selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 06:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Rage Against The Machine
PostPosted: Sat Dec 13, 2008 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Att rippa CD-skivor en masse är inte särskillt kul, men det medför iaf att en del skivor som blivit stående i skivhyllan de senaste åren kommer fram, och alltsom oftast får passera genom Unidisken efter rippningen (har bara en SB3a än så 1.1an är betydligt bättre). Ofta så blir det också självklart varför just den skivan blivit kvar i hyllan så länge, men av och till dyker det upp någon skiva som har åldrats som ett bättre årgångsvin.

Rage Against The Machines debut tillhör den sistnämda gruppen. Öppningen av skivan med Bombtrack och Killing In The Name är urstark. Redan första takterna märks hur man utnyttjat dynamiken på ett sätt som sällan görs på moderna skivor. Rytmsektionen måste vara en av rockhistoriens tightaste, Morellos aviga gitarrspel lägger till tyngd och sväng medan Zacks rappande dryper av aggressivitet. Svänget är grymt och det politiska budskapet är inte direkt inlindat... Redan halvvägs genom plattan är man på väg ut på gatorna för att göra upplopp, tills man inser att det är lite för långt till LA.

En detalj jag aldrig lagt märke till tidigare är hur mycket vissa passager, ffa i mittenpartiet av plattan, låter som Tool, ett annat favoritband. Lyssna bara på Know Your Enemy och ffa början på Wake Up. Likheterna är faktiskt så slående att jag har svårt att tänka mig att det bara är en slump.
Quote:
What? The land of the free?
Whoever told you that is you enemy


Top
   
PostPosted: Sun Dec 14, 2008 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Medhåll. Grym platta!


Top
   
PostPosted: Sun Dec 14, 2008 18:48 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Traktorpojken wrote:
En detalj jag aldrig lagt märke till tidigare är hur mycket vissa passager, ffa i mittenpartiet av plattan, låter som Tool, ett annat favoritband. Lyssna bara på Know Your Enemy och ffa början på Wake Up. Likheterna är faktiskt så slående att jag har svårt att tänka mig att det bara är en slump.
Maynard från Tool har ju även varit med på "Know Your Enemy", så visst finns det klara kopplingar mellan banden :)


Top
   
PostPosted: Sun Dec 14, 2008 18:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Ayn wrote:
Maynard från Tool har ju även varit med på "Know Your Enemy", så visst finns det klara kopplingar mellan banden :)
Aha, där ser man. Har aldrig varit någon större RATM-fan för även om skivan är grym så orkar man inte med den så många ggr efter varandra, men kul att höra att min hörsel inte är helt ostämd...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited