalen gör) hamnar "inuti huvudet" när man lyssnar med hörlurar. Lösningen skulle vara att lägga till små mängder tidsfördröjning mellan kanalerna, på något skonsamt sätt som inte störde musikupplevelsen.

Jag testade då den hörlursförstärkare som rekommenderades för detta (minns inte vad den hette). Tyvärr blev det inte bättre med denna effekt påslagen. Visserligen backade ljudet, så att det upplevdes komma från strax utanför lurarna istället för nära och inuti. Men musiken blev inte roligare att lyssna på, snarast mindre engagerande. Kanske ett väntat resultat, men likväl intressant.
Har också lyssnat på en sådan krets. Låter liknande som när man gjorde stereoskivor av monoinspelningar. I sin enklaste form la man helt enkel mer bas i ena kanalen och mer diskant i den andra. Visst, det lät lite "bredare" men inte blev det bättre musik för det....

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Dec 20, 2009 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Lejonklou: Har du kommit nå vidare med iden om en hørlursførstærkare? Nu nær dina produkter fått lite mer publicitet kanske det æven økat eventuell kundkrets.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 12, 2011 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Hej!

Inte nedlagt, men heller inte klart. Alternativet med volymkontroll kan bli hur bra som helst, men den blir också rejält dyr. Det är en Kikkin kombinerat med ett miniatyrslutsteg.

Alternativet utan volymkontroll blir mycket billigare, men det verkar som att många vill ha volymen... :|
Läste lite gamla trådar jag inte hunnit läsa o såg detta...

Kan det inte räcka med en orginal Kikkin om man har en hörlur med hög verkningagrad (Grado)?
Ok man kanske inte kan spela ashögt men som interimslösning...

Har du eller någon annan testat?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited