selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Blueray spelare
PostPosted: Fri Nov 28, 2008 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Funderar på att köpa en blueray spelare någon som har förslag....den ska han 7.1 analogt ut

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject: Re: Blueray spelare
PostPosted: Sat Nov 29, 2008 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Panasonic BD-55 vore ett bra val:
http://www.panasonic.de/html/de_DE/1422415/index.html
Om du vill spendera mer kommer allt fler "seriösa" märken med high-end spelare nu, t.ex. Marantz, Denon etc.

Björn

PostPosted: Sat Nov 29, 2008 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

intressant det är fler som har rekomenderat den, men den är lite svår att få tag i

PostPosted: Sat Dec 06, 2008 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja då var det dags förutterligare en bluerayspelare att testas

Denna gång en maskin för ca 8k

Pioneer BDP-LX71 LX
Även denna spelare med 7.1 analogt ut, och även denna gång en besvikelse den skickar inte ut hdljud över de analoga utgångarna, efter lite efterforskining visar det sig att ingen pioneer spelare gör detta utan endast nermixad DD eller DTS

Är det någon som vet om det finns någon Bluerayspelare med inbyggt decoder för de nya HD formaten?
Av vad jag kunnat läsa mig till finns det något som kallas PAP (protected Audio ...någonting) som värkar ställa till det, någon licence som man måste ha för att kunna ha en D/A som kodar dessa format

Så att köpa en bioförsteg utan hdmi 1.3 idag är inte att rekomendera om man vill ha framtidsmöjligheter

PostPosted: Sat Dec 06, 2008 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trodde dom flesta hade inbyggda dekodrar för de nya formaten?

Marantz BD-8002 ska iaf ha det och kunna skicka ut via analog 7.1 men då kostar den en slant. Har sneglat lite på denna och DENON DVD-3800BD och det vore konstigt om den inte också klarar det du vill det. Går det att få dem regionsfria för dvd och om de är bra nog så kanske det blir en sånn iframtiden när det går att få beggagnat för mig. Har inte hört, sett nån mer än på nätet så har ingen aning om hur bra de är än.
Just nu upplever jag att Linns DVD-spelare låter mycket trevligare än vad jag hört blu-ray än även om det självklart har potential.

PostPosted: Sun Dec 07, 2008 02:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag skulle köpa en unidisk, men det känns som unidiskarna är ur tiden

PostPosted: Sun Dec 07, 2008 02:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kollade upp bitstreamen på DD vs DD true HD på kungfu panda eller vad den nu heter

DD streamen var på ca 500 kbit per secund medan true hd bitstreamen var på cd 4.5 megabit, man hör klar skilland mellan spåren hd spåret har mycket mera dynamik även fast man bara får ut 2 megabit per sekund eftersom digitalkabel inte klarar mera när man kör digitalt

sen den övre begränsningen av HD ljudet är 30 megabit per sekund så man kan ju bara tänka sig hur det blir när de använder det fullt ut t.e.x på musik blueray

PostPosted: Sun Dec 07, 2008 02:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

någon som har erfarenhet av Denon, denna spelare ska klara allt men nu börjar det kosta
http://www.hifiklubben.se/produkter/hem ... ilver_.htm

Varför kan inte Linn släppa en Blueray movie ? för 50-60 k med Ds funktion i majik klass tänk vad den skulle sälja

PostPosted: Sun Dec 07, 2008 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Denon? Min första CD-spelare var en Denon inköpt 1988, det här var innan jag ägde Linn eller hade hört talats om tundem men jag hade en Rega 2. Tog ett tag att inse det men denna Denon var fullkomligt värdelös som musikförmedlare. Ingenting märkt Denon kommer någonsin in genom min ytterdörr i alla fall. Ni kanske säger att alla CD-spelare var värdelösa 1988 men faktiskt fanns det sådana som var klart bättre, den kostade ändå 3000:- då.

PostPosted: Sun Dec 07, 2008 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Denon? Min första CD-spelare var en Denon inköpt 1988, det här var innan jag ägde Linn eller hade hört talats om tundem men jag hade en Rega 2. Tog ett tag att inse det men denna Denon var fullkomligt värdelös som musikförmedlare. Ingenting märkt Denon kommer någonsin in genom min ytterdörr i alla fall. Ni kanske säger att alla CD-spelare var värdelösa 1988 men faktiskt fanns det sådana som var klart bättre, den kostade ändå 3000:- då.

tja det är ju 10 år sen något kanske har hänt, men alla märken som pioneer, denon,yamaha ja alla billiga cd spelare har väl aldrig varit så bra på cd spelare

PostPosted: Mon Dec 08, 2008 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har säkert hänt mycket på 10år men ändå mer på 20år :wink:

PostPosted: Mon Dec 08, 2008 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
stefan wrote:

tja det är ju 10 år sen något kanske har hänt, men alla märken som pioneer, denon,yamaha ja alla billiga cd spelare har väl aldrig varit så bra på cd spelare
Jodå. Man kan inte dra alla "billiga" över en kam. Denon har för mig alltid varit "tråkiga" trots att enskilda modeller låtit ganska olika rent klangmässigt. Med Pioneer har det varit tvärtom. Ofta har de låtit allt från "varmt" till "murrigt" men ändå har det svängt ganska bra. Har just nu en Pioneer PD-S703 cd-spelare hemma som jag har jämfört med min Mimik. De låter lite olika, men lika bra totalt sett. Skillnaden är att Pioneeren spelar hembränt oändligt mycket bättre än Mimik´en. Spelarna är ungefär lika gamla, Pioneeren betalade jag 500:- för, Mimik två tusen. Vilken tror ni jag tycker är mest prisvärd? Min anledning till att behålla Mimik är utseendet (passar ihop med övriga LK-lådor) och att jag kan använda Linns fjärris. Jag har letat efter en billig LK-låda för att bygga en HTPC, jag funderar starkt på att använda Mimik-lådan...

/ B

PostPosted: Tue Dec 09, 2008 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, man kan inte dra alla större japanska märken över en kam. Iofs inga CD-spelare men jag har varit nöjd användare av Pioneer skivspelare (tidigt 70-tal) och Yamaha receiver (sent 70-tal), musikaliskt tillfredsställande produkter för sitt pris. Grymt nöjd med min Pioneer plasma men det är ju en annan sak (kan iofs tänka mig att Denon ger en väldig bra bild). Vad gäller HD-format från Blueray så har jag inga erfarenheter men jag kan tänka mig att det är som SACD. Har ju hört SACD från DVD-multispelare i 7-8000kr-klassen och jämfört samma skiva i en ren CD-spelare för samma pengar och CD-spelaren är klart bättre och då är det ju CD-lagret från SACD'n man hör. Kan tänka mig att det är samma grej här och att man inte kommer i närheten av en DVD på Undisk trots flerdubbel bitrate.

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00