selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 08:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Feb 27, 2009 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jo men de kostar ju nära på lika mycket så det ska väl inte vara en faktor vid projjeinköp?
Däremot skiljer det mycket mellan lampgarantier och hur länge de brinner - värt att ha i åtanke.


Top
   
PostPosted: Fri Feb 27, 2009 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Känns som att projektor är en produkt som är svår att köpa, många variabler att ta hänsyn till. Men kanske ändå inte går att jämföra med stereo.:)


Top
   
PostPosted: Mon Apr 06, 2009 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
sportbilsentusiasten wrote:
Ska försöka dema Epson 3800 mot W5000.

Mitsu5500 är slutsåld. Handlare vet inte vad som sker. Ny serie eller...
Undra om de större Mitsu-modellerna har med tryck? De finns att köpa.

Annars ligger Epson/Benq bra till.
Nu kan man köpa Mitsun igen.
Fast under tiden har jag läst några trådar där LCDprojjar får problem med tiden. Panelerna verkar inte hålla. Vissa redan efter 1000h. Är de sk "organska panelerna som strular. Sk o-organiska paneler sägs klara tidens tand bättre men det vet man ju inte riktigt än.
Tror jag hoppar LCD = Mitsu/Epson. Har ju inga problem med regnbågar så DLP funkar ju.

Återstår alltså Benq.
Funderar på W5000 eller W10000, helst beggad. W9000 har tydligen vissa problem med att spela upp SD (=DVD) så den är inte aktuell.
Klarar den äldre W10000 DVD eller? Är ju av samma generation som W9000.

Vet att W5000 fick en ny firmware som fixade till några buggar.
Ska tillägga att de båda verkar ligga på samma begpris.
Vilken skulle ni valt? Nuvarande instegsprojje W5000 eller en gen gammal modell som var ett steg över i hierarkin.

Eller också skaffar man sig en stor plasmaTV. En bra 52" för man för 14k idag o 60" rasar i pris.
Vad påverkar ljudet minst; projje+ramspänd duk (runt 85-90") eller plattTV?


Top
   
PostPosted: Mon Apr 06, 2009 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
har du kollat på denna sida

www.bigscreen.se

personligen tycker jag inte att tv kan jämföras med projektor, blir en annan film feeling, tyvärr som jag skrivit tidigare så har det ganska stor betydelse för inlevelsen i filmen att få duken lågt testa om ni har möjlighet att kolla med duken högt och med den så att du har blicken mitt i duken

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Apr 07, 2009 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
tack för feedback. Duken kommer på 90-100cm höjd. Inte optimalt men rätt ok.
Du har helt rätt, dukhöjd ska vara lågt.

Givetvis ger projje mest feeling men OJ vad bra de senaste plasma är! Vilken svärta, djup o flyt i rörelserna. Kvalitet vs storlek...svårt. Får avvakta lite till med inköp.

Testade lite nya kablar - en snabblyssning gav att cat7 inte var i min smak. Dock testade jag inte riktning. Har en cat6 som jag gillar sedan tidigare, den får vara kvar. Har en del nya cat6 otestade.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 05, 2010 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bumpar upp denna tråd.
Har skaffat en BDspelare; Pio51FD. Ny i kartong till 50%. Ett år gammal modell men hellre en BRA äldre till samma pris som en ny snikspelare!
En 12m beggad Audioquest HDMI-X kommer med posten om någon dag. Inte många som fixar så långa längder.
Dessa produkter köpta utan demo, men ingen på nätet har något negativt att säga,tvärt om så jag har avvaktat tills de dykt upp till rimligt lågt pris. Båda köpta till pris som jag kan få ut om jag vill sälja vidare.

Köpte en beggad 80" Stewart 130 duk i mellandagarna. Blir lagom på 3m avstånd. Enda produkten det inte var belutsångst kring, alla är ju överens om att det är en bra duk. Har letat Stewart ett år o fann denna till rätt pris.

Återstår det svåraste, projje.
Otroligt svårt då man inte vet hur det kommer att se ut i MITT rum med MIN spelare/kabel/duk.
Men med det jag sett i flera butiker så är det några projjar som alltid tilltalar mig
- Mitsu HC3800 är riktigt bra för 13k (gillar alla deras projjar HC5500/6000/6500/6800/7000)
- Sony HW10/15 är bättre men merpriset?? (sett HW60 med)

Infocus X10/IN80 o de dyrare modellerna flimrar i mina ögon, bilden liksom blinkar snabbt. Benq W5000/10000 har samma tendens fast mycket mindre. Båda märkena hanterar rörelser mindre bra än Mitsu/Sony.
Var trots det skitsugen på Benq (fanns två W5000 för 8k) men årets Mitsu3800 är bättre så jag hoppade. Ångrar mig ibland, 8k är BILLIGT! 8)

Panasonic 3000/4000 laggar och till samma pengar föredrar jag helt klart Sony 10/15. Förstår inte hypen kring pannorna, föredrar faktiskt Mitsu3800 över panna4000!

Som ni märker gillar jag Mitsu/Sony. Bra bildflyt o tysta! Väldigt "filmiska" då de inte drar uppmärksamheten till sig. Inget som irriterar eller pockar på uppmärksamheten.
Mitsu6800/Sony15 är riktigt riktigt bra! Hoppas dema Epson TW3500/4400/5500 men i vanlig ordning dröjjer leveranserna. Någon som kan ge sina erfarenheter o tankar kring projjar?


Top
   
PostPosted: Thu Jan 07, 2010 00:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Sportis, jag har haft hembio med proj i fyra år nu och har hunnit prova en del prylar innan jag kom fram till min nuvarande setup.

Det jag vill framhålla som extra viktigt är att för smör i småland hålla ner avståndet mellan proj och DVD/BR spelare om du vill ha så bra bild som möjligt detta helt oavsett vilken dyr och/eller avancerad HDMI kabel som du använder.

Själv har jag anläggningen bredvid soffan och kan använda en tre meters HDMI och det är vid längder över tre meter som bilden börjar att synligt försämras. En kompis hade sin spelare direkt under projen och istället en lång (RCA) kabel för ljudet fram till Bio försteget.
Förutom att spara en massa pengar (Långa bra HDMI är dyra) så blir bildresultatet mycket bättre än om man gör det omvända.

Jag har testat de flesta High end HDMI kablar som finns på marknaden upp till 8000 kr för en tre meterslängd den som funkar helt klart bäst i min anläggning är en DENON 1080P kabel för rätt så rimliga 1500 kr.

Lycka till med din bio Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Thu Jan 07, 2010 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
sportbilsentusiasten wrote:
Bumpar upp denna tråd.
Har skaffat en BDspelare; Pio51FD. Ny i kartong till 50%. Ett år gammal modell men hellre en BRA äldre till samma pris som en ny snikspelare!
En 12m beggad Audioquest HDMI-X kommer med posten om någon dag. Inte många som fixar så långa längder.
Dessa produkter köpta utan demo, men ingen på nätet har något negativt att säga,tvärt om så jag har avvaktat tills de dykt upp till rimligt lågt pris. Båda köpta till pris som jag kan få ut om jag vill sälja vidare.

Köpte en beggad 80" Stewart 130 duk i mellandagarna. Blir lagom på 3m avstånd. Enda produkten det inte var belutsångst kring, alla är ju överens om att det är en bra duk. Har letat Stewart ett år o fann denna till rätt pris.

Återstår det svåraste, projje.
Otroligt svårt då man inte vet hur det kommer att se ut i MITT rum med MIN spelare/kabel/duk.
Men med det jag sett i flera butiker så är det några projjar som alltid tilltalar mig
- Mitsu HC3800 är riktigt bra för 13k (gillar alla deras projjar HC5500/6000/6500/6800/7000)
- Sony HW10/15 är bättre men merpriset?? (sett HW60 med)

Infocus X10/IN80 o de dyrare modellerna flimrar i mina ögon, bilden liksom blinkar snabbt. Benq W5000/10000 har samma tendens fast mycket mindre. Båda märkena hanterar rörelser mindre bra än Mitsu/Sony.
Var trots det skitsugen på Benq (fanns två W5000 för 8k) men årets Mitsu3800 är bättre så jag hoppade. Ångrar mig ibland, 8k är BILLIGT! 8)

Panasonic 3000/4000 laggar och till samma pengar föredrar jag helt klart Sony 10/15. Förstår inte hypen kring pannorna, föredrar faktiskt Mitsu3800 över panna4000!

Som ni märker gillar jag Mitsu/Sony. Bra bildflyt o tysta! Väldigt "filmiska" då de inte drar uppmärksamheten till sig. Inget som irriterar eller pockar på uppmärksamheten.
Mitsu6800/Sony15 är riktigt riktigt bra! Hoppas dema Epson TW3500/4400/5500 men i vanlig ordning dröjjer leveranserna. Någon som kan ge sina erfarenheter o tankar kring projjar?
Har en Panasoni 3000 och jag tycker inte att den laggar så lämge BD spelaren kan ksicka 24p annars kan det vara lite prob

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Jan 07, 2010 01:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MRTweak wrote:
Det jag vill framhålla som extra viktigt är att för smör i småland hålla ner avståndet mellan proj och DVD/BR spelare om du vill ha så bra bild som möjligt detta helt oavsett vilken dyr och/eller avancerad HDMI kabel som du använder.
Å andra sidan kan jag, med en lång HDMI, ha en Linn silver orginal från BDspelaren till KK för ljudet. Prioriteringar... :wink:
Är ju ändå en interimlösning tills Linn spottar ut sig en filmDS. Är därför jag kör lågbudget på spelaren.
Med BDspelaren nära projjen skulle det behövas en 12m analog (Linn black?) som sedan inte skulle användas.

Vilka HDMI testade du? Och i vilka längder?
Vilka spelare o projjar har du ägt/testat/demat? Vilka gillar du bäst?


Top
   
PostPosted: Thu Jan 07, 2010 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
En projektor som fått bra kritik här är Sanyo PLV Z 3000 för ca. € 1.665,-
Kontrast: 1:65000, 1200 Ansilumen och 19 dB.
Annars verkar Mitsubishi HC5500 väldigt prisvärd också.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Thu Jan 07, 2010 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Med BDspelaren nära projjen skulle det behövas en 12m analog (Linn black?) som sedan inte skulle användas.
Eller skaffar du en Linn Knekt driver. Tror jag betalade 500 kr för min här på Selleri. Har dock inte fått användning för min än så kan inte uttala mig vad gäller kvalitén på signalen.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
PostPosted: Thu Jan 07, 2010 19:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Sportis, de kablar jag testat är bl a: två toppmodeller från Monster i tre meters längder.
Chords toppmodell 3m, Van den Hul de två toppmodellerna 3m, SUPRA 4m och 8 m samt DENON 3m & 5m.

Det som är lite kul är att det verkligen är stora skillnader mellan HDMI kablarna, så stora att en kalibrering kanske egentligen är nödvändig för att korrekt kunna avgöra vilken som "bäst".

Det som är extra intressant är ju att det är när man skickar 1080P som agnarna börjar skiljas från vetet.

Det är ju stora informationsmängder som skall överföras vid "radiofrekvenser" för bilderna, så därför tror jag att det bättre med en kort bildkabel och en lång datakabel för den "betydligt mindre" både bandbedd & informationsmängd som ljudet utgör.

Precis som Pecka så har jag en Panna 3000 idag och tidigare hade jag en Epson HD ready (720P) , jag har provat en kompis Bluray Pioneer LX71 och den visade snällt 24 bilder utan problem med ryck och judder. Men till vardags är jag äckligt nöjd med titta på DVD som är 14 bitars uppskalad till 1080P från min Mz DV9600. Funkar kanon och därför har Bluray suget inte infunnit sig ännu :mrgreen:
Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Fri Jan 08, 2010 03:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Jan & MrT: Har ni möjlighet, så testa kablarna mot Kramer Flat HDMI.

http://www.kramersweden.com

Inte speciellt esoteriska eller sexiga, men riktigt bra. Prismässigt som Supra
ungefär (om ni inte tar steget fullt ut och köper deras fiber-HDMI, de kostar
en del...).

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Jan 08, 2010 19:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Magnus, jag vet att Kramer HDMI kablar rekommenderas varmt på Component forumet och att priserna skall vara av fyndklass, men att hitta någon som säljer (läs egentligen; lånar ut dem) för att jag skall testa, visade sig vara lite knepigt här mitt i Sverige, så därför har jag ingen personlig erfarenhet av dem.

Sportis har nog större möjligheter nere i "Götet" att hitta en Hembiobutik som har några hemma på lager.

Iofs skulle jag väl "tåla utgiften" att köpa den "otittad", men jag har redan en garderob full med kablar som jag inte använder utan bara har kvar "utifall att" / av nostalgiska skäl :wink:

Sen är jag som sagt grymt nöjd med hur min nuvarande DENON AKH-M Kabel presterar.

Mvh MRTweak


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited