selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jan 27, 2009 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När man rippar sina plattor taggas ju artisterna i 99% av fallen som "Förnamn Efternamn", t.ex. David Bowie, och han hamnar således i Linngui under D istället för på B. Grymt irriterande!

Vad är lösningen för att få skivorna under "Efternamn, Förnamn", så att t.ex. David Bowie då hamnar under B?

Kan man ställa in EAC så det blir taggat på rätt sätt? Kan man på något hyffsat enkelt sätt tagga om skivsamlingen till att bli på önskat sätt? Eller behöver man inte tagga om utan kan göra någon inställning i t.ex. Twonky?

PostPosted: Tue Jan 27, 2009 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Kan man ställa in EAC så det blir taggat på rätt sätt?
Sannolikt. Jag har dock inte koll på EAC. Själv använder jag abcde under Linux och där handlar det helt enkelt om att välja en datakälla som har det format man önskar (man får en preview och har chansen att editera datat innan det appliceras).
monkeydevil wrote:
Kan man på något hyffsat enkelt sätt tagga om skivsamlingen till att bli på önskat sätt?
Ja. Jag använder EasyTAG under Linux (finns även under Windows enligt hemsidan) http://easytag.sourceforge.net/. Fast enkelt och enkelt... det handlar om manuell editering. En skiva åt gången.
monkeydevil wrote:
Eller behöver man inte tagga om utan kan göra någon inställning i t.ex. Twonky?
Nej, mediaservern (Twonky) kan troligen inte lösa problemet.

Artist-taggen är vad jag vet ett rent textfält, så om det står "Elvis Presley" i det så hade mediaservern varit tvungen att parsa och "förstå" strängen för att kunna ändra till "Presley, Elvis". (Jag kör inte Twonky själv, men jag tror mig dock ha sett att den faktiskt gör sånt här redan. Om jag inte missminner mig så presenteras faktiskt "The Beatles" som "Beatles, The", men detta går ju att göra baserat på en generell regel.) För att mediaservern skall kunna göra "Elvis Presley" -> "Presley, Elvis" så krävs det helt enkelt en regel som säger att just denna transformationen skall göras (och stöd i mediaservern för transformationer av den här typen). Det kräver alltså en regel för varje tänkbar artist och är följdaktligen inte realistiskt, även om det kanske är tekniskt möjligt. (Jag använder MediaTomb som mediaserver. Där tror jag att det tekniskt sett går att göra, men det är allt annat än praktiskt.)

EasyTAG blir min rekommendation. :D

PostPosted: Tue Jan 27, 2009 15:41 
Moderator
Moderator

Det är mycket lätt att kontrollera och editera metadata med MediaMonkey, http://www.mediamonkey.com/. Man kan editera flera filer åt gången.

PostPosted: Tue Jan 27, 2009 15:56 
Site Admin
Site Admin

teatime wrote:
EasyTAG blir min rekommendation. :D
Kul med fler som gillar EasyTAG :)

Jag hittade programmet i nån av de riktigt tidiga versionerna och tipsade killen om att det vore smidigt att ändra fält automatiskt baserat på templates. Det blev hellyckat, jag blev så glad att jag hjälpte till att göra en svensk översättning av EasyTAG. Så om nån använder det på svenska och tycker att det ser galet ut kan ni nog skylla på mig. ;)

PostPosted: Tue Jan 27, 2009 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fast det är en sak att hitta program som gör saker automatiskt och en annan sak att bestämma sig för hur man vill ha det :-)

Att man vill ha Beatles, The och Presley, Elvis är ganska enkelt att bestämma sig för. Men hur gör man med Jeff Beck Band? Sorterar på J eller på B och skriver Beck, Jeff, Band? Ser ju inte klokt ut...

Eller Martin Best & The Shirelles. Best, Martin & The Shirelles - eller?

Men om man nu ger ett program instruktionen att tex "The" ska hanteras på ett visst sätt, vad händer då med gruppen The The?

/ B

PostPosted: Tue Jan 27, 2009 17:04 
Site Admin
Site Admin

Hehe. Påminner om den här tråden: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=5&t=4969 :)

"The The" sorteras givetvis på T, eftersom första ordet efter inledande "The" börjar på den bokstaven. Även om det ordet OCKSÅ råkar vara "The". Såna sorteringsmanicker lär bara kolla på första ordet.

PostPosted: Tue Jan 27, 2009 18:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då jag rippat en del CD's har jag funderat över det hela...

Själv föredrar jag LÄTT förnamn efternamn, såsom EAC gör om man kör enligt Linns inställningar (Linn config fil)
Bill som tydligen också tänkt till :wink: på detta inser att det är det bästa.

Om man nu inte gillar vad EAC föreslår (rättare sagt dbasen som EAC kollar mot) så kan man ju ändra texten INNAN man startar rippningen; artist, skivnamn, genre etc.

På klassiska skivor föredrar jag att ha artisten som "kompositör - dirigent".

OBS, ha koll på genre!!!!! Otroligt vad databasen har hyss för sig (rättare sagt vad som lagts in) då tex Bob Dylan kan vara allt från rock, pop, folk och allt annat. Man blir tokig.
Genre är kalas att söka på - tänk er att ni vill rocka järnet och lägger upp en spellista med metal. Dödsenkelt om man har taggarna rätt :!:
Annars får man komma ihåg alla metalgrupper o ta dom manuellt en och en till playlist...

PostPosted: Tue Jan 27, 2009 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med Jan och Bill här, för även om det är mot konventionerna att sortera på det sättet är det det sätt som blir minst problematiskt, åtminstone när man pratar om populärmusik.

Sen har Jan en poäng i att man bör kolla genre innan man lägger in låtarna "skarpt" på sin server. Att fundera på i det fallet är att vissa program klarar flera genres om man separerar dem med semikolon, vilket borde kunna vara ordentligt nyttigt, även om jag inte har gjort det på det sättet. Hur det är i Twonkys fall har jag ingen aning om, men det verkar som slimserver klarar det.

Öht är korrekt taggade filer för mig ett måste för att få ett fungerande bibliotek. Det är inte bara i genrefältet som man kan få konstigheter vid rippning. Även artistens namn kan variera ordentligt, från direkt felstavat till med eller utan "the" och med borttappade prickar/ringar/mm, vilket i de flesta fall resulterar i att databasen behandlar det som olika artister. Detta problem är ännu värre om nu någon skulle använda sig av "fulrippar" - vilket naturligtvis ingen här inne gör...

PostPosted: Tue Jan 27, 2009 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men om man nu ger ett program instruktionen att tex "The" ska hanteras på ett visst sätt, vad händer då med gruppen The The? / B
Jag sorterar The The under The, The och Talk Talk under Talk, Talk.

PostPosted: Wed Jan 28, 2009 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för tipset om Easytag! Klart trevligare att använda än Mediamonkey, och dessutom gratis.

Ang. efternamn först, så har jag alltid sorterat min skivsamling så, och har ingen lust att sluta med det bara för att taggarna per automatik inte listas så. Visserligen är det trevligare att läsa artistnamnen som de heter och inte Efternamn, Förnamn, men det är ett trevligare sätt att ha sina skivor sorterade. Det ultimata vore ju en mix däremellan - att kunna sortera på efternamn men i listan kunna läsa ut artisterna så som de heter med förnamnet först.

Googlade lite på mitt problem och hittade mp3tag
mp3tag - ett superbra program vad det verkar. Gratis, och med inställningsmöjligheter till förbannelse. Det programmet går att ställa in så att man med ett knapptryck kan konvertera hela sin skivsamlings taggar så som man vill ha dem.

Man trycker alt+5, skapar en ny action group som man döper till t.ex. Efternamn först, skapar sedan en action i gruppen och väljer som action type "replace with regular expression". Därefter anger man på raden för Regular Expression:
^(.+)\s(.+)$
och raden Replace with:
$2, $1
Sedan sparar man.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00