selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jan 05, 2009 22:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hei
Har komplett Linn anlegg med bl.a. Karik/Numerik. Da det ikke er å nægte for at Numerik begynner å få en del år på baken, vurderer jeg å gå til innkjøp av ny DAC. Hvilke alternativ kan anbefales til Karik, hvis jeg vil bruke CD-Sync funksjonen som er tilgjengelig. Er dette noe som bare vil fungere på Linn produkter? Har Linn produsert nyere/bedre løse DAC´er etter Numerik?
Setter pris på alle svar.
Steen

PostPosted: Tue Jan 06, 2009 02:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag känner inte till att Linn ska ha gjort någon lös DAC efter Numerik men jag kan förståss ha fel.

Jag skulle rekommendera dig att köpa en brukt Ikemi istället! Ikemin är väldigt rimlig i pris nu och om du dessutom säljer Karik och Numerik bör det inte bli så mycket du behöver pengar imellan. Det bör i alla fall bli betydligt bättre ljud och dessutom en mindre burk med CD och dac i samma låda.

PostPosted: Tue Jan 06, 2009 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jepp, köp en Ikemi och sälj Karik/Numerik. :)

/M

PostPosted: Tue Jan 06, 2009 19:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det var vel slike svar jeg kunne regne med. Min combo er av de siste som var produsert med alle oppgraderinger. Mekanikken (skuffen) på Karik er IMHO noe av det beste som noen gang har set dagens lys, og går også uten på Ikemi. Ikemi kom i -99 og er såvidt jeg vet ikke endret siden. Jeg frykter vel at lyd-forbedringen er begrenset ved et bytte.
Steen

PostPosted: Tue Jan 06, 2009 23:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tror att en Ikemi kommer låta bra mycket bättre än din Karik men kanske är det inte din cd du skall uppgradera? Åk till en handlare och kolla på DS:ar och linns nya CD:s istället så kan du får mer råd och dessutom lyssna och jämföra.

Poängen med klocksync för DA på Karik/Numerik var väl att på den tiden spelade det stor roll att klockorna var ur synk. Idag med bättre bufferkretsar är behovet av gemensam klocka för att förhindra jitter och annat digitalt elände mindre eller helt borta. Linn gjorde mest en poäng av att visa klockans inverkan när de släppte sin första CD-spelare eftersom det bara var att dra ut synkkabeln för att höra skillnaden mellan med och utan synk. Lite coolt!

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pejo wrote:
Poängen med klocksync för DA på Karik/Numerik var väl att på den tiden spelade det stor roll att klockorna var ur synk. Idag med bättre bufferkretsar är behovet av gemensam klocka för att förhindra jitter och annat digitalt elände mindre eller helt borta. Linn gjorde mest en poäng av att visa klockans inverkan när de släppte sin första CD-spelare eftersom det bara var att dra ut synkkabeln för att höra skillnaden mellan med och utan synk. Lite coolt!
Problemet med synkronisering är samma idag som i början på 90-talet, möjligen finns det fler och billigare färdiga lösningar att köpa, men det gick göra lika bra varianter då som nu (skillnaden är i vilket fall liten). Linns lösning är nog snarare den bästa lösningen på problemet. De (och flera med dom) gick senare över till att integrera transport och D/A (CD12 etc.) delvis troligen för att det saknas riktigt bra standard för tvålådorslösning (standardiserad synkningsmöjlighet). DS-konceptet påminner ganska mycket om tvålådorlösningen och eliminerar (i princip) också omklockningsproblematiken.

PostPosted: Thu Jan 08, 2009 00:26 
Ny Medlem
Ny Medlem

Lite tur att man hittade den här tråden.
Hur som helst har jag spanat runt lite på senaste tiden och kollat på att skaffa en Ikemi.
I går funderade jag dock på om man kanske skulle skaffa sig en begagnad numerik och spela på istället via en sb.
Men det verkar som om det är så att Ikemin är bättre på många sätt?

Har inte riktigt bestämt mig för att hoppa på ds än, ligger lite utanför min ekonomi och jag är inte redo att släppa cd:n än. Annars skulle det vara ett självklart alternativ med en ds.

PostPosted: Thu Jan 08, 2009 00:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joakim.e wrote:
Har inte riktigt bestämt mig för att hoppa på ds än, ligger lite utanför min ekonomi och jag är inte redo att släppa cd:n än. Annars skulle det vara ett självklart alternativ med en ds.
Du kan ju alltid starta med en begagnad Squeezebox och strömma från din befintliga dator. Det är verkligen en "poor mans entry to the high end world". Begagnade SB´s hittar man från ca 1500:-.

Väl igång är det lättare att staka ut framtidsvägen....

/ B

PostPosted: Thu Jan 08, 2009 02:11 
Ny Medlem
Ny Medlem

Vore lite roligare och mer i mitt intresse att i sånna fall skaffa mig en sneaky då. Målet är mer åt en Majik ds i slutändan men det är som sagt en bra bit dit. Sneakyn har för tillfället ett mer realistiskt pris.

Men som sagt så var det ju det här med Ikemin och numerik som var intressant. Är Ikemin så pass mycket bättre än Numerik som det verkar på många håll?

PostPosted: Thu Jan 08, 2009 11:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ja, så har jeg satt meg litt bedre inn i emnet harddisc-avspilling. Kan se ut som jeg har sovet i timen i det siste. Når det gjeller Linn, ser det ut som om det finnes tre alternativ: Sneakey, Majik og Klimax DS, hvor Klimax er hinsides all fornuft, og Sneakey kommer med forsterker som jeg ikke har bruk for. Når det gjeller Majik, så har jeg forstått det slik at den har innebygd DA-konverter. Kan min Karik kobles på denne, med eller uten CD-sync, og er det noen som kan kommentere om forskeller i lyd? Det er jo en genial løsning hvis jeg kan oppgradere CD avspilling og samtidig få god fil-avspilling via PC.
Steen

PostPosted: Thu Jan 08, 2009 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alla DS-maskiner har inbyggd DA-konverter. Det är enda sättet att få ut analogt ljud ur dom. Men i alla fall Sneaky och Klimax har ingen digital ingång (från typ en transport) utan enbart koppling till nätverk. Det verkar vara samma sak med Majik DS efter att ha tittat på produktbladet. Däremot har den en digital utgång - är det för att koppla till en extern d/a-omvandlare tro?

/ B

PostPosted: Thu Jan 08, 2009 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Steen wrote:
det finnes tre alternativ: Sneakey, Majik og Klimax DS, hvor Klimax er hinsides all fornuft, og Sneakey kommer med forsterker som jeg ikke har bruk for.
Det finns Akurate DS också.

Sneaky är väldigt, väldigt bra. Du kan även använda den utan den inbyggda
förstärkaren och den är värd sitt pris även om du inte tänker använda förstärkaren.

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00