selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bonsai?
PostPosted: Sun Aug 09, 2009 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Är det någon här som sysslar med bonsaiträd? Alltid gillat bonsaiträd, införskaffat några böcker nu för att plugga på lite inför ett inköp.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Bonsai?
PostPosted: Mon Aug 10, 2009 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Var på en föreläsning med ordföranden i svenska bonsaiförbundet (eller vad det heter). Det var väldigt spännande!

Efteråt visade sig att bland åhörarna var det nästan bara jag som tyckte det var lockande. De flesta tyckte det verkade alldeles för jobbigt. Jag missade helt att se det från den vinkeln. :lol:

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Bonsai?
PostPosted: Mon Aug 10, 2009 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Lejonklou wrote:
Var på en föreläsning med ordföranden i svenska bonsaiförbundet (eller vad det heter). Det var väldigt spännande!

Efteråt visade sig att bland åhörarna var det nästan bara jag som tyckte det var lockande. De flesta tyckte det verkade alldeles för jobbigt. Jag missade helt att se det från den vinkeln. :lol:
Hehe, ja det är ju mycket pyssel, omplantering en gång om år så :). Men fina träd är helt underbart vackra...

Hur hamnade du på en föreläsning med ordföranden i svenska bonsaiförbundet då? Har du nåt själv?

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Bonsai?
PostPosted: Mon Aug 10, 2009 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Han bor i Uppsala och jag bjöd in honom efter att ha fått ett tips. Har inget själv ännu. Daglig vattning = de skulle dö snabbt om jag inte byter arbete/livsstil. :)

Berätta mer om du skaffar (eller skapar) en!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Bonsai?
PostPosted: Mon Aug 10, 2009 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 572
Location: Malmö
Var intresserad för några år sedan och letade lite på internet om det hela. Eftersom jag bor i Malmö så var jag intresserad av ngn förening i Skåne men det visade sig att den var vilande och mao ingen aktivitet alls. Efter det rann det ut i sanden.

Som kuriosa kan nämnas att jag köpte ett "fusk" bonsai i en blomsteraffär. Det var inget äkta bonsai utan en enkel växt som såg ut som ett träd. Tror det kostade 2-300 eller ngt. Hade det i ett år cirkus och skötte det med varm hand, dvs vattning och bortplockning av för stora löv. Helt plötsligt dör hela växten och lite lessen blev jag allt :shock:

Har bestämt för mig att ett äkta bonsaiträd kräver mer än det lilla arbeta jag lade ner på mitt "träd" men det var skoj så länge det varade ...

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject: Re: Bonsai?
PostPosted: Tue Aug 11, 2009 00:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Peter 18 wrote:
Var intresserad för några år sedan och letade lite på internet om det hela. Eftersom jag bor i Malmö så var jag intresserad av ngn förening i Skåne men det visade sig att den var vilande och mao ingen aktivitet alls. Efter det rann det ut i sanden.

Som kuriosa kan nämnas att jag köpte ett "fusk" bonsai i en blomsteraffär. Det var inget äkta bonsai utan en enkel växt som såg ut som ett träd. Tror det kostade 2-300 eller ngt. Hade det i ett år cirkus och skötte det med varm hand, dvs vattning och bortplockning av för stora löv. Helt plötsligt dör hela växten och lite lessen blev jag allt :shock:

Har bestämt för mig att ett äkta bonsaiträd kräver mer än det lilla arbeta jag lade ner på mitt "träd" men det var skoj så länge det varade ...
Antingen var det ett träd som vill övervintra i kyla (våra barrträd dör om de inte får en vinter), alternativt så hade den rotröta när du köpte den och det tog ihjäl den till slut.

De flesta såna där träd som säljs på blombutiker är serissor, ser fina ut när dom lever, men är hopplösa. Dör för ingenting och ibland av helt oförklarliga anledningar.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Bonsai?
PostPosted: Tue Aug 11, 2009 17:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 572
Location: Malmö
Ja nog var den hopplös helt klart är att det inte var en äkta bonsai i varje fall.

Jag har numera lite andra växter som är lite lättare att sköta. I varje fall har jag anpassat mina blommor till en nivå som passar mig och lägenheten. Har en garderobsblomma som är tacksam. Vattna var 14: e dag och den växer så det knakar !

_________________
Peter 18


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited