selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: U2 3D på bio
PostPosted: Sat Jan 31, 2009 21:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag och några vänner var och såg U2-konsert från Vertigo-turnén i 3D på bio i går. Det visade sig fungera riktigt bra och närvarokänslan var total. 3D-glasögonen verkade påkostade och visst ville man röra vid musikerna när de "stack ut" ur duken.

Själva konserten var riktigt bra och bandet var i högform, det bästa var öppningsnumret "Vertigo", Bonos hetsande på trummorna i "Love & Peace" och självklart favoriten "Bloody Sunday".

Ljudet då? Riktigt hyfsat tryck och ös, men finliret gick lite om intet. Svårt att höra vad Bono sjöng/sade ibland och Adam Claytons basgångar grumlade ihop sig lite. Ändå satt jag och stampade takten nästan hela tiden, så betyget får bli ok.

Ni som har möjlighet att gå och se, gör det! I Norrland är det visst bara Piteå som visar denna speciella konsert som aldrig kommer på dvd eller blu-ray.

/Mattias

Post subject: Re: U2 3D på bio
PostPosted: Sat Feb 14, 2009 00:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

gearslave wrote:
Jag och några vänner var och såg U2-konsert från Vertigo-turnén i 3D på bio i går. Det visade sig fungera riktigt bra och närvarokänslan var total. 3D-glasögonen verkade påkostade och visst ville man röra vid musikerna när de "stack ut" ur duken.

Själva konserten var riktigt bra och bandet var i högform, det bästa var öppningsnumret "Vertigo", Bonos hetsande på trummorna i "Love & Peace" och självklart favoriten "Bloody Sunday".

Ljudet då? Riktigt hyfsat tryck och ös, men finliret gick lite om intet. Svårt att höra vad Bono sjöng/sade ibland och Adam Claytons basgångar grumlade ihop sig lite. Ändå satt jag och stampade takten nästan hela tiden, så betyget får bli ok.

Ni som har möjlighet att gå och se, gör det! I Norrland är det visst bara Piteå som visar denna speciella konsert som aldrig kommer på dvd eller blu-ray.

/Mattias

Ja, det var väldigt häftigt! Särskilt när Bono räckte fram handen under "Bloody Sunday"... Schysst att de använde 3D-tekniken så smakfullt och inte för att skapa imponans-effekt. Ljudet måste vara väldigt beroende på var man ser filmen. Jag såg den på lilla "kvartersbion" (som nu heter något annat) i Stockholm. En bio som inte är speciellt ljudinriktad vad jag vet. Det lät utmärkt.
(har tidigare skrivit om U2 3D under "film").

Nästan ännu häftigare var det när jag och min fickvän för många år sedan var ute och gick i Hjorthagen och tyckte att några spelade U2 lite väl högt på stereon. Vi upptäckte senare att det var U2 som sound-checkade på Stadion... :D

Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+02:00