selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 22:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Tjena!

Mitt nuvarande system:

- Linn Majik DS/D
- Rega P3^24 + AT-95
- Lejonklou Kikkin 2.1
- Lejonklou Kinki2
- Linn C6100/D + Chakrakort för M109
- Linn Majik 109 i cherry + svarta stativ
- Linn K600 + Black interconnects
- Lejonklou power one, 1m
- Quadraspire Q4 med 4 plan i cherry

- Intunat av F. Lejonklou


Om mig:

Jag har hängt på forumet ett tag nu, men lurat lite i vassen och försökt insupa all den information som finns att tillgå här. Tyckte därför att det var hög tid att skriva ihop en presentation om mig och hur jag halkade in på Linn-spåret :)

Jag heter Jesper och kommer ursprungligen från Sundsvall, men flyttade till Uppsala 2005 där jag fortfarande bor och pluggar.

Innan jag började plugga på universitetet jobbade heltid på en känd hamburgerkedja, och i takt med att första lönen dök upp på kontot bestämde jag mig för att köpa en hemmabioanläggning (2003)
Denna eminenta anläggning bestod av ett par golvhögtalare, två centrar, två satelliter, diverse nödvändiga kablar samt en receiver. Allt i samma märke, dvs netonnets egna :)
Om det är någon som är intresserad så var det en centrum titan 500 tillsammans med deras Ophelia högtalare....tycker vi glömmer det.

Dock så fyllde denna kanske inte så välljudande anläggning ett viktigt syfte; den fick mig in på hifi-spåret.
Åren gick och hösten 2006 bestämde jag mig för att denna anläggning inte höll måttet, och en omfattande högtalarsökning påbörjades. Till slut hittade jag ett svensk-kinesiskt märke, Dynavoice, så hade fått fina omdömen vilket gjorde att hemmabion uppgraderades med Dynavoice m-65 samt ett par satelliter och en center i samma serie.
Detta blev ett enormt lyft tyckte jag och var nöjd....ett tag.

Vid den här tiden hade jag tittat på en del kompisars fina anläggningar och börjat regelbundet att följa diverse forum (tyvärr inte selleri) vilket gjorde att suget och intresset efter nya, dyrare, exklusivare, bättre(?) grejer tog fart.
Jag hade dock inga planer på att lämna hemmabiospåret utan började leta efter en ny receiver och Denon var märket jag hade fastnat för.
Sommaren 2007 hade jag jobbat och tjänat ihop den rediga summan av 16000 kr och planerade att lägga dessa på Denons då helt nya modell 3808, som i princip kunde _allt_ :P
Då vände det.....

Jag och en klasspolare (AntonH här på forumet) ramlade in på Ljudkompaniet i Uppsala, för Anton hade fått upp ögonen för LP och sett några spelare genom fönstret till deras butik.
Själv var jag inte intresserad av LP och tänkte mest hänga med och spana in butiken. Väl på plats i den lilla lokalen blev jag livrädd för de prislappar jag såg. Även fast jag inte var ute efter något i den butiken frågade jag försäljaren om han hade några hemmabioreceivers (mest för att få höra lite fler fantasisummor) och fick en Classik Movie 05 rekommenderad. Denna lilla maskin för nätta 28000 kunde ju ingenting jämfört med den Denon jag hade spanat in och blev högst misstänksam mot denna dyra pryl utan funktioner.
Detta tror jag han insåg, för han började fråga vad jag hade planerat att köpa. Jag berättade glatt vilken maskin jag hade tittat på och vad den hade för fantastiska funktioner. Han började då ifrågasätta dessa funktioner och varför man behövde dessa...Det hade jag inget bra svar på och insåg att jag kanske hade blivit köpt av all reklam jag hade läst, jag hade ju ingen aning om hur den lät eller hur nödvändiga dessa funktioner var.
Hur som helst fick jag mig en riktig tankeställare på vad som var viktigt för mig vilket ändrade mina perspektiv på Hifi rejält.
Försäljaren hade en begagnad Arcam-receiver i butiken, för endast 2000 kr, som han tyckte jag skulle prova hemma vilket jag tyckte var generöst och bestämde mig för att göra.
Samma kväll knackade försäljaren på dörren och levererade receivern.
Några timmar senare var jag övertygad, denna skulle jag ha. Den lät fantastiskt bra!

Det är hur jag halkade in på Linn för efter detta började jag hänga på ljudkompaniet för att se vad med de hade att erbjuda och insåg snart att Linn var så mycket bättre än Arcam, och allt annat jag hört tidigare. Blev förälskad skulle man väl kunna säga :)

Det första steget i konverteringen kom nästan direkt efter receivern, då jag införskaffade 2x3m K400 vilket gav ett rejält lyft mot de lakritssnören jag hade.
Påsken 2008 flyttade nästa Linn-produkt in i mitt vardagsrum då jag kom över ett par bättre begagnade Ninkor. I samma veva kom jag även över en fin Arcam-dvd för en liten summa pengar, och cd-lyssnandet tog rejäl fart. Jag bestämde mig även för att konvertera till 2-kanal då musiken hade fått högsta prioritet.
Cirkeln slöts nu för ca en månad sedan (oktober 2008) då jag sålde av min Arcam-receiver samt dvd, och köpte mig en Classik Music 08, stenfötter till ninkorna och skeets.


Uppdatering 090202: Slog till på en C6100!
Uppdatering 090303: 3 par aktiva kort installerade!
Uppdatering 090506: Dags för min första LP-spelare, en Rega p3^24 med AT-95!
Uppdatering 090808: Nu var det dags för en DS. Ett stycke Majik DS med Dynamik!
Uppdatering 090809: Ett stycke Kikkin och Kinki2, båda i silver, flyttar in!
Uppdatering 091014: Just köpt ett par Majik 109 i cherry, svarta stativ, och fick Dynamik till C6100 på köpet!
Uppdatering 091115: Har idag fått anläggningen intunad av F.Lejonklou. Grymt bra blev det!
Uppdatering 101105: Aktiva 109:or sedan någon månad tillbaka.


/Jesper


Last edited by Source on Fri Nov 05, 2010 12:22, edited 9 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Majik ds och 2250. Tycker jag är grymt mycket musik för pengarna. Behövs inget försteg ens :wink:
Sen bytar du bara ut ninkorna till ett par majik 140.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 22:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Pär wrote:
Majik ds och 2250. Tycker jag är grymt mycket musik för pengarna. Behövs inget försteg ens :wink:
Sen bytar du bara ut ninkorna till ett par majik 140.
Gör det sen kan du sälja ninkorna till kompispris till mig :twisted:


Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 22:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Hmm :)

Jag ska säga som det är. Är majik 109 så bra som man hoppas så kommer ninkorna inte bli särskillt långlivade hos mig.
Dock tycker jag att en ny källa bör inhandlas först innan några andra planer genomförs :)


Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Kul att du tog dig tid att skriva din berättelse om ditt hifi-intresse. Alltid kul och läsa andras berättelser om hur man hamnade i Linn-träsket.:) En Classik Music är ju en perfekt början. Du har Linn rakt igenom och har nöjet att fundera om du är nöjd eller om du vill fortsätta med någon form av uppgradering. Men en Majik DS som du säger kan var något.


Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Jag tror du kan bli grymt impad av dina ninka om du köper en majik ds först :mrgreen:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 12:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
ed wrote:
Kul att du tog dig tid att skriva din berättelse om ditt hifi-intresse. Alltid kul och läsa andras berättelser om hur man hamnade i Linn-träsket.:) En Classik Music är ju en perfekt början. Du har Linn rakt igenom och har nöjet att fundera om du är nöjd eller om du vill fortsätta med någon form av uppgradering. Men en Majik DS som du säger kan var något.
Kul att du uppskattade det!
Tycker själv det är roligt att läsa om folk som "trillat dit" :)
Majik DS är nog vägen att gå för mig, men som sagt så vill jag se lite mer användarvänlighet innan det blir något köp..Det som avskräcker mig just nu.


Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Source wrote:
ed wrote:
Kul att du tog dig tid att skriva din berättelse om ditt hifi-intresse. Alltid kul och läsa andras berättelser om hur man hamnade i Linn-träsket.:) En Classik Music är ju en perfekt början. Du har Linn rakt igenom och har nöjet att fundera om du är nöjd eller om du vill fortsätta med någon form av uppgradering. Men en Majik DS som du säger kan var något.
Kul att du uppskattade det!
Tycker själv det är roligt att läsa om folk som "trillat dit" :)
Majik DS är nog vägen att gå för mig, men som sagt så vill jag se lite mer användarvänlighet innan det blir något köp..Det som avskräcker mig just nu.
Förstår det, det gäller mig också. Har inte köpt någon ds ännu för

a: jag har mac, det verkar Linn inte bry sig om.
b: GUI:et har mycket att ta igen, det ligger väl typ tio år efter andra programvaror.

Medan jag väntar tänkte jag kanske köpa en squeezebox.


Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 13:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Pär wrote:
Jag tror du kan bli grymt impad av dina ninka om du köper en majik ds först :mrgreen:
Jo det tror jag med :)
Det jag funderat på är ifall det är värt att aktivera ninkorna eller ifall det är bättre att gå på majikserien, som sägs vara bättre passivt än ninka/katan aktivt.
Underbygger mina planer redan nu med att jaga ett 2250 :)
Har nästan helt gett upp planerna på 5125:an...

Jag läste lite i din presentation att du hade haft 5125 tidigare, hur upplevde du skillnaden mellan slutstegen?


Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 13:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
ed wrote:
Förstår det, det gäller mig också. Har inte köpt någon ds ännu för

a: jag har mac, det verkar Linn inte bry sig om.
b: GUI:et har mycket att ta igen, det ligger väl typ tio år efter andra programvaror.

Medan jag väntar tänkte jag kanske köpa en squeezebox.
Jag kör även jag med mac :)
Att Linn släppt stöd för apple lossless är ett steg i rätt riktining, men visst har dom en bit kvar att gå.
På Linns-forum verkar det finnas många mac-användare, och jag hoppas de lyssnar på alla dessa.


Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Ja det här projektet verkar spännande, har legat i beta ett tag nu.

http://bookshelfapps.com/songbook.php


Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Source wrote:
Att Linn släppt stöd för apple lossless är ett steg i rätt riktining, men visst har dom en bit kvar att gå.
På Linns-forum verkar det finnas många mac-användare, och jag hoppas de lyssnar på alla dessa.
Jo, det är lite märkligt att inte Linn i högre grad stöder Mac/Apple. De är ju på sätt och vis samma andas barn, genomtänkt koncept, snygg design och på tok för dyrt :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Quote:
Jag läste lite i din presentation att du hade haft 5125 tidigare, hur upplevde du skillnaden mellan slutstegen?
Om vi säger så här så är det inte säkert att du blir mer nöjd av aktiva ninka med 5125 eller passiv ninka med 2250. Skillnaden som jag upplever det är att 2250 är det betydligt bättre driv. Bättre på allt.
2250 har ett bättre ingångsteg än 5125. Sen en annan fördel som jag ser det är att med 2250 kan du köra andra högtlare passivt tex om du vill byta upp dig till majik högtalare. Visst du kan köra biampat med 5125 men med betydligt sämre prestanda än en 2250.
Det fanns väl 2250 till salu för 9000kr på säljes om jag inte minns fel.

Majik ds 2250 och ninka. Tror det blir svårt att hitta ett bättre system för dom pengarna.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 23:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
ed wrote:
Ja det här projektet verkar spännande, har legat i beta ett tag nu.

http://bookshelfapps.com/songbook.php
Läste lite om det där för några veckor sen, hoppas det blir något av det för verkar onekligen spännande!


Top
   
 Post subject: Re: Source anläggning
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 23:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Source wrote:
Att Linn släppt stöd för apple lossless är ett steg i rätt riktining, men visst har dom en bit kvar att gå.
På Linns-forum verkar det finnas många mac-användare, och jag hoppas de lyssnar på alla dessa.
Jo, det är lite märkligt att inte Linn i högre grad stöder Mac/Apple. De är ju på sätt och vis samma andas barn, genomtänkt koncept, snygg design och på tok för dyrt :-)

/ B

Hehe, mjo..
Fast varken linn eller apple är gör dyra saker, de kostar bara en del ;)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited