selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 12:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: LK 1 problem/inget ljud
PostPosted: Fri Jan 23, 2009 12:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 26, 2008 23:46
Posts: 49
LK 1 problem
Hej, har en LK 1 som är ommodifierad till RiiA enbart som HAR fungerat.
Problem NU: Slår jag på den nu lyser antingen grön eller röd lampa, ingen musik hörs, ibland växlar grön & röd lampan och då hörs ett pipljud från högtalarna typ "morsekod".

Har haft detta problem tidigare då och då ( bara när strömmen brutits/ slagit av LK1án) men då har den efter några on/off tryckningar helt plötsligt fungerat, dvs jag trycker in REC knappen följt av MM så kommer musik ur högtalarna.
Serienr är: 105336

Tacksam för hjälp/ Tutan

_________________
Tape It Or Leave It


Top
   
PostPosted: Thu Feb 05, 2009 15:34 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Nov 09, 2007 15:19
Posts: 24
Location: Göteborg
Hej,

jag har inte mycket till hjälp men det verkar som mikroprocessorn är på väg att/har gett upp. På Tonläget finns några sådana LK1:or och det verkar inte vara lönt att reparera dom. (Måste antagligen skickas till Linn).

Normalt skall REC MM skicka signalen från mm-steget till tape utgången och REC MUTE kopplar bort den från tape utgången igen. Enbart MM skickar signalen till normala volymkontrollerade utgången.

Du skriver att LK1:an är modifierad så jag vet inte hur detta påverkar saker och ting


mvh
Stellan


Top
   
PostPosted: Fri Feb 06, 2009 12:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 26, 2008 23:46
Posts: 49
Ok
Tror att det är läge för mig att köpa nytt, något att rekommendera?? Ska ringa en Linn handlare (dock EJ TaktoTon) se kostnad rep/beg LK 1 om finns att köpa..
Tack för svar.
mvh/ Tutan

_________________
Tape It Or Leave It


Top
   
PostPosted: Fri Feb 06, 2009 13:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Nov 09, 2007 15:19
Posts: 24
Location: Göteborg
Hej,

jag har inte hört efter vad det kostar att få en LK-1 med kontrollkrångel reparerad hos Linn, men räkna med åtskilliga tusenlappar. Om den ens är möjlig att laga. Vissa komponenter kan kanske inte skaffas längre.

Du kan höra med Anders på Tonläget 031-135100.

Det kan bli svårt att hitta ett lika prisvärt MM steg som det i en begagnad LK1. Lejonklous Kinki sägs emellertid vara riktigt bra, (jag har inte gjort någon direkt jämförelse hemma mot min LK1+Dirak) det kostar runt 5000 kr.

http://www.lejonklou.com/


Top
   
PostPosted: Fri Feb 06, 2009 17:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Men om den bara används som RIAA, går det inte att koppla förbi mikroprocessor och annat skräp? Kan du få tillgång till ett schema går det säkert klura ut hur du kan få signalen från RIAA-delen direkt till utgång och på så sätt förbikoppla allt annat.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Feb 06, 2009 21:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
StellanH wrote:

Det kan bli svårt att hitta ett lika prisvärt MM steg som det i en begagnad LK1. Lejonklous Kinki sägs emellertid vara riktigt bra, (jag har inte gjort någon direkt jämförelse hemma mot min LK1+Dirak) det kostar runt 5000 kr.

http://www.lejonklou.com/
Kostar inte Kinki ca 3900?

Vore kul att höra om någon testat LK1 vs Kinki. I vilket fall har jag testat att Kinki är bättre än Kolektor som i sin tur är bättre än gamla Majik I - som i sin tur är bättre än MM-steget i Intek (och då är vi tillbaka till tiden strax efter LK1:ans glansdagar).

Bills förslag är ju roligast i vilket fall ;)


Top
   
PostPosted: Sat Feb 07, 2009 11:57 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Nov 09, 2007 15:19
Posts: 24
Location: Göteborg
Det stämmer,

Kinki kostar 3900:-.

Enligt Tutan var ju hans LK1 redan modifierad till att fungera som enbart ett phono-steg.

Är det riktigt gjort borde inte tangenterna/ingångsväljare ha någon påverkan alls.

_________________
LP12/Lingo1/Akito2/Klyde/TKable/LK1/Dirak/AudioProA4-14MkII/TargetR4stativ


Top
   
PostPosted: Sun May 10, 2009 23:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 26, 2008 23:46
Posts: 49
Har nu köpt en "Kinki" , problemet löst.
kan säga att den svänger helt OK , man hörde skillnad trots att LK 1 an dog 4 mån innan.
T

_________________
Tape It Or Leave It


Top
   
PostPosted: Fri Jun 05, 2009 02:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
..

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Thu Feb 02, 2012 16:41, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Jun 05, 2009 03:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Hej!

Angående modifiering av LK1 till rent grammofonsteg så var det så att jag för ett antal år sedan blev anlitad av High Fidelity att utföra det på en trasig LK1. Jag provade mig fram till en bra lösning och lärde sedan Kalle hur man gjorde. Det är nog bara vi två som har utfört dessa modifieringar.

Anledningen till modifieringen är att det vanligaste felet på LK1 är att styrelektroniken går sönder och inte är helt lätt att reparera. Istället för att kassera den kopplar man alltså förbi all styrning och logik. En bonus är bättre ljud, samt att man använder det icke använda paret phono/RCA-kontakter som utgång. Alltså: Är den ombyggd till enbart MM-steg så tas signalen ut på MC. Och vice versa.

Värt att notera är att styrelektroniken är helt bortkopplad när denna modifikation är gjord. Har du en blinkande galen Christmas Tree-LK1 är den alltså INTE modifierad på detta sätt. Troligen är den inte modifierad alls. Jag brukar tända EN diod på framsidan, så att den visar vilken ingång som är aktiv: MM eller MC. Övriga dioder och knappar är ur funktion.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Fri Jun 05, 2009 04:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
..

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Thu Feb 02, 2012 16:42, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2009 02:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Du verkar kunna det här med lobotomi! :D

Nej, om man tar signalen ut från Tape Out och dessutom använder styrningen så är den troligen inte modifierad alls. Det är kanske ett missförstånd, för jag har hört de som säger "min LK1 är moddad till grammofonsteg" när de egentligen menar "jag använder min LK1 endast som grammofonsteg".

Modifieringen kan jag göra mot betalning. Om du vill pilla själv så kan du kika på schemat (det har cirkulerat på nätet och jag kan leta fram det om du vill) och metoden är att helt koppla bort alla analoga switchar som kopplar ljudsignalerna samt styrkortet på fronten och sedan koppla utgången på MM-steget (eller MC) direkt till Tape Out-kretsens ingång. Sedan kan man koppla utgången på Tape Out till den oanvända grammofoningången. Bra kablar och att ta jorden från rätt punkter rekommenderas. Dessutom kan man med fördel löda fast alla kablar till och från nätdelen, kontakterna som sitter där brukar vara rejält oxiderade.

Försöker att inte jobba för mycket på nätterna, men ibland är det svårt att låta bli... :|

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2009 13:58 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Feb 01, 2008 18:32
Posts: 9
Location: Lidingö
Hej Lejonklou!

Jag har redan en MM-moddad LK 1, men du nämnde att man kan tända MM- eller MC-dioden på frontpanelen. Jag tyckte lät som en trevlig finess, samtidigt får man ju en av/på-indikering. Kan du beskriva hur man gör detta?

Mikael

_________________
#LP12 (Keel/Trampolin 2/Radikal/Ekos SE/Akiva/Linto), #Akurate DS/Dyn,
#Exotik+DA/Dyn, #Majik C6100/Dyn (Aktiv cards), #AV5140B (Espek element, Aktiv).


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2009 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Hej Mikael!

För att tända den gröna MM-dioden på fronten kan du göra så här:
Lyft det övre benet på resistor R1 på styrkortet (det som sitter på fronten) och
löd en kabel från detta lyfta ben till pinne 3 på den stora flatkabelkontakten på
audiokortet. Löd sedan en kabel från den nedre kontakten på diod D11 på styrkortet till pinne 1 på
flatkabelkontakten på audiokortet. Klart!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sun Jun 07, 2009 16:04 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Feb 01, 2008 18:32
Posts: 9
Location: Lidingö
Tack Fredrik!

Det fungerade perfekt. Dock återanvände jag kontaktstycket från flatkabeln för att ansluta kablarna till stift 1 och 3 på audiokortet. Litet enklare än att löda på stiften.

Mikael

_________________
#LP12 (Keel/Trampolin 2/Radikal/Ekos SE/Akiva/Linto), #Akurate DS/Dyn,
#Exotik+DA/Dyn, #Majik C6100/Dyn (Aktiv cards), #AV5140B (Espek element, Aktiv).


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited