selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 18:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Musik att studera till?
PostPosted: Sun Jan 18, 2009 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jag har äntligen fått en projektor in i klassrummet tillhörande ett par högtalare. Tanken är ju att jag ska kunna visa rörlig bild, powerpoint och stillbilder för eleverna. Men jag har även tänkt att se om man jobba lite med musik när de ska arbeta. I fredags hade en klass ett skriftligt förhör och jag testade och spela Mozart. Har ni några tips på musik som kan vara bra för elevernas koncentration och prestation?


Top
   
PostPosted: Thu Jan 22, 2009 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
ed wrote:
I fredags hade en klass ett skriftligt förhör och jag testade och spela Mozart.
Jag kan inte komma på något bättre än Mozart, kanske speciellt stråkkvartetter. Jag brukar spela det för mina barn och dom verkar gilla det, men dom är fortfarande i och för sig för små för att vara förstörda av "Hits for kids".

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Thu Jan 22, 2009 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Jag tror att det där är väldigt individuellt. Själv brukar jag lyssna på Plastikman som är rätt minimimalistisk monton långsam techno, medan andra nog skulle avsky den musiken. Men kör på Mozart om det funkat bra hittills.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 22, 2009 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jo jag ska fortsätta med det. Man inser att teknik är tyvärr något som hindrar en från att alltid involvera t.ex. musik. Vi har inte högtalare i varje klassrum samt att jag måste ha med min laptop med mig. Men samtidigt är det kul att testa nya saker som lärare.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 22, 2009 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
ed, beskriv mer - är det bakgrundsljud, att kunna jobba under stress, stimulans till bättre inlärning eller nått annat du vill åstadkomma? Vad för Mozart spelade du och vad var reaktionen?

Carl


Top
   
PostPosted: Thu Jan 22, 2009 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Man kan väl säga så här att mina elever har i allmänhet svårt att fokusera på uppgifter, det är mycket mer viktigt att höra och interagera med sina vänner brevid. Sedan är de inte speciellt studiestarka. Musiken har jag tänkt att använda när det ska jobba med arbeten i klassrummet, i grupp eller individuellt. Musiken ska inte spelas så högt. Jo några sa lite med förvåning att det var bra, men då mena dom nog inte att musiken var något de skulle vilja lyssna på privat utan att de märkte kanske att det gick bättre att arbeta. Sen var det några killar som dissa det, men jag låtsades inte lyssna då. :)


Top
   
PostPosted: Fri Jan 23, 2009 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Ok då vet jag precis. På med projektor och högtalare och kör ut Joe Tex - Ain't Gonna Bump No More (With No Big Fat Woman) .

http://www.youtube.com/watch?v=Dk3aSiuOf4M


Top
   
PostPosted: Mon Jan 26, 2009 22:26 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Aug 19, 2008 16:34
Posts: 13
Location: Jämtland
Det är ju svårt å säga men jag skulle kunna tänka mig att ex: blå passager och röda vågor av janne schaffer
skulle vara bra att plugga till... Värt att pröva någon gång?


Top
   
PostPosted: Tue Jan 27, 2009 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
ed, kom att tänka på att ett superenkelt sätt är att låta last.fm classical gå en stund och studera vad som funkar bland dina elever - de kör rätt safe vad gäller musikvalet så inte mycket som sticker ut - sen kan du välja inriktning beroende på vad du tycker är bäst.

Carl

http://www.lastfm.se/music/+tag/classical


Top
   
PostPosted: Wed Jan 28, 2009 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Carl Nyqvist wrote:
Ok då vet jag precis. På med projektor och högtalare och kör ut Joe Tex - Ain't Gonna Bump No More (With No Big Fat Woman).
:lol: * :lol: * :lol: * :lol: * :lol:

Allvarligt talat så undrar jag om du inte ska växla musik så att exempelvis Joe Tex markerar att nu är lektionen slut och det är dags att plocka undan. På min dotters skola kör de med klassisk musik (stråkar i lugnt tempo, vet dock inte exakt vad) vid tyst läsning och rocklåtar när de ska städa undan. Verkar funka bra.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Jan 28, 2009 15:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
OT:
Jag har gått runt och små sjungit på Ain't gonna bump no more sen igår morse......

On topic:
Vad gäller musik att studera till har jag liten erfarenhet av musik i klassrum, när jag pluggar med kompisar funger ibland dylan, ternheim och angus and julia stone eller liknande lungt funka ganska bra.

Sitter jag själv är jag väldigt humör styrd, har jag flyt och ska göra nått (skriva en labrapport motsv) så funkar ofta upptempo musik bra (hårdrock eller synth tex). Ska jag läsa får det gärna vara lugnare.

Jag vet att endel brukar ha problem med musik om det finns texter som dom kan sjunga med i, tror problemet minskar om man inte behärskar språket.

Kan ju vara bra att kommaihåg att endel inte pallar musik alls när dom ska plugga, fast dom kan ju ha öronproppar...

/A


Top
   
PostPosted: Wed Feb 04, 2009 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
När jag pluggade massa matte för ett antal år sedan så tyckte jag det funkade bra med musik på ganska hög nivå och med bra tempo. Hårdrock, techno osv. Men det var nog mest när jag gjorde övningar och inte just när jag läste regler, grunder och sådant.

Nu har jag läst ganska mycket fackliteratur och artiklar på engelska osv. om helt andra saker och då tycker jag det är mest störande med musik. Svag radio eller helst svag musik utan sång om jag ska ha något på alls.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 04, 2009 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Comstedt wrote:
Nu har jag läst ganska mycket fackliteratur och artiklar på engelska osv. om helt andra saker och då tycker jag det är mest störande med musik. Svag radio eller helst svag musik utan sång om jag ska ha något på alls.
Ett tips, prova Klaus Schulze - Rheingold, hans senaste och som är live tillsammans med Lisa Gerard.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited