selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 16:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 11:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Då har systemet uppdaterats lite igen :)

Kände att jag var tvungen att utnyttja Dynamik-kampanjen så jag bytte in mina ninkor mot ett par 109:or. Sålde även mina aktiva kort så blev i princip ingen kostnad! Sedan om det är en uppgradering kan man väl diskutera...

Som väntat med Dynamikkampanjen har jag fått meddelat att jag får vänta på Dynamik till slutsteget ett tag, hur länge är i dagsläget osäkert...

109:orna är i alla fall i cherry och står på svarta stativ och måste säga att det nog är en av de snyggaste högtalarna jag sett! Grymt fina :) Så här i början är de väl inte jätteroliga att lyssna på men tycker man märker skillnad för varje timme de spelas, speciellt första timmarna släppte de rejält. Direkt ur kartong lät de skit rent ut sagt, men de var väl nästan väntat oxå :P
Högtalarna körs i dagsläget passivt och drivs via tri-amping från mitt C6100, men planen är att aktivera dem inom en inte allt för lång framtid!

Utöver högtalarna har jag även skaffat ett Quadraspire rack med 4 plan. Detta rack ska få agera som referens medan jag bygger min egen hylla :) Det skadar heller inte att QS är riktigt snygga!
Skaffade även Silver interconnects mellan källa och försteg....men nja jag vet inte...känns inte som en så givande uppgradering om jag ska vara ärlig, funderar på att sälja och lätta den ekonomiska delen av samvetet :P

Nu ska det spelas in, hoppas det går fort!

Bilder kommer i dagarna!


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Source wrote:
Så här i början är de väl inte jätteroliga att lyssna på men tycker man märker skillnad för varje timme de spelas, speciellt första timmarna släppte de rejält. Direkt ur kartong lät de skit rent ut sagt, men de var väl nästan väntat oxå :P

...

Skaffade även Silver interconnects mellan källa och försteg....men nja jag vet inte...känns inte som en så givande uppgradering om jag ska vara ärlig, funderar på att sälja och lätta den ekonomiska delen av samvetet :P
Hej Source

Tycker det där låter lite konstigt. Det ska inte låta skit om M109 oavsett om de är inspelade eller inte!

Beträffande silverkabeln - är den fabrikslödd? Jag har också varit med om att skillnaden mellan black interconnect och silver har varit liten, men då har det berott på att något annat i anläggningen har varit fel. Likaså var det med nätverkskablar (men avsevärt mindre skillnad förstås!). Kanske dags för en riktig intuning? :)

/ jajo


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 11:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 08, 2009 11:10
Posts: 76
Location: Stockholm
Jag skulle gärna vilja ha m109 istället för mina katan. Men nu när du säger det sådär, tråkigt att det inte blir helt otroligt redan från början. Ser fram emot bilder!


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 12:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
jajo wrote:
Source wrote:
Så här i början är de väl inte jätteroliga att lyssna på men tycker man märker skillnad för varje timme de spelas, speciellt första timmarna släppte de rejält. Direkt ur kartong lät de skit rent ut sagt, men de var väl nästan väntat oxå :P

...

Skaffade även Silver interconnects mellan källa och försteg....men nja jag vet inte...känns inte som en så givande uppgradering om jag ska vara ärlig, funderar på att sälja och lätta den ekonomiska delen av samvetet :P
Hej Source

Tycker det där låter lite konstigt. Det ska inte låta skit om M109 oavsett om de är inspelade eller inte!

Beträffande silverkabeln - är den fabrikslödd? Jag har också varit med om att skillnaden mellan black interconnect och silver har varit liten, men då har det berott på att något annat i anläggningen har varit fel. Likaså var det med nätverkskablar (men avsevärt mindre skillnad förstås!). Kanske dags för en riktig intuning? :)

/ jajo
Direkt ur kartong lät det oerhört burkigt och tafatt. Det lät som Sofia Karlsson läspade och instrumenten var väldigt intetsägande.
Dock redan efter 1-2 timmar hade diskanten ordnat upp sig och ljudet började lossna lite från högtalarna. Resten av kvällen gick blev det sakta bättre och bättre. I morse lät det helt ok, men fortfarande lite instängt.
Lånade hem ett par 109:or innan jag köpte dessa och de lät fint, så jag misstänker att ett par hundra timmar kommer göra susen!

Jo jag tror kablen är fabrikslödd, den var lätt begagnad och 1.2 meter. Linn original hette det oxå. Kan man se ifall den är fabrikslödd på något sätt?
Upplever ju att den är bättre, allt är lugnare och mer harmoniskt. Har dock lite kabelfobi, och därför tvekar jag när det gäller att lägga pengar där...
Blindtestade kablarna med min bror och en kompis, och de kunde vid ett tillfälle plocka silverkabeln som den som var bäst. Dock tyckte vi alla att skillnaderna inte var jättestora.
Ska fråga Ljudkompaniet om jag får låna hem ett par så jag kan jämföra mitt ex mot deras.

Angående tuning av systemet så ligger det överst på önskelistan nu, dvs inte långt bort :)


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 12:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
jocke.tuffing wrote:
Jag skulle gärna vilja ha m109 istället för mina katan. Men nu när du säger det sådär, tråkigt att det inte blir helt otroligt redan från början. Ser fram emot bilder!
Jag var inte ute efter att avskräcka någon från 109:orna, det är en fantastisk högtalare. Dock så kräver högtalare viss tid av inspelning, så även 109:orna!
Det tar några timmar innan det värsta släpper men sen låter det fint. Man kan ju säga att 2 timmar efter uppackande så är det fortfarande "ur kartong" ;)

Jämfört med Katan så är 109 bättre. De spelar med ett större lugn och musiken är bättre. Katan har ett riktigt in-your-face-sound som är häftigt, men nästan lite för på ibland upplevde jag när jag jämförde de två.

Bilder kommer säkert redan ikväll :)


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Kontrollera om kabeln presterar som den ska. Jag har hört en silverkabel som inte var fabrikslödd som var ganska mycket sämre än en fabrikslödd black!

Om den är ok tror jag att du gör ett misstag att sälja den. Även om du inte omedelbart hör en stor skillnad i blindtest tror jag att du hör skillnaden när du inte testar och kopplar av framför stereon. Du kommer inte tycka att det är lika kul längre! Ett tips...

/ jajo


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 12:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
jajo wrote:
Kontrollera om kabeln presterar som den ska. Jag har hört en silverkabel som inte var fabrikslödd som var ganska mycket sämre än en fabrikslödd black!

Om den är ok tror jag att du gör ett misstag att sälja den. Även om du inte omedelbart hör en stor skillnad i blindtest tror jag att du hör skillnaden när du inte testar och kopplar av framför stereon. Du kommer inte tycka att det är lika kul längre! Ett tips...

/ jajo
Lånar en till veckan då och provar!
Det tar ju mot att sälja något som gör något bra för systemet, även om det bara är marginellt, så behåller den säkert i slutändan..Måste bara glömma bort att jag lagt ut pengar på den ;)


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 12:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 08, 2009 11:10
Posts: 76
Location: Stockholm
När jag lyssnade en kortis på M109 så tyckte jag att dom lät väldigt väldigt tydliga. Man behövde inte anstränga sig alls för att lyssna på allt i musiken.

Men när jag gick från Arcam CD till Sneaky DS blev det liknande upplevelse


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Så passiva M109:or låter bättre än aktiva Ninkor, eller?


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 12:55 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
TONNY wrote:
Så passiva M109:or låter bättre än aktiva Ninkor, eller?
M140 passivt är bättre än aktiva Ninka så samma bör gälla för M109. Däremot tappar du en del bas (kvantitet) så det är nog bra att prova först om det är något du stör dig på.


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 12:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
TONNY wrote:
Så passiva M109:or låter bättre än aktiva Ninkor, eller?
Njaaea...Det finns vissa kvalitéer med 2k-arrayen som ninka inte har, men överlag tyckte jag nog att aktiva ninka var liiite bättre. Det är dock väldigt jämnt, till 109:ornas fördel måste jag säga :)
Aktivt kan jag tänka mig att 109 seglar iväg från ninkorna rejält!


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 13:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
jocke.tuffing wrote:
När jag lyssnade en kortis på M109 så tyckte jag att dom lät väldigt väldigt tydliga. Man behövde inte anstränga sig alls för att lyssna på allt i musiken.
Precis så upplevde jag dem med! Väldigt rolig högtalare!


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 13:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Quote:
Kontrollera om kabeln presterar som den ska. Jag har hört en silverkabel som inte var fabrikslödd som var ganska mycket sämre än en fabrikslödd black!
Har även sett åtminstone en tidigare modell som var fabrikslödd som släpp/varit dålig i lödningen mot skärmen så de är inte heller ofelbara. Är det en helt ny så borde de definitivt vara ok...tycker man ju i alla fall! Dåligt lödda silverkablar är hur som helst inte roliga...

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
öppna kablarna, ta kort o posta här så ska vi se efter...


Top
   
PostPosted: Fri Oct 16, 2009 18:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Här kommer lite några bilder på systemet som det ser ut idag!
Ursäkta den dåliga kvalitén..ska låna en bättre kamera framöver.


Attachments:
rack + elektronik.JPG
rack + elektronik.JPG [ 86 KiB | Viewed 4992 times ]
hela.JPG
hela.JPG [ 57.35 KiB | Viewed 4993 times ]
Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited