selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 10, 2009 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Här hittade jag en massa matnyttigt :-)
http://www.vk.se/Article.jsp?article=243233


Top
   
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 16:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Vilka TV, oavsett typ, finns det utan högtalare? Vad jag vet så är det bara NAD och Northern Star, men dessa ligger väl högt i pris för mig. Finns det några andra?

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Kolla på proffs-skärmarna från t ex Panasonic.

Pioneers tidigare modeller hade högtalare som tillval (häng-på-högtalare).

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Swedx finns också utan högtalare. Ligger väl i de flesta fall i de lägre prisklasserna.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 09, 2009 08:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
sköldpadda wrote:
Vilka TV, oavsett typ, finns det utan högtalare? Vad jag vet så är det bara NAD och Northern Star, men dessa ligger väl högt i pris för mig. Finns det några andra?
Pioneer Kuro har jag för mig saknar högtalare. GRYM bild på dessa förövrigt. Såg en 5090 härförleden och den hade svart svärta, mjukt flyt o naturliga färger.
En av de bästa TV jag sett!

Någon som sett Samsungs LED-paneler? De ska ju prestera lysande bra (kanske inte rätt ordval, hehe) svärta.


Top
   
PostPosted: Thu Apr 09, 2009 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Loewe och Sharp har också några modeller utan högtalare (alt löstagbara).

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Apr 09, 2009 17:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Nu rasar det in alternativ på tv utan högtalare....

Jag orkade inte sondera hela marknaden. Åkte runt en dag i Göteborg och besökte de större elmarknaderna, hittade inte en enda tv utan högtalare. Så, det blev en Panasonic 42PX80 på Komplett.se. För 7000kr kändes det som ett bra köp.

Ljudet i stereon blev bättre också. Men man behöver dämpa chassiet lite för att få kontroll på lite resonanser.

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2009 12:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Behöver råd....

Skall köpa en 50" platt-TV och prioriterar verkligen bra bild till bra pris och helst utan inbyggda högtalare.

Har en beg. (som ny) Pioneer PDP 508XD Kuro pågång för 15.000 kr... för dialog.

eller skall man titta på nytt? I så fall vad?

Samsungs nya med LED teknik? Är bilden bra/bättre?

Tips välkomnas!!!

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2009 19:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 30, 2006 14:52
Posts: 200
Location: Piteå
Köp 508:an om skicket osv är bra. Tycker inte att de nya LED-skärmarna når upp i bilden från en Pio-plasma, speciellt inte på vanliga tv-sändningar. I övrigt finns det inget på marknaden som kommer i närheten av en 508:a, förutom andra (dyrare) Pioneerskärmar.

Mvh Mattias


Top
   
PostPosted: Thu Jan 07, 2010 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Bumpar denna tråd.

Ska så småningom (innan sommaren) köpa en tv, och hade på basis av denna tråd tänkt mig en Panasonic 42 PX80. Bland annat gillar jag att den hanterar lågupplöst material bra. Jag tycker vanlig lågupplöst tv ser rätt illa ut på stora lcd:er.

MEN, jag hade egentligen tänkt att koppla en HTPC till tv:n. Frågan är då om det bara är att glömma pga. att PX80 inte är full-hd? Jag har inte tänkt använda den för surfning utan bara film- och tv-tittande. Ett alternativ är en Popcorn Hour eller Tvix, men då kan jag inte kolla på SVT Play och liknande. Med HTPC tillkommer dock risken för inbränningar i skärmen.

Några åsikter? Är det lcd som gäller om jag ska koppla den till HTPC? Tips på modeller (plasma eller lcd) som är prisvärda och inte kostar mer än absolut max 8000?


Top
   
PostPosted: Thu Jan 07, 2010 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Jag har en HTPC kopplad till min Pioneer-plasma, som ju bara är HD Ready. Ser inte detta som ett egentligt problem. På normalt avstånd är skillnaden mellan Full HD och HD Ready på en 42" minimal, skillnaden mellan olika monitorer är betydligt större än så.

Bildkvaliteten är inte i närheten av min 1.1a men så kostade min HTPC bara ungefär 1/10 av vad min 1.1 kostade, som begagnad... Med tanke på det enorma utbud som idag finns på nätet med alla SVT Play, motsvarande lösningar för andra kanaler, Voddler etc så fyller den klart sin funktion. En HTPC baserad på ett Intel Atom + ION bör kunna köras helt fläktlöst och ska enl specarna klara Full HD, dock har jag haft lite problem med det (kör iofs Vista som inte är det snällaste för bra prestanda). Är på väg att uppgradera min HTPC och kommer då helt klart att stoppa in en SSD då det enda jag hör av min är just hårddisken och då har jag ändå processorfläkt och två lågvarviga 40 mm fläktar i chassit.

Att tänka på om man kopplar upp en HTPC till en plasma är att datorer arbetar gärna med skarpa kontraster och stillastående bilder (ffa menyraden) som ökar risken för inbränning. Det finns dock vanligen någon skyddsfunktion i tvn för detta som gör att bilden flyttas någon enstaka pixel efter en liten stund.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 07, 2010 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
I Tyskland kan man hitta Panasonic TX-P42S10E (full HD) fraan 599,- Euro.
Själv hade jag dock hellre spenderat litet extra och köpt TX-P42GW10, full HD, NEO PDP 600 Hz för 1.049,-

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sun Mar 28, 2010 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jag har funderat nu en längre tid att köpa tv, men jag tycker det är ett svårt projekt för man blir ganska förvirrad i butikerna. Där bra tv-apparater kan se sunkiga ut och dåliga tv-apparater se bra ut. Så vad är bra egentligen? Jag ska kolla på film, lågupplöst mest, men över tid lär det bli mer högupplöst.

Min shortlist är:

Plasma
LG 50PK550N
Panasonic TX-P42G20E

LCD
Sharp LC-40LE705

Har någon något positivt eller negativt och säga om dessa tv-apparater?


Top
   
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
ed wrote:
Jag har funderat nu en längre tid att köpa tv, men jag tycker det är ett svårt projekt för man blir ganska förvirrad i butikerna. Där bra tv-apparater kan se sunkiga ut och dåliga tv-apparater se bra ut. .......
Steg ett är att hitta en bra butik. En butik som kan dema apparaterna på rätt sätt och har dom injusterade. Ställ samma krav på butiken om du skall köpa en TV som om du skall köpa en stereokomponent. Jag blir precis lika förvirrad som du om jag går in på Mediamarkt men hittar man en bra butik så är det lika enkelt att upptäcka skillnader av betydelse som om jag jämför stereokomponenter hos min Linn-handlare. Själv köpte jag tv hos Hembioconsult i Stenkullen(Lerum) utanför Göteborg men det var i Aug 2007, vet inte om dom fortfarande håller måttet. Vart du skall bege dig i Stockholm har jag ingen aning.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 20:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 31, 2005 22:39
Posts: 241
Location: Stockholm
Hittade för några dagar sedan Pioneer 5090H (Kuro) på Widegerns här i Stockholm. Har ej högtalare. Tillverkas ju inte längre. Finns tydligem inte några kvar hos Pioneer. Jag köpt den näst sista för 27000 kr. Jättebra bild. Har också sett en 60" men då ligger den på 40-blås. Över min budget.

_________________
Bose


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited