selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

Använder du hörlurar hemma?
Nej 53%  53%  [ 29 ]
Ja, men de inte viktiga för mig. 9%  9%  [ 5 ]
Ja, och jag vill att de ska låta bra! 31%  31%  [ 17 ]
Inte just nu, men jag skulle vilja om det lät bra. 7%  7%  [ 4 ]
Total votes: 55
Author Message
PostPosted: Thu Feb 19, 2009 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
jewa wrote:
AKG K24P är "tyvärr" bättre varje gång jag lyssnar.
Du menar väl inte att du har köpt dem för att en Linnofil har rekomenderat dem? I så fall kan jag meddela att dina Grado är exakt lika bra som K24P. Skillnaden du upplever är bara ett resultat av svart magi. Kanske från det svarta "magiska" skumgummit som är mellan elementet och ditt öra?


Top
   
PostPosted: Thu Feb 19, 2009 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Sluta sura och återgå till tråden om rippar, Linnofil! :D

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Feb 19, 2009 18:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
Ingen fara linnofil, köpte akg-lurarna för att ha på jobbet. Sen insåg jag att de var lite bättre, men mina Grado är bra de med, samt att de ger "street cred".


Top
   
PostPosted: Thu Feb 19, 2009 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Hejsan!
Hörlurar är något som jag använt en del.
Jag har Naim Headline/PCS och Grado 225
Jag har lyssnat en del både på AKG och Senheiser, men jag tycker Grado är den enda luren som haft ett driv och tight-het i musiken.
Sennheiser har bara haft en massa detaljerat ljud utan att vara roliga att lyssna på, fråga mig inte hur de åstadkommit detta. AKG tycker jag låter väldigt torrt och utan tryck och driv i musiken. Grado kan nästan låta lite skränigt i början för de skiljer sig ganska mycket från en typisk burkig hörlur. Man får justera ljudvolymen så det inte blir för högt. Men sen äger de!!!
Headlinen har samma egenskaper bra driv och tryck, perfekt för hårdrock. Dock är de känsliga för andra apparater. Helst skall man nog koppla ur försteget innan man lyssnar på headlinen (från tex CD-spelaren).
Jag har även funderat på att uppgradera till en HiCap nätdel, men den kostar löjliga 15kkr, så det har jag avstått ifrån.
Jag har även funderat på att köpa Grados dyraste lurar, men även här har jag valt att vänta.
Jag är intresserad av en bra hörlursförstärkare, krav:
Kunna köras direkt från DS:n
Bra tryck och driv i musiken, den skall inte vekna förrän öronen blöder
musikaliskt bättre än headline (och allt annat ;-))
Volymkontroll från fjärren! (Headlinen sköts manuellt, snyggt men kasst när man ligger i soffan)

Orsaken till att de flesta inte lyssnar på lurar är att det ofta inte låter tillräckligt bra tror jag.
Annars finns det ju många fördelar med hörlurar, speciellt att man faktiskt kan spela musik högt hemma hos familjen när som helst

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Thu Feb 19, 2009 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tack!

Ännu en röst för 225 alltså. Jag känner igen dina beskrivningar av olika lurar.

En fråga: Varför måste den kunna kopplas direkt från DS? Skulle det inte vara okej om du använde volymen i din Majik Kontrol?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Feb 19, 2009 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Hur skulle kikkin funka som hörlursförstärkare om du tog den i ett större chassi med inbyggt steg för att förstärka till hörlurar? (kanske blir ganska dyrt för en så nichad produkt)

Eller en likadan minilåda till som kikkin fast med hörlursslutsteg och en enklare volymkontroll/försteg än kikkin, där man kan trimma den genom att på nåt enkelt sett stänga av volymkontrollen/försteget i den och använda den kopplad till en kikkin eller annat försteg från dess vanliga rca utgångar? Eller en verision med volymkontroll och en helt utan?


Top
   
PostPosted: Thu Feb 19, 2009 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Många försteg/och integrerade förstärkare har ingen hörlursutgång, jag antar att jag måste koppla till tv-out utgången på mitt steg själv och som jag förstår styrs det då av den volymkontroll i TV'n eller i det man kopplar den till. Då är det bra att ha en volymkontroll. Vill personliggen helst slippa koppla om källa eller signal utkablar varaje gång från/till slutsteg/hörlursförstärkare för att kunna använda hörlurar även om man kanske förlorar på detta?

Antar att som Stephen skriver att koppla direkt till DS kan vara önskvärt för vissa då jag antar att man förlorar på att köra signalen genom sitt försteg/förstärkare och sen ändå vill ha en volymkontroll i hörlursförstärkaren? Kanske vissa som till och med kan tänka sig ett system med DS, hörlursförstärkare, hörlurar och helt skippa vanliga försteg/slutsteg/högtalare?


Top
   
PostPosted: Fri Feb 20, 2009 01:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Comstedt wrote:
Eller en verision med volymkontroll och en helt utan?
Ja precis, detta är frågan. Min tanke är att Kikkin med hörlursutgång (om det går att få rum med båda i en låda) kan bli riktigt bra för de som behöver en volymkontroll. Men det blir dyrt.

Betydligt billigare blir en hörlursförstärkare utan volym. En sådan kopplas in i anläggningen som ett extra slutsteg, till exempel från slutstegets line out eller från en line out på försteget (om försteget har flera).

En sådan lösning innebär att man vid hörlurslyssning slår av sitt högtalarslutsteg och sedan använder förstegets volym som vanligt. När jag testade AKG K1000 för ett antal år sedan krävde den ett eget slutsteg. Då kopplade jag på detta sätt, vilket jag tyckte fungerade rätt smidigt: Högtalarslutsteg AV, hörlursförsteg PÅ, lyssna.

Är det någon av er som ogillar detta (berätta gärna varför) och kräver en separat volymkontroll på hörlursförstärkaren?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Fri Feb 20, 2009 02:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Om man ej har extra utgångar som kan volymkontrolleras på försteget, kan de göras detta från slutsteg även när det är off om det är kopplat aktivt så man blir tvungen att ta out-kontakter en bit senare i kedjan på slutsteget? Och isf försämmrar det ljudet något nämnvärt?

Funkar detta bra skulle jag personligen välja en sådan lösning. Antar att det blir billigast och skulle isf vara väldigt motiverat ett köp.


Om det är få som MÅSTE ha volymkontroll kanske du kan specialltillverka(på beställning) en kikkin+hörlursslutsteg enkelt genom att ta istället för rca kontakterna löda fast en kort 15-20cm silverkabel mellan dessa? Borde kunnas göras betydligt billigare och bli bättre? än vad det kostar om man tvingas köpa ett kikkin, ett hörlursslutsteg + ett par annaloga rcakablar.


Top
   
PostPosted: Fri Feb 20, 2009 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Anledningen till att jag vill kunna köra direkt från DS:en är för jag inte skall få någon onödig försämring när man går via försteget. Men jag är flexibel :wink:
En lösning där man använder förstegets volymkontroll blir förstås billigare, och detta är viktigt när det gäller hörlursförstärkare skulle jag tro...

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Sat Feb 21, 2009 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Lejonklou wrote:
Är det någon av er som ogillar detta (berätta gärna varför) och kräver en separat volymkontroll på hörlursförstärkaren?
För mig diskvalificerar det ett köp - jag kräver volymkontroll på lur-förstärkaren. Jag har (som många andra) flera källor kopplade till samma anläggning. Med volym-kontrollerade hörlurar kopplade till tape out på försteget kan man använda flera källor samtidigt i samma rum. Tre exempel för att förtydliga möjligheterna;

Pappa lyssnar på 'Joy Division - Unknown Pleasures' genom högtalarna - Barnet lyssnar på Hana Montana på TV i lurarna.
Pappa lyssnar på 'Grateful Dead - Live Dead' genom högtalarna - Barnet lyssnar på Hana Montana på TV i lurarna.
Pappa lyssnar på 'Art Pepper - Smack Up' genom högtalarna - Barnet lyssnar på Hana Montana på TV i lurarna.

Capiche? Volym-kontroll på hörlurar eleverar en simpel hifi-anläggning till ett Singleroom Multisource Soundsystem.
Ingen volymkontroll = inte köpa Lejonklou 'Eardrum'

Carl


Top
   
PostPosted: Sat Feb 21, 2009 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag håller med Carl. Utan volymkontroll, inget köp. Jag har behov t.ex. på jobbet och där är det helt klart nödvändigt.

Lider med dig Carl, kan inte vara roligt att vara kulturell i det hemmet... :D


Top
   
PostPosted: Sat Feb 21, 2009 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Carl Nyqvist wrote:
... Barnet ...
:)


Top
   
PostPosted: Thu May 07, 2009 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Lejonklou, har du påbörjat/fortsatt utvecklingen av en hörlursförstärkare, eller har du lagt ned det projektet?

Frågar då jag närmar mig ett reellt behov av en sådan. (Om man nu någonsin kan kalla ett behov av hemelektronik som reellt, med tanke på vad människor i andra situationer och världsdelar behöver...)


Top
   
PostPosted: Sat May 09, 2009 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Hej!

Inte nedlagt, men heller inte klart. Alternativet med volymkontroll kan bli hur bra som helst, men den blir också rejält dyr. Det är en Kikkin kombinerat med ett miniatyrslutsteg.

Alternativet utan volymkontroll blir mycket billigare, men det verkar som att många vill ha volymen... :|

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited