selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Tue Dec 23, 2008 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Jag vet faktiskt inte hur varm vår 37" LCD blir, men den separata
boxen (med mottagare, hårddisk, anslutningar etc) blir nästan
brännhet.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Tue Dec 23, 2008 08:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Jädrar vad det rasar in tips och trix :lol:
Tack för åsikterna! Ska göra ett mer seriöst test lcd/plasma när julhetsen har lagt sig.
Ni verkar inte tycka att hd-ready eller full-hd spelar någon roll, eller? Vissa digitalboxar klarar ju bara av en typ av operatör, typ Com Hem, där får man väl passa sig så man inte låser upp sig?


Top
   
PostPosted: Tue Dec 23, 2008 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Full HD eller HD ready spelar idag nästan ingen roll alls då majoriteten av det material man ser är i standardupplösning. Ska du köpa en riktigt stor skärm spelar det något större roll, men håller man sig upp till 42" så är skillnaden liten. Dessutom är det så att det ännu inte finns någon standard för sändning av material i mer än 720p (med viss reservation om att det kommit någon sådan standard sista halvåret) så Full HD kommer inte att kunna användas fullt ut inom någon närastående framtid, förutom för något enstaka klipp som man laddat hem på sin dator.


Top
   
PostPosted: Tue Dec 23, 2008 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
De flesta lcd i dag är väl utrustade med full hd. Dvs 1080P Har man möjlighet att välja så varför nöja sig med mindre ?
Kör man blueray filmer så vill man väl kunna köra i högsta möjliga upplösning ? Men som vanligt är det väl en prisfråga och vad man ska ha sin lcd till. Har man ingen bluerayspelare och bara tittar på tv kanske det kvittar.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Tue Dec 23, 2008 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Upplösning spelar roll om man ser skillnad. Ser man inte skillnad spelar det inte roll. Det är ganska enkelt :). Jämför med folk som tror kvaliteten på en kamera bestäms av hur många pixlar den har. En 30-megapixel-kamera med dassig optik som ska skrivas ut till ett 10x13 foto är inte mer rätt än en 3 megapixel kamera, det kan rent vara så att den senare är en mycket bättre kamera.

Självklart, om allt annat är lika, så är ju upplösning bra, men att välja utifrån upplösning och sen se vad man får .. fail.

När det gäller TV (och projektor) så är LCD lite speciellt iom tydlig pixelstruktur, vet inte det är glesheten mellan pixlarna som gör det eller vad, men jag upplever att hög upplösning är viktigare på en LCD än på andra tekniker. Så köpte jag en LCD kikade jag säkert efter hög upplösning, man blir lixom tvungen. Men det där ser man ju fort om man ställer sig på hemma-avstånd från den TV man tänkt köpa. Antingen ser man pixelstrukturen eller inte. Ser man den inte ger inte hög upplösning mer än en kul siffra att slänga ur sig på folk som inte kan något men vill låtsas och undrar vilken upplösning ens nya TV har. Jag har två släktingar som tittat på min kamera och världsvant frågat, som enda fråga, "ny kamera .. jasså .. hur många megapixlar?" :roll:

Jag är inte emot hög upplösning, jag tycker bara frågan får oförtjänt stort fokus när folk väljer TV. Dom flesta andra parametrar är i praktiken viktigare, tittvinklarna med vanliga TV-apparater blir ju så små så små.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
PostPosted: Tue Dec 23, 2008 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Du har en poäng daniel.n upplösningen säger ingenting om kvallan. Det är väl nästan lika inteligent att fråga hur många megapixel som att fråga som hur många watt är högtalarna på.
Utvecklingen går bara skrämmande fort framåt. Köpte min lcd 40" för ganske precis 3 år sen. Fick ge 25000kr. Idag kan man få samma för under 10kkr :shock:
Ska bli kul att följa utvecklingen. Har en känsla av att både plasmans och lcds dagar är räknade. Läste lite grann om OLED tekniken. Låter väl spännade med skärmar inte tjockare än ett kreditkort =)

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Tue Dec 23, 2008 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Blir helt enkelt ett praktiskt test där siffrorna och alla tekniktermer får komma i andra hand. Ser det bra ut så är det helt enkelt bra :D


Top
   
PostPosted: Wed Dec 24, 2008 01:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Om du får tillfälle att låna fjärrkontrollerna i en butik under en lugnare period på dagen så finns möjlighet att jämföra bildkvalitet i praktiken. Helst bör det vara en plats där skärmarna står lite mindre upplyst, som de kommer att göra hemma.

Om du söker runt bland tester och forum så hittar du rätt ofta grovkalibreringar som man kommit fram till med mätning och som ger närmast möjligt 6500 Kelvin i färgtemperatur. Skriv ner dessa värden och bege dig till butiken. Ibland kan det behövas flera besök, så att du får med dig värdena till de apparater som faktiskt står uppställda.

Vid en rundtittning i höstas gillade jag helt klart bilden på den populära plasman PX80 från Panasonic. Som Daniel skriver är bilden lugn och mjuk, mer CRT-lik än de skarpa LCD-skärmarna i samma prisläge. Ju sämre insignal, desto större fördel verkade det vara för plasman. Standard-TV på plasma blir ofta lite suddig, medan den på många LCD-skärmar blir pixlig (vilket jag tycker är mycket värre). Och hur smidigt rörliga bilder återges skiljer sig en hel del mellan olika apparater.

Jag kalibrerade PX80 och Full HD-versionen PZ80 efter värden som HemmaBio mätt upp. Intressant nog fann jag vid ett avstånd av strax under 4 meter att PX80 faktiskt kändes trevligare att titta på. Det var svårt att avgöra skillnaden i upplösning, både på standard DVD och en Full HD-film som de visade. PX80 såldes ut till under halva pengen mot PZ80, det var ingen diskussion om vilken som var mer prisvärd. 24p klarar båda bra, enligt andras uppgifter.

Det är verkligen inte lätt att jämföra TV-apparater i de stora butiker där de ofta säljs. Antingen får man försöka gallra och låna hem eller så går man dit vid de lugnaste timmarna och ber att få justera in bilderna själv. Med standardinställningen i butik är det omöjligt att jämföra bildkvalitén.

En annan sak som jag märkt är att det ofta går bra med en lite större skärm än man tror, även om materialet är standard-DVD. På dryga tre meter är det inga problem med 42 tum, tycker jag.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Dec 24, 2008 04:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Lejonklou wrote:
Med standardinställningen i butik är det omöjligt att jämföra bildkvalitén.
Ord att lägga på minnet. Döm inte och välj inte TV efter hur dom ser ut med butiksinställning. En sämre TV kan ju vara mindre felinställd än en bättre som står precis bredvid.

Om man som Fredrik lyckas hitta exempelinställningar på nätet att gå efter är det ju fantastiskt bekvämt, ratta in dom och SEN bedöm. Annars får man kolla runt lite i menyerna, standardtipset är att välja läget som har tråkigast möjliga namn (så långt från sport/dynamic/expanded/.. som det går), och en "varm" färgtemperaturinställning (ofta är inställningen som kallas varm den korrekta, medan "normal" är kall och den som heter "kall" är .. jätte-jätte-kall). Om det känns lite murrigt så är det troligen för dom felinställda apparaterna runtomkring ger sned referens. Har du tur finns läge som heter "Cinema" eller "Film" där tillverkaren ansträngt sig för att vara korrekt.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
PostPosted: Mon Jan 05, 2009 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Du kanske redan har köpt TV men annars kan jag rekommendera Sony's W4000 modeller (dessa är FullHD 1920*1080) finns från 40"-52" och ger riktigt bra bild för pengarna en 46"are kostar 13-14tusen på nätet.

Vill du ha en Plasma skulle jag säga Panasonic PZ80 (också denna FullHD), ligger ungefär som sonyn i pris lite +-beroende på vilken storlek du ska ha.

FullHD är många gånger inte nödvändigt men dessa tvapparater är så bra så du kommer säkert kunna vara nöjd med dem länge. Det kan vara trevligt att veta att du i framtiden kan dra lite extra nytta av full upplösning vid tittande på tex. Blu-ray, tv-spel, digitalbilderna från semestern via dator osv.

Skulle inte säga att Plasma eller Lcd är bättre än det ena eller andra. Har sett både riktigt bra och riktigt dåliga av båda teknikerna. Kan dock säga att jag tycker man kan få riktigt mycket för pengarna om man håller sig till kända märken och varken väljer billigaste eller dyraste modellerna.

Tycker du ska köpa nån form av kalibreringshjälp till din Tv det kan det vara värt! Tex. DVD'n DVE Digital Video Essentials. Finns som sagt på DVD och tror den även finns på blu-ray. Ganska enkel guidad hjälp till att få tv'n bättre inställd ganska snabbt.


Top
   
PostPosted: Mon Jan 05, 2009 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Comstedt wrote:
FullHD är många gånger inte nödvändigt men dessa tvapparater är så bra så du kommer säkert kunna vara nöjd med dem länge. Det kan vara trevligt att veta att du i framtiden kan dra lite extra nytta av full upplösning vid tittande på tex. Blu-ray, tv-spel, digitalbilderna från semestern via dator osv.
Vill bara vara lite jobbig och igen påminna om att detta inte är rakt av sant för alla. För dom allra flesta, även med en 50" TV, så är tittvinklarna så små, så små, att du måste testa om du faktiskt ser någon skillnad att gå upp i upplösning. Har du tur hittar du någon el-lada som visar TV från samma tillverkare bredvid varandra, en modell i full-HD, en annan med lägre upplösning. Backa tills inte skillnaden i upplösning syns och du kommer märka att du kom inte så långt, åtminstone på plasma-TVs. Ser du inte skillnaden kan du inte i framtiden dra lite extra nytta av den. Eftersom du inte ser den. :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
PostPosted: Tue Jan 06, 2009 02:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Finns en viss del sanning i det du säger. Men jag säger att det inte heller är helt sant utan att orka förklara, den som läser det får tolka det som att det inte är helt sant för mig personligen. Dock är skillnaden mellan 720p och fullhd inte så stor som det ser ut på pappret utan mer åt det minimala hållet om man inte ser till annat man kanske får med denna modell av tv. Dock tycker jag många gånger att priserna på en riktigt bra tv med Hd-ready och en riktigt bra Full hd inte är så stor så varför inte.

Min erfarenhet är att många tv's ser ut som skit på lokala El-ladorna och ger ingen direkt rättvis bild på vad de kan prestera. Vet inte om det är för att få sälja mer dyrare modeller eller om de bara inte orkar ställa in dem. Det är inte säkert du har speciellt nytta av att kunna ställa in dem då inkoppling till bildkälla eller bildkällan i sig kan var riktigt dålig ibland. inställningar man hittar på nätet kan också vara dåligt gjorda från början vet att stora testare ibland rekommenderat väldigt olika inställningar för vad de menat varit korrekt bild. Och dessutom skilljer det antagligen på miljön dessa ställt in på och den i en butik. Däremot kan det vara bra att ha och utgå ifrån hemma när man väl valt en tv och har tid att sätta sig ner och testa.

Många gånger kan en tv som kanske inte är särskilt dyr kunna ge betydligt bättre bild med andra förutsättningar hemma hos någon än vad den gör hos lokala handlaren. Dock är det väldigt svårt att avgöra vars gränsen går då jag tycker tester osv på nätet/tidningar kan vara ganska opålitliga. Därför rekommendationen mitten segment av kända tillverkare.

Ett tips är att köpa någonstans man kan göra detta på öppet köp då är det enkelt att lämna tillbaka om man inte är nöjd och byta till annan modell eller köpa tv någon annanstans. Det går även att utnyttja om man skulle råka hitta tv'n mycket billigare någon annanstans under dessa dagar. Av någon anledning tycker jag att de man köp oftast kan reas ut veckan efter någon annanstans, men det är väl bara Murphys lag :roll:


Top
   
PostPosted: Wed Jan 07, 2009 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Tack för alla tips! Nä har inte slagit till ännu, ska snart ge mig ut på byn och testa några apparater. Hittat en som heter Panasonic Viera TH-42PX80E, är det en sån ni menar?


Top
   
PostPosted: Wed Jan 07, 2009 20:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag kan rekommendera PX80. Jag har 37-tummaren sedan en månad och kan jämföra med min förra TV, en SONY V2500 som jag tror var föregångaren till W4000. PX80 har en naturligare bild, djupare svärta och jämnare flyt i t.ex panoreringar. Varken PX80 eller V2500 gör det svarta i bilden helt felfritt men PX80 gör det på ett mindre irriterade sätt. Se till att få se en snutt film med mycket svärta i, t.ex. Sagan om ringen nere Morias gruvor.
Nackdelen med PX80 jämfört med SONYs V2500 (och antagligen 4000 modellerna) är reflexerna i frontglaset. (Fast en LCD går inte heller att titta på när skärmen belyses.) 4:3 material visas med ljusgrå fält på sidorna om man inte vill ha bilden konstigt utdragen till 16:9. Högtalarna stängs inte av när man trycker i hörlurskontakten utan man måste dra ner högtalarnas volym till noll och dra upp hörlursvolymen genom att gå in en bit i menyn. Vansinnigt osmidigt.
Min Macmini gick inget vidare att koppla till PX80, men de sa de redan i affären att upplösningen inte passade datorer nåt vidare. Jag skaffade en vanlig 20" TFT till Macen istället.

Allt som allt är inte PX80 felfri men den är ändå mycket bättre än de flesta LCD jag sett. "Sveriges mest sålda TV" har jag för mig.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 07, 2009 20:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Lejonklou wrote:
En annan sak som jag märkt är att det ofta går bra med en lite större skärm än man tror, även om materialet är standard-DVD. På dryga tre meter är det inga problem med 42 tum, tycker jag.
Jag har också insett att det går bra med lite större men jag var tvungen att först lämna tillbaka min 37" PX70 och sedan ha en 32" i ett år innan jag till slut skaffade en 37" igen. Två steg bakåt och ett fram?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited