selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 07:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 21:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
bose wrote:
Hittade för några dagar sedan Pioneer 5090H (Kuro) på Widegerns här i Stockholm. Har ej högtalare. Tillverkas ju inte längre. Finns tydligem inte några kvar hos Pioneer. Jag köpt den näst sista för 27000 kr. Jättebra bild. Har också sett en 60" men då ligger den på 40-blås. Över min budget.
Grattis!

En fantastisk TV med en svärta som är svårslagen.

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Mon Oct 25, 2010 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jag har en längre tid funderat på tv fast jag inte egentligen inte vill ha tv men gärna kunna se film på större film än jag kan nu. Projektor är något jag då och då tänker att jag ska bara ha. Men varje gång jag är ganska inne på det blir avskräckt för själva installationsproblematiken.

Denna skärm från Panasonic är jag sugen på, den har det jag vill tror jag men är ej en tv.

Är det som har någon erfarenhet av Panasonics Plasma skärmar?

http://www.webhallen.com/hardvara/11433 ... 11ek-svart

ed


Top
   
PostPosted: Mon Oct 25, 2010 16:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag har en Panasonic px80, ett par år gammal nu. Positivt med den är att svärtan är ok, lågupplöst material ser inte illa ut och BD-material ser kanon ut, även om skärmen inte är full HD.
MEN! Nästa tv blir ingen plasma med frontglas som reflekterar ljuset i rummet. Panasonic har gjort bra ifrån sig med glas som reflekterar mindre än t.ex Samsungs och LGs plasma, men det är fortfarande irriterande under den ljusa delen av året.
Jag tycker många LED ser bra ut i affärerna. Vet inte vad de har för nackdelar. Ser lågupplöst material lika ruttet ut på LED som vanliga LCD?

Jag är i omgångar sugen på projektor men tror inte jag skulle uppskatta hur allt ser ut när det inte används. Projektor i taket, långa kabelkanaler och en stor vit duk gör sig bäst i mitt hem om jag hade ett dedikerat rum, inte i vardagsrummet.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 25, 2010 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag har en Panasonic plasma 42", som jag är jättenöjd med. Kanonbild, inga reflexer. Den du hittat är ju fraan 2008, saa den är inte saa färsk. Men priset är mycket laagt och det är coolt att den inte har naagra högtalare som försämrar stereons ljud.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Mon Oct 25, 2010 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Ok, tack för feedbacken. Jo lite var jag inne på att den inte har några högtalare. Men om den är från 2008 och de skriver att den är ny för dom. hmmm då känns kanske priset lite högt.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 25, 2010 18:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Mumerik wrote:
Jag är i omgångar sugen på projektor men tror inte jag skulle uppskatta hur allt ser ut när det inte används. Projektor i taket, långa kabelkanaler och en stor vit duk gör sig bäst i mitt hem om jag hade ett dedikerat rum, inte i vardagsrummet.
Lustigt då jag tänker precis tvärtom - skulle inte vilja ha en 50" TV på väggen i vardagsrummet - ha en stor svart tavla mitt på väggen när man inte använder den (större delen av tiden) som dominerar blickfånget!

Däremot med min projektor har jag 79" när jag drar ner duken vilket gör mycket för filmupplevelsen och sedan har en förhållandevis nätt 32" på väggen som duger fint till nyheter och liknande.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 25, 2010 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jo Sony, håller med dig att när en projektor skulle stå på plats och allt var installerat vore det hur bra som helst. För själv har jag tummen mitt i handen och skulle då få betala för den tjänsten. Dom verkar ta typ 700 spänn i timmen men det är kanske värt.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 25, 2010 18:27 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
ed wrote:
Jo Sony, håller med dig att när en projektor skulle stå på plats och allt var installerat vore det hur bra som helst. För själv har jag tummen mitt i handen och skulle då få betala för den tjänsten. Dom verkar ta typ 700 spänn i timmen men det är kanske värt.
Försår absolut vad du menar. Svor en del när mina kabelkanaler ramlade ner från väggen två dagar efter att jag satt upp dem kan jag lungt säga. Men med pluggar och skruv genom listerna istället för självhäftande tejp funkar det bra än så länge iallafall...

Kostar proj + duk 10k att hämta och 11k monterat och klart hemma är det väl egentligen inga pengar att orda om jämfört med vad man lagt på Linnsystemet genom åren?


Top
   
PostPosted: Wed Jun 15, 2011 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Väcker liv i denna gamla tråd.

Har sökt igenom marknaden efter en tv till musik/hembiorummet som är under uppbyggnad och finner då till min förvåning att det inte finns en enda juste TV utan högtalare. I vart fall inte som fortfarande tillverkas. Jag skulle iaf tor att om man lägger ner 20+ tusen på en TV så kommer den oftast att kombineras med ett hembiosystem av minst från off-noff (som min 93-åriga sambos farmor säger) -klass...

Lyckades dock till slut få tag i en Pioneer KRP-500A som gått som demo och med garanti. Förutom avsaknad av högtalare har den dessutom flyttat ut bildingångar, TV-tuner etc i en separat box och därifrån går en enda kabel till TVn (förutom strömkabeln). Utmärkt för att få till en snygg installation och man slipper mecket med att koppla in kablar bakom TVn när man vill koppla in tillfällig utrustning.

Med mindre elektronik bakom skärmen ska bilden vara ytterligare ett strå vassare än 5090an (som fortfarande anses som något av en referens för bra bild av många) och skärmen kunnat göras 3 cm tunnare.

Att inte fler tillverkare fattat att detta är vägen att gå för en premium-TV?


Top
   
PostPosted: Thu Jun 16, 2011 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Traktorpojken wrote:
Har sökt igenom marknaden efter en tv till musik/hembiorummet som är under uppbyggnad och finner då till min förvåning att det inte finns en enda juste TV utan högtalare.
TV utan högtalare brukar benämnas "monitor", jag gissar att dessa oftast är för professionellt bruk. Det borde rimligen finnas sådana att köpa, men knappast på OnOff...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jun 16, 2011 09:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Bill50x wrote:
TV utan högtalare brukar benämnas "monitor", jag gissar att dessa oftast är för professionellt bruk. Det borde rimligen finnas sådana att köpa, men knappast på OnOff...

/ B
Visst finns det sådana, men de saknar då TV-tuner etc. När man kommer upp i storlekar på 50"+, börjar de ofta dra iväg i pris, dessutom är det i den storleken vanligt att tillverkarna faktiskt stoppar in högtalare även i dessa skärmar. Det går naturligtvis att komplettera med en extern box, vilket är det jag kommer att få, men dessa boxar har sällan de övriga ingångar jag vill ha. Och hittar man en sådan box så kostar den därefter...

Med mitt användningsområde (dedikerat rum utan fönster) är inte LCD ett alternativ. Jag har fortfarande inte sett någon som inte lider av större problem med mörka partier än vad plasma (av god kvalitet) gör. Visst har LCDn fördelar jämfört med plasma, men i ett dedikerat rum utan fönster överväger, för mig, plasmans fördelar, med råge. LCD-varianter finns det gott om, men jag har inte sett någonstans där man kan som privatperson kan köpa en "plasma-monitor" (även om man letar på andra ställen än OnOff).

Har du andra alternativ får du gärna delge mig dem.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 16, 2011 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Traktorpojken wrote:
Har du andra alternativ får du gärna delge mig dem.
Tyvärr inte. På den tiden jag höll på med TV fanns inte ens platta skärmar... :-)
Det verkar dessutom skett en omsvängning när det gäller fristående enheter. På min tid var det de separata enheterna som hade mängder med anslutningsmöjligheter, oavsett om det var en (tv-)tuner eller skärm. Och så är det ofta även idag inom hifi-världen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited