selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Jun 05, 2024 04:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Dec 30, 2008 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Frugan åkte fast i en fartkamera under helgen, 2000 spänn :?
Typiskt.
Nu får jag köpa en navigator till henne, som ni inser ska den ha fartkameravarning PLUS visning av aktuell hastighet.

trafikinformation är också bra tror jag så GPSen kan leda runt hinder.

Navigon eller Tomtom gillar jag bäst, men är öppen för andra förslag.

Vad tror ni om följande mellanmodeller som jag tror verkar prisvärda:
Tomtom 630 TMC (2.4k), [vad jag förstår tillför 730 TMC (2.8k) endast fmradio vilken jag kan vara utan]
Navigon 2110 max Eu (1.9k), Navigon 2150 max Eu (2.5k) [har även "text to speak", är det användbart??]

TT har IQroutes och snabba omberäkning av rutter vilket är bra, Navigon har snyggare GUI med billiga kartuppdateringar (200kr/2år mot 400/år för TT)

Synpunkter?


Top
   
PostPosted: Tue Dec 30, 2008 13:05 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har bra erfarenheter av TomTom. Pappa har någon modell där han köpt till ett abonemang på varning för fartkameror, och det fungerar bra tror jag.

Hur deras TMC (trafikinfo via fm-radio) fungerar, vet jag inte riktigt.


Top
   
PostPosted: Tue Dec 30, 2008 21:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Köpte 2110 max till farsan i födelsedagspresent och den var riktigt bra för priset med helt ok grafik och bra funktioner. Lättanvänd och billiga kartuppdateringar under 2 år Eller så fixar du en tegelsten under gaspedalen ;-). Fast risken är väl att hon sätter den på pedalen istället

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Tue Dec 30, 2008 22:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Kan ju inte låte bli :twisted:

Om den kan visa aktuell hastighet och veta var kamerorna är så...

kan den ju prenumerera på en lista med vilka sträckor som har vilken hastighetsbegränsning och varna om man kör för fort istället ;)


Top
   
PostPosted: Wed Dec 31, 2008 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pejo wrote:
Kan ju inte låte bli :twisted:

Om den kan visa aktuell hastighet och veta var kamerorna är så...

kan den ju prenumerera på en lista med vilka sträckor som har vilken hastighetsbegränsning och varna om man kör för fort istället ;)
Jo, är ju exakt så moderna GPS fungerar, kanoners! Hur ofta är det inte att man är osäker på skyltningen?
Dvs du ser i ena hörnet en hastighetsskylt som visar aktuell hastighetsbegränsning, samt får en varning om du färdas över den hastigheten. fatta va bra.
Farthållare är kalas men i stan/mindre vägar där hastigheten ändras ofta mellan 50, 70, 90 med fullt av kameror är det bra att bli påmind.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 31, 2008 10:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
don Tomaso wrote:
Köpte 2110 max till farsan i födelsedagspresent och den var riktigt bra för priset med helt ok grafik och bra funktioner. Lättanvänd och billiga kartuppdateringar under 2 år Eller så fixar du en tegelsten under gaspedalen ;-). Fast risken är väl att hon sätter den på pedalen istället
Tack för feedback. 2110 verkar onekligen mycket prisvärd.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 31, 2008 14:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Jo, är ju exakt så moderna GPS fungerar, kanoners! Hur ofta är det inte att man är osäker på skyltningen?
Dvs du ser i ena hörnet en hastighetsskylt som visar aktuell hastighetsbegränsning, samt får en varning om du färdas över den hastigheten. fatta va bra.
Farthållare är kalas men i stan/mindre vägar där hastigheten ändras ofta mellan 50, 70, 90 med fullt av kameror är det bra att bli påmind.[/quote]

Helt strålande:) Har saknat det där själv på kameraövervakade sträckor i just de fallet du beskriver.


Top
   
PostPosted: Tue May 26, 2009 23:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Skall till att beställa Navigator inom kort och har länge sneglat på Navigon 8110 som nu är prissänkt för att nya 8310 är på ingång i början av juni.

Någon som vet något om dessa modeller och eller har egna erfarenheter av 8110?

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Wed May 27, 2009 01:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jag såg ingen anledning att betala mer än dom 1800:- som jag gav för 2110 Max. Fick två års uppdateringar för 191:- . Vad behöver man mer? OK, bättre grafik kan man få. FM-sändare? Jag har inga problem att höra vad den säger från den inbyggda högtalaren och man vill väl höra på något annat i bilstereon. Bluetooth kan ju vara bra för dom som ringer mycket i bilen men jag hör inte till dom. Vill inte heller av ren princip köpa en navigator med mp3-spelare.

Det här med hastighetsvisningen bygger ju på att kartorna har rätt information, inte ens med senaste kartan installerad fattar den att 120-sträckan börjar söder om Varberg utan visar 110 tills man kommer in på den del som har varit 120 en längre tid. Vill minnas att detta har gällt sedan förra året någongång så det är ju lite dåligt kanske.

Men annars är jag är helnöjd med den. Bra fäste, snabba beräkningar och snackar inte för mycket. Programvaran och kartinstallationer fungerade helt utan anmärkning. Har inte testat TMC egentligen men jag skall göra ett prov och se om den fattar att Ånäs-motet är avstängt.


Top
   
PostPosted: Thu May 28, 2009 09:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
Eller så sänker man hastigheten. Då sparar man inte bara pengar (böter, bensin, slitage) utan slår samtidigt ett slag för miljön. :mrgreen:

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Top
   
PostPosted: Sun Jul 12, 2009 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Ok, då har jag sållat terängen lite och hittat två vettiga alternativ.

* Navigon 4310 Max (efterföljaren till 2110 Max) går att uppgradera till 4350 Max för 199kr och
då läser den upp namnet på resp gata du ska svänga in på istället för t ex "sväng höger"

* TomTom 730T

Båda ligger i ungefär samma pris (under 2.500kr) och har ungefär samma funktioner,
båda har 4,3" skärm.

De använder sig av olika leverantör av kartor, Navigons är tydligen bäst, medans TomTom
får bra kritik för sin tydlighet i komplexa korsningar mm.

Navigons fäste är tydligen klockrent, medans vissa säger att TomToms är kasst.

TomToms Mapshare värde och funktionalitet ifrågasätts på vissa ställen.

Båda modellerna får bra kritik för handhavande.

TomTom kan sedan en tidigare mjukvaruuppdatering skilja på fartkameror på höger resp
vänster sida, vet ej hur det ligger till med Navigon.

Någon som kan väga över ena skålen?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited