selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 23:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Pär wrote:
Quote:
Jag läste lite i din presentation att du hade haft 5125 tidigare, hur upplevde du skillnaden mellan slutstegen?
Om vi säger så här så är det inte säkert att du blir mer nöjd av aktiva ninka med 5125 eller passiv ninka med 2250. Skillnaden som jag upplever det är att 2250 är det betydligt bättre driv. Bättre på allt.
2250 har ett bättre ingångsteg än 5125. Sen en annan fördel som jag ser det är att med 2250 kan du köra andra högtlare passivt tex om du vill byta upp dig till majik högtalare. Visst du kan köra biampat med 5125 men med betydligt sämre prestanda än en 2250.
Det fanns väl 2250 till salu för 9000kr på säljes om jag inte minns fel.

Majik ds 2250 och ninka. Tror det blir svårt att hitta ett bättre system för dom pengarna.
Ungefär vad jag misstänkte alltså. Synd att jag inte har något 2250 i närheten att prova, men jag tror inte jag blir missnöjd med ett sådant. Testade idag ett lk140 till min classik och det blev ett klart lyft. Borde innebära att ett 2250 blir mumma :)
Blir nog ett inköp snart....


Top
   
PostPosted: Mon Feb 02, 2009 20:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
I helgen blev jag lite fattigare, men lite lyckligare 8)
Ett begagnat svart C6100 flyttade in i mitt vardagsrum!

Allt blev lite bättre, ur alla synpunkter (tune dem-mässiga och rent ljudmässiga)
Det som förvånade mig mest var att en jobbig resonans försvann helt, hur kan detta komma sig?

Nu blir det snart aktiva Ninka iallafall, när jag hittar beggade chakrakort (om jag vågar handla sånna beggat)

Systemet aningen baktungt, men source first kan man inte alltid ta hänsyn till när man letar kap på begagnat-marknaden :)

(En pinsam detalj (borde man berätta sånt??) flickvännen lyssnar och säger efter någon minut att hon tycker det låter sämre än när bara classiken spelar. Det låter fel hävdar hon, och när hon säger det så håller jag nog med om att nåt är underligt.. Misstänkte att det handlade om att högtalarna måste justeras aningen. Grejar lite med detta, pillar lite på kablar, lyssnar igen. Lite bättre, men inte helt nöjd. Kollar kablar igen....Ops, i all inkopplingshets har jag kopplat Right till Left och tvärtom :oops: Snabbt ändrat, och nu låter det kalas. Flickvännen och jag är nöjda :D )


Top
   
PostPosted: Mon Feb 02, 2009 22:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Source wrote:
(En pinsam detalj (borde man berätta sånt??) flickvännen lyssnar och säger efter någon minut att hon tycker det låter sämre än när bara classiken spelar. Det låter fel hävdar hon, och när hon säger det så håller jag nog med om att nåt är underligt.. Misstänkte att det handlade om att högtalarna måste justeras aningen. Grejar lite med detta, pillar lite på kablar, lyssnar igen. Lite bättre, men inte helt nöjd. Kollar kablar igen....Ops, i all inkopplingshets har jag kopplat Right till Left och tvärtom :oops: Snabbt ändrat, och nu låter det kalas. Flickvännen och jag är nöjda :D )
Ägd :P

Ser framemot en kopp kaffe framför det nya slutsteget!


Top
   
PostPosted: Tue Feb 03, 2009 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Source wrote:
Det som förvånade mig mest var att en jobbig resonans försvann helt, hur kan detta komma sig?
Bättre och renare signal till högtalarna!

Typiskt exempel på source first. Dvs istället för akustikfix tar man BORT problemet med att göra signalen bättre.
Nu löser ju inte bra signal alla akustikproblem men min erfarenhet är att de flesta basrelaterade akustikproblemen (bumlig bas, basresonanser) är signalrelaterade.
OBS jag skrev signalrelaterade för det är inte högtalarens fel oftast.
Resonansproblem kan även bero på felplacerade högtalare men det är ju inte högtalarnas fel i sig.

Alla som uppgraderat sina system behållande högtalare i samma rum vet vad jag snackar om... :wink:

Att sedan akustikfix behövs OCKSÅ är en annan sak. Ett helt kalt/ofixatrum låter kass oavsett kalasbra signal.


Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Tue Feb 03, 2009 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Source wrote:
ed wrote:
Förstår det, det gäller mig också. Har inte köpt någon ds ännu för

a: jag har mac, det verkar Linn inte bry sig om.
b: GUI:et har mycket att ta igen, det ligger väl typ tio år efter andra programvaror.

Medan jag väntar tänkte jag kanske köpa en squeezebox.
Jag kör även jag med mac :)
Att Linn släppt stöd för apple lossless är ett steg i rätt riktining, men visst har dom en bit kvar att gå.
På Linns-forum verkar det finnas många mac-användare, och jag hoppas de lyssnar på alla dessa.
Även jag kör med Mac. En st Mini för att vara exakt ! Grymt bra dator :mrgreen:

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Tue Feb 03, 2009 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Source wrote:
Det som förvånade mig mest var att en jobbig resonans försvann helt, hur kan detta komma sig?
Bättre och renare signal till högtalarna!

Typiskt exempel på source first. Dvs istället för akustikfix tar man BORT problemet med att göra signalen bättre.
Nu löser ju inte bra signal alla akustikproblem men min erfarenhet är att de flesta basrelaterade akustikproblemen (bumlig bas, basresonanser) är signalrelaterade.
OBS jag skrev signalrelaterade för det är inte högtalarens fel oftast.
Resonansproblem kan även bero på felplacerade högtalare men det är ju inte högtalarnas fel i sig.

Alla som uppgraderat sina system behållande högtalare i samma rum vet vad jag snackar om... :wink:

Att sedan akustikfix behövs OCKSÅ är en annan sak. Ett helt kalt/ofixatrum låter kass oavsett kalasbra signal.
:!: :!: :!:

Det kan dock vara svårt att göra de optimala akustik-åtgärderna.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 03, 2009 22:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Source wrote:
Det som förvånade mig mest var att en jobbig resonans försvann helt, hur kan detta komma sig?
Bättre och renare signal till högtalarna!

Typiskt exempel på source first. Dvs istället för akustikfix tar man BORT problemet med att göra signalen bättre.
Nu löser ju inte bra signal alla akustikproblem men min erfarenhet är att de flesta basrelaterade akustikproblemen (bumlig bas, basresonanser) är signalrelaterade.
OBS jag skrev signalrelaterade för det är inte högtalarens fel oftast.
Resonansproblem kan även bero på felplacerade högtalare men det är ju inte högtalarnas fel i sig.

Alla som uppgraderat sina system behållande högtalare i samma rum vet vad jag snackar om... :wink:

Att sedan akustikfix behövs OCKSÅ är en annan sak. Ett helt kalt/ofixatrum låter kass oavsett kalasbra signal.
Akustikfix är jag inte så intresserad av så länge de inte heter bokhyllor, tavlor, soffor..Ja hederlig inredning :)

Att signalen blir renare kan jag förstå, men fortfarande så är jag inte med på vad det är som orsakar resonanserna. Jag hade uppfattningen om att vid en viss frekvens (beroende på rummets mått och uttseende) fick man en stående våg i rummet, vilket medförde några dB höjning vid just den frekvensen. I mitt fall låg den frekvensen vid ca 55 Hz...
Vad är det som gör att 55 Hz inte brummar nu längre..55Hz är ju ändå 55Hz..?

Kan det vara så att den presenteras med mer taktfast, så att den inte hinner "sätta sig" i rummet?...Vet inte riktigt vad jag snackar om nu känner jag :P


Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Tue Feb 03, 2009 22:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Peter 18 wrote:
Source wrote:
ed wrote:
Förstår det, det gäller mig också. Har inte köpt någon ds ännu för

a: jag har mac, det verkar Linn inte bry sig om.
b: GUI:et har mycket att ta igen, det ligger väl typ tio år efter andra programvaror.

Medan jag väntar tänkte jag kanske köpa en squeezebox.
Jag kör även jag med mac :)
Att Linn släppt stöd för apple lossless är ett steg i rätt riktining, men visst har dom en bit kvar att gå.
På Linns-forum verkar det finnas många mac-användare, och jag hoppas de lyssnar på alla dessa.
Även jag kör med Mac. En st Mini för att vara exakt ! Grymt bra dator :mrgreen:
Visst är det grymma datorer, och visst är Mac OS X fantastiskt :D
Förstår inte vad jag gjorde i PC-världen så länge... (om man bortser från att det spelades en hel del spel för några år sen)


Top
   
PostPosted: Tue Feb 03, 2009 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Source wrote:
I mitt fall låg den frekvensen vid ca 55 Hz...
Vad är det som gör att 55 Hz inte brummar nu längre..55Hz är ju ändå 55Hz..?
Hinner inte förklara nu men ledtråd...övertoner&förvrängningar. Inget instrument spelarar exakt EN frekvens.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 04, 2009 00:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Source wrote:
I mitt fall låg den frekvensen vid ca 55 Hz...
Vad är det som gör att 55 Hz inte brummar nu längre..55Hz är ju ändå 55Hz..?
Hinner inte förklara nu men ledtråd...övertoner&förvrängningar. Inget instrument spelarar exakt EN frekvens.
mm.. det kan jag väl köpa.
Väldigt nöjd att resonanserna försvann iallafall :)

Tidigare har jag gjort sinussvep för att av intresse lyssna hur det varierar.. har inte gjort det med nya steget, kankse borde testa det...


Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2009 00:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
En bild säger mer än tusen ord sägs det ;)


Attachments:
ninka-aktiv.JPG
ninka-aktiv.JPG [ 64.44 KiB | Viewed 5351 times ]
Top
   
PostPosted: Thu Mar 05, 2009 09:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Särskilt en så vacker bild :!: :!:


Top
   
PostPosted: Tue Aug 11, 2009 17:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Nu var det ett tag sen jag uppdaterade min tråd och det har faktiskt hänt en del :)

I början av sommaren gav jag mig in i LP-träsket då jag köpte en begagnad Rega p3. "Nybörjarspelare" som jag visste var bra, men frågan var ifall den skulle användas. Skulle jag köpa några skivor?
Nu såhär 3 månader senare har jag 100+ LP och har nästan endast spelat LP sedan dess :)

I och med Dynamikuppgraderingarna bestämde jag mig för att hoppa på DS-tåget och köpte mig en Majik DS ( demo-ex med Dynamik, fast Dynamik kommer installeras senare). Kanske kommer detta få mig att lyssna på min digitala musiksamling igen!
I samma veva köpte jag även en Kikkin samt har en Kinki2 på hemlån. Kikkin visste jag sedan tidigare vad den gick för, men vilket lyft Kinki2 var mot pro-ject riaa:t :D

Nu har DS:en spelat några timmar, och den låter bra, MYCKET bra. Härliga tider :D

Nu väntar jag endast på Dynamik-uppgraderingen till DS:en, men fick idag reda på att de inte kommer kunna levereras förrän i slutet av September...


Top
   
PostPosted: Sun Sep 27, 2009 20:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 08, 2009 11:10
Posts: 76
Location: Stockholm
Tack!!

Roligt att läsa din historik, min är ungefär samma. Började med en kass hemmabio men kom på hur tråkigt jag tyckte det var med film och begränsat (har man sett en film kan man ju nästan slänga den, man kan inte se den eller vissa delar av den 100 gånger och fortfarande få gåshud).

Sen slog jag till med harman/kardon med monitor audio, som var bra ända tills jag gick ditt öde till mötes:

jag fick höra Katan med Classic music. Jag hade inte höga förväntningar till dom där små skitsakerna. Men när man fick lyssna då var det kört. Det var musik helt enkelt, varken mer eller mindre...

Min brorsa har tvärtom, en classik med xtz-högtalare. Låter inte illa men man tröttnar ungefär efter 30 sekunder hur bra låten än är.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 29, 2009 11:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
jocke.tuffing wrote:
Tack!!

Roligt att läsa din historik, min är ungefär samma. Började med en kass hemmabio men kom på hur tråkigt jag tyckte det var med film och begränsat (har man sett en film kan man ju nästan slänga den, man kan inte se den eller vissa delar av den 100 gånger och fortfarande få gåshud).

Sen slog jag till med harman/kardon med monitor audio, som var bra ända tills jag gick ditt öde till mötes:

jag fick höra Katan med Classic music. Jag hade inte höga förväntningar till dom där små skitsakerna. Men när man fick lyssna då var det kört. Det var musik helt enkelt, varken mer eller mindre...
Ja historik är roligt att läsa och kul att många verkar ha liknande erfarenheter :P

Hörde du Katan + Classik på ljudkompaniet?
Intressant att du tog upp det för när jag skulle introducera Linn för brorsan gick vi på ljudkompaniet och lyssnade på just den setup:en (härligt med försvenskade uttryck ;) ). Trots att jag hade hört Linn många gånger vid den tidpunkten så satt vi med smile upp till öronon över hur jäkla bra det lät! Sen den dagen var han såld och jag lite mer såld ;)

Han har dock glidit bort från Linn och försöker hitta svänget i andra produkter, vilket jag tycker är roligt. Hoppas han hittar nåt intressant! Själv är jag ju alldeles för insnöad och bryr mig inte om att lyssna på annat nu för tiden. I och för sig är det rätt skönt att slipa "leta" oxå :)

För ca en månad flyttade även han till Uppsala för att börja plugga, och eftersom jag hade ett rum ledig i lägenheten bor nu två hifi-galningar under samma tak. Efter bara några veckor i Uppsala kan jag väl konstatera att han är på väg att fastna i Linn-träsket han med, denna gång kanske för att stanna där ;)
Ett par katan har flyttat in samt K400-kablar. Bra jobbat tycker jag med tanke på den korta tiden han bott här!
jocke.tuffing wrote:
Min brorsa har tvärtom, en classik med xtz-högtalare. Låter inte illa men man tröttnar ungefär efter 30 sekunder hur bra låten än är.
Har inte hört XTZ men som det låter på dig så verkar det inte vara någon höjdare.. Du borde verkligen se till att han skaffar sig ett par Katan. De kostar ju inte så mycket nu för tiden, kanske har du ett julklappsförslag där ;)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited