Begreppet
snord wrote:
musikglädjeskjortan, per krona
är nog väl personligt. LP12:an har givetvis ökat oproportionerligt mycket i pris, men det har nog krävts för att motverka de minskade försäljningsvolymerna. F.ö. har pris/prestanda aldrig varit bättre. Å andra sidan kunde man förr få bra prestanda, på alla sätt, för en mindre orimlig peng. Idag har Linn inga riktiga fullregisterhögtalare som inte kostar som en mindre familjekombi.
Möjligen är det lättare att gå vilse idag än förr i.o.m. att det idag finns en uppsjö apparater att välja bland (inkl beg.). Förr var det ganska självklart vad man skulle köpa, för att få bästa prestanda, för en given budget. Idag varierar också beg. priserna rätt mycket vilket också rör till det, men faktum kvarstår. Det har aldrig varit billigare att få bra musik i sitt hem! Inte har väl internet bidragit speciellt mycket heller i.o.m. den ofantliga mängd desinformation som sprids. Även mängden nyttig info kan säkert vara förvirrande för de flesta. Vad skall man egentligen tro på?
Ang. DS-intåget så har antalet problemmöjligheter förknippade med installation onekligen ökat. Kraven på bredare kompetens hos installatörerna har höjts avsevärt, men varför krångla till det mer än nödvändigt? Bara för att DS-konceptet funktionsmässigt ger möjligheter som man nästan inte kunde drömma om tidigare (som vanligt hifi-användare d.v.s. inte van att spela musik med datorn) så måste man ju inte exploatera alla möjligheter direkt. Är man lite osäker är det nog bättre att inledningsvis välja bort lite funktionalitet till förmån för stabilitet och prestanda. Funktioner kommer vi få i överflöd ändå vad det lider. Som exempel kan jag nämna att vår DS-installation gått utan oplanerade avbrott i ett år nu (DS:en hängde sig några ggr under första veckorna, men sedan allt blev uppsatt på rätt sätt så har det bara snurrat på - det var väl lite lärotid innan handlarna hade riktig koll). Idag är det nog betydligt bättre. Jag kör f.ö. med rekommenderade produkter (NAS, switch och styrning). Har tänkt köra Songbook till iTouch, men den nya möjligheten att styra med Squeezebox-anpassade produkter (via
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=1028) ser också lovande ut.
Med risk för att bli tjatig så måste jag också upprepa att DS-konceptets introduktion inneburit ett rejält kliv framåt prestandamässigt. Det är lätt att snöa in på funktionerna som konceptet ger, men för många är nog just prestandaklivet den stora grejen. Att man idag kan få nära CD12-prestanda för mellan en femtedel och en tiondel av kostnaden är inget mindre än revolutionerande. Jag har t.o.m. hört uttalande från förhärdade Linnister som att DS-konceptet fört upp digital återgivning till samma prisvärdhetsnivå som vinyl.
Det var nog ganska bra förr, men nog är det ännu bättre idag!