selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 19:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jan 09, 2009 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Blev inspirerad av Daniel
Quote:
Själv brukar jag tycka beteendet i svärtan och lågdagrar är viktigare, jag blir mer ledsen över brist på svärta eller brist på detaljer i svärtan, än brist på tryck. Mitsubishis HC3100 och HC1100 är grymt prisvärda och smidiga och "pigga" i bilden, Benq 8720 är ett as men med ett grymt lugn och en pondus i bilden.
Så jag gjorde mitt första test av projjar...
Uppenbarligen är jag grymt känslig för hack, ryckighet och inte alls för sk regnbågeeffekt (såg inte men det gjorde säljaren)


Infocus X9 (7k) - hade INTE flyt, klart jobbig att titta på
Nästan bra var Sanyo Z700 (12k) men riktigt skönt flyt hade först Mitsubishi 5500 men 17k är ju en del slantar :roll:

Finns det någon ny eller beggad projektor som har lugnet som även Daniel snackar om?
Svärta o ljustyrka är mindre viktigt, men hack och HÖGT ljud är jag känslig för upptäckte jag. :oops:
Hur står sig tex de enklare Mitsu 1100, 3100, 4900 mot 5500?
X9 och X10 lät för hemskt mycket, där Z700 och 5500 var behagligt tysta...

Får nästan intrycket att de som gör projjar tävlar om att få max ljusstyrka, svärta, upplösning (HD) men försummar att ha en NATURLIG bild.
Lite som HIFI där detaljer är viktiga men musikalitet inte är det... :wink:
Ofattbart om ni frågar mig. :?
Bilden kan vara hur "fräck" som helst men om skiten ger huvudvärk av allt hack vad spelar det för roll??


Top
   
PostPosted: Sat Jan 10, 2009 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
sportbilsentusiasten wrote:
Får nästan intrycket att de som gör projjar tävlar om att få max ljusstyrka, svärta, upplösning (HD) men försummar att ha en NATURLIG bild.
Bra sammanfattning tyvärr. Ska bli spännande att se om det blir nån bra diskussion i ämnet på component i tråden du startade! När jag sa lugn menade jag tyvärr inte primärt panoreringsflyt eller vad man ska kalla det, utan mest en inte överdriven bild utan överdrivna konturer, blå-kristallig vit, eller S-formad gamma (tänk dynamic/sport läge på en TV). 8720 kalibrerad har en solid lugn bildkvalite, naturlighet som en bra tjock-tv kan ha. Samma sak som gör att jag föredrar plasma före LCD ungefär, just denna naturlighet. Men om den flyter bättre än andra vette tusan. Dock är den lindrig i sitt DLP-flimmer. Jag antar W5000 är minst lika bra som 8720 på precis allt, bättre på mycket också, så du behöver nog inte se 8720 för veta vad den går för om du sett w5000.

Tyvärr gissar jag att om flyt är prio ett ska du gå på LCD. Konstant-lysandet hos LCD-paneler tycker jag ger ett större "flimmer-lugn" än DLP's 50 eller 60Hz ut-hamrande av bilden. Därav att dom är så trevliga sitta hela arbetsdagar framför också, LCD-skärmarna.

Kanske kan man dela upp problematiken i flimmer/hack från teknologin, där är LCD bättre än både plasma och DLP, samt i flimmer/hack från bildfrekvenshantering. Där ser du stor skillnad på exvis video vs film-inspelat material (30 vs 24 ursprungliga frames per sekund). Samt på huruvida din display lirar dom i en jämn multipel eller är låst på en intern frekvens som den konverterar allting till. Men det är en hel vetenskap som kan skrivas en bok om det där med frekvenser hit och dit. Källan spelar jättestor roll också i vilket flyt du får, beroende på vilket källmaterial du har.

Tänk bara på att bildvinkeln förstorar allting, du kommer aldrig komma ner på samma upplevda flyt som hos en liten display långt borta (liten tittvinkel). Och nu när du lärt dig störa dig på hack kommer du säkert kunna se det på mindre displayer och tittvinklar också. Grattis :-)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
PostPosted: Sun Jan 11, 2009 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Har du kollat på Epson TW700/980/1000?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sun Jan 11, 2009 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Demade Benq W5000, Sanyo Z700 (igen) samt Sony WH10 i lördags.
Sonyn var klippstadig men 22k :?
Benqen hade viss tendens till ryck den med...

Mitsu 5500 o Sony 10 är de som klarat rörelser i bilden bäst av de jag sett.
Enligt andra som jämfört verkar det som dessa leverantörer är bra på det.
Någon som har mer input?


Top
   
PostPosted: Sun Jan 11, 2009 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
daniel.n wrote:
Tyvärr gissar jag att om flyt är prio ett ska du gå på LCD. Konstant-lysandet hos LCD-paneler tycker jag ger ett större "flimmer-lugn" än DLP's 50 eller 60Hz ut-hamrande av bilden. Därav att dom är så trevliga sitta hela arbetsdagar framför också, LCD-skärmarna.
Kan nog ligga en del i det, av de jag sett som fixar rörelser bra finns det ingen DLP projje.
daniel.n wrote:

Kanske kan man dela upp problematiken i flimmer/hack från teknologin, där är LCD bättre än både plasma och DLP, samt i flimmer/hack från bildfrekvenshantering.
Jo, av det jag läst på avseende teknologi senate dagarna verkar det rimligt. Men är det inte olika LCD principer i PCskärmar och projjar?
HELT klart är bildbehandlingen viktig!
daniel.n wrote:

Källan spelar jättestor roll också i vilket flyt du får, beroende på vilket källmaterial du har.
Jo man kanske även ska testa olika överföringstekniker mellan källa och projje. Körde tex S-video med bra resultat från Uni 1.1.
Både till CRT och plattTV.


Top
   
PostPosted: Sun Jan 11, 2009 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Magnus wrote:
Har du kollat på Epson TW700/980/1000?

/M
Jag har Epson EMP-TW700 tillsammans med Unidisk 2.1 och jag har aldrig tänkt på att det skulle hacka. Till det använder jag en 10 meters Supra kabel 3xBNC - 3xRCA.
DLP klarar jag inte av att titta på. Klart det finns bättre och sämre men när jag väl upptäckt regnbågseffekten på bilden går det inte att sluta se det.

Har haft möjlighet att se lite demofilm på en kalibrerad Panasonic PT-AE3000 och det var nog det bästa jag hittills sett på projektor.
Jämförde AE3000 mot Sanyo PLV-Z700 och den upplevde jag som otroligt suddig i jämförelse. (Tänk Kolektor vs. Exotik) :wink:


Top
   
PostPosted: Mon Jan 12, 2009 08:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Kan bara hålla med Magnus när det gäller Epson. De har alltid gett en väldigt trevlig bild, är själv känslig som bara den för hackig bild så att säga och de har alltid utmärkt sig i butiken då när det begav sig till att i princip alltid ha bättre flyt i rörelserna än de likvärdigt prissatta konkurrenterna...inte lika imponerande först när det gäller svärta och färger som tex Panasonic etc men vinner i längden. Du kan se en film med Epson utan att tänka på bilden så att säga...
;)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
PostPosted: Mon Jan 12, 2009 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
super!
Ska kolla in Epson.

Andkan/Roland/magnus,
1/ har ni jämfört mot andra projjar från Epson? Intryck?
Vore ju trevligt om man kan köpa en budget Epson, då de övriga egenskaperna i billiga projjar räcker för lilla mig. :wink: Kör ju dessutom DVD så HDupplösning behövs inte heller.
Ska nog börja med att köra mot en ljusgrå vägg (vit 1000 med 2glans alt 1500/glans) för att hålla ned kostnaden.

2/ har ni jämfört mot andra projjar, helst de jag testat för att få en referens.
I två olika butiker fattade inte säljaren att jag kunde se rycken på Z700 så jag är tydligen grymmekänslig. Och ena säljaren såg inte detta ens på X9 som är HELT sjukt jobbig för mig.
Å andra sidan såg jag inga regnbågar, något som en säljare såg på alla DLP-projjar så för honom var dessa olidliga.
Man är olika... :|


Top
   
PostPosted: Tue Jan 13, 2009 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Har nu besökt första butiken igen och demat Sony HW10 (22k) mot panasonic AE3000 (27k), därefter sonyn mot min favorit under första besöket (mot X9 och Sanyo Z700)...Mitsubishi HC5500 (16.3k).

Alla tre har ok flyt i bilden, möjligen nåågot sämre på Panan. den laggar liite i bilden.
Svärtan är bäst på Panan, gråast på Sonyn medan Mitsun har mörkare svärta än Sonyn drar det svarta mot blått. Stör inte mig så mycket...
Färgerna är totalt sätt naturligare med ökat pris, men mellan Pana och Sonyn var det till viss del en smaksak -JAG föredrog Sonys mer bett i det vita som var helt vitt över mer naturligt ansiktsfärg i Pana.
Men Mitsuns var HELT ok, är som sagt inte så känslig på färgavvikelse och jämför man inte sida vid sida som vi gjorde vete tusan...
Angående detaljupplösning blir det också bättre med ökat pris men små skillnader.
Pana låter mer än de båda andra. Tyst vs. "är den verkligen på?".
En X9/X10 är dock i jämförelse med Panan rena jetplanet!

Slutsats; svärtfantasten köper Pana. Sonyn är en lysande kompromiss om man inte fixar den lilla blåtonen i Mitsun, medan Mitsun är MYCKET prisvärd. De andra är RÄTT mycket dyrare och marginellt bättre.
Hade de kostat lika mycket hade jag nog tagit Sonyn. Panan hade jag nog stått över pga laggen.

För dryga 16k får man en höjdarprojje som är KLART bättre än Sanyo Z700 för 12k, med egenskaper som nafsar i hälarna/slår långt dyrare projjar.

Nu gäller det bara att hitta en billigare ny/beggad projje som är så nära Mitsu 5500 som möjligt. :D
Hoppas på någon av de billigare Epson!


Top
   
PostPosted: Tue Jan 13, 2009 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Kan vara värt att testa lite olika inställningar när du kollar på projektor. Speciellt vilken typ av signal du skickar till projektorn. En riktigt bra projektor klarar antagligen vad du än skickar till den utan att det ger någon större påverkan, men om du vill ha en billigare kan det vara bra att testa.

Kan vara så att bild från DVD blir bäst (stabilast) att skickas som oskalad interlaced signal istället för progressiv och låta Projektorn fixa till bilden sen. Ska du se Blu-ray kanske det funkar bäst skalat i 720p eller oskalat 1080p och låta projektorn skala ned det. Kan vara så att ett sett att skicka bilden på ger bättre bild men att det hackar, medans något annat ger lite sämre bild men flyter bättre.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 15, 2009 05:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Bläddrade i gammalt nummer av Hemmabio från i somras där Sonys VW40 fick speciellt bra kritik för sitt flyt. Den vann inte testet men att det flöt på bättre än övriga projjar i testet (bl.a. Benq w5000) påstods med emfas.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
PostPosted: Thu Jan 15, 2009 08:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
tack, viktig info! Vilka projjare var med...vilka fick bättre bildbetyg än Sonyn och vad var sonyn sämre på? Gissar svärta.


Top
   
PostPosted: Fri Feb 27, 2009 13:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Bumpar den här tråden och undrar om det blivit något inköp sportis?

Sedan är jag själv lite sugen på en projektor också, men <10k då (inkl. forumets inflation i tips!). Sony VPL-AW15 har jag sett på hos en bekant och tyckte den var riktigt bra, men har inga referensramar på vad som är bra eller dåligt över huvud taget. Den finns i en "budget-modell" AW10 som har samma bild men sämre inställningsmöjlighter. Den är en het kandidat men eventuella synpunkter och tips tas gärna emot.

Källa är idag en gammal Sony-DVD med Scart, kan i framtiden bli 2.1/1.1/spelkonsol.


Top
   
PostPosted: Fri Feb 27, 2009 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
oj..det är en lång historia :roll:

var helt inne på en Mitsu5500 men demade den i en annan butik o jäklar vad blek den var (ljusflöde) mot X10 och epson 3800
Tydligen minskar ljustrycket på projjar runt 500h till 1000h med runt 30% - kanske hade 5500n gått mycket.
Jag som inte har lust att mörklägga rummet helt, ska ju vara musik/biorum, behöver nog en ljusstark projje om de dessutom ska börja mattas i lampan.
Blir heller ingen grå duk med de nackdelar det för med sig. (förutom kostnaden)
Har målat 1500färg på alla väggar, rör framdraget till projjen (tak). Så mörkt frugan tyckte var ok (håller med)

Kikat på BenqW5000 Igen. demat W10000 mot X10 (Benq är bättre). Snyggaste projjarna dessutom! De enda som ger mig habegär rent designmässigt.
Epson 3800 är en fin projje med.
Pana3000 samt Sony10 tycker jag är för dyra avseende vad de leverarar utöver Mitsu5500 - se tidigare test i tråden.

Ska försöka dema Epson 3800 mot W5000.

Mitsu5500 är slutsåld. Handlare vet inte vad som sker. Ny serie eller...
Undra om de större Mitsu-modellerna har med tryck? De finns att köpa.

Annars ligger Epson/Benq bra till.

Kommer antagligen att avvakta med inköp. Köper inget innan jag känner mig nöjd på alla parametrar(i prioordning); BRA flyt i panoreringar/TYST/hyfsat LJUSSTARK.

Ideer välkomna!


Top
   
PostPosted: Fri Feb 27, 2009 15:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Tydligen minskar ljustrycket på projjar runt 500h till 1000h med runt 30% - kanske hade 5500n gått mycket.
Då kommer vi in på mitt standardtips för projektorer. Kolla vad det kostar att byta lampa. Det gjorde inte jag...

JohanR


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited