selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Nov 25, 2008 12:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har nu suttit och försökt rippa Min Harold Budd "the Pearl" skiva i en halv evighet med EAC.

Den verkar ha nån slags inbyggt läsfel nästan exakt var tionde sekund eller så på hela skivan. Tar eviga tider att rippa även på low error correction. Är detta nån slags härlig DRM grej som sätter käppar i hjulet? En sak som kanske kan vara en förklaring är att det står DSD istället för CD på skivan. Är det nått som EMI kör med så att de inte behöver hålla sig till CD standarden? Eller har jag bara fått en kass skiva? (den är helt ny och är nån slags remastering utgåva i en serie med det mesta Brian Eno gjort)

Hoppas att inte alla skivor i serien är lika knasiga.

För övrigt anser jag att DRM bör förbjudas

/M

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det kan nog vara så att din skiva är "skyddad". Det bör för övrigt stå någonstans på CD´n eller omslaget.

ja, DRM är ett djäkla otyg. Det ger sämre ljud, det ställer till problem för dom som vill kunna lyssna på skivorna i sin mp3-spelare när man är ute på stan osv.

Får rysningar när du skriver "remaster", dom brukar nästan alltid låta sämre än originalet. Du kanske skulle leta upp original-cd´n i serien istället?

Har du provat att rippa i något annat program? dBpowerAMP till exempel. Ett annat sätt att komma runt DRM kan vara att göra en kopia av skivan i Nero och sedan rippa från kopian.

/ B

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 18:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det är en ganska påkostad remaster enligt dem själva. De kallar det en original remaster. De har tydligen taget de gamla mastertejparna och kört dem från nån aldeles extraelegant bandare och AD konverterat dem i sin allra finaste AD konverter och thats it. så det är så bra det kan bli enligt dem själva. inga kompressorer eller filter eller nått...

Vad vet jag... säkert samma gamla remastering skit som vanligt.

Jag körde EAC i hundrafem år på skivan och det verkar ju fungera. den rapporterar fel men jag tror att det egentligen är nån slags paritetsfel (att de sparat info i paritetsbiten istället för paritet) och att informationen är korrekt. det låter helt iallafall. (det är väl i värsta fall nån bit som är kass var tionde sekund... inte värre än att man fått lite damm på en LP)

/M

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 20:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det kan handla om Direct Stream Digital (DSD), en bit-stream inspelningsstandard från Sony och Philips. Funkar skivan i en vanlig CD-spelare?

PostPosted: Wed Nov 26, 2008 01:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DSD.. det är väl tekniken bakom SACD? I så fall är det "CD-lagret" på en SACD du rippar. Det har jag aldrig gjort.. ingen aning om det ställer till speciella problem för läsare.

PostPosted: Wed Nov 26, 2008 03:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det är en rätt konstig skiva. Den har en egen äcklig mediaspelare inbyggd som installeras (!!!) och startar när man stoppar skivan i datorn. BORDE FÖRBJUDAS ENLIGT LAG!!!

Skivan har dels en vanlig del som är som en vanlig musik-cd typ 300MB och sen har den en lika stor datafil som troligtvis är DSD? Jag har ingen sacd att prova med.

Saken är den att jag har en hel box med sådana skivor och de rippar sinnessjukt långsamt pga de "fel" som finns ungefär var tionde sekund på alla skivornas alla låtar. och om det är en sacd del på skivan så vore det ju elegant om man kunde göra om den delen till flac istället. (hur man gör det vetefanken)

Någon som har nån av de här skivorna och har nån smart ide:

Ambient Music for airports
Ambient On land
Ambient Plateaux of Mirror
Pearl
och nåra Brian Eno till...

alla i "Original Masters" utgåva

Att hålla sig till originalutgåvorna verkar annars som ett sunt alternativ. Men, jag trodde i min enfald att det snack om att de verkligen hade försökt att vara true till originalet gällde fullt ut så att säga. Om man nu skall göra en extra fin och dyr cd, varsamt lyft ifrån original mastern, borde resultatet iaf följa Red Book CD specen. Det hade ju varit att föredra framför denna äckliga hybrid.

/Mattias

PostPosted: Wed Nov 26, 2008 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dattaboy wrote:
Det är en rätt konstig skiva. Den har en egen äcklig mediaspelare inbyggd som installeras (!!!) och startar när man stoppar skivan i datorn. BORDE FÖRBJUDAS ENLIGT LAG!!!

Skivan har dels en vanlig del som är som en vanlig musik-cd typ 300MB och sen har den en lika stor datafil som troligtvis är DSD? Jag har ingen sacd att prova med.
...
/Mattias
Jag vet inte vad datafilen är men det spelar egentligen ingen roll. Med rätt mjukvara i datorn så kan man rippa sådana här skivor precis som vanligt, exempel på mjukvara är http://www.slysoft.com/sv/anydvd.html. Det finns väl fler.

SACD kan väl ingen dator-drive över huvud taget läsa, jag har i alla fall aldrig hört talats om någon som lyckats rippa det. Finns väl för lite SACD för att någon på allvar går på djupet i det. Men dom SACD som har ett CD-lager skall man kunna rippa som vanligt (CD-lagret alltså, inte DSD).

PostPosted: Thu Nov 27, 2008 11:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag har nu rippat allihop med EAC och det gick bra men slött. Det gör inget. Nu när de väl är rippade så är det inget jag behöver tänka på mer.

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00