selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Oct 23, 2008 20:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Hej!

Heter som "nicket" antyder Anton och bor i Uppsala, där jag pluggar Civilingenjör (materialvetenskap). Behövde en paus i tentaplugget och tänkte att det då var läge att skriva en liten presentation...

Är ny på forumet men har följt det ganska aktivt ett tag både innan och efter att jag skaffade en användare. Har inte hunnit skriva nått eftersom jag fortfarande ofta är på en sådan nivå att jag kan läsa gamla trådar och få svar på alla frågor jag kan tänkas ha (samt att jag ännu inte riktigt har haft ork att ge mig in i diskussionen om världens bästa hårdrocksband...).

Det var det om mig, nu om min blygsamma anläggning, tänkte börja med lite historia gå vidare till nuläget och sen fundera lite kring framtiden:

Har alltid haft ett intresse för musik och stereo, men på ett ganska oskyldigt vis, levde länge i tron att farsans gamla Technics stärk som han köpte beggad -76 var bra... (den är nog hyffsad, men kan nog ganska lungt konstatera att den och källorna och högtalarna inte var riktigt sååå bra...).

Det hela började på riktigt när jag flyttade till Uppsala efter lumpen och började plugga. Glad novis som jag var vandrade jag in på Hifi-klubben med det som var kvar av muckbidraget och tänkte köpa en stereo att ha en långtid framöver. Jag hade spanat lite på internet och hade en ungefärlig bild av vad jag ville ha, så jag gick in och lyssnade på lite olika varianter i rätt prisklass, helgen där på var jag glad ägare till:
1st NAD C320BEE
1st NAD C525BEE
och ett par B&W DM603 S3:or plus div. kablage.
Jag var väldigt nöjd ett tag och tyckte det spelade på väldigt bra i mitt lilla studentrum.

Tiden gick och jag kom på att det vore ju lite kul och "udda" att skaffa en vinylspelare, började snoka runt lite och en vacker dag trillade jag in på Ljudkompaniet i Uppsala. Där var jag först lite rädd för allt verkade ganska dyrt och den lilla källarlokalen var lite för liten för att man bara skulle kunna gå runt och titta. Till saken hör att jag vid detta laget hade börjat hänga med några klasskompisar som också hade ett växande stereointresse (även om deras just då var riktat mer åt hemmabio hållet medans mitt var mer mot rent tvåkanaligt). Hur de nu blev så velade jag ett tag till, men fastnade sedan för en Rega p3a som jag köpte tillsammans med ett Projekt riia för sommarjobbspengar. Undertiden som jag varit inne i min lpköpar nojja hade mina polare tittat lite närmare på vad som fanns mer på ljudkompaniet och fått upp ögonen för ett märke som hette Linn. Detta ledde till en hel del provlyssnande både i affär och med hemlånade grejer, nya kablar, en och annan musical evning, avundsjuka på polarens Ninkor, och slutligen ledde det till att jag började spana. Det var här någonstans jag började kollar runt här på forumet.

Fick slutligen skaffa mig en användare här när jag såg ett eller två begagnat erbjudanden som sammanföll med sommarjobbspengarna. Vilket i sin tur ledde till en ganska stor förändring och en väldig förbättring av mitt system, Följdaktligen har jag nu:

Rega p3-24 med At95
Linn Genki
Linn Kairn (gammal som gatan och utan brilliant slimline, men spelar ändå bättre än en nyare kolektor som jag lånade hem på prov).
En LK140
och
(biwirade) B&W DM603 S3:or
Allt sammankopplat på lämpligt sätt med Black interconnects och k400.

Kairn, Lk140 och Genkin är så nya att jag fortfarande ibland får ett fånigt leende över förbättringen när jag "återinviger" en eller annan skiva. Dessutom passar lk-lådorna snyggt in ikea hyllan jag precis köpt (bild nedan).

Hur ser planerna för framtiden ut då?

Någorlunda nära:
Skeets (Lånade en polares, det var trevligt!)
Motorstyrning till regan (TT-PSU) (Provade det med Nad stärken och märkte en trevligskillnad, chansen finns att det blir ännu tydligare nu).

Något längre bort:
Nya högtalare (ninkor?)
Kanske en Lk 140 till
Radiodel (behöver man det? har ingen tv, så detkanske vore nice som "skval, vet nån hur Pekin eller vad den heter är?)

Långt borta (bör nog ha jobb och sånt...)
Kanske en Lp 12 med allt vad det innebär...

Oj presentationen blev visst inte så lite, hoppas jag inte tråkade ut nån (ni får skylla er själva som läste i så fall). Dyker kanske upp bättre bilder senare!

/AntonH


Attachments:
File comment: Bild på anläggningen
Stereo1.jpg
Stereo1.jpg [ 138.13 KiB | Viewed 8634 times ]


Last edited by AntonH on Tue Nov 10, 2009 20:57, edited 2 times in total.
Top
   
 Post subject: Re: AntonHs anläggning
PostPosted: Sat Oct 25, 2008 00:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Alltid roligt att höra hur folk trillat in på hifi-banan, extra trevligt med fler från Uppsala såklart. :)

Välkommen!


Top
   
 Post subject: Re: AntonHs anläggning
PostPosted: Sat Oct 25, 2008 08:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Kan rekommendera Pekin radion som Linn hade i LK format. Har en själv och den är riktigt trevlig. Fö har jag " bara " LK lådor men dom är fem och det är ett härligt ljud. Inte för att jag vill fresta dig men aktiva Ninka är även det en trevlig bekantskap.

Instämmer att det alltid är lika roligt att läsa hur Linn folket har " halkat in" på just Linn. :mrgreen:

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject: Re: AntonHs anläggning
PostPosted: Sat Oct 25, 2008 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
LK-lådor och Jaguar E-type i skön förening :-)
Tycker dock den senare är ännu häftigare i rött!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: AntonHs anläggning
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 18:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Man får väll spana och se vad som dyker upp, vore nog inte så tokigt med en lk låda till eller kanske två...
Vore iofs inte så dumt med en Jagga heller, men då är det nog billigare med fler lk lådor... ganska många fler...
Förövrigt så tycker jag jaggor ska vara gröna och lk-lådor svarta!

/A


Top
   
 Post subject: Re: AntonHs anläggning
PostPosted: Sun Oct 26, 2008 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
AntonH wrote:
Förövrigt så tycker jag jaggor ska vara gröna och lk-lådor svarta!

Håller med dig, nästan. Av någon anledning vill jag ha E-type röd, men D-type grön :-)
Kanske det beror på att min skala 1:8 plastmodell av E-type var röd....

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: AntonHs anläggning
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
AntonH wrote:
Man får väll spana och se vad som dyker upp, vore nog inte så tokigt med en lk låda till eller kanske två...
Vore iofs inte så dumt med en Jagga heller, men då är det nog billigare med fler lk lådor... ganska många fler...
Förövrigt så tycker jag jaggor ska vara gröna och lk-lådor svarta!

/A
Har fem stycken idag och jag är helnöjd :mrgreen: Har dom uppställda på höjden i ett Spider rack och det är lika roligt varje dag att både se och lyssna på dom. Så jag kan rekommendera LK lådor en mase.

Beträffande Jaggans färg är jag flexibel. Har ingen bil öht. Är en flitig cyklist i stället !!

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject: Re: AntonHs anläggning
PostPosted: Thu Feb 19, 2009 17:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Tänkte att det var dags att lägga till några bilder, och berätta om några små förändringar som skett:

1. Skeets, tokvärd-investering, allt blev tightare och tydligar. Att man dessutom kan flytta högtalarna utan att repa golvet är en stor bonus.

2. Pro-ject box tuner (finns på bild nedan). Kul med radio.

3. Light tuning av högtalarplaceringen. Gjorde stor skillnad!

Sen har jag gjort lite estetiska förändringar som att dölja sladdarna, möblerat om lite i racket och hängt upp en tavla. Kanske inga ljudmässiga förändringar, men en bättre helhets upplevelse!

Här kommer bilderna:


Attachments:
File comment: Snett underifrån
CRW_9645.jpg
CRW_9645.jpg [ 18.16 KiB | Viewed 7782 times ]
File comment: Lk- lådorna
CRW_9644.jpg
CRW_9644.jpg [ 14.48 KiB | Viewed 7779 times ]
File comment: Lilla radion!
CRW_9643.jpg
CRW_9643.jpg [ 11.47 KiB | Viewed 7780 times ]
File comment: Övre biten
CRW_9635.jpg
CRW_9635.jpg [ 15.14 KiB | Viewed 7778 times ]
File comment: Suddig översikt
CRW_9634.jpg
CRW_9634.jpg [ 18.14 KiB | Viewed 7788 times ]
Top
   
PostPosted: Fri Aug 28, 2009 22:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Nu har en ganska stor source last uppgradering skett, Mina B&W603or har fått ge plats åt ett par Espek!

Har hittils bara hunnit "slänga" in dem och börjat spel, men det är redan ett bra lyft, och med lite tuning så blir det nog riktigt fint. Just nu spelar dom bi-wirat från min lk140. Fick dock med aktiva kort, så om jag får tag i två lk140 till så bär det av (gillar lk lådorna). Men det ligger ett tag i framtiden!

Kanske kommer nån bild snart.

/A


Top
   
PostPosted: Sun Aug 30, 2009 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Man Machine och en E-type är ju inte heller fel :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Nov 01, 2009 00:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
I've Got The Power, of Active Espeks!

Eller rättare sagt, kraften kommer från 3* lk140...

Hmhm, ett klart lyft, och då står ändå högtalarna utspridda och pekandes åt alla hålla och kanter, och kablarna är ihoplånade, så med lite tunande och annat småfix ska det bli spännande att se hur högt det kan lyfta!


Top
   
PostPosted: Sun Nov 01, 2009 09:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
Grymt!

Har aldrig hört aktiva Espek, men kan tänka mig att det är väldigt bra. Var det en lk140 du hade redan eller köpte du 3 nya? Har också varit lite sugen på Projects lilla radio. Funkar den bra tycker du?

Du får fota lite mer så vi får se hur det blev sen.

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Top
   
PostPosted: Sun Nov 01, 2009 11:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Jag hade en lk140 från början och köpte in två till, fick med de aktiva korten med högtalarna och då var det som svårt att hålla sig... Vad gäller project radion så tycker jag att den fyller mina radiobehov, jag är ingen storlyssnare, utan snarare radioperiodare. Nu har jag inte hört Linns radioapparater, men efter vad jag har läst så är dom nog både ett eller två snäpp vassare. Men vill man ha en radio utan att göra av med mängder av pengar så kan jag rekommendera den, låter bra och har ett smidigt handahavande. Sen vet man ju aldrig dom kanske får för sig att all radio ska bli digital och då är det ju lite dumt att precis ha köpt en svindyr gammal fmburk....

Ska försöka få i ordning grejerna och städa upp så pass att jag vågar ta bilder på de hela :)

/A


Top
   
PostPosted: Tue Nov 10, 2009 20:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Nu har anläggningen kompleterats med ordentligt lödda k400 och spelar på riktigt fint!

Tyvärr är jag en black interconnect kort för att ha det helt igenom, men det får åtgärdas vid tillfälle.

Här kommer en bild på det hela:
Attachment:
File comment: Så det ser ut...
fullbild.jpg
fullbild.jpg [ 129.74 KiB | Viewed 6717 times ]


Top
   
PostPosted: Tue Nov 10, 2009 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Tack för bilderna hoppas du är nöjd med dina nya aktiva burkar!

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited